Ägarkoll?

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Ska ev köpa hoj på söndag. Hur kollar jag att ägare och säljare är samma person så man förhoppningsvis slipper köpa stulna saker.

Obs jag har än så länge ABSOLUT INGEN anledning att tro att hojen är
stulen men vill ändå ha möjlighet att kolla upp det.

minid

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
2010, KTM 690 SMC
Gå in på transportstyrelsen och faxa hem papperna..
Om du inte ha fax kan du be någon kompis..

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Kan man kolla om det finns nån skuld på hojen också? Har ju hört om folk som köpt bil som blivit lurade och fått betala en skuld dom inte visste om.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Syns väl på smsét från transportstyrelsen. Står kreditköp eller liknande tror jag. Isf är krediten bunden på fordonet.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sms-tjansten-Vem-ager-fordonet-oppnas-igen---med-nytt-nummer/

Rent juridiskt så är inte hojen pantsatt såsom många verkar tro. Däremot är den ställd som "säkerhet".

Skuldebrevslagen och pantbrevslagen blir lite röriga för många runt det här.

Vad som gäller för fordon med krediter så är det inga problem att köpa en belånat hoj/bil, fram tills den dag låntagaren inte betalar för sig. DÅ står hojen som säkerhet och kan tas in som betalning (dock får du som köpare mellanskillnaden om det finns ett övervärde i hojen).

Kort sagt ska man ändå låta bli, för man vet inte hur långt säljaren har till fogden hur saker än ser ut.

OM det är så att transportstyrelsen säger [Kredit: ja] så be att få se papprena, ring kreditgivaren (borgenären) och lös lånet direkt vid köp som en del av betalningen. Går inte säljaren med på det så är nåt lurt iaf och då ska man gå därifrån.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Enig med "Hund". Man kan också som extra säkerhet bara plinga fogden och höra sig för om killen ifråga är "stamgäst" om man misstänker att något inte stämmer.
Inte för att det är några bevis för något men det kan kännas tryggare att det är rent där. Jag gör faktiskt det själv numera.

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Har du en smartphone är det bara att installera FORDONSJÄGAREN en app med ett register över stulna fordon som uppdateras i samarbete med Larmtjänst.

Citat från app skaparen:
"Larmtjänst har samtliga Sveriges stulna fordon och samarbetar med både försäkringsbolag, polis och vägverket, allt för att få en så komplett bild som möjligt."

(Den kommer säkert till ajjfon också) :tummenupp

Det som kommer rätt snart så fort Larmtjänst fått igång sina riktiga system är bl.a.:

* Inte uppdelat på båt/bil/lastbil etc som det är nu utan det blir en sökning på "fordon".
* Använda kameran för att fånga plåtar (har börjat titta på det).
* Sökning chassinummer
* Möjlighet att samla in koordinater och sammanställa kartor för sökningar på specifika fordon. På så sätt kan man kanske hitta områden där ett stulet fordon ofta rör sig.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Kapar tråden för en relaterad fråga..

Var ringer man för att kolla ramnummer och motornummer så det inte är grejer som är anmälda stulna?

Tänker på oregistrerade delar, fordon, objekt och liknande.

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Ramnummer står på både utdraget från transportstyrelsen samt regbeviset. Ibland står även motornumer. Jämför nummer mot regbeviset innan köp.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Glöm inte att kolla mot transportyrelsen så det är det senast utfärdade regbeviset som anväds för ägarbytet.

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
Polisen har ett register över stulna fordon/ (gods). Där kan man finna fordon som inte är reggade i sverige och anmälda stulna via ramnummret. Stulna fordon som inte är reggade i sverige finns inte i transportstyrelsens register.

Kapar tråden för en relaterad fråga..

Var ringer man för att kolla ramnummer och motornummer så det inte är grejer som är anmälda stulna?

Tänker på oregistrerade delar, fordon, objekt och liknande.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ja inte ringer man polisen iaf, om man ska tro polisen.

Larmtjänst?

Ingen som gjort detta rimligt nyligen och kan berätta?

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
Ja inte ringer man polisen iaf, om man ska tro polisen.

Larmtjänst?

Ingen som gjort detta rimligt nyligen och kan berätta?

Jo, jag kollade upp detta i våras innan jag köpte en oreggad racehoj. Ringde först till transportstyrelsen, de fattade ingenting. Till slut när de fattade vad jag frågade efter så svarade de att de bara har information om fordon som är reggade i sverige.

Sen ringde jag till polisen. De är lite trögfattade, men till slut när det hade gått fram vad jag ville ha hjälp och blivit omkopplad ett antak gånger kom jag fram till en trevlig tjej som satt på nåt register över stulna fordon o gods, jag gav henne ramnummret på min hoj o hon kollade mot sitt register- klart.......

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC