Äldre maskiner?

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Menar du inte 4 ventiler/cylinder? 2-cylindriga hette också GSX men var 8-ventilade. Jag har för mig att det fanns maskiner i ffa 500/550-klassen som hette GSX här trots att de hade gamla 500-motorn med 2 ventiler/cylinder. Lillkatanan och GSX550E t ex, dock bara i europa. Annanstans hette de GS och fanns t ex i USA med 650 cc motor. Har jag fel får gärna någon med bättre på fötterna rätta mig. Det här är gamla minnesbilder från 80-talets BIKE.

Jo menar precis så x = 4ventiler/cylinder
dessa motorer har fyrkantiga ändlock på kammkåpan till skillnad från gs runda kromade men det stämmer att det är något skumt med vissa modeller som heter gsx 550 men har egentligen 2ventiler /cylinder (runda lock) kanske hittade dom mer pulver på annat vis med dessa hojar ex gsx 550 med lite katana look från 82

Gs motorerna hade lite bättre touring egenskaper dom va lite mer "traktor" medans GSX blev mer varv villig och rejsig.

Hade en GS 1000E 78 i början av 90 talet som motorn havererade på och mekade då i en GSX 1100 motor från 82 Jävlar vilken skillnad det blev :)

Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jo menar precis så x = 4ventiler/cylinder
dessa motorer har fyrkantiga ändlock på kammkåpan till skillnad från gs runda kromade men det stämmer att det är något skumt med vissa modeller som heter gsx 550 men har egentligen 2ventiler /cylinder (runda lock) kanske hittade dom mer pulver på annat vis med dessa hojar ex gsx 550 med lite katana look från 82

Gs motorerna hade lite bättre touring egenskaper dom va lite mer "traktor" medans GSX blev mer varv villig och rejsig.

Hade en GS 1000E 78 i början av 90 talet som motorn havererade på och mekade då i en GSX 1100 motor från 82 Jävlar vilken skillnad det blev :)

De med X har också en skarpare vinkel på ventilerna och mindre förvränningsrum.

TSCC= Twist Squrl Combusting Chamber. Som också ger motorn ett övertag.

Kommer också ihåg hur sjukt bensinsnål den var. Körde den på 0,5 privk vid långkörning i 120km/h

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
kanske hittade dom mer pulver på annat vis med dessa hojar ex gsx 550 med lite katana look från 82

Lill-Katanan var ett försäljningstrick och en surhink. Bara kosmetika och inte särskilt lyckad heller.

Hade Cb 900f -82 och den fick minsann pisk även av den gamla GS 1000-motorn. Bror min hade en 1100e -82 och den prestandan var man ju inte i närheten av.:mad: Likväl funderar jag ändå på att försöka få fatt i en cb men då endast med 1100-an, nostalgiska skäl...

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Lill-Katanan var ett försäljningstrick och en surhink. Bara kosmetika och inte särskilt lyckad heller.

Hade Cb 900f -82 och den fick minsann pisk även av den gamla GS 1000-motorn. Bror min hade en 1100e -82 och den prestandan var man ju inte i närheten av.:mad: Likväl funderar jag ändå på att försöka få fatt i en cb men då endast med 1100-an, nostalgiska skäl...

Min CBX750 84 skulle också fått storstryk av min föredetta GSX750E. CBX750 ska enligt uppgifter ha 92hk medans suzukin ska ha 82hk.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Minns med glädje min gamla CB. Va ingen raket precis, men tog mig från punkt A till punkt B utan problem.
T.o.m till en Spader Dam träff vid flottsbrobadet i Sthlm. :)
cb400n-78b.jpg

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Hur går det med Hondan?

Var det bara att börja köra, eller var det lite meck innan (tänker på gaffelolja, bromsvätska/slangar, batteri å sånt)

Orsaken till att jag undrar är att jag har ju också två reliker ståendes som snart ska få lite kärlek!

Det var upp på MC-lyften och byta olja på han. sen byta de urgamla däcken också. Fick även efterspänna styrkronan. sen var det bara att köra och se glad ut :) Men ny gaffelolja och sådant hade nog inte skadat för han är allt lite väl svampig. Men hade inte tänkt rejsa med honom direkt så det går att leva med.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Min CBX750 84 skulle också fått storstryk av min föredetta GSX750E. CBX750 ska enligt uppgifter ha 92hk medans suzukin ska ha 82hk.

Kan säkert stämma men cbkryssen är trevligare att kasta runt när det svänger, tycker jag då samtidigt som jag sitter oerhört mycket bättre på hondan. Det som får mig att tveka på en sån, hittat några som skulle vara värda att satsa på, är att det går knappast att bli av med kåpan så det liknar nåt. Man måste gilla den för vad den är.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Kan säkert stämma men cbkryssen är trevligare att kasta runt när det svänger, tycker jag då samtidigt som jag sitter oerhört mycket bättre på hondan. Det som får mig att tveka på en sån, hittat några som skulle vara värda att satsa på, är att det går knappast att bli av med kåpan så det liknar nåt. Man måste gilla den för vad den är.

Jo cbx är lite smidigare. Men en annan sak som var sjukt imponerande på GSX750 var dens bromsar. Långt före sin tid kan jag bara säga.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Trådlyftsäsongen är verkligen i full gång... :D Men visst är det trevligt med fina gamla hojar!:tummenupp Min brukshoj är en RD350LC från -82, lagomt bruksskick, trimrör (helt magiskt sound!) och hemgjutna kolfiberkåpor. Ett rullande projekt kan man väl säga, alltid finns det något att bättra på :)

Bifogat

• RD350.jpg
    RD350.jpg
    158.3 KB · Visningar: 152

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Eftersom det är jag som grävt upp denna gamla tråd...

Finns det bilder på det färdiga objektet?
Oj, detta har jag missat att svara på. Nå, kanske bättre jättesent än aldrig?
Nej, det finns inga bilder eftersom projekten står stilla just nu och det har dom gjort en längre tid.
Dom kommer nog att stå still ytterligare en tid framöver pga andra projekt (en Corvette och ett större verkstadsbygge).

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
Två snaps på en cykel som diverse förmågor anser vara helt okörbar-obrukbar
man kan nog inte ens dra den här utan att den vobblar eller har andra diverse
hyss för sig allt detta enligt förmågorna :D:D att inte jag har kört mig fördärvad sedan jag började anno 1978 är ett under, eller så var virket bättre
i dessa gubbar från the 60's :):) och jag kommer nämligen att fortsättningvis åka på detta sk sänke jajamän!!

En sån där Kawa 1000 mk2 köpte jag ny -79, tyckte den funkade fint chassiemässigt(då)med en styrdämpare inköpt på Sportdepån för den astronomiska summan 400:- Den byttes sedan mot en Kawa 1000J -82 som jag körde debutantklassen med -83

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Oj, detta har jag missat att svara på. Nå, kanske bättre jättesent än aldrig?
Nej, det finns inga bilder eftersom projekten står stilla just nu och det har dom gjort en längre tid.
Dom kommer nog att stå still ytterligare en tid framöver pga andra projekt (en Corvette och ett större verkstadsbygge).

Så Bimotan ligger fortfarande i delar? Råkade se lite bilder du lagt upp på ett annat forum, jäkligt ball hoj! Funderar du på att sälja den?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Den ligger inte i delar. Den står i delar. :)
Nej, den är inte till salu (möjligen om nån kommer och bjuder hiskeligt bra). :)

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nu är vi där vid den punkten där det, bör påpekas åter igen att
Honda och Yamaha är och var för vattenkammade pojkar
och Kawasaki och viss mån Suzuki var obs! för det mera oborstade slaget ni vet detta om att kyssa vackra flickor och än leva gamla gudar osv... i dag kan även vattenkammade pojkar åka på dessa tvenne fabrikat
har det gått utför med hårdheten eller? kan det vara så eller svammlar jag igen?

Honda=Sven-Ingvars
Yamaha=Vikingarna
Kawasaki=AC/DC
Suzuki=Iron Maiden

Haha, har kört sen -90 då jag fyllde 18, först nuuuu förstår jag varför jag aldrig haft något annat än Kawa och Zook. :D

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Det finns alltid en fara med att ställa frågor, om inte annat så kan man göra tydligt för omgivningen om hur lite man kan.

Men, jag är för tillfället mer nyfiken än fåfäng.

Jag kör dagligdags en 2009 Triumph Sprint 1050 ST som jag älskar. Tidigare motorcyklar i karriären är: 1981 Yamaha SR500, 1980 BMW R80, 1989 Heritage Softtail Classic, 1977 Electra Glide, 1942 sida, plus en och annan låne-/hyrhoj.

Köpte en 1983 Suzuki GSX 400E till sonen i 18-årspresent (för 6000:) som jag var ute och körde i helgen i samband med att jag justerade lite åt honom.

Och är tvungen att erkänna att, även om GSX400E var en ren pendlingshoj för gubbar när det begav sig, den var riktigt kul. Lite för känslan av "rå" motorcykel och lite för att man inte behövde vara livrädd för kostnaderna om man skulle tappa den.

Har suttit och kollat runt på Blocket idag och funderat mer och mer på "gammelhojar". Särskilt allt som ligger under 15000 i pris. Eller ännu billigare.

Vad föreslår ni för gammal och billig hoj som man kan busköra till jobbet med och ändå ha kul med på bana?

En 80-tals Gixxer? En Yamaha? Eller?

(Vet att man kan plocka upp en rimlig banhoj för mindre än 15000 och jag har licens, men har inte råd att både ha banhoj och en skåpbil.)

/morris

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Haha ja förlåt. Passade motorn i ramen utan några modifikationer? Vore kul att se den färdig med helkåpor och allt!
Jaja, det är samma bultmönster på motorfästena på gamla Z900/KZ1000 som på de nyare Z1000/GPZ1100. :tummenupp
Trodde jag. :confused:
Fick göra om fästpunkterna i blocket, ville inte börja kapa och svetsa i ramen och det finns inte plats för några adapterplattor.
Färdig dröjer länge till.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag är fan kär i min gamla rishög. Det är en Suzuki GSX 400 FWS 1984.
58hk, 187kg torrvikt, 6vxl, 4 ventiler/cylinder, vattenkyld, 11500rpm.
Utförlig instrumentpanel med växelindikator, lättjusterad och fingraderad bakdämpning, anti-nig som verkar göra sitt jobb
Inget vobbel och väldigt lättsvängd. Kraftiga bromsar.
Vi har precis gjort två norgeresor, inkl nordkapp, på 830 mil och 19 dagar. Snittat 44 mil om dagen alltså.
Kört henne hårt som fan? Jepp.
Något som helst strul? Nix.
Det är en tokigt rolig gammal maskin som är helt fantastisk när det svänger som mest. För riktigt högt tempo i spiralsvängarna så var det trean och fyran och bara gasa och motorbromsa som gällde. Fan vad det gick undan. Hon är ett litet pistolskott från 7-8krpm, och är snabbt uppe i 140 i fyran. Man får ju inte vara uppe i 140 i Norge, fy skäms, men jag tror jag är förlåten i himlens hojavdelning, 80-talsfalangen. Det gick ju också bra att bara brumma omkring och mysa i sexan, fixar alla backar och lugna omkörningar utan större hejhå. Riktigt lat och inte orka växla gick det till och med att prutta omkring i 30 i sexan. Inte direkt stabilt, men... Vilken jävla maskin, 29 bast gammal!:) Vive la 80-tal!
IMAG0189.jpgIMAG0193.jpgIMAG0217.jpgIMAG0224.jpgIMAG0225.jpgIMAG0104.jpg

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det finns alltid en fara med att ställa frågor, om inte annat så kan man göra tydligt för omgivningen om hur lite man kan.

Men, jag är för tillfället mer nyfiken än fåfäng.

Jag kör dagligdags en 2009 Triumph Sprint 1050 ST som jag älskar. Tidigare motorcyklar i karriären är: 1981 Yamaha SR500, 1980 BMW R80, 1989 Heritage Softtail Classic, 1977 Electra Glide, 1942 sida, plus en och annan låne-/hyrhoj.

Köpte en 1983 Suzuki GSX 400E till sonen i 18-årspresent (för 6000:) som jag var ute och körde i helgen i samband med att jag justerade lite åt honom.

Och är tvungen att erkänna att, även om GSX400E var en ren pendlingshoj för gubbar när det begav sig, den var riktigt kul. Lite för känslan av "rå" motorcykel och lite för att man inte behövde vara livrädd för kostnaderna om man skulle tappa den.

Har suttit och kollat runt på Blocket idag och funderat mer och mer på "gammelhojar". Särskilt allt som ligger under 15000 i pris. Eller ännu billigare.

Vad föreslår ni för gammal och billig hoj som man kan busköra till jobbet med och ändå ha kul med på bana?

En 80-tals Gixxer? En Yamaha? Eller?

(Vet att man kan plocka upp en rimlig banhoj för mindre än 15000 och jag har licens, men har inte råd att både ha banhoj och en skåpbil.)

/morris

Jag föreslår en GPX600 eller en FZR600 :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar