Äh.. jag försöker själv - tråden

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Projekt till vardagliga ting, frågor eller lösning eller - Kör bara!

Julklappar till ett halvt dussin ungar (mina barn ni vet(jag inte har) och andras ungar) skulle lösas och jag är inte helt för plast eller inaktiveringsprodukter. Men det behöver naturligtvis inte bara vara en fotboll eller så.. hm. 6-9 år, tror jag.. vad har man för värdegrunder i den åldern..?

Visst f-n, hemlisar(hemligaheter)!

Ni har naturligtvis redan listat ut det, vuxna som vi är men ja såklart är det en hemlig låda men inte vilken som helst.

Strulet är tiden, alltifrån få fram material utan att behöva bli medlem/betala senare kanske eller lägg upp en avbetalningsplan i systemet och kvalificera in i tv.. ... till idéer och lösningar. I sista stund fick jag tag i material helt gratis och legitimt = metallskrot som inte hunnit till någon container och blivit vider.

Jag bokstavligen åkte till en smidesfirma som har mycket uppställt ute, valde ut det perfekta men det var tvärt omöjligt att få tag på någon för snabba beslut. Min tanke var antingen fika/fikakassa, att dom kunde pdf-faktuera bums eller redovisa swish men nä. VD'n var inge svår att få ett namn på, bolagsstyrelseberoende ni vet men opublicerad så ini och asociala medier är inte riktigt min gebit. Ringde naturligtvis det första jag gjorde, eh söndag kväll:

-Kontoret har julstängt fr.o.m. 23 dec-9 januari. ..typ

Riktiga stålarbetare arbetar väl alltid, ej kontoret men som sagt vem är dom? Funderade på att sätta en lapp på dörren men blev aldrig så. Jag skulle vara på jobbet när dom ev. var det.

Hepp, så lågt sjunker jag inte att jag norpar.

Under lunchen får jag syn på kanske inte det perfekta men det kommer gå utmärkt att fila till och bättre än så hade jag inte.

-Kastas?
-Ja, skev varsegod.
-Tillräckligt som fortfarande är rakt, tack som f-n du räddar julen! ;)
-?

Lådan kommer bestå av:

• Fyrkantsrör rektangulärt eller vad det heter på hyllan.
  • 2st fyrkantsrör som kapas på höjden så det passar i den större, dessa tar upp +/- halva utrymmet och andra halvan blir ett större utan låda för det kommer jag inte hinna snickra ihop, inte för tight utan ska vara lätt att dra ut och något stopp svetsar jag dit med pinne.. typ två loppor. Lådornas baksida är inga problem, kapar ut med överhäng och viker upp eller punktar.
  • Som låsbygel, naturligtvis på hemliga lådan har jag bara spånat knapphändigt men en hel kastrull över blir det inte utan lutar åt en pinne på mitten av taket och sen bockar/svetsar jag till något plattjärn med hål i för pinnen som säkrar lådorna och täcker andra sidan. Borrar pinnen så litet hänglås går genom, putsar av den och/eller sätter typ en kupolmutter på.
  • Fötter tänker jag fyra av smält metallim gängstångsstumpar med kopparmuttrar på och så klibbar jag dit möbeltassar som garanterat inte kommer bli långlivade.
  • Ett snällt handtag av någon sort/konstruktion.

Fick tag på små hänglås under samma lunch men undrar om jag inte köpte två för lite.. kula jaja vet var dom finns. Föräldrarna har messat över ungarnas favoritfärger och datum som blir den superhemliga koden behörig naturligtvis vet men inte dom vet ni vet.

Tips? Annat actiontillbehör modell enkelt, bara en tjej så funderar på något med spegel men det kanske grabbarna också vill ha o så blir det jävel.. svårt sånthär.

Färg, jag har ungefär ett par timmar på mig att måla Och torka.. hur gör man? Förvärmer, eftervärmer, båda, temp val av färg gärna *host* billig oh närmsta gubbdagis. Ugn är ett nej, eldtunna med lock finns men risk att det luktar sådär efteråt.. värmepicka och kupévärmare råder det ingen brist på. Buffar av med papper naturligtvis men enklast/bästa medel att torka av med? Bromsrengöring vet jag fung. sådär så den går bort, IPA, ren aceton, silikonborttagning på sprayburk eller kanske limlösare?

Ska se här vilka färger det var..

#1. Guld, naturligtvis men röd eller svart fungerade också
#2. Blå eller grön
#3. Turkos, rosa eller lila
#4. Rosa & blå
#5. Lila
#6. Edit; Blååå

Lyckades rädda 108cm så 18cm per låda varav två fick bli en uns kortare men det är ingen som kommer märka:

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Snabbtorkande färg á 10 timmar vid 20°C kan bli bakad och klar på 1 timme enl. tillverkaren. Väl i affärn fick jag rikta in mig på dom 2 första knoddsen och styrde om dom övriga till någon dag senare. Hur som där stod det burkar som ljög om torktid på 1 timme, genomskinlig? Det kan omöjligen gå bra.. jag testar. Tog en vit av samma fabrikat att grunda med, det var den första o vad var det sen då.. men! För det första varför vet ungen vad turkos är och alt. var lila samt rosa. Det fanns inte.

In på granndagiset, nej, nej, fulrosa.. torktid 24h nej. Hmm vad blandar man lil.. röd och blå såklart. Hade tagit en bild på förra skåpets sortiment men alltså inge genomskinlig röd. Blanda fabrikat Och typ av färg.. hul det här kan gå ska bli intressant intala jag mig själv och nöp en signalröd med 10h torktid/1h 60.. som sagt.(orkar inte leta vart jag lagt det där °-tecknet.. aha där).

Nu blir det ultravåld, om 105 min ska jag inställa mig på annan adress.

-Kan du vara Tomten?
-Fnys(ja).
1000016143.jpg

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
För mig med.. fick förklara att släden fått punka i Paris nu men imorrn kommer paketen :tummenupp

Stod o banka några timmar men fick även andra uppdrag så det var bara att rycka på axlarna och ta en paus.
Allt färdigkapat, lite slipande kvar dock sen borra, gänga, svetsa och måla.. borde gå ganska fort.

Kameran börja skela tyvärr.
20241224_145213.jpg
20241224_153617.jpg
2222.jpg
20241225_135742.jpg

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...