Ägarbyte vid dödsfall - hur gör man?

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Finns det nästintill obefintliga tillgångar i boet så kan man ansöka om en så kallad dödsboanmälan via socialtjänsten istället för bouppteckning. Dödsboet kan då till och med få bidrag till en värdig begravning (+ gravsten + sorgekläder för anhörig + blommor + enklare förtäring för gästerna mm) , vilket inte en försäljning av en 20 000-kronorsbil räcker till på långa vägar.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
En tanke som slår mig är ju att berätta för ev köpare om läget och därför fejka hans underskrift.

Om alla pengar ska till en person borde detta vara det plättlättaste. Fast det kanske man åker dit p sen när boupptäckningen görs?

Glöm inte datera datumet till ett "giltligt datum"

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Tack för alla svar! Då kommer det nog ordna sig. Eftersom det egentligen inte är någon brådska att sälja så är det nog bäst att vänta tills bouppteckningen är klar. Man kan ju i alla fall ställa av bilen under tiden.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Dödsbo är inte knepigare än att alla eventuella fordringar den döde har drivs in, tillgångar (t ex bil) kan säljas, därefter betalas skulderna och blir det något över går det till arvingarna. Skulder kan inte ärvas såvitt jag vet, och tur är väl det.

makeba

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2014
Hoj
Nej
Jag har ändrat telefon, el, radio-tv licens mm i mitt namn. Har jag gjort fel då? Är kvarvarande sambo efter en man utan barn och jag har testamente.

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Hoj
kanske
Finns ingen anledning att påskynda en försäljning, fram tills dess att bouppteckning är gjord får ingenting röras, först när det är klart vem som tecknar dödsboet får affärer göras. Begravning är inte heller något problem, då min far gick bort kom fakturan från Begravningsbyrån ganska fort med relativt kort datum, då vi anlitat en från begravningsbyrån fristående jurist som skötte bouppteckningen sa hon att det är bara ringa och meddela begravningsbyrån att dom får inga pengar förrän bouppteckningen är klar, vilket dom också är medvetna om, men dom chansar på folks okunskap, samma sak med fordringsägare, bara meddela att personen har gått bort och att bouppteckning är påbörjad och före den är klar blir det inga pengar.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Alla som är folkbokförda i Sverige betalar minst begravningsavgift så ingen hamnar ovan jord som inte blir kremerad och spridd för vinden.

"Begravningsavgift betalas av alla som är folkbokförda i Sverige.

Begravningsavgift
Svenska kyrkans församlingar är huvudmän för begravningsverksamheten, utom i Stockholm och Tranås där kommunen är huvudman. Begravningsavgiften ska täcka huvudmännens kostnader för den löpande begravningsverksamheten, dvs. för att hålla och sköta begravningsplatser m.m.

Svenska kyrkanlänk till annan webbplats
Avgiften ska också täcka huvudmännens kostnader för att erbjuda vissa tjänster i samband med begravningar, exempelvis för att ordna lokaler i samband med begravningsceremonier. Avgiften är däremot inte kopplad till enskilda personers begravningar.

Från och med 1 januari 2013 hanteras begravningsavgiften fristående från kyrkoavgiften även för medlemmar i Svenska kyrkan. För dig som är medlem i Svenska kyrkan innebär förändringen endast att begravningsavgiften redovisas på en egen rad på ditt slutskattebesked. Detta görs redan för alla andra.

Den genomsnittliga begravningsavgiften inkomstår 2014 är 0,22 procent".

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har ändrat telefon, el, radio-tv licens mm i mitt namn. Har jag gjort fel då? Är kvarvarande sambo efter en man utan barn och jag har testamente.

Nej inget fel med det.
Men notera datumen för ändringarna. Allt ska nämligen upp I boupptäckningen.
Men ta kontakt med en jurist eller annan kunnig så du inte får ett oväntad brev utav skatteverket.

Beklagar sorgen. Förlorade min sambo för 3år sedan, jag vet hur jobbigt det är.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO