Älgjakt vs grusåkning.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Personligen hade jag givit fan i skylten och kört på. Jakt för annat än i extrema "skyddsjaktsbehov" är i mitt trädkramartycke :)rolleyes: ) en hobby jag inte finner större förståelse för i ett civilicerat samhälle.

..in med faklan.

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Turbo-Puh skrev:
2526843 Utan att provocera på något sätt - Varför?

Personligen tycker jag denna tiden är den finaste för grusåkning. Höstfärger, lite lerigt, inte så varmt, inte så dammigt osvosv.

Se exemplet med metning ovan.

Som hojåkare vill vi att andra ska ha förståelse för vi ska kunna utöva vår hobby. Varför ska vi inte visa andra grupper hänsyn?

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
xyx skrev:
2526845 Personligen hade jag givit fan i skylten och kört på. Jakt för annat än i extrema "skyddsjaktsbehov" är i mitt trädkramartycke :)rolleyes: ) en hobby jag inte finner större förståelse för i ett civilicerat samhälle.

..in med faklan.
som sagt: ...spridda svar...

Turbo-Puh skrev:
2526832 Problemet med "enskild väg" är att många tycker sig ha just en - enskild väg.
MEN! Såfort en markägare får statligt eller regionalt stöd till sin väg är det, just - inte längre någon enskild väg. :fakta

Sen att den bara går till hans gård har inte med saken att göra.

Det är även så att en bom över en väg inte heller är något officiellt vägmärke, utan skall isf kompletteras med skylt.

Så det är inte så illa enkelt att veta. Ibland.
:felämne
Måste vägmärket sitta vid bommen eller vid infart på den väg bommen sitter?

Last edited:

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Vilken av dem?
Stefan M skrev:
2526890 Se exemplet med metning ovan.

Som hojåkare vill vi att andra ska ha förståelse för vi ska kunna utöva vår hobby. Varför ska vi inte visa andra grupper hänsyn?

Tja. Att visa hänsyn för mig är att inte störa mer än nödvändigt. I exemplet med metningen så är det en väldigt lokal företeelse. Det är inte speciellt svårt att köra 100m därifrån - oftast. Men att undvika ett område på typ 2x2 km är inte lika enkelt. Särskilt inte om vägen går därigenom. Sen är det inte alltid det går att undvika heller, som t.ex. i mitt fall. Man kör i 70 kmph och vips dyker det upp ett jakttorn med en snubbe i. Hoppla.

Jag håller med om att man skall visa hänsyn, men inte att man skall undvika något helt och hållet. I jaktsammanhang vs grusåkning så borde det t.ex. kunna vara att inte "bröta på" mer än nödvändigt. Men att undvika ett större stycke mark helt och hållet vette skam om jag tycker att det är rimligt att kräva.

Mikey skrev:
2526901
Måste vägmärket sitta vid bommen eller vid infart på den väg bommen sitter?

Bortse från bommen helt och hållet så ser du det nog. Dvs samma skyltning som på andra ställen i vårt samhälle.

Last edited:

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Turbo-Puh skrev:
2526843 Utan att provocera på något sätt - Varför?

Personligen tycker jag denna tiden är den finaste för grusåkning. Höstfärger, lite lerigt, inte så varmt, inte så dammigt osvosv.

Jag både åker hoj och jagar (dock ej samtidigt) och tycker att det är ok att åka hoj, du är ju uppenbarligen medveten om riskerna, att det är vilt, hundar och jägare som rör sig i skogen, so what , ska inte alla få nyttja skog och vägar?. Viltet blir heller ej stört av att du åker, kanske dock drevet "missar" surgubbens pass så han inte får skjuta sin älg i år heller....., men dom jagar ju i ett lag så drevet går väl förbi ett annat pass:tummenupp

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Turbo-Puh skrev:
2526909

Bortse från bommen helt och hållet så ser du det nog. Dvs samma skyltning som på andra ställen i vårt samhälle.

Anledningen till att jag frågade är att jag i februari kraschade rätt rejält in i en bomm. Är inte frisk än, och vore intressant att veta om markägaren har "felskyltat".

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Vilken av dem?
Mikey skrev:
2526931 Anledningen till att jag frågade är att jag i februari kraschade rätt rejält in i en bomm. Är inte frisk än, och vore intressant att veta om markägaren har "felskyltat".

Ah. Där ser man. Ja, jag har noterat din olycka.. Hoppas det fixar sig till slut.

Jag har NOLL koll på detaljerna. Men det borde vara rimligt att: Är det inte hans privata väg så kan han knappast smälla upp en bom. Är det å andra sidans hans väg så borde han få göra vad han vill med den. Ofta när man kör på mindre grusvägar sitter fordonstrafikförbjuden-skylten direkt på bommen.
Den borde sitta några meter innan tycker man, menmen. Som sagt, ingen aning vad som gäller. Ring en vän!

Hur lyckades du mosa dig in i en bom om man får fråga?
(Sjukt offtopic iof)

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Turbo-Puh skrev:
2526944 Ah. Där ser man. Ja, jag har noterat din olycka.. Hoppas det fixar sig till slut.

Jag har NOLL koll på detaljerna. Men det borde vara rimligt att: Är det inte hans privata väg så kan han knappast smälla upp en bom. Är det å andra sidans hans väg så borde han få göra vad han vill med den. Ofta när man kör på mindre grusvägar sitter fordonstrafikförbjuden-skylten direkt på bommen.
Den borde sitta några meter innan tycker man, menmen. Som sagt, ingen aning vad som gäller. Ring en vän!

Hur lyckades du mosa dig in i en bom om man får fråga?
(Sjukt offtopic iof)
OK.
Bromsa ikull och gled på rygg...gränslade stolpen... ---->:ätapiller +:kryckor
:backontop :)

Last edited:

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Vilken av dem?
I rest my case! :gnissla

MELLERUD: På onsdagskvällen var det fortfarande oklart om de två skjutna jägarna vid Västra Bräcke mördats eller om andra orsaker kan förklara dödsfallen.
- Fynd som gjorts på platsen och det faktum att båda männen har skjutits gör att vi fortfarande arbetar med inriktning på mord eller dråp, säger kriminalkommissarie Tord Haraldsson vid länskriminalpolisen i Trollhättan.

Källa: http://www.ttela.se/?article=26299

yoshimurakalle

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Ktm 950
Jägarna kan ju inte ens hålla sams med varandra hur skall då en stackars brummande grusåkare klara sig från skäll från både hund och ägare.

Jag är gruspiskare nuförtiden och jobbar ihop med en jägare och enligt han så stannar älgen och lystrar när det brummar av något ovanligt ljud i skogen så grusåkare var inget som störde han direkt.
Däremot var han inte så glad åt enduroåkare som är inne i själva skogen och brummar runt och runt på egengjorda slingor.

Men det klart att står det en skylt med jakt på så undviker man ju den vägen.
Visa hänsyn tjänar alla på.

Var ute för några helger sedan och piska grus och åkte då i förväg några km på en fin grusväg för att fota min polare. Kan ju tala om att en hög med hojar på grusväg hörs flera km innan dom kommer fram. Så till viss del förstår jag jägaren som står och lyssnar på sin hund etc och hör motorcycklar flera minuter innan dom kommer förbi.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Skyltar som ex "Jakt med lös hund" är endast som en uppmaning till folk som kör förbi att vara extra uppmärksamma på att hund/djur kan korsa vägen oftare än vanligt. Det ligger i båda parters intresse att detta uppmärksammas...

Willy_wheel

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Stor Elak Twin
Eftersom jag jagar och åker hoj kan jag berätta lite hur det ligger till.
Vid älgjakt jagar man normalt med löshund anledningen till skyltarna är flera dels att varna om att det är jakt och sen kostar en älghund cirka 120-200 tusen om det är en champion så man är lite rädd att den ska bli överkörd.

Jag har själv nästan blivit av med en av mina ena hundar vid en jakt där en förare av en bil gasade lite extra när skylten jakt pågar var uppe.
Att bilar/mc stör jakten är inte sant eller i alla fall ingen större sanning.

Det som däremot är tråkigt är när man arrangerar jakter med inbjudna gäster och man får hela skogen full i hojåkare som inte har rätt att åka där blir man skitsur,. jämför med att ni bokat en bana för hojåkning och folk fikar där o inte flyttar på sej.

alla får i samhället visa hänsyn jag kan bli jäääääävligt sur på snorungar som wheelar i 200-250 utanför mitt hus där det är 70. Och merparten av de som kör hojar är inte direkt hänsynsfulla mot övriga i samhället.. bara läsa era inlägg om fortkörningar, gena i köer och fuska med skyltar och försäkringar bara som jämförelse.

Sen kan det ju vara värt att veta för den som kör på en grusväg nu att det jagas, kan säga att det smäller satan ifrån ett gevär och vet ni inte om det jagas så kan ju säkert nån tro att nu rasade halva bågen..

Men jag kan plocka ner skyltarna så får det bli en glad överaskning att det smäller i buskarna,, men att visa finger är inte god ton o det gör man inte mot någon vare sej jägare eller hojåkare..

Sen ett svar på ett inlägg om trädkrameri,, varför är min hobby mindre värd än din??? jag anser du ska åka buss för jag tycker att det är onödigt att åka en person på en maskin som har alldeles för mycket hästar och drar för mycket bensin,, ser du likheten..

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Willy_wheel skrev:
2532877
Vid älgjakt jagar man normalt med löshund anledningen till skyltarna är flera dels att varna om att det är jakt och sen kostar en älghund cirka 120-200 tusen om det är en champion så man är lite rädd att den ska bli överkörd.
Jösses, är en jakthund så dyr!!! :galen
Är det inte bättre att lägga pengarna på en enduro med öppet system och fräsa runt i skogen o skrämma älgarna med istället? :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Willy_wheel skrev:
2532877
Att bilar/mc stör jakten är inte sant eller i alla fall ingen större sanning.
Jag brukar alltid se till att hålla mig ifrån skogen när jägarna håller till där, mest utav den respekt man bör ha för folk som utövar sin hobby. Skulle inte vara särskilt nöjd ifall någon kom in på min isbana och skulle åka skidor där heller.

Dock händer det ibland att jag åker ut till min bana (självklart står det ett jakttorn där brevid) och det är någon jägare ute och ska jaga småvilt, rådjur osv. Oftast är det inte så dystra miner men de säger att det inte går jaga när vi kört förbi där, typ "nu är det redan för sent". Det stämmer alltså inte?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jävligt störande när någon kommer och man sitter på pass men eftersom jag både jagar och kör själv så kan man väll kalla det egoistiskt om man skulle bli förbannad över att någon kommer och kör.

Båda parter bör visa respekt.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Willy_wheel skrev:
2532877 ...
Vid älgjakt jagar man normalt med löshund anledningen till skyltarna är flera dels att varna om att det är jakt och sen kostar en älghund cirka 120-200 tusen om det är en champion så man är lite rädd att den ska bli överkörd...

120-200 tusen!!! Har varit och jagat med, som jag tycker, dyra hundar (upp till 25') men damn...

walle85

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Hoj
R1
:hihi
Kocken skrev:
2526778 håller själv på med jägarexamen nu, och tror nog det bara är sura gubbjävlar som beter sig så där. Om jag satt på pass så skulle du få fingret om du inte bjöd på lite bakhjulsshow samtidigt som du drog förbi:tummenupp

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
Även jag är både jägare och hojåkare, det mesta har redan sagts i den här tråden då förutom att vi pratar i de flesta fall en väldigt begränsad period. Norra delen av sverige jagar ju redan i september (älg). Medans vi i söder jagar nu i oktober (en vecka + nån helg)och den stora anstormningen av folk i busken sker ju faktiskt under rådande vecka, sen lugnar det sig betydligt, tycker inte det borde vara ett problem att samsas under den tiden. Gällande skylten, så använder även jag en sån, men det är bara för att folk ska lätta lite på gasen och vara lite mer uppmärksamma, då jag är rädd om min vovve.
Hälsningar från en som inte köper kött i affärer och bidrar till den kötthanteringen:tummenupp

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Om du brukar köra där så är väl älgarna vana ... de kanske blir misstänksamma och drar om du inte kommer förbi ibland :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln