Äldre metallsvarv, bra eller inte?

Har själv letat svar en tid utan framgång.. Antaligen är de för gamla,dyra eller små..

Vill verkligen inte köpa en för liten pjäs.. Kul att åtmindstånde kunna kasta upp ett par bromskivor osv. Många bänk varianter KAN vara smidiga men då är det finmekanik med små grejjer o låga matningar som gäller.. inte min melodi.

Jag förstår... Synd. Jaja, får väl börja leta efter något annat då då. Någon som har tips på en vettig bänkmetallsvarv i ungefär 5000-kronorsklassen? Den det länkades till tidigare exempelvis, är det nåt att ha?:va

Behöver du svarva ofta och mycket? För du ska ju tänka på att du för 5kkr kan man leja bort mer jobb än vad "normalhemmamekaren" behöver svarva under sin livstid.

Har själv letat svar en tid utan framgång.. Antaligen är de för gamla,dyra eller små..

Vill verkligen inte köpa en för liten pjäs.. Kul att åtmindstånde kunna kasta upp ett par bromskivor osv. Många bänk varianter KAN vara smidiga men då är det finmekanik med små grejjer o låga matningar som gäller.. inte min melodi.

Du har en poäng, men å andra sidan tror jag att det blir svårt att jobba med små prylar i en svarv som tar saker så stora som bromsskivor... Så jag börjar i denna änden och köper eventuellt en till vid ett senare tillfälle:)

Behöver du svarva ofta och mycket? För du ska ju tänka på att du för 5kkr kan man leja bort mer jobb än vad "normalhemmamekaren" behöver svarva under sin livstid.

Jag jobbar ganska mycket med metall (främst alu) på fritiden, gjuter och har mig och sådär... Och jag har otaliga gånger saknat just en metallsvarv. Så den kommer nog komma till användning:) Vet inte om jag kännar några direkta pengar på det, men nu har man i alla fall möjligheten att styra själv liksom. Man behöver inte tänka igenom saker så noga, man kan bara gå ut i verkstaden och improvisera och ha kul:)

Last edited:
Du har en poäng, men å andra sidan tror jag att det blir svårt att jobba med små prylar i en svarv som tar saker så stora som bromsskivor... Så jag börjar i denna änden och köper eventuellt en till vid ett senare tillfälle:)

En stor klarar smått. Lite mer tungjobbat men det är bara svarvstålen som måste anpassas och kanske lite fix för inspänningen av materialet.

Om mest ska köra väldigt små saker i alu, så måste jag fråga vad din svarv klarar i maxvarv?

Det kan bli svårt att få bra ytor på lägre varv. verktyg i hårdmetall eller snabbstål?
Men o andra sidan är jag ju lite kräsen eftersom jag jobbar som svarvare.

Helt klart roligare att köpa en liten svarv för 5-10k kr än en rolexklocka för samma pengar.(ang en annan tråd på forumet) :)

Om mest ska köra väldigt små saker i alu, så måste jag fråga vad din svarv klarar i maxvarv?

Det kan bli svårt att få bra ytor på lägre varv. verktyg i hårdmetall eller snabbstål?
Då måste jag fråga om varvtalet! Varvtal känns ju ganska ointressant i min värld, eftersom olika grova saker får olika hastighet vid ytan vid samma varvtal, och det måste väl vara ythastigheten där stålet jobbar som är det intressanta? Finns det specat för olika ämnen, eller är det sånt man lär sig den hårda vägen?

Då måste jag fråga om varvtalet! Varvtal känns ju ganska ointressant i min värld, eftersom olika grova saker får olika hastighet vid ytan vid samma varvtal, och det måste väl vara ythastigheten där stålet jobbar som är det intressanta? Finns det specat för olika ämnen, eller är det sånt man lär sig den hårda vägen?

Ja, det finns specat för olika material( och skärstål) och kallas skärhastighet, men med lite erfarenhet så märker man om att varvtalet är för lågt eller högt.

Min gamla gymnasielärare hög mig nåt år efter min utbildning och bad mig skriva upp formeln för skärhastigheten.
Jag svarade att den kan har jag inte i huvudet men jag kan härleda fram den om han kunde ge mig en minut.
Han som haft lite högre tankar om mig än så tittade på mig lätt upprörd och frågade hur jag då kör.
Jag svarade att jag kör lagom. Varvid han genast såg lugnare ut igen.

4000 varv på snabbaste tror jag... Ska kolla nästa gång jag är ute i verkstaden.

Jag förstår... Hårdmetall tror jag, men jag har bara testat ett av de stål som följde med än så länge...
Förstår att man blir kräsen då:D

Som GuW sa. Generellt brukar lekmän köra för sakta och bryter därför sönder skärstålen.
En typisk måndagmorgon på verkstan i ett större företag så är det vad som hänt med svarven när kontorsnissar och annat löst folk under helgen gjort sina hemjobb.
Bryter av stålen om det går för långsamt? :va Är det för att det blir för lite rörelseenergi i ämnet, och då tar det stopp i ojämnheter?

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show