Älska 2-takt!

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
prulle skrev:
2232477 Rengör luftfiltret hjälper inte det rengör förgasaren. Har troligen med att den inte får tillräkligt med luft/soppa för högre varv.
Ahhh de e fan sant.. Den har ju stått ett tag så det är säkert det får vi hoppas!
Till Ljunghusen: Egentligen har jag ingen aning! Köpte ett "Paket" där man fick med allt, så jag tog för givet att det skulle va cylinder med passande kolv :p

Kan ju iof tillägga att den börjar gå varmt också, tänkte att de kan vara på grund av problemet, den ligger runt 75-80 så ja vågar inte köra allt för länge me tanke på att den ska ligga runt 70 (?).

Last edited:

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
min ligger runt 77 när det är så där 30+ ute. kan det inte va därför då?

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
lasse kongo skrev:
2233558 va maxar din skit rd ?

Passarej, det är en fin en. 142 har jag pressat upp den i. Då varvade den 12000, lite nerdrevad. Tror i alla fall att det är snabbare än dom flesta RD utan Ypvs. Är det inte det så går den ändå bättre än alla andra. :smasha

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
2hjul skrev:
2233896 min ligger runt 77 när det är så där 30+ ute. kan det inte va därför då?
Ok, då var ett problem ut världen :)... Ska ner och rengöra luftfilter och förgasare nu! Kom gjärna med fler förslag

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Snubbben skrev:
2233924 Ok, då var ett problem ut världen :)... Ska ner och rengöra luftfilter och förgasare nu! Kom gjärna med fler förslag

kan ju vara så...att han somnat (citat från fader at war)

nej men kolla förgasaren och allt sånt, jag sätter mina balobies på det

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Probotector skrev:
2233815 Eftersom du redan verkar ha en annan åsikt än vad jag har är det ingen mening att berätta på vilket sätt :(

Försöker ju bara få dig att förstå att det är skitsnack att man ska "köra in" cylle och kolv... Ville få dig att själv komma till insikt..

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
tvålen skrev:
2234560 Försöker ju bara få dig att förstå att det är skitsnack att man ska "köra in" cylle och kolv... Ville få dig att själv komma till insikt..
Ich halten mit Tvålen. Har kört in min cylinder på det viset och den funkar kanonfint. har ju ingen annan cylle att jämföra med då men det verkar funka fint.

Joakim_Lilja

Bidrar till växthuseffekten
Gick med
30 May 2006
Hoj
GasGas 450sm -04
tvålen skrev:
2234560 Försöker ju bara få dig att förstå att det är skitsnack att man ska "köra in" cylle och kolv... Ville få dig att själv komma till insikt..

klart som fan att man måste köra in cyl/kolv. varför tror du annars att de står i service böckerna att man ska göra det. står de i min iaf.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Joakim_Lilja skrev:
2234768 klart som fan att man måste köra in cyl/kolv. varför tror du annars att de står i service böckerna att man ska göra det. står de i min iaf.
För att de vill försäkra sig att den håller. Bla så är det lite för att försöka spara kostnaderna för dem själva iom att när de är nya har de garanti på dem. Så då vill de försäkra sig om att den håller. Men man behöver inte alls göra det för den sakens skull. Har kört 700 mil på min nu. Inkörd på "rr"vis ;) :hihi Kolven ser jättefin ut:tummenupp

Joakim_Lilja

Gick med
30 May 2006
Hoj
GasGas 450sm -04
Lundgren skrev:
2234785 För att de vill försäkra sig att den håller. Bla så är det lite för att försöka spara kostnaderna för dem själva iom att när de är nya har de garanti på dem. Så då vill de försäkra sig om att den håller. Men man behöver inte alls göra det för den sakens skull. Har kört 700 mil på min nu. Inkörd på "rr"vis ;) :hihi Kolven ser jättefin ut:tummenupp

men om man bara hade kunnat gasa fullt direkt utan att det hade på verkat maskineriet så hade dom juh inte behövt "försäkra sig om att den håller". eller hur?

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Joakim_Lilja skrev:
2234940 men om man bara hade kunnat gasa fullt direkt utan att det hade på verkat maskineriet så hade dom juh inte behövt "försäkra sig om att den håller". eller hur?
Det var bara en tanke. Antagligen så är det väll etta antal på 100 säger vi som inte höll för "inkörning" rr vis så då behövde de gardera sig. Men tala om för mig varför den skall köras in längre när lager och allt sätter sig efter rr inkörning. Vad blir skilnaden? Alla lager och allt sätter sig ju snabbt???

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Joakim_Lilja skrev:
2234940 men om man bara hade kunnat gasa fullt direkt utan att det hade på verkat maskineriet så hade dom juh inte behövt "försäkra sig om att den håller". eller hur?

Nu ska farbror tvålen göra ett långt och förklarade inlägg.

Den enda egentliga "inkörningen" man gör på en helt nyrenoverad motor(renoverad med nya lager, packnigar, kolv, cylinder osv.) är att man ska låta lagrena sätta sig ordentligt. Det går till så här...

Först startar man motorn och håller den småvarvandes tills dess att motorn nått sin arbetstemperatur. Sedan stänger man av motorn och låter den svalna av.

Efter att den har svalnat så kan man börja köra, dock är det viktigt att motorn får nå sin arbetstemperatur innan man börjar belasta den. Av psykiska själ tar man väl det rätt så lugnt dem första kilometerna men sen är det bara att köra normalt.

Detta är sättet man SKA köra in sin motor OM man vill kunna få ut sin effekt. Kolvringarna sliter inte in sig mot cylindern om man kör för lungt dom första milen och därmed tappar man kompression och ork! Man ska inte heller blanda i extra olja under inkörningen, det höjer oktan-halten och motorn riskerar att spika samt att kolvringarna inte sliter in sig ordentligt.

Jag har själv en tvåtakts 125:a med högt effektuttag som fick genomgå en totalrenovering i slutet av förra sommaren. Inför inkörningen var jag lite osäker på hur jag skulle göra och istället för att följa manualen så ringde jag runt till folk som hållt med tvåtakt-racing och vet hur man ska göra.
ALLA sa samma sak... Motorerna mår skit av inkörningsmetoderna som rekommenderas i manulen, dom sotar igen och får aldrig den komp som man skulle kunna få... Ju mindre komp, desto mindre ork och lägre toppfart t.ex...

Ni har inte funderat på varför det nästan alltid är folk som uppgivet skriver på forum "Nu har jag kört in min hoj/moppe EXAKT som det står i manualen men min kompis Pekkas moppe går endå bättre, VAD E FEL?????" (Pekka och frågeställaren har likadana moppar...)

Nu måste jag dricka lite... Hoppas jag har fått med tillräckligt, annars får jag väl kluddra lite mer..

/tvålen

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
tvålen skrev:
2235670 Tvålen förklarar hur man kör in och varför

Jag kan inte annat än hålla med dig. Har kört in min så själv och den funkar perfekt. :tummenupp Tror du fick med det mesta :tummenupp

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Lite uppdateringar då:
Var precis ute och körde utan luftburk, tänkte rengöra men ja orkade helt enkelt inte sätta tebax skiten (italiensk konstruktion). Men jag har kommit på att problemet försvinner så fort man kommer över nånstans runt 6-7.5 tusen varv, då går den som fan :tungan Men eftersom problemet kvarstår runt dessa varvtal vad kan problemet vara? Kan de vara nåt av alla munstycken som finns i dagens förgasare?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
tvålen skrev:

Hehe du får tro på det du vill så tror jag på det jag vill :)

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Probotector skrev:
2236375 Hehe du får tro på det du vill så tror jag på det jag vill :)
Aja men iaf, tillbaka till problemet! Ingen som har nåt svar, är verkligen i akut behov till att få den att funka, annars kan jag ju inte övningsköra :huvet

Joakim_Lilja

Gick med
30 May 2006
Hoj
GasGas 450sm -04
tvålen skrev:
2235670 Nu ska farbror tvålen göra ett långt och förklarade inlägg.

Den enda egentliga "inkörningen" man gör på en helt nyrenoverad motor(renoverad med nya lager, packnigar, kolv, cylinder osv.) är att man ska låta lagrena sätta sig ordentligt. Det går till så här...

Först startar man motorn och håller den småvarvandes tills dess att motorn nått sin arbetstemperatur. Sedan stänger man av motorn och låter den svalna av.

Efter att den har svalnat så kan man börja köra, dock är det viktigt att motorn får nå sin arbetstemperatur innan man börjar belasta den. Av psykiska själ tar man väl det rätt så lugnt dem första kilometerna men sen är det bara att köra normalt.

Detta är sättet man SKA köra in sin motor OM man vill kunna få ut sin effekt. Kolvringarna sliter inte in sig mot cylindern om man kör för lungt dom första milen och därmed tappar man kompression och ork! Man ska inte heller blanda i extra olja under inkörningen, det höjer oktan-halten och motorn riskerar att spika samt att kolvringarna inte sliter in sig ordentligt.

Jag har själv en tvåtakts 125:a med högt effektuttag som fick genomgå en totalrenovering i slutet av förra sommaren. Inför inkörningen var jag lite osäker på hur jag skulle göra och istället för att följa manualen så ringde jag runt till folk som hållt med tvåtakt-racing och vet hur man ska göra.
ALLA sa samma sak... Motorerna mår skit av inkörningsmetoderna som rekommenderas i manulen, dom sotar igen och får aldrig den komp som man skulle kunna få... Ju mindre komp, desto mindre ork och lägre toppfart t.ex...

Ni har inte funderat på varför det nästan alltid är folk som uppgivet skriver på forum "Nu har jag kört in min hoj/moppe EXAKT som det står i manualen men min kompis Pekkas moppe går endå bättre, VAD E FEL?????" (Pekka och frågeställaren har likadana moppar...)

Nu måste jag dricka lite... Hoppas jag har fått med tillräckligt, annars får jag väl kluddra lite mer..

/tvålen

Jag gjorde så me min moppe när jag skulle köra in den, förutom att jag inte hade i 4% olja. och den piskar dom flesta sacharna här i byn. :tungan

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Hej oskar!
Jag rekomenderar dig att ringa starol, de kan verkligen allt när det gäller aprilia rs125. ( http://www.starol.se ) har du tur så kanske DP här på sporthoj ser denna tråd och ger dig svar :)

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Snubbben skrev:
2237290 Aja men iaf, tillbaka till problemet! Ingen som har nåt svar, är verkligen i akut behov till att få den att funka, annars kan jag ju inte övningsköra :huvet
Tror det blir svårt i detta forumet, men du har ju fått läsa en massa olika teorier om inkörning istället...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy