Ändra däckdimension till icke rekommenderad dimension

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Ska byta framdäck på en ZX6-R som jag har. Rekommenderad dimension är ju 120/60-17, idag sitter ett 120/70-17 monterat och det tar inte emot någonstans på skärmen. Så, vilken dimension ska jag köpa? Har fått två olika svar från två mc-däck firmor. Ena säger att jag skall köpa 120/60-17 pga att hojen är anpassad för den dimensionen och det kan bli knas om jag byter dimension. En annan firma säger att jag skall köra på 120/70-17 istället för rekommenderad dimension då det blir bättre vägegenskaper. Så.. vilket är bästa däckdimensionen att välja?
 
Teori: 120/70-17 är något högre än /60. Det höjer allt framdelen vilket ger större gaffelvinkel och ökar försprånget. Resultat en stabilare hoj, lite svårare att svänga.

Praktik: Suzuki är med det däck jag köpte den med lättsvängd till nervös. Minsta längsgående rilla i vägen och den vill genast dra iväg åt vänster eller höger. Byter däcket efter 2000mil till ett Dunlop Sportsmart. Känns som en annan hoj. Hur stabil som helst. Slutsats: Byte av däck till ett annat fabrikat / modell kan helt förändra "hojens egenskaper". Vilket inte är förvånande när man läst några däcktester.

Praktik: Triumphen går helst rakt fram (Pirelli Diablo Rosso Corsa). Ligger jag i en kurva vill den hela tiden sluta svänga, räta upp sig och gå rakt fram. Så jag måste ge styrimpuls hela tiden för att ligga kvar i svängen. Efter fått ett framhjulssläpp i regn i en kurva (gick bra, efter nån meter fick däcket grepp igen) så beslutar jag mig minska lufttrycket fram från rekommenderade 2,5 bar till 2,3 bar. I förhoppningen att däcket ska arbeta mera, bli varmare och få bättre grepp. Resultat: Nu svänger Triumphen hur lätt som helst. Det räcker med styrimpuls i ingången av kurvan.

Slutsats för min del: Valet av däckfabrikat/däckmodell och luftryck i däcket spelar större roll för vägegenskaperna än om du väljer /60 eller /70. Känns hojen bra så skulle jag behållit /70.

Tänk på att på många äldre Fireblade har ägarna bytt från 16" till 17" framhjul.
Utan att det blivit katastropf diReKt.
 
Last edited:
Teori: 120/70-17 är något högre än /60. Det höjer allt framdelen vilket ger större gaffelvinkel och ökar försprånget. Resultat en stabilare hoj, lite svårare att svänga.

Praktik: Suzuki är med det däck jag köpte den med lättsvängd till nervös. Minsta längsgående rilla i vägen och den vill genast dra iväg åt vänster eller höger. Byter däcket efter 2000mil till ett Dunlop Sportsmart. Känns som en annan hoj. Hur stabil som helst. Slutsats: Byte av däck till ett annat fabrikat / modell kan helt förändra "hojens egenskaper". Vilket inte är förvånande när man läst några däcktester.

Praktik: Triumphen går helst rakt fram (Pirelli Diablo Rosso Corsa). Ligger jag i en kurva vill den hela tiden sluta svänga, räta upp sig och gå rakt fram. Så jag måste ge styrimpuls hela tiden för att ligga kvar i svängen. Efter fått ett framhjulssläpp i regn i en kurva (gick bra, efter nån meter fick däcket grepp igen) så beslutar jag mig minska lufttrycket fram från rekommenderade 2,5 bar till 2,3 bar. I förhoppningen att däcket ska arbeta mera, bli varmare och få bättre grepp. Resultat: Nu svänger Triumphen hur lätt som helst. Det räcker med styrimpuls i ingången av kurvan.

Slutsats för min del: Valet av däckfabrikat/däckmodell och luftryck i däcket spelar större roll för vägegenskaperna än om du väljer /60 eller /70. Känns hojen bra så skulle jag behållit /70.

Tänk på att på många äldre Fireblade har ägarna bytt från 16" till 17" framhjul.
Utan att det blivit katastropf diReKt.

Tack för långt svar.
Svårare att svänga låter ju inte så bra tycker jag.
Hade tänkt köra på Dunlop Sportmax Roadsmart, men är öppen för förslag.
Vet fortfarande inte vilken dimension jag ska ta. :va
 
Standard bak är 170/60-17. Har för mig att det är ett 170/60-17 på bak, måste dubbelkolla det

Ok, då kan du gå ner om du vill men funkar det som det är nu med 70 så kan du lugnt köra vidare på det.

Blir som sagt ovan lite "sävligare" med högre framände men det kan även motverkas av att profilen är spetsigare så han lättare "trillar in i böj".

Går att experimentera om du vill med höjderna fram/bak, välj den profil du hittar ett däck du vill ha i och testa lite om inte köregenskaperna passar. :)
 
Ok, då kan du gå ner om du vill men funkar det som det är nu med 70 så kan du lugnt köra vidare på det.

Blir som sagt ovan lite "sävligare" med högre framände men det kan även motverkas av att profilen är spetsigare så han lättare "trillar in i böj".

Går att experimentera om du vill med höjderna fram/bak, välj den profil du hittar ett däck du vill ha i och testa lite om inte köregenskaperna passar. :)

Som det är nu så är framdäcket helt slut och missformat, beter sig konstigt när man svänger pga detta så jag kan inte säga hur cykeln fungerar med en 70-profil. Har ingen lust att köpa flera däck och prova mig fram. Vad kan vara nackdelen med att köpa ett 60-profils däck?
 
Som det är nu så är framdäcket helt slut och missformat, beter sig konstigt när man svänger pga detta så jag kan inte säga hur cykeln fungerar med en 70-profil. Har ingen lust att köpa flera däck och prova mig fram. Vad kan vara nackdelen med att köpa ett 60-profils däck?

Ingen alls om hojen ska gå på det.
 
Så med ett 60-däck så är allt frid och fröjd, med ett 70-däck så kan det bli sävligare och mer svårsvängt. Då förstår jag inte varför man ens skulle tänka tanken att köra med 70-däck?

Kanske vart för kvickstyrd.... ;)

Kan ju bero på att däcket vart billigt med, finns ju lite fler beggade 70 ute. :)
 
Kanske vart för kvickstyrd.... ;)

Kan ju bero på att däcket vart billigt med, finns ju lite fler beggade 70 ute. :)

Haha eller hur :)
Intressant är att ena företag jag pratade med var Dunlop och deras däckspecialist och han rekommenderade verkligen 70-profil framför 60-profilen :3freak
 
Haha eller hur :)
Intressant är att ena företag jag pratade med var Dunlop och deras däckspecialist och han rekommenderade verkligen 70-profil framför 60-profilen :3freak

Är så små skillnader så det är inte säkert du märker någon om du inte pressar hojen, sen är det stora skillnader i beteende mellan olika märken med.

Finns det däcket han ville sälja på dig i 60? Kanske har 70 på hyllan?
Dunlop har jag upplevt som mer kvickstyrt när jag körde gata sist med så kanske därför.
 
När hojen var ny var säkert /60 norm. Idag är /70 norm. Ta det som blir billigast, men /60 är mindre vanligt fram idag. Men det är inget fel på någondera.
Högst sannolikt blir förändringen du märker störst p.g.a. vilket däck du väljer. Du märker troligen inte så stor skillnad av profilen.
Sävligt och tungstyrd handlar om vilka referenser man har. Sävligt för en raceåkare kan vara kvickstyrt för en gatåkare..
 
Är så små skillnader så det är inte säkert du märker någon om du inte pressar hojen, sen är det stora skillnader i beteende mellan olika märken med.

Finns det däcket han ville sälja på dig i 60? Kanske har 70 på hyllan?
Dunlop har jag upplevt som mer kvickstyrt när jag körde gata sist med så kanske därför.

Dunlop säljer ju inte direkt till kunder utan via återförsäljare. Dunlops rekommendationstabell rekommenderar 60-profil och det finns lite olika varianter att välja på:
http://www.dunlopmotorcycle.com/fitment-guide/search?type=fitment&make=17&model=511&year=582&submit=

Tror jag kör på ett Roadsmart-däck.
 
När hojen var ny var säkert /60 norm. Idag är /70 norm. Ta det som blir billigast, men /60 är mindre vanligt fram idag. Men det är inget fel på någondera.
Högst sannolikt blir förändringen du märker störst p.g.a. vilket däck du väljer. Du märker troligen inte så stor skillnad av profilen.
Sävligt och tungstyrd handlar om vilka referenser man har. Sävligt för en raceåkare kan vara kvickstyrt för en gatåkare..

Visst är det så att 70 är en norm idag, det jag hade tänkt var att höra fördelar med att köpa ett 70 istället för 60 men om det inte finns några fördelar med det så vet jag inte varför jag skulle köpa ett 70 när det finns risk att hojen blir sävligare även om man ev. inte skulle märka så mycket eller något alls. Prismässigt så är det ju typ samma pengar, en sak hade varit om man hade ett 70-däck liggandes, då hade man kunnat smälla på det, men nu ska jag beställa nytt däck.
 
Tjena.
Jag hade monterat ett däck med 60 i profil eftersom du inte vet hur högt det nya däcket kommer bli. Det kan skilja mellan däck som anger samma höjd. Det enda du vet är att det däck som sitter på nu inte tar i. Hade det inte varit för den problematiken kunde det ha kvittat.
Vill du att det ska svänga lätt, rekommenderar jag Michelin som jag har störst erfarenhet av. Känslan av ett nymonterat Michelin är oslagbar. Road II eller Road III tänker jag närmast på till den där hojen.

/Tomas
 
Hej.

Med 120/70-17 kommer du att få en hoj som vill svänga lite mera då däcket är "toppigare".
Så trots att gaffelvinkeln ändras, så blir ändå hojen villigare att svänga.
Nackdelen kan vara att det blir trångt för framhjul/framskärm. (går att borra hålen lite ovala och flytta upp skärmen lite.)
Men det borde funka, då det sitter ett 70-profil på idag.
Dessa ändringar som skillnaden i profil medför, är ganska små. Du kommer märka dem men inte så mycket att det kommer störa körningen.

Ang bakdäcket så är det orginaldimension och det finns inte så mycket annat att byta till.
Fälgbredden styr hur brett/smalt däck du kan använda.
Har du 5.00x17 så kan du köra 170/60-17 eller 160/60-17.
sitter det en 5,50x17-fälg, kan du köra 170/60-17 och 180/55-17. (180-däck är ju lättare att hitta)

Hoppas detta hjälpte dig lite

Ang vilka däck du ska/bör använda, bestäms lite av hur du kör och hur du använder hojen.
Bana, pendla, söndagsturer, osv....
 
Om det känns osäkert att köra på "fel" dimension, gör inte det. Det är då det blir farligt.

Vi är många som vet om det går eller inte, men det är din hoj, dina pengar och ditt skinn.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top