Eftersom jag jagar och åker hoj kan jag berätta lite hur det ligger till.
Vid älgjakt jagar man normalt med löshund anledningen till skyltarna är flera dels att varna om att det är jakt och sen kostar en älghund cirka 120-200 tusen om det är en champion så man är lite rädd att den ska bli överkörd.
Jag har själv nästan blivit av med en av mina ena hundar vid en jakt där en förare av en bil gasade lite extra när skylten jakt pågar var uppe.
Att bilar/mc stör jakten är inte sant eller i alla fall ingen större sanning.
Det som däremot är tråkigt är när man arrangerar jakter med inbjudna gäster och man får hela skogen full i hojåkare som inte har rätt att åka där blir man skitsur,. jämför med att ni bokat en bana för hojåkning och folk fikar där o inte flyttar på sej.
alla får i samhället visa hänsyn jag kan bli jäääääävligt sur på snorungar som wheelar i 200-250 utanför mitt hus där det är 70. Och merparten av de som kör hojar är inte direkt hänsynsfulla mot övriga i samhället.. bara läsa era inlägg om fortkörningar, gena i köer och fuska med skyltar och försäkringar bara som jämförelse.
Sen kan det ju vara värt att veta för den som kör på en grusväg nu att det jagas, kan säga att det smäller satan ifrån ett gevär och vet ni inte om det jagas så kan ju säkert nån tro att nu rasade halva bågen..
Men jag kan plocka ner skyltarna så får det bli en glad överaskning att det smäller i buskarna,, men att visa finger är inte god ton o det gör man inte mot någon vare sej jägare eller hojåkare..
Sen ett svar på ett inlägg om trädkrameri,, varför är min hobby mindre värd än din??? jag anser du ska åka buss för jag tycker att det är onödigt att åka en person på en maskin som har alldeles för mycket hästar och drar för mycket bensin,, ser du likheten..