Ännu en däckfråga?! Ja varför inte ? :)

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Äger en ZX9-02 som jag gasar en del på bana med. Jag har fått tipset att när jag nu ska köpa nya däck för säsongen, i stället för originalstorlek 190/50, välja 180/55 för att få en mer lättsvängd hoj.

Låter ju rimligt för all del men vilka är nackdelarna i så fall? Vad säger ni snabbgasare?
För övrigt har jag tänkt att satsa på Metzlers M7 RR. Dom ska tydligen va EcKligt bra.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Tveksamt om du känner nån skillnad . Jag har 180/60 på en fälg och ärligen känner jag ingen större skillnad. Men det har väl en hel del att göra med min brist på skicklighet. Men visst bidrar det med någon procent. Du kan prova sänka gaffeln några mm, luftryck, mindre kompression i gaffeln mm. Många bäckar små.

M7rr är bra. Jag älskar för stunden Continentals produkter. Kan nog påstå att hyper/super sport däck idag håller en jämn hög kvalite. Vad man väljer får nog bestämmas av de egenskaper man vill åt samt pris .
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Rent teoretiskt får du lite mer snabbsvängd hoj i utbyte mot lite mindre gummi i backen på fullt nerlägg. Ändringen i höjden på däcksidan gör även att fjädringen får arbeta något lite annorlunda. Vad som är teoretiskt optimalt beror på fälgbredden och i viss mån chassits inställningsmöjligheter.
Enda gången en vanlig dödlig hobbyåkare brukar känna skillnad är om hojen är inställd på gränsen till för nervös redan innan bytet och väldigt få hojar är nära den gränsen.

Kort sagt: Skadar inte att testa men byte av däckmodell gör troligen större skillnad så innan du kört båda varianterna av samma modell kommer du inte kunna bedöma vad som är bäst.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Varför inte 190/55 så behåller du originalbredden men får ett betydligt trevligare däck än den knepiga 50-dimensionen som sitter original?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
hej ska du ändra dimension som du bör göra så får du en mycket lättsvängd hoj om du sätter på 180/60 och pratar vi Pirelli Supercorsa så är den faktiska bredden ca 190mm. Jag upplever stor skillnad på 200/55 versus 180/60 bägge har sina för och nackdelar. Jag kör sedan många år på pirelli supercorsa sc funkar till allt :)

/ Hobbe
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Tack för tipsen hörni. Jag visste väl att jag skulle få vettiga svar :yoparty
Mindre gummi i backen vid nerlägg är nog inte grejen för mig. Speciellt med tanke på att jag drevat ner den inför säsongen.
Risken finns att jag drar på rullen lite för häftigt ut ur sväng...
Men 190/55 såg intressant ut. Tror jag provar det.:tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top