Äldre metallsvarv, bra eller inte?

Bryter av stålen om det går för långsamt? :va Är det för att det blir för lite rörelseenergi i ämnet, och då tar det stopp i ojämnheter?

Ingen aning om varför det blir så... Det gäller alltså om man använder hårdmetallskär vilket i princip alla gör nuförtiden. Tror snarare att det har med temperaturen att göra men det finns nog nån som kan förklara det bättre.

Snabbstål som t.ex borrar är gjorda av brukar folk istället köra för snabbt och då blir det i alla fall för varmt så att skären bränns och blir avrundade. Det smälter i princip.

Samma sak händer med hårdmetallskären om man kör dom för snabbt, dvs så spånorna glöder. Glödande spån kan iofs vara ok. Speciellt om man fräser där stålen hinner kallna lite mellan skären.

Vid svarven är ligger man normalt lite under där spånorna glöder.
 
Har själv letat svar en tid utan framgång.. Antaligen är de för gamla,dyra eller små..

Vill verkligen inte köpa en för liten pjäs.. Kul att åtmindstånde kunna kasta upp ett par bromskivor osv. Många bänk varianter KAN vara smidiga men då är det finmekanik med små grejjer o låga matningar som gäller.. inte min melodi.

Svarva bromsskivor blir sällan bra (iaf skeva) dom har blivit härdade på topparna så det tar olika när du svarvar,dvs du lyckats bara tillverka en lika skev skiva fast omvänt då det tar mindre på topparna och mer i dalarna.

Helst skall man köra bägge sidorna samtidigt om man skall ha en sportslig att få det bra.
 
'Bryter av stålen' e väl inte sånt som sker så ofta nuförtiden. Ja, det kan väl va med ett HSS-stickstål då om man kör djupt utan att bredda...
Oftast fasförsliter man plattorna å materialet kletar. Å det e just för låg fart.

Problemet e oftast att materialet (legeringarna) utvecklas till bättre hållfasthet/skärbarhet och hårdmetallplattorna får mer anpassade sammansättningar och skärvinkel och ingreppsvinkel för dessa material. MEN verkstaden (om inte det är en högproduktiv modern) har gärna kvar sin storebro från -65 bara för att den e betald "å den klarar ju sina 2½ meter å 700-skivan e inte dum att ha".
Men den toppar kanske 1000-1400 r/m.
Alltså lite som att köra Hillman på motorväg.

Jag föredrar att använda gamla metoder på gammal maskin, dvs klarar man inte varvet så skär det bättre med snabbstål.
Skaffa ett nomogram å skärdata för materialet ni tänkt bearbeta så får man hyffsade förutsättningar från början, å förringa inte skärvätskan. T-dojja till alu, skärvätska(emulsion) eller gängolja till stål, gjutjärn behövs nästan inget om det e motorgods. Det brukar va fett nog.
 
Svarva bromsskivor blir sällan bra (iaf skeva) dom har blivit härdade på topparna så det tar olika när du svarvar,dvs du lyckats bara tillverka en lika skev skiva fast omvänt då det tar mindre på topparna och mer i dalarna.

Helst skall man köra bägge sidorna samtidigt om man skall ha en sportslig att få det bra.

Nja å nja... eller Ja. en slagen skiva ska ju aldrig spännas ner å bearbetas. Å fjädrande lär det ju inte ta där det inte vill... Bättre då att rundslipa tills det verkligen ringer ut.
 
Då måste jag fråga om varvtalet! Varvtal känns ju ganska ointressant i min värld, eftersom olika grova saker får olika hastighet vid ytan vid samma varvtal, och det måste väl vara ythastigheten där stålet jobbar som är det intressanta? Finns det specat för olika ämnen, eller är det sånt man lär sig den hårda vägen?

Jo, men svarvens varvtal avgör ju vilken ythastighet,även kallad skärhastighet, svarvämnet får. annars var det rätt. skärhastigheten är olkia för olika matrial o olika för olika verktyg. Men för snabbstål i vanligt i stål så kan man väl utgå från 25skärmeter+-10 beroende på matrialets hårdhet
skärhastigheten räknas enligt följande:

(varvtal x pi x diametern)/1000= skärhastighet

vartalet enligt:

(önskadskärhastighet x 1000)/(pi x dia)= v

Ja, det finns specat för olika material( och skärstål) och kallas skärhastighet, men med lite erfarenhet så märker man om att varvtalet är för lågt eller högt.

Sånt där snack är jag så trött på, för jag har 15 gubbar på jobbet med den inställningen. Det funkar ju skapligt så länge man jobbar med diametrar som man brukar jobba med. men när det börjar bli smått så står de o gnager på en fjärdedel av optimalt varv o omvänt när det börjar bli stort då går det för fort istället.

Bryter av stålen om det går för långsamt? :va Är det för att det blir för lite rörelseenergi i ämnet, och då tar det stopp i ojämnheter?

Då får man nåt som heter löseggsbildning pga av temperaturen blir för låg. dvs matrial som kletar fast på eggen o gör den trubbig då ökar trycket o spetsen bryts av.

Svarva bromsskivor blir sällan bra (iaf skeva) dom har blivit härdade på topparna så det tar olika när du svarvar,dvs du lyckats bara tillverka en lika skev skiva fast omvänt då det tar mindre på topparna och mer i dalarna.

Helst skall man köra bägge sidorna samtidigt om man skall ha en sportslig att få det bra.

Bromsskivesvarvning är nog den vanligaste hem o hobby svarvningen. Däremot är den inte average joe enkel för det. Ett kast på 0.04mm = en kass skiva. en oparallellitet på 0.02-0.03 = kass

Snabbt o enkelt tycker jag det går om man spänner upp ett ämnesrör o svarvar av planet. sen pressar man fast skivan med dubben. tryck inte för hårt, då kan röret flyttas. sen är det bara o svarva i regel krävs ju bara ett par tiondelar per sida
 
Bromsskivesvarvning är nog den vanligaste hem o hobby svarvningen. Däremot är den inte average joe enkel för det. Ett kast på 0.04mm = en kass skiva. en oparallellitet på 0.02-0.03 = kass

Snabbt o enkelt tycker jag det går om man spänner upp ett ämnesrör o svarvar av planet. sen pressar man fast skivan med dubben. tryck inte för hårt, då kan röret flyttas. sen är det bara o svarva i regel krävs ju bara ett par tiondelar per sida


Eller så slänger man skiten och köper nya :)
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top