Ännu en dåre....

Lost Viking

Bastard
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Tokyo
Hoj
CBR1000RR
Tjohopp...

Tänkte hoppa in på den här sajten och se hur det artar sig! :yoparty
La av med hojåkandet ngn gång runt 2002 eller så, men verkar nu har hittat tillbaka igen. Bor just nu i ett fjärran land och åker runt på en CBR, men ska flytta hem om en dryg månad och försöka släpa med mig hojen också! Får se om det funkar, mer om det i en separat tråd.

Go morrn allesammans!!!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
röris skrev:
2555329 Välkommen i gemeskapen där alla är mer eller mindre galna:rolleyes: :D

Du tillhör dem mer galna... ;)

@ trådis

Välkommen! :tummenupp
(Rå men hjärtlig stämning på SH :hihi)
 

drzpeppe

vfrpeppe sedan länge
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
VFR 800 -99
Lost Viking skrev:
2555320 Tjohopp...

Tänkte hoppa in på den här sajten och se hur det artar sig! :yoparty
La av med hojåkandet ngn gång runt 2002 eller så, men verkar nu har hittat tillbaka igen. Bor just nu i ett fjärran land och åker runt på en CBR, men ska flytta hem om en dryg månad och försöka släpa med mig hojen också! Får se om det funkar, mer om det i en separat tråd.

Go morrn allesammans!!!

Go' morron själv och välkommen till Sporthoj!

Ska väl inte vara några större problem att ta hem en hoj från Japan. Har själv gjort det då jag bodde i Yokohama mellan 2000-2002 och tog hem en DRZ400 i containern. Se bara till att du har ägt hojen minst 1 år (det bör hojhandlaren kunna fixa med lite lätt övertalning om så inte skulle vara fallet) samt att du varit utskriven/emigrerad från Sverige minst 1 år. Då tar du nämligen hem hojen som flyttgods och behöver bara göra en vanlig reg.besiktning för typ 1500:-.
Vilken annan tråd är det du hänvisar till förresten? Kamske bättre att komma med tipsen där?

Ha de,

/Peter
 

Lost Viking

Bastard
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Tokyo
Hoj
CBR1000RR
drzpeppe skrev:
2557489 Go' morron själv och välkommen till Sporthoj!

Ska väl inte vara några större problem att ta hem en hoj från Japan. Har själv gjort det då jag bodde i Yokohama mellan 2000-2002 och tog hem en DRZ400 i containern. Se bara till att du har ägt hojen minst 1 år (det bör hojhandlaren kunna fixa med lite lätt övertalning om så inte skulle vara fallet) samt att du varit utskriven/emigrerad från Sverige minst 1 år. Då tar du nämligen hem hojen som flyttgods och behöver bara göra en vanlig reg.besiktning för typ 1500:-.
Vilken annan tråd är det du hänvisar till förresten? Kamske bättre att komma med tipsen där?

Ha de,

/Peter

Tjena Peter!
Här staratde jag en tråd i ämnet...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2556283#2556283
Jag har tyvärr inte ägt hojen i ett år och köpte den privat, men ska försöka ordna ett kvitto så att det ser ut som att jag haft den längre.... Fast vad säger tullen om reg-beviset då, det står ju där att när ägarbytet är registrerat? Vad går tullen på, reg-bevis eller kvitto?
Flyttgods vore ju det optimala, men om det nu skiter sig, hur krångligt bli det tro?:confused:
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Lost Viking skrev:
2558309 Tjena Peter!
Här staratde jag en tråd i ämnet...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2556283#2556283
Jag har tyvärr inte ägt hojen i ett år och köpte den privat, men ska försöka ordna ett kvitto så att det ser ut som att jag haft den längre.... Fast vad säger tullen om reg-beviset då, det står ju där att när ägarbytet är registrerat? Vad går tullen på, reg-bevis eller kvitto?
Flyttgods vore ju det optimala, men om det nu skiter sig, hur krångligt bli det tro?:confused:

Välkommen i gänget.

Vad är det för CBR du har?
Värde i Japan?
Årsmodell / miltal?
Värde på blocket.se?
Bättre att sälja i Japan o köpa en ny/beg i sverige?
 

Lost Viking

Bastard
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Tokyo
Hoj
CBR1000RR
El Garto skrev:
2558548 Välkommen i gänget.

Vad är det för CBR du har?
Värde i Japan?
Årsmodell / miltal?
Värde på blocket.se?
Bättre att sälja i Japan o köpa en ny/beg i sverige?

Tackar!!! :tummenupp

CBR 1000RR
Blev bjuden 45.000:- hos uppköpare i Tokyo
2005 och har rullat 700 mil
Lite tunnt med 05:eek:r på blocket, emn säg 85-90.000:-
Som sagt, jag vill helst behålla just DEN hojen, även om jag inte tjänar ngt på affären, men skulle man kunna ta in den som flyttgods, så är det ännu bättre..
 
Last edited:

drzpeppe

vfrpeppe sedan länge
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
VFR 800 -99
Lost Viking skrev:
2558309 Tjena Peter!
Här staratde jag en tråd i ämnet...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2556283#2556283
Jag har tyvärr inte ägt hojen i ett år och köpte den privat, men ska försöka ordna ett kvitto så att det ser ut som att jag haft den längre.... Fast vad säger tullen om reg-beviset då, det står ju där att när ägarbytet är registrerat? Vad går tullen på, reg-bevis eller kvitto?
Flyttgods vore ju det optimala, men om det nu skiter sig, hur krångligt bli det tro?:confused:

Tjena igen,

men du har alltså bott utomlands/varit utskriven från Sverige över 1 år? Det är det viktigaste resten kan nog gå att ordna....
I o m att du ändå måste packa hojen i ett mc-emballage inför transporten, tömma den på bensin etc. så är det bäst/enklast att låta en mc-firma göra detta. Jag har ett mycket bra tips på en firma i Yokohama som gör detta åt dig, fixar med avregistrering, tullpapper m.m. De skulle kanske kunna skriva ett fejk-kvitto åt dig om du är riktigt snäll:pannkyss , så det ser ut som att du ägt hojen tillräckligt länge.

Är det förresten en japansk variant av CBR, dvs. maxfart 180 km/h:gnissla , eller är det en export-variant? Är det en japansk är det nog ingen större ide' att ta hem den för den kan bli svårsåld - även om du modifierat fartspärren.
 

Lost Viking

Bastard
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Tokyo
Hoj
CBR1000RR
drzpeppe skrev:
2558788 Tjena igen,

men du har alltså bott utomlands/varit utskriven från Sverige över 1 år? Det är det viktigaste resten kan nog gå att ordna....
I o m att du ändå måste packa hojen i ett mc-emballage inför transporten, tömma den på bensin etc. så är det bäst/enklast att låta en mc-firma göra detta. Jag har ett mycket bra tips på en firma i Yokohama som gör detta åt dig, fixar med avregistrering, tullpapper m.m. De skulle kanske kunna skriva ett fejk-kvitto åt dig om du är riktigt snäll:pannkyss , så det ser ut som att du ägt hojen tillräckligt länge.

Är det förresten en japansk variant av CBR, dvs. maxfart 180 km/h:gnissla , eller är det en export-variant? Är det en japansk är det nog ingen större ide' att ta hem den för den kan bli svårsåld - även om du modifierat fartspärren.


Tjena tjena...
Jodå, jag har bott utomlands i över ett år, dock inte varit utskriven alls... trodde inte det behövdes, men ska kolla med tullen angående detta. De kan ju se i mitt pass att jag har ett japanskt uppehållstillstånd, plus att jag mest varit i Japan den senaste tiden, fast det har blivit några vändor hem. Hojen är av japansk modell, men både fartspärren plus alla strypningar etc. (både "mekaniska" och elektroniska) är borttagna, så det är ingen skillnad på min hoj och exportmodell. Jag ser det endast som fördel att det är en japansk modell, eftersom den kommer att reggas in som 100HK i Sverige (enligt lokala regbeviset) och således få en helt annan försäkringspremie...
Var ute och åkte med några polare uppe i bergen idag.... fy faaaan så skönt... det är altså som en drog. Trivs mer o mer med hojen, ju mer jag använder den. Så jag tror jag försöker ta hem den iaf.

Berätta gärna vilken firma i Yokohama du syftar på, antingen här eller via PM, så ska jag ta och kolla med dem. Vore tacksam för det... :)
 

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Nyköping
Hoj
GS 500E
Varför lämna "solens land" och komma tillbaka till ruttna sverige? för snart kommer snö och grus och allt, medans i Japan så regnar det bara lite nu och då, fast de kan ha ganska mycket snö men den är inte långvarigt! bhöö övill också till japan... Åkte du som student eller något annat?



//Stenberg
 

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Brisbane
Hoj
2007-FIREBLADE
Jag tog med en hoj från Australien! Hadde inte varit utskriven ur Sverige, måste ha ägt hojen i 6 mån på reg beviset för att gå som flyttgods i tullen! Måste ha ägt hojen i 12 mån på reg beviset för vv besiktning, för att gå som flytt gods dvs enklare reg besiktning. Jag fick göra en standard reg bes med buller prov mm.
 

drzpeppe

vfrpeppe sedan länge
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
VFR 800 -99
Lost Viking skrev:
2560803 Tjena tjena...
Jodå, jag har bott utomlands i över ett år, dock inte varit utskriven alls... trodde inte det behövdes, men ska kolla med tullen angående detta. De kan ju se i mitt pass att jag har ett japanskt uppehållstillstånd, plus att jag mest varit i Japan den senaste tiden, fast det har blivit några vändor hem. Hojen är av japansk modell, men både fartspärren plus alla strypningar etc. (både "mekaniska" och elektroniska) är borttagna, så det är ingen skillnad på min hoj och exportmodell. Jag ser det endast som fördel att det är en japansk modell, eftersom den kommer att reggas in som 100HK i Sverige (enligt lokala regbeviset) och således få en helt annan försäkringspremie...
Var ute och åkte med några polare uppe i bergen idag.... fy faaaan så skönt... det är altså som en drog. Trivs mer o mer med hojen, ju mer jag använder den. Så jag tror jag försöker ta hem den iaf.

Berätta gärna vilken firma i Yokohama du syftar på, antingen här eller via PM, så ska jag ta och kolla med dem. Vore tacksam för det... :)

Hepp,

firman i fråga heter Marutomi Auto och ligger som sagt i Yokohama. De har flera olika butiker på samma gata med både HD, BMW och blandade japshojar. Den du ska snacka med är bossen på stället, han är hyfsad på engelska och har sålt ett flertal hojar till svenskar i Japan och även hjälpt till med utskeppning etc. Webbsida finns här (ser ut att vara rätt...):

http://www.marutomiauto.co.jp/bmw/motorrad_yokohama.htm

Ske kolla om jag har hans visitkort nånstans'...

Jobbar du förresten på Ericsson?

Ja du - de bergen glömmer man inte i första taget:tummenupp
Var ofta uppe vid småvägarna runt Hakone som passade min 'motardade' DRZ som handsken. När jag tänker på det var man nog en av pionjärerna i Japan med motardstuk. Köpte fälgarna från England och fick många blickar när jag några gånger åkte upp till mc-kvarteren runt Ueno och poserade:tuttar

Ha de'
 

Lost Viking

Bastard
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Tokyo
Hoj
CBR1000RR
vikto000 skrev:
2560832 Varför lämna "solens land" och komma tillbaka till ruttna sverige? för snart kommer snö och grus och allt, medans i Japan så regnar det bara lite nu och då, fast de kan ha ganska mycket snö men den är inte långvarigt! bhöö övill också till japan... Åkte du som student eller något annat?
//Stenberg
Ja, säg det.. vad fan ska man till Sverige o göra när det e kallt och jävligt och regnet pissar ner i Sthlm.... Jag åkte hit och jobbade på kontrakt, men fick nog av ledningen helt enkelt och sa upp mig på stående fot häromveckan. Men visst har man ångrat det ett par gånger, men varje slut är ju, som bekant, början på ngt nytt :D

Gsxraren skrev:
2561058 Jag tog med en hoj från Australien! Hadde inte varit utskriven ur Sverige, måste ha ägt hojen i 6 mån på reg beviset för att gå som flyttgods i tullen! Måste ha ägt hojen i 12 mån på reg beviset för vv besiktning, för att gå som flytt gods dvs enklare reg besiktning. Jag fick göra en standard reg bes med buller prov mm.

På papper har jag bara ägt min sedan i augusti, men betydligt mycket längre än så i verkligheten... hade lite strul med inreggningen... ska försöka att ta in den som flyttgods hos tullen i alla fall. Var du tvungen att skaffa typintyg från generalagent för bilprovningen?

Tough Enough skrev:
2563111 Välkommen hit och självklart, Välkommen hem! :tummenupp
Tackar!

drzpeppe skrev:
2563804 Hepp,

firman i fråga heter Marutomi Auto och ligger som sagt i Yokohama. De har flera olika butiker på samma gata med både HD, BMW och blandade japshojar. Den du ska snacka med är bossen på stället, han är hyfsad på engelska och har sålt ett flertal hojar till svenskar i Japan och även hjälpt till med utskeppning etc. Webbsida finns här (ser ut att vara rätt...):

http://www.marutomiauto.co.jp/bmw/motorrad_yokohama.htm

Ske kolla om jag har hans visitkort nånstans'...

Jobbar du förresten på Ericsson?

Ja du - de bergen glömmer man inte i första taget:tummenupp
Var ofta uppe vid småvägarna runt Hakone som passade min 'motardade' DRZ som handsken. När jag tänker på det var man nog en av pionjärerna i Japan med motardstuk. Köpte fälgarna från England och fick många blickar när jag några gånger åkte upp till mc-kvarteren runt Ueno och poserade:tuttar

Ha de'

Tack för infot! Jag har ett par andra varianter på G också, som jag ska undersöka närmare i veckan, också det i Yokohama trakten, men det är alltid bra att ha back-ups.
Nä, jag jobbar inte åt Ericsson, utan åt ett annat svenskt bolag här, Micronic heter de... eller jobbade rättare sagt... men det verkar ha varit en hel del Ericsson gubbar här.
Det var faktiskt i trakterna runt Hakone som vi snurrade i helgen. Hakone by-pass, mot Gotemba, upp till Mt. Fuji osv.. Izu Halvön har också en del grymma sträckor, synd att det är betalvägar för det mesta, men visst har det hänt att man betalat tull och sedan åkt fram och tillbaka några vändor :D :D
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top