Älgjakt vs grusåkning.

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Jag tror att vad Willy Wheel menar när han nämner 120-200 tusen kr i kostnad för en jakthund så är det just KOSTNAD, dvs mat, försäkringar, veterinärbesök, anmälningsavgifter till jaktprov, medlemskap i jakthundsklubben, resekostnader till diverse prov och utställningar, mm, mm i X antal år som hunden jagas med. En jakthundsvalp kostar mellan 6000-12000 kr i inköp.

Willy_wheel

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Stor Elak Twin
Ett normalt försäkringsvärde på en älghund som är champion är cirka 100'000 alltså du får ut det vid dödsfall. jag känner ett jaktlag som satte en hund i taxi ifrån haparanda till östersund för att jaga med hunden i 3 dagar. Har du en duktig hund kan du jaga i hela sverige allt betalt från september till januari om du vill o orkar,
Mina hundar har jag lagt ut cirka 300'000 på inklusive det mesta så det är fanimej ingen billig hobby. Då ska ni ha i åtanke att du kan ta "ut" cirka 5-7säsonger av en hund i effektiv jakt resten är valp och ålderdom så att säga.
9000 kostar en valp min tredje hund är nu beställd och kommer till jul räknar med att lägga ut minst 30'000 till innan han är mogen att jaga med i träning uppätna skor och allt det som tillhör valpar och unghundsträning.

Jag har om jag velat kunnat käka oxfile och hummer många gånger för alla pengar jag lagt på jakt, hundar och vapen men har man ett intresse så har man :)

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 -00
Turbo-Puh skrev:
2526732 Igår började älgjakten här i krokarna. Eftersom jag inte jagar är det inget jag (normalt) överhuvudtaget bryr mig om. Enda orsaken till att jag överhuvudtaget visste om det är för att det är ganska tomt på kontoret denna veckan.

Åkte ut igår em/kväll med offroaden och skulle smaska lite på favorit-grus-vägen. Ser en skylt med "Jakt med hund pågår". Jaha, tänker jag? Och?

Men eftersom jag är för snäll för mitt eget bästa tänker jag ändå att det är bäst att ta en annan väg eftersom jag inte känner för att få en kula i låret mitt uppe på fjället. (På fjället kan _ingen_ höra dig skrika...)

Sagt och gjort - tar en annan grusväg som jag inte kört innan. Kör kanske en halvmil innan jag får syn på en vansinnig jägare uppe i ett torn som står och drar fingret till mig. Jag vinkar såklart vänligt tillbaka, växlar ner och lägger en snygg signatur.

Nu till frågan - vad förväntas jag ta för hänsyn till jägare och de till mig?

Bra-att-veta-innan-man-svarar:
Färden gick på allmän väg - inga privata marker alltså, och i lagom tempo. Ca 70 kmph (give or take) eftersom det var skymning och vägens skick tämligen okänt.

Tur att du lever, 3 älgjägare är mördade om man läser tidningarna

Andreéas

Ninja-manne
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ingen för tillfället....
Ännu en jägare på gång... HEHE... Håller med de andra innan mig som också är jägare...

jägaren i detta fall visade ohyffs... försvarar absolut INTE honom...

Du får komma o köra förbi mitt torn när du vill (sköt en tjur i tisdags eftermiddag, så vi är färdiga för i år, men kom nästa år)... Men det är ju givet att det är inte kul om någon skulle få för sig att åka fram o tillbaka.. Men det gjorde INTE DU...!!!...

Som sagt innan.. .skylten är till för att ni trafikanter ska vara lite extra uppmärksamma på att det kan vara lite "liv" runt och på vägen.. djur o människor som springer fram o tillbaka ... :) ... hehe.. ungefär som en 30-skylt i stan.. inte blir du väl förbannad när du ser den... o tänker att du inte är välkommen att köra där???... ne, just de....

Jag tycker att du gjorde helt rätt o vinka ( eller om du peka finger tillbaka så var de helt rätt me! ).. o glatt körde vidare... hoppas att denne grönklädde surkat inte förstörde din dag...

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Vilken av dem?
Mr Helmut skrev:
2533401 Jävligt störande när någon kommer och man sitter på pass men eftersom jag både jagar och kör själv så kan man väll kalla det egoistiskt om man skulle bli förbannad över att någon kommer och kör.

Båda parter bör visa respekt.

Och precis hur visar du respekt då? :va

Andreéas skrev:
2534732 Som sagt innan.. .skylten är till för att ni trafikanter ska vara lite extra uppmärksamma på att det kan vara lite "liv" runt och på vägen.. djur o människor som springer fram o tillbaka ... :) ... hehe.. ungefär som en 30-skylt i stan.. inte blir du väl förbannad när du ser den... o tänker att du inte är välkommen att köra där???... ne, just de....

Jag tycker att du gjorde helt rätt o vinka ( eller om du peka finger tillbaka så var de helt rätt me! ).. o glatt körde vidare... hoppas att denne grönklädde surkat inte förstörde din dag...

Ja, ok - det här med skylten kan vi nog anse som utrett.
Dock kan du väl knappast jämföra en "Jakt pågår"-skylt med en 30-skylt.
"Jakt pågår" är ju allt annat än juridiskt bindande. Om man vill vara lite stygg kan man ju säga att du/ni satt den där för ert eget höga nöjes skull? För att, som ni säger, kunna utöva er hobby.
I mina ögon är det som att jag skulle sätta en skylt som det står "Grusåkning pågår, se upp!". Och sen motivera det med att min grushoj kostar si och så mkt. Blir säkert uppåt 300.000 med bensin, däck, försäkringar, inköp, reservdelar osv osv.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Turbo-Puh skrev:
2535417 Och precis hur visar du respekt då? :va

Att om man tex ser att flera personer sitter på ett ställe längs en väg så kanske man inte behöver åka där fram och tillbaka. Samma sak gäller väll jägaren, att inte skjuta ned föraren:gnissla

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag tycker att man kan ta det lite lugnt med körandet nu under den inledande jaktveckan när jakten är som intensivast och visa lite extra hänsyn, det är många som väntat hela året på denna tid och man behöver ju inte förstöra för dom med vilje.

Men självklart har man rätt att köra på allmänna vägar utan att känna sig trängd av arga (och beväpnade) jägare :).

Barrichello

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Blidde inget :(
Stefan M skrev:
2526834 Jag är även jägare. Några reflektioner:

Självklart har man rätt att färdas på allmän väg även under jakten. Sen kan jag väl tycka att det är dålig stil och inte direkt hänsynsfullt att åka runt i markerna precis just under jaktveckan, utöver rena transportbehov alltså.

/Stefan M

Vet inte hur det är på andra ställen men här pågår älgjakten hela jäkla hösten verkar det som så om man ska ta hänsyn och aldrig vara ute pga visad hänsyn så blir det en tråkig höst.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024