Ändra helfordonsgodkänt fordon

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Sugen på att modda en hoj, men det verkar luddigt vad man egentligen kan ändra på en helfordonsgodkänd hoj. Så här skriver SMC:

"Alla ombyggda och amatörbyggda motorcyklar måste besiktas och godkännas av SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation eller Testa, Teknisk Support Till Amatörbyggare, före registreringsbesiktningen hos Bilprovningen. Kontakta gärna SFRO eller Testa om du tänker bygga om eller amatörbygga en motorcykel.

Den som bara vill göra mindre modifieringar kan göra det utan krav på registreringsbesiktningar så länge inte ändringarna gör motorcykeln mindre säker"

Vad är "mindre modifieringar"? Kan jag tex byta, styre, backspeglar, sadel, fotpinnar (rearset), blinkers och baklampa?

Går det öht att regbesiktiga en helfordonsgodkänd hoj som ändrat fordon, om man moddat mer än vad som anses vara "mindre modifieringar"?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Min var helfordonsgodkänd men är nu reggad som ombyggt fordon. Men man måste ha tillräckligt med modifieringar för att regga som ombyggt.

Jag gjorde detta 2017 och var nästan expert på ämnet men nu har jag glömt mycket.

Jag lade väl ut minst 10000kr på allt det formella med effektintyg, slutbesiktning hos Bilprovningen osv, och det var 2017 som sagt. Men det var ett spännande äventyr.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Det är nog lättare att du säger vad du vill göra. För att räknas som "ombyggd" har SFRO en manual. men i grunden omfattar det ingrepp på geometri, bromsar och liknande. Att slänga på ett slip-on räknas inte...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Sugen på att modda en hoj, men det verkar luddigt vad man egentligen kan ändra på en helfordonsgodkänd hoj. Så här skriver SMC:

"Alla ombyggda och amatörbyggda motorcyklar måste besiktas och godkännas av SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation eller Testa, Teknisk Support Till Amatörbyggare, före registreringsbesiktningen hos Bilprovningen. Kontakta gärna SFRO eller Testa om du tänker bygga om eller amatörbygga en motorcykel.

Den som bara vill göra mindre modifieringar kan göra det utan krav på registreringsbesiktningar så länge inte ändringarna gör motorcykeln mindre säker"

Vad är "mindre modifieringar"? Kan jag tex byta, styre, backspeglar, sadel, fotpinnar (rearset), blinkers och baklampa?

Går det öht att regbesiktiga en helfordonsgodkänd hoj som ändrat fordon, om man moddat mer än vad som anses vara "mindre modifieringar"?
Min erfarenhet är att:
Så länge som du inte ska åka till typ nazityskland så kan du modifiera det mesta.
Besiktningen kollar bara att belysning, blinkers mm uppfyller gällande lagkrav, samt att den inte låter för mycket.
Det är i alla fall min erfarenhet.
Och polisen bryr sig lika mycket/lite som besiktningen.

Däremot så tolkar jag det som att du per definition är kriminell så fort du byter ut en enda pinal som inte har ett godkännande för just ditt fordon, och dom lär vara få.

Så - kör på!

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Min erfarenhet är att:
Så länge som du inte ska åka till typ nazityskland så kan du modifiera det mesta.
Besiktningen kollar bara att belysning, blinkers mm uppfyller gällande lagkrav, samt att den inte låter för mycket.
Det är i alla fall min erfarenhet.
Och polisen bryr sig lika mycket/lite som besiktningen.

Däremot så tolkar jag det som att du per definition är kriminell så fort du byter ut en enda pinal som inte har ett godkännande för just ditt fordon, och dom lär vara få.

Så - kör på!
Precis, och sen är det ju faktiskt skillnad på om en sak egentligen inte är godkänd men gör jobbet och fungerar bra.
Dvs, ingen som bryr sig.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Du kan inte regbesiktiga ett helfordonsgodkänt fordon för att få igenom ändringar utan måste gå via SFRO. Det som krävs då är minst ”tre större” förändringar. Exempelvis hjulbas, gaffelvinkel, bromssystem (hela), motorvolym etc. Ett klassiskt caféräser-bygge skulle inte gå igenom om man tex bara bytt tank, sadel, styre, lyse, ljuddämpare, och sånt, utan måste till grundläggande förändringar.

Detta är infon jag fått via SFRO för några år sen.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Precis, och sen är det ju faktiskt skillnad på om en sak egentligen inte är godkänd men gör jobbet och fungerar bra.
Dvs, ingen som bryr sig.
Förutom i Tyskland då, där de tvingar folk att skruva bort eftermarknads bromsgrepp vid sidan av vägen och inte får tillåtelse att åka vidare förrän originaldelen är återställd. Tur att de svenska potatisgrisarna är lite snällare.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Förutom i Tyskland då, där de tvingar folk att skruva bort eftermarknads bromsgrepp vid sidan av vägen och inte får tillåtelse att åka vidare förrän originaldelen är återställd. Tur att de svenska potatisgrisarna är lite snällare.
Jo, hannuse nämnde det...

Inte klokt, larv bara.
De har terrorister att lägga prio på.

Jo, jag vet säkerhetstänk bla bla. Det har diskuterats förut här på SH.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Du kan inte regbesiktiga ett helfordonsgodkänt fordon för att få igenom ändringar utan måste gå via SFRO. Det som krävs då är minst ”tre större” förändringar. Exempelvis hjulbas, gaffelvinkel, bromssystem (hela), motorvolym etc. Ett klassiskt caféräser-bygge skulle inte gå igenom om man tex bara bytt tank, sadel, styre, lyse, ljuddämpare, och sånt, utan måste till grundläggande förändringar.

Detta är infon jag fått via SFRO för några år sen.
Precis, exakt, minnet kommer tillbaka.
För mig blev det: turbokonvertering, hjulbas, utbyte av bromssystem (gick från original till radiellt monterade)

Gällande bakbromsen så räckte det med stålomspunnen slang, annan typ av bromsskiva och oket flyttades ju pga något förlängd sving.

Last edited:

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja, det låter ju som om det jag tänkt göra räknas som mindre ändringar. Kanske blir nån tums sänkning, men lika mkt fram och bak, så inga geometriförändringar.
Går den inte igenom, får man väl ta ett extra varv via SFRO.
Och inga tysklandsresor med denna hoj. 😄

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Jo, hannuse nämnde det...

Inte klokt, larv bara.
De har terrorister att lägga prio på.

Jo, jag vet säkerhetstänk bla bla. Det har diskuterats förut här på SH.
Det är dumheter och paragrafrytteri såklart, särskilt när man pratat grader skillnad i regskyltens vinkel. Men det ligger ju i den tyska folksjälen…

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Är det samma idioti i Holland?

Det folket verkar coolare rent allmänt.

Österrike, Schweiz?

Och hur är det om man blir stoppad med sitt lagliga SFRO-godkända och registrerade ombyggda fordon i Tyskland då?

För dem är väl inte så efter att de inte kan se det på plats och bara går på fingertoppkänsla? Dum fråga kanske 🤣

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Är det samma idioti i Holland?

Det folket verkar coolare rent allmänt.

Österrike, Schweiz?

Och hur är det om man blir stoppad med sitt lagliga SFRO-godkända och registrerade ombyggda fordon i Tyskland då?

För dem är väl inte så efter att de inte kan se det på plats och bara går på fingertoppkänsla? Dum fråga kanske 🤣
Vet inte hur det är i Holland men tidigare var det inte ovanligt att danskar registrerade över sina hojar i DK, SFRO-besiktigade och registrerade sen tillbaka till Danmark. Åtminstone för några år sen var man tvungen att ha anlita konstruktionsingenjör som kunde intyga att ändringarna gjorts på rätt sätt = dyrt och krångligt.

-edit- var kanske inte helt det du frågade. Tror danska politiet är mer chill, med tanke på att det cirkulerar en hel del ombyggda hojar i Köpenhamn iaf med klart hembyggda detaljer.

Nyheter
Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...