Ännu en fråga om kedjesmörjning!

Coola Ola

Guest
Folkezx9r skrev:
2120191 Man SMÖRJER inte en o-ringskedja ! Hur ska man kunna det ? Det sitter ju o-ringar på varje pinne som kapslar in fettet som smörjer.
Det enda du gör är just det du skriver...Hindrar smuts ifrån att fastna ! Tränga in kan det omöjligt göra....
Det enda du "smörjer" är rullarna och sen sidorna , så inte kedjan rostar. Varför ska man ha skvättolja till det ??

Tror INTE att en kedja håller längre med olja än med vax. Det som är det största slitaget på ett drivpaket är att folk ofta spänner kedjan för mkt. Det resulterar i att man kröker pinnarna , så att kedjan inte kan leda sig riktigt på alla länkar o du får fenomenet att kedjan är "olika lång" när du snurrar på hjulet. O det har ingenting alls med smörjning att göra ! :fakta

All smuts/sand/etc som fastnar i kedjan sliter ju en hel del. Har man ett vax stannar ju en större del av den smutsen kvar på kedjan och fungerar kanske lite som slippasta jämfört med en olja/mindre klistrig smörjning där det hamnar på resten av hojen istället! Åtminstone låter det rimligt....

Själv kör jag med biltemas klisterolja som dock inte verkar speciellt klistrig.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Coola Ola skrev:
2120832 All smuts/sand/etc som fastnar i kedjan sliter ju en hel del. Har man ett vax stannar ju en större del av den smutsen kvar på kedjan och fungerar kanske lite som slippasta jämfört med en olja/mindre klistrig smörjning där det hamnar på resten av hojen istället! Åtminstone låter det rimligt....

Själv kör jag med biltemas klisterolja som dock inte verkar speciellt klistrig.

Varför skulle smutsen stanna kvar på kedjan om man använder vax ?? Den ytan blir ju nästan "hård" ??...
 

Sukke

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Bjärnum
Hoj
Aprilia Tuono rr -17 Suzuki GSXR 1100 -91 Honda VF750F -84
Folkezx9r skrev:
2120191 Man SMÖRJER inte en o-ringskedja ! Hur ska man kunna det ? Det sitter ju o-ringar på varje pinne som kapslar in fettet som smörjer.
Det enda du gör är just det du skriver...Hindrar smuts ifrån att fastna ! Tränga in kan det omöjligt göra....
Det enda du "smörjer" är rullarna och sen sidorna , så inte kedjan rostar. Varför ska man ha skvättolja till det ??

Tror INTE att en kedja håller längre med olja än med vax. Det som är det största slitaget på ett drivpaket är att folk ofta spänner kedjan för mkt. Det resulterar i att man kröker pinnarna , så att kedjan inte kan leda sig riktigt på alla länkar o du får fenomenet att kedjan är "olika lång" när du snurrar på hjulet. O det har ingenting alls med smörjning att göra ! :fakta


Jag är fullt medveten om att man inte smörjer rullar och nitar i kedjan, dom
smörjs som du också skriver av fettet som sätts dit vid tillverkningen av kedjan. Men det förekommer ju o-ringar i kedjan och dom behöver ju lite smörja för att funka. Vaxet blir som du skriver nästan hårt medan klisteroljan är just klistrig. Detta tror jag kan vara ett problem med vissa vaxer just att de inte smörjer o-ringarna utan bara blir som ett skyddande lager.
Friktionen som blir i mellan o-ring och metall sliter ut o-ringen i förtid, då o-ringarna förstörs kommer ju fettet att åka ut och smutsen in.
Det är ju också viktigt att använda vax eller oljor som inte angriper gummit i o-ringarna, annars torkar ju dessa ut gummit.
Jag upplever att min kedja låter mindre med klisterolja än med kedjevax
också att den rullar lättare. Jag har bara provat ett sorts vax men jag blev inte övertygad om att det smorde lika bra som vanligt kedjespray.
Vad som sedan är bäst är upp till var och en att avgöra.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har lite svårt att se varför en kedja som ser smutsig ut skulle slitas mer än en ren. På min kedja sitter i alla fall smutsen på utsidan av länkplattorna och där gör den knappast nån skada. Rullarna, som ju är det enda som har kontakt med dreven, samlar vad jag vet inte på sig några större mängder grus. Nån annan vård än att smörja o-ringarna ser jag inget större mening med.

Detta var bara lite egna funderingar, så rätta eller komplettera gärna. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top