Ägare till äldre klassiska offroad och enduro hojar ?

Shoei1340

Medlem
Gick med
16 Jan 2024
Hoj
Yamaha TDM 850 2000 ,Harley davidson softail 1989 , Honda Dominator Nx 650 1992
Ni som äger äldre klassiska offroad och enduro hojar som är i fint/bra eller mint skick hur kör ni med dom ?
Brakar ni runt bland stockar och stenar och bryr er inte om ni skadar repar kör sönder osv ?
Jag var ute och körde med en kille i helgen som jag inte känner så så väl han hadde en suszuki Dr 800 big tror att det var nån 80 talare som ändå var i ganska fint skick inte toppskick men inte jätte risig lite repor och skrap bara men han var inte det minsta rädd och sket i hur och var han körde han sa att jag kör slut på denna sen skänkere jag bort den eller skrotar den ?

Hur tänker ni som kör liknande hojar är det bara att tuta och köra jag tänker att om 5 - 10 år är det kanske ett högt samalarvärde på offroad/enduro hojar fina exemplar i mint kondition begär dom runt 40 - 50 000 för ? Det får dom antagligen inte men ändå ?
Hoppas att jag ligger i rätt forum annars får admin flytta tråden.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kör så att du har skoj - det är huvudsaken.
Såhär gör jag: Efter några körningar så går jag igenom hojen o fixar det som behöver fixas. Tvätt o akuta grejer, smörj o se över. Under vintern brukar jag sedan laga sådant som kunde vänta ex. spruckna glas, gå över stenskott, tvätta ordentligt undertill (som killen på Obsession Engineering sa "you can't see your bum, but it's nice to keep it clean anyway").
Återställa i nyskick gör jag inte - även om jag är grymt impad av Tadao Babas Fireblade - då skulle jag aldrig våga köra hojen.
Nu kör jag mest på väg o bana så risken för slitageskador är ganska liten - klota vill jag inte göra, både jag o hojarna är för gamla så det blir troligen skroten direkt - därför kör jag hyfsat lugnt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju upp till var och en, men jag skulle använda den.
Om den bara står och är fin och blir mera värd så har jag personligen ingen glädje av den förän den säljs, då kan jag ju lika gärna sätta upp en affish av hojen och titta på.

Jag såg en biltävling för klassiska bilar där en farbror skrynklade ihop en klassisk Ferarri mot räcket, han sa "Nu blev ju dom som står på museum mer värda, för nu finns det ett exemplar mindre kvar, dessutom blev en hög reservdelar tillgängliga"
Sedan visade det sig inte vara så allvarligt så han skulle nog rikta upp tävlingsbilen och fortsätta tävla med den.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tycker man bör använda sånna hojar... Nackdelen är att dom delar som går sönder blir svårare å dyrare att köpa å få tag i. .. Sen går tekniken framåt å en veteran/äldre hoj har sämre egenskaper mot en nyare... Till nya hojar finns de massor av billiga plastdelar till å lätt å få tag i...

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Förstår inte riktigt frågan. Köper man hojen för man vill ha kul med den är svaret givet. Och vill man investera pengar i något som ger god avkastning så kanske inte en hoj är den bästa investeringen ändå.

• Gilla
Reaktioner: JPT

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag kör mina, men sköter om dom, oavsett ålder.
Tänker att dom mår bäst av att motioneras lite.
Så jag är väl på något sätt lite mån om fortlevnaden, men vill ändå köra dom.
Finns någon hoj som jag bara startar, och tar en fikasväng med, eftersom jag inte ser något speciellt nöje i att konsumera den.
Så alla används inte på det sättet som dom konstruerades för, men alla används.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har ett extra plastkitt liggande komplett med tank och en bakram men självklart ska man köra ,varför ska man ha hojen annars ?
Ganska tråkig utveckling om man ska köpa och titta på för då är man inte hojåkare utan samlare

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Har ett extra plastkitt liggande komplett med tank och en bakram men självklart ska man köra ,varför ska man ha hojen annars ?
Ganska tråkig utveckling om man ska köpa och titta på för då är man inte hojåkare utan samlare
Tänker likadant där.
Har svårt för dom som tycker att det är synd att dom sålde den där Puch Dakotan, eller RD 500:an, för - jäklar vad den hade varit värd pengar nu!
Då är mitt råd att lägga pengarna på någonting som är lättare att förvara, som aktier, fonder eller en märkesklocka.
Håller värdet minst lika stabilt, är väldigt mycket tråkigare, och......hojen du sålde ville du ju innerst inne ändå inte äga, för då hade du inte sålt den.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tänker likadant där.
Har svårt för dom som tycker att det är synd att dom sålde den där Puch Dakotan, eller RD 500:an, för - jäklar vad den hade varit värd pengar nu!
Då är mitt råd att lägga pengarna på någonting som är lättare att förvara, som aktier, fonder eller en märkesklocka.
Håller värdet minst lika stabilt, är väldigt mycket tråkigare, och......hojen du sålde ville du ju innerst inne ändå inte äga, för då hade du inte sålt den.

Ja, lägg till att om man skulle ha behållit den där Dakotan, RD500an, den där gamla bilen etc så skulle man antagligen aldrig ha köpt de där andra fordonen man ägt som också steg i värde och gav glädje.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år