Äldre sexhundra för bankörning, lite frågor och tips

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag är ute efter en äldre sexhundra för bankörning. Det mesta är intressant från -00 till -05 (hade satsat på nyare om jag hade haft råd). Det är lite svårt med provkörning av sådana hojar eftersom de är äldre och jag har inte lust att provköra exemplar som är ute för försäljning.

Eftersom jag vill köra så mycket som möjligt är nästan driftsäkerhet viktigare än allt och det kan man ju faktiskt ifrågasätta när man köper en 15-20 år gammal 600 cc.

Pris: MAX 30 000 kr

Några alternativ som jag fastnat för speciellt:

Kawasaki ZX6R B1H-B2H (2003-2004). Absolut den som ger mig mest ha begär, men verkar inte växa på träd i Sverige iallafall. De äldre modellerna är vanligare, från och med -98 till -02 (hade dock velat ha en 2000-2002 eftersom den har 636 motorn om jag inte kan få tag på en B1H-B2H).

Yamaha R6 (1998-2003). Ptja, vad kan man säga? De flesta har nog valt en R6 för bankörning känns det som.

CBR 600 F4 eller en tidig CBR 600RR. Borde vara bra driftsäkerhet i dessa, men måhända lite tråkiga?


Ska gå cirka 50% gata, 50% bana.

Vad håller bäst, vad är roligast att köra? Vad är mest "modernt" när det gäller prestanda?

Sen en generell fråga. Jag är långt ifrån kapabel till att pusha dessa cyklar till någon form av gräns, men hur mycket har egentligen utvecklingen gått framåt prestandamässigt? Tanken är väl att om en sisådär 2-3 år så har jag förhoppningsvis kapaciteten att kanske närma mig några bra tider och då kanske infaller suget att ställa upp på ett race eller två. Dessutom är det kul att jämföra sig mot andra som kör och de flesta har lite nyare hojar. Det viktigaste är att få en uppfattning om att man är snabb eller inte, eller att man t.ex. ligger 4-5 sek efter på Anderstorp eftersom man kör en gammal 600.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du vill köra några riktiga race på bana kommer du behöva en racepreppad hoj, och då är det smidigare att skaffa en sån när suget kommer. Och ett släp att dra den till banan på.
Så tänk inte så mycket på vad som kommer behövas för att köra race just nu när du ska påbörja din banerfarenhet. Köp en hoj du gillar lagom mycket och kör med den.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
R6 från 01 har insprutning och känns som den hoj det är lättast att hitta reservdelar till vilket brukar behövas...
Att ha som mål att köra både gata och bana är bra men efter någon gång så blir det väldigt drygt att bygga om till gata ffa när du börjat med värre däck och måste skifta dom också.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
R6 från 01 har insprutning och känns som den hoj det är lättast att hitta reservdelar till vilket brukar behövas...
Att ha som mål att köra både gata och bana är bra men efter någon gång så blir det väldigt drygt att bygga om till gata ffa när du börjat med värre däck och måste skifta dom också.

Däck går väl an, särskilt ifall man köper på sig lite extra fälgar men att skifta kåpor tyckte jag var asdrygt efter att ha kanat sönder gatgrejorna.

Detta är en resa jag tror de flesta måste göra på egen hand men nån sa till mig att köpa en separat banhoj och jag säger idag detsamma: köp en separat banhoj.

På gata kan man dessutom köra vilken skit som helst, det enda som jag uppskattar där är antingen extrem mysfaktor som i t.ex HD eller löjligt lätt som t.ex en bra gatmotard. De "roliga" vägar jag åker på är snabellagade och helt lifsfaaliga ändå.

Man kan tänkas ha olika preferenser här dock.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag hade tänkt mig montera crashkåpor direkt och ha hojen färdignajad och ha ett set fälgar med gatdäck som klarar av regnkörning samt ett set som är lite lite mer klibbigare och banvänligt. På så sätt ser jag ingen anledning till varför det skulle vara besvärligt att bruka hojen på gata med?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hade tänkt mig montera crashkåpor direkt och ha hojen färdignajad och ha ett set fälgar med gatdäck som klarar av regnkörning samt ett set som är lite lite mer klibbigare och banvänligt. På så sätt ser jag ingen anledning till varför det skulle vara besvärligt att bruka hojen på gata med?

Ska du ha lampor och annat utskuret i kåporna?
Inte helt ovanligt att lykthus och annat mosas i leca har jag hört.

Klart man kan plocka av och på dyra saker men det var just det som jag ledsnade på.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag hade tänkt mig montera crashkåpor direkt och ha hojen färdignajad och ha ett set fälgar med gatdäck som klarar av regnkörning samt ett set som är lite lite mer klibbigare och banvänligt. På så sätt ser jag ingen anledning till varför det skulle vara besvärligt att bruka hojen på gata med?

Borde funka bra tycker jag. Man få ju vara beredd på att behöva laga grejer om man går omkull ändå, men om man tänjer på gränserna i små steg måste man inte krascha varenda träning för att lära sig nåt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade tänkt mig montera crashkåpor direkt och ha hojen färdignajad och ha ett set fälgar med gatdäck som klarar av regnkörning samt ett set som är lite lite mer klibbigare och banvänligt. På så sätt ser jag ingen anledning till varför det skulle vara besvärligt att bruka hojen på gata med?

Det är i allmänhet mindre bök att ha en banhoj och en gathoj än att hålla på med att bygga om samma hoj fram och tillbaka. Dessutom kan du fortfarande köra med gathojen när du kastat banhojen i sandfållan och saker går sönder.
Det kan till och med vara billigare eftersom att färdiga banhojar kostar mindre än gathojar, och det kostar är köpa kraschkåpor, kraschpuckar, motorskydd och allt annat sånt där.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag hade tänkt mig montera crashkåpor direkt och ha hojen färdignajad och ha ett set fälgar med gatdäck som klarar av regnkörning samt ett set som är lite lite mer klibbigare och banvänligt. På så sätt ser jag ingen anledning till varför det skulle vara besvärligt att bruka hojen på gata med?

Därför att en hoj som du gått omkull med oftast är ganska lätt att laga för att kunna köra på bana med men inte riktigt lika lätt till gata.
Kåpstag, reglage och dylikt kan vara lite snett och fungera till hälften på en banhoj men inte på en gathoj.

Jag säger inte detta för att avskräcka dig utan för att du ska förstå vad du ger dig in på. När man väl sitter där och solen skiner och vill åka så står det kraschade liket i garaget sen förra helgen med prylar på väg hem från ebay så är det inte skitkul...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Mycket bra tips, får tacka!

Jag ska börja med en billig lite äldre hoj så får vi se vart det leder :)

I värsta fall så blir den en renodlad banhoj så får jag införskaffa gathoj, eller tvärtom.

R6 verkar vara helt klart den hojen som är mest redo för bankörning i standardskick, helt klart en fördel. I min idealvärld vill jag bara lägga pengar på däck, bensin och service... och helst inga modifikationer, möjligtvis fjäderbyte på sin höjd.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gick från en R6 -00 till en R6 -06, och dom stora skillnaderna var ett mycket trevligare chassi och mer kräm i motorn, även om jag gillade gasresponsen bättre i -00an. Den nyare hojen kändes helt enkelt mer robust och stabil.

Och resan från gathoj på bana, gathoj som byggs om till ren banhoj fram och tillbaka och sen inköp av en ren banhoj har jag också gjort, det låter jävligt smurt i början, men nej, det är det inte :fakta
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Anledningen till att jag inte köper ren banhoj är att jag inte löst transportbiten än. Det är på gång. Har en bil utan dragkrok. Ligger i valet att köpa en annan bil (vilket jag skjutit på ett tag) alternativt köpa dragkrok till bilen jag har idag, lite osäker på hur det är att dra släpvagn + en 200 kg hoj med en 1,4 sugmotor på 75 hk som sett sina bästa dagar.

Har möjlighet att låna släp och bil men inte varje vecka eller hur ofta jag vill köra, därav osäkerheten med att köpa en ren banhoj.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Anledningen till att jag inte köper ren banhoj är att jag inte löst transportbiten än. Det är på gång. Har en bil utan dragkrok. Ligger i valet att köpa en annan bil (vilket jag skjutit på ett tag) alternativt köpa dragkrok till bilen jag har idag, lite osäker på hur det är att dra släpvagn + en 200 kg hoj med en 1,4 sugmotor på 75 hk som sett sina bästa dagar.

Har möjlighet att låna släp och bil men inte varje vecka eller hur ofta jag vill köra, därav osäkerheten med att köpa en ren banhoj.
Tänk såhär, hur långt har du till banan? Hur mycket tycker du om att knuffa hoj? Har du tillräckligt kort, alternativt gillar att knuffa hoj tillräckligt mycket, då kan du ju köra dit med gathojen. Annars så är det en mycket bra idé att skaffa transport. Man kör närmare gränserna på bana, det är ju lite det dom är till för, och det är vansinnigt lätt att råka glida omkull och skrapa hål på något, krossa lampor osv. Det kan tom räcka med att slå in en tova gräsmatta mellan fälg och däck för att du inte ska vilja köra hem den.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Anledningen till att jag inte köper ren banhoj är att jag inte löst transportbiten än. Det är på gång. Har en bil utan dragkrok. Ligger i valet att köpa en annan bil (vilket jag skjutit på ett tag) alternativt köpa dragkrok till bilen jag har idag, lite osäker på hur det är att dra släpvagn + en 200 kg hoj med en 1,4 sugmotor på 75 hk som sett sina bästa dagar.

Har möjlighet att låna släp och bil men inte varje vecka eller hur ofta jag vill köra, därav osäkerheten med att köpa en ren banhoj.

Förutom det rent praktiska som Hoztic nämner så har tvånget att kunna köra tillbaka en klart hämmande inverkan på viljan "att bromsa hela vägen in till apex". Måstet att kunna köra hem efteråt sätter mentala käppar i hjulet på de flesta, sannolikt dig också.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har en ZX6RR från 2004 som är kittad för bana, är väldigt nöjd! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu håller jag ju helt klart med alla om att banhoj, transport och allt är skiten om man vill köra bana. Men om man precis ska börja köra bana så kan man nog hålla sig till en ren gathoj och ta det lite piano medans man lär sig grunderna. När det börjar gå fortare så börjar det vara dags att fixa banhoj och transport.

Men det är fantastiskt trist att lägga gathojen på bana när man kört den dit och sedan ringa sambon så hon får fixa transport hem. Sambos tenderar att behöva lite smörande efter det, och att ha en trasig gathoj i garaget i maj är ganska tråkigt. :hihi
Jag testade det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men det är fantastiskt trist att lägga gathojen på bana när man kört den dit och sedan ringa sambon så hon får fixa transport hem. Sambos tenderar att behöva lite smörande efter det, och att ha en trasig gathoj i garaget i maj är ganska tråkigt. :hihi
Jag testade det.
Jag gick ett steg längre där, jag ringde mitt i natten och bad sambon hämta mig och racebussen istället :hihi Det var iofs inte helt uppskattat det heller :gnissla :näsblod
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Anledningen till att jag inte köper ren banhoj är att jag inte löst transportbiten än. Det är på gång. Har en bil utan dragkrok. Ligger i valet att köpa en annan bil (vilket jag skjutit på ett tag) alternativt köpa dragkrok till bilen jag har idag, lite osäker på hur det är att dra släpvagn + en 200 kg hoj med en 1,4 sugmotor på 75 hk som sett sina bästa dagar.

Har möjlighet att låna släp och bil men inte varje vecka eller hur ofta jag vill köra, därav osäkerheten med att köpa en ren banhoj.

Det går fint att ha en mindre bil som släpdragare. Jag kör en gammal Octavia -01 (1,4 75hk) och transporterar hojen på öppen släpkärra. Funkar finfint. men måste bland växla ner lite, samt att 4000 varv blir normalvarv vid växling. Går fint att rulla 90-100. Hyggligt snålt går den med 0,75-0,8 med släp.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag hade valt en R6 bara pga att jag tror att den är vanligast på banorna och därför är det lättare att på tag på delar snabbt vid krasch. Tänk på att 636an inte funkar om du ska köra Rookie 600 eller SST600.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Anledningen till att jag inte köper ren banhoj är att jag inte löst transportbiten än. Det är på gång. Har en bil utan dragkrok. Ligger i valet att köpa en annan bil (vilket jag skjutit på ett tag) alternativt köpa dragkrok till bilen jag har idag, lite osäker på hur det är att dra släpvagn + en 200 kg hoj med en 1,4 sugmotor på 75 hk som sett sina bästa dagar.

Har möjlighet att låna släp och bil men inte varje vecka eller hur ofta jag vill köra, därav osäkerheten med att köpa en ren banhoj.

Hej

Jag har kört bana i 7 år och kör fortfarande men min gathoj på banan.
Om du inte skall vinna några tävlingar och behöver slicks så går det bra.

Efterhand som åren har gått så har däck, fjädring mm blivit mer anpassat för bana och lacken/kåpor ser inte ut som nya:gnissla men gillar att jag lätt kan köra till banan och i de flesta fall köra hem efter :yoparty
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top