Ändrar ni utrustning vid extrem hetta?

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
I somras var det 30 grader i skuggan vid några tillfällen, det anser jag med svenska mått vara förbannat varmt. Allt är väl en definitionsfråga och allt är relativt men men..

Under förhållanden ovan behöver jag inte ett svart skinnställ för att svettas.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
i somras så körde jag med crossväst och kevlar tröja + byxor, väl ventilerade boosts och ventilerade handskar.
22-24 grader eller mer så var jag färdig att avlida vid rödljusen, 50km/h+ så va de riktigt skönt.
när tempen hamnade under 5 grader så drog ja på regnjackan över och bytte till varmare handskar.
dom jävlarna sa ju att de skulle komma snö, så ja ställde in hojen 25 november. men inte fan såg jag någe snö eller minusgrader för den delen häller, hade ju kunna hojjat en stund till........... :)

hade det inte varit för mc-åkningen så hade jag föredragit vinter och runt -10 grader året runt.

i sommar blir det nog enbart crossväst och kev jeans vid stadskörning.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag har inte samma uppfattning som dig om vad som är varmt.
20 grader är inte varmt.

20+ dvs över 20 grader inte exakt 20. Såklart ibland är det lite moln och det blåser riktigt fint då kan det vara +25 och man känner inte det som riktig hetta(vilket är skönt som fan!).

Men när solen stirrar rakt på dig så länge som det brukar göra på sommartider då blir det riktigt varmt.

Alla tycker olika, men så illa väder som vissa säger är det inte under sommaren.

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Kör alltid med helställ så när temperaturen är bortom 25++ brukar jag inte köra så mycket, funderar på att skaffa ett ställ som ventilerar lite bättre...:brinnerup

Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
samt XR-1100 shoei som har 7 ventileringshål, 3 fram och 4 i nacken. Så hjälmen är viktig också för att hålla huvudet svalt.

ventilerade Sidi stövlar.

samt Ventilerad jacka och byxa från Dianese i textil. Inget för bana men superskönt i städer och på sommar touringen i europa.

Dainese Super Speed Textile. Rödmarkerat är ventilations mesh.

234566.jpg

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
När det är riktigt varmt ska man till att börja med inte ta av sig. Man ska klä på sig mer och stänga ute värmen. Fast då pratar vi inte 25 - 30 grader som i ärlighetens namn inte är speciellt varmt. Ventilation är bra och bara en sådan liten sak som att INTE välja en svart kruka och svart ställ gör skillnad. Kör i vit eller ljusgrå hjälm nu och ett beige ställ. STOR skillnad. Svart absorberar värme. En svart bil blir alltid varmare på sommaren än en ljus bil. Några tillverkare hävdar att deras svarta ställ är uv-skyddande och det stämmer till en viss mån. Men det spelar större roll när materialet i kläderna är tunt än i ett betydligt tjockare hojställ. Vit/ljus hjälm och ljusare material i stället gör stor skillnad. Fy faan. 47 grader + i Albanien för några år sedan i ett svart Rukka Armacore-ställ. INGEN bra idé! :D :D

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nope!! för feg att köra utan full skyddsutrustning... har 2-delat Arlen Ness ställ med ventilation...

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
samt XR-1100 shoei som har 7 ventileringshål, 3 fram och 4 i nacken. Så hjälmen är viktig också för att hålla huvudet svalt.

samt Ventilerad jacka och byxa från Dianese i textil. Inget för bana men superskönt i städer och på sommar touringen i europa.

View attachment 415917

Snyggt!:tummenupp

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Brukar fuska o köra ryggskydd, jacka, handskar och stövlar (och hjälm såklart) och det är riktigt skönt. Men blir inga bultenrepor i det utförandet utan mer stan/glida, till och från jobbet

Last edited:
Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare

View attachment 415917
Har hört att ljusa färger ska vara bra mot värme också!

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
När det blir riktigt varmt, typ över 18 grader så höjer jag farten något, så kyler fartvinden av en. Konstigt nog har det funkat varje sommar.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
20+ dvs över 20 grader inte exakt 20. Såklart ibland är det lite moln och det blåser riktigt fint då kan det vara +25 och man känner inte det som riktig hetta(vilket är skönt som fan!).

Men när solen stirrar rakt på dig så länge som det brukar göra på sommartider då blir det riktigt varmt.

Alla tycker olika, men så illa väder som vissa säger är det inte under sommaren.

Har du överhuvudtaget vistats utanför Sverige?
Jo sommaren i Sverige är kass. När den är bra så är den underbar, men den är oftast regnig och kall jämfört med resten av världen.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jag anser inte 30 grader vara extrem hetta, så nej.

Jag fattar inte att folk tycker det är varmt i Sverige.

Jag har inte samma uppfattning som dig om vad som är varmt.
20 grader är inte varmt.

Har du överhuvudtaget vistats utanför Sverige?
Jo sommaren i Sverige är kass. När den är bra så är den underbar, men den är oftast regnig och kall jämfört med resten av världen.
58478_1267454875.jpg

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Brukar plocka ur värmefodret om det blir över 25 grader, sedan öppnas ventilations-dragkedjorna på rygg, armar och ben, eventuellt öppna dragkedjan i jackan om det blir riktigt jäkla varmt.(allväderställ)

I södra Frankrike 2013 blev det till att hälla flaskvatten i insidan av stället för att få lite avkylning, Med öppet visir var det som att ha en hårfön rakt i snoken. Höll på att svimma på motorvägen så det blev till slut några timmar på en rastplats i skuggan av ett träd för att återfå någon slags normalitet. Därefter 2 dygn på ett hotell med pool för att bli människa igen.

Efter att ha bantad bort 50kg isolerande fläsk det senaste året räknar jag med att klara 30+ temperaturer iförd Full mundering utan att svettas ett dugg under kommande säsong.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ibland köar det ihop sig och blir jobbit. Man sitter ju gränsle på en luftkyld amrikansk stötstångstwin!
Det gäller då att noga stoppa jackan innanför byxlindningen och fälla ned visiret. Annars händer det ofta att jag fångar så mycket termik att jag liksom leviterar.

Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jörgen Karlsson, du vet vad vi sagt om sena nätter, alkohol och luriga svar :krama

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...