Då måste jag fråga om varvtalet! Varvtal känns ju ganska ointressant i min värld, eftersom olika grova saker får olika hastighet vid ytan vid samma varvtal, och det måste väl vara ythastigheten där stålet jobbar som är det intressanta? Finns det specat för olika ämnen, eller är det sånt man lär sig den hårda vägen?
Jo, men svarvens varvtal avgör ju vilken ythastighet,även kallad skärhastighet, svarvämnet får. annars var det rätt. skärhastigheten är olkia för olika matrial o olika för olika verktyg. Men för snabbstål i vanligt i stål så kan man väl utgå från 25skärmeter+-10 beroende på matrialets hårdhet
skärhastigheten räknas enligt följande:
(varvtal x pi x diametern)/1000= skärhastighet
vartalet enligt:
(önskadskärhastighet x 1000)/(pi x dia)= v
Ja, det finns specat för olika material( och skärstål) och kallas skärhastighet, men med lite erfarenhet så märker man om att varvtalet är för lågt eller högt.
Sånt där snack är jag så trött på, för jag har 15 gubbar på jobbet med den inställningen. Det funkar ju skapligt så länge man jobbar med diametrar som man brukar jobba med. men när det börjar bli smått så står de o gnager på en fjärdedel av optimalt varv o omvänt när det börjar bli stort då går det för fort istället.
Bryter av stålen om det går för långsamt?

Är det för att det blir för lite rörelseenergi i ämnet, och då tar det stopp i ojämnheter?
Då får man nåt som heter löseggsbildning pga av temperaturen blir för låg. dvs matrial som kletar fast på eggen o gör den trubbig då ökar trycket o spetsen bryts av.
Svarva bromsskivor blir sällan bra (iaf skeva) dom har blivit härdade på topparna så det tar olika när du svarvar,dvs du lyckats bara tillverka en lika skev skiva fast omvänt då det tar mindre på topparna och mer i dalarna.
Helst skall man köra bägge sidorna samtidigt om man skall ha en sportslig att få det bra.
Bromsskivesvarvning är nog den vanligaste hem o hobby svarvningen. Däremot är den inte average joe enkel för det. Ett kast på 0.04mm = en kass skiva. en oparallellitet på 0.02-0.03 = kass
Snabbt o enkelt tycker jag det går om man spänner upp ett ämnesrör o svarvar av planet. sen pressar man fast skivan med dubben. tryck inte för hårt, då kan röret flyttas. sen är det bara o svarva i regel krävs ju bara ett par tiondelar per sida