patrikrova
Ny medlem
Menar du inte 4 ventiler/cylinder? 2-cylindriga hette också GSX men var 8-ventilade. Jag har för mig att det fanns maskiner i ffa 500/550-klassen som hette GSX här trots att de hade gamla 500-motorn med 2 ventiler/cylinder. Lillkatanan och GSX550E t ex, dock bara i europa. Annanstans hette de GS och fanns t ex i USA med 650 cc motor. Har jag fel får gärna någon med bättre på fötterna rätta mig. Det här är gamla minnesbilder från 80-talets BIKE.
Jo menar precis så x = 4ventiler/cylinder
dessa motorer har fyrkantiga ändlock på kammkåpan till skillnad från gs runda kromade men det stämmer att det är något skumt med vissa modeller som heter gsx 550 men har egentligen 2ventiler /cylinder (runda lock) kanske hittade dom mer pulver på annat vis med dessa hojar ex gsx 550 med lite katana look från 82
Gs motorerna hade lite bättre touring egenskaper dom va lite mer "traktor" medans GSX blev mer varv villig och rejsig.
Hade en GS 1000E 78 i början av 90 talet som motorn havererade på och mekade då i en GSX 1100 motor från 82 Jävlar vilken skillnad det blev
Last edited: