Ännu en blocket favorit!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
kaZmur skrev:
nix... visst är jag mot sär skrivning, men det finns gränser

Ursäkta om jag drar upp det... Men altså, hur kan du inte förstå att det inte skall särskrivas? Blocketfavorit heter det, så ÄR det i svenska språket.

Råttkött

Sjuksyster

Polisman

Gammeldags

Trädgårdsmästarhögerhandske (Bindesträck mellan trädgårdsmästare och högerhandske accepteras)

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
BigKay skrev:
Ursäkta om jag drar upp det... Men altså, hur kan du inte förstå att det inte skall särskrivas? Blocketfavorit heter det, så ÄR det i svenska språket.

Råttkött

Sjuksyster

Polisman

Gammeldags

Trädgårdsmästarhögerhandske (Bindesträck mellan trädgårdsmästare och högerhandske accepteras)

:fakta
För särskrivning i svenskan är betydelseskiljande, och att skriva isär är, enligt den gode Fredrik Lindström därmed "icke desto mindre inihelsicke felaktigt".

Fast alltså stavas med två l och bindestreck med e ;)
/F. :mattias

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Tack för påpekandet Foggy :)
Min stavning suger **** men det är för att jag inte har kunskap om ordens rätta stavning. Däremot förstår jag inte hur man inte kan förstå detta med ihop/särskrivning. Det faller ju sig helt naturligt. Eller?

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
BigKay skrev:
Tack för påpekandet Foggy :)
Min stavning suger **** men det är för att jag inte har kunskap om ordens rätta stavning. Däremot förstår jag inte hur man inte kan förstå detta med ihop/särskrivning. Det faller ju sig helt naturligt. Eller?

Ja, för fasen - där har du helt rätt! Kanske dags att tona ned rättstavningsivern och upp särskrivnings-diton. Som den "textnazist" man är så har det dock börjat bli svårt för mig att läsa tex med särskrivningar (intresseklubben noterar :rolleyes: ).

Emellertid är det ju, som det sägs på www.skrivihop.nu, egentligen ganska enkelt; "Om det uttalas som ett ord så ska det skrivas som ett ord" :)

Sen kan man ju diskutera vad som uttalas ihop, åtminstone i vanlig ("snabb") svenska där separata, på varandra följande ord, ofta uttalas mycket tätt.

/F.

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Om dom får sålt skiten kan dom ju alltid lägga pengarna på en svensklektion eller två...
Jag har varit i Sverige aldrig. En gång var jag där två gånger.

...och förresten...Jumbojetflygplansbromsklossbortsparkaraspirant... det ni.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jag gillade färgen - den var mitalik :D

Min favorit på skrivihop är helt klart "skum tomte" - tar den alla julklapparna själv, eller?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
BigKay skrev:

Råttkött

Sjuksyster

Polisman

Gammeldags

om jag sträcker mig till blocket-favorit, sover du bättre på kvällarna då?

:finger

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fyller på med en ny klassiker..
Länk

"Datror av märket Fujitsu Siemens
Skärm: 17"
Diskutrymme:32,2 GB
Kapacitet:38,1 GB
424 MB
Processor GHZ
Hårddisk 20 GB
Hårddisk med cd och även plats för cd-brännare
Mus,tangentbord och databord(plats for hårddisk,
tangentbord och skärm) medföljer.
Pris: 8000kr"

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Wiseguy skrev:
Fyller på med en ny klassiker..
Länk

"Datror av märket Fujitsu Siemens
Skärm: 17"
Diskutrymme:32,2 GB
Kapacitet:38,1 GB
424 MB
Processor GHZ
Hårddisk 20 GB
Hårddisk med cd och även plats för cd-brännare
Mus,tangentbord och databord(plats for hårddisk,
tangentbord och skärm) medföljer.
Pris: 8000kr"

Hahahaha.

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Gnällspik skrev:
Ärligt talat - med tanke på hur illa folk skriver på det här forumet så trodde jag seriöst att det humoristiska med annonsen var den äckligt ricer-aktiga bilen, inte stavningen.

Det tog en stund och jag insåg med stor häpnad att folket här inne kastade sten i glashus av hjärtans lust.

http://www.goingfaster.com/spo/you_might_be_a_ricer_if.html

Det heter; kasta inte spjut i radhus...

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Hoj
929
Kasta inte glass på skithus.

Appropå särskrivning så finns det en extremt enkel regel som kommer göra livet lättare för er:

Låter det som ETT ord så skall det skrivas som ETT ord.

Så jo - det heter blocketfavorit. Blocket är till yttermera visso ett namn så jag misstänker att Blocketfavorit till och med är på sin plats, men jag har aldrig blivit riktigt klok på hur man skall göra där.

Även om de sammansatta orden är jäkligt långa och krångliga så skall de ändå skrivas ihop. Undantag kan göras om man tycker att ordet ser väldigt underligt ut, då kan man till nöds klämma in ett bindestreck.

Med andra ord så är det helt okej att skriva växellådsreparatörsutbildningsvägledarassistent. Och man får skriva glassask likväl som glass-ask. Däremot är glass ask helt fel såvida inte du och alla du känner brukar stoppa in en paus mellan de två stavelserna.

Och appropå invandrares överrepresentation i statistiken så är det enligt vad jag hört en sanning med modifikation:

- Fattiga är överrepresenterade i brottsstatistiken.

- Invandrare är överrepresenterade i fattigstatistiken.

- Jämför man inkomst, invandrarbakgrund och brott finner man att invandrare faktiskt är underrepresenterade i brottsstatistiken.

Eller annorlunda uttryckt: fattiga svenskar är mer brottsbenägna än fattiga invandrare. Båda är mer brottsbenägna än kategorier med högre inkomst.

Det är allt jag hört. Ryktesvägen, bör tilläggas.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...