Joakim_Lilja skrev:
2234940 men om man bara hade kunnat gasa fullt direkt utan att det hade på verkat maskineriet så hade dom juh inte behövt "försäkra sig om att den håller". eller hur?
Nu ska farbror tvålen göra ett långt och förklarade inlägg.
Den enda egentliga "inkörningen" man gör på en helt nyrenoverad motor(renoverad med nya lager, packnigar, kolv, cylinder osv.) är att man ska låta lagrena sätta sig ordentligt. Det går till så här...
Först startar man motorn och håller den småvarvandes tills dess att motorn nått sin arbetstemperatur. Sedan stänger man av motorn och låter den svalna av.
Efter att den har svalnat så kan man börja köra, dock är det viktigt att motorn får nå sin arbetstemperatur innan man börjar belasta den. Av psykiska själ tar man väl det rätt så lugnt dem första kilometerna men sen är det bara att köra normalt.
Detta är sättet man SKA köra in sin motor OM man vill kunna få ut sin effekt. Kolvringarna sliter inte in sig mot cylindern om man kör för lungt dom första milen och därmed tappar man kompression och ork! Man ska inte heller blanda i extra olja under inkörningen, det höjer oktan-halten och motorn riskerar att spika samt att kolvringarna inte sliter in sig ordentligt.
Jag har själv en tvåtakts 125:a med högt effektuttag som fick genomgå en totalrenovering i slutet av förra sommaren. Inför inkörningen var jag lite osäker på hur jag skulle göra och istället för att följa manualen så ringde jag runt till folk som hållt med tvåtakt-racing och vet hur man ska göra.
ALLA sa samma sak... Motorerna mår skit av inkörningsmetoderna som rekommenderas i manulen, dom sotar igen och får aldrig den komp som man skulle kunna få... Ju mindre komp, desto mindre ork och lägre toppfart t.ex...
Ni har inte funderat på varför det nästan alltid är folk som uppgivet skriver på forum "Nu har jag kört in min hoj/moppe EXAKT som det står i manualen men min kompis Pekkas moppe går endå bättre, VAD E FEL?????" (Pekka och frågeställaren har likadana moppar...)
Nu måste jag dricka lite... Hoppas jag har fått med tillräckligt, annars får jag väl kluddra lite mer..
/tvålen