Ännu en hjälmfråga...

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Behöver en ny kruka till säsongen. 2 frågor till panelen:

1. Gammal Shoei eller ny HJC/AGV?
De hjälmar jag hittat bra priser på just nu (=nya) är Shoei Raid II, AGV S-4 SV, AGV Stealth SV, HJC HQ1 Carbon, HJC FS16. Har haft AGV förr, vet att det funkar. Har provat andra HJC. Kan däremot inte ha tex Nolan pga alienhuvud.

2. Åldras hjälmar även i kartongen? Om jag köper en utgående modell av tex Shoei som har några år på nacken, har jag då förlorat 2 år av totala livslängden redan?

Tacksam för tips.
/K.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
är väll mest plasthjälmar som är känsligast för ålder ... och åldras extra i UV ljus (sol och väder)
tror inte det är någon större fara att köpa varken plast eller komposit hjälmar som legat ett par år på lagret i sina lådor

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är sol, vind och vatten som sätter igång nedbrytningen i första hand så det ska nog inte göra nån större skillnad.

Men av de märkena har jag testat alla (köpte nyss hjälm själv), och den enda som funkade på mig var Shoei. Så testa testa testa.. Sitter en Shoei perfekt på dig så lär INTE en HJC göra det, sitter HJCn perfekt finns ingen större anledning att lägga pengar på en Shoei.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Grundtipset är att strunta i vad alla andra säger om sköna hjälmar osv! Alla har olika huvudform, så bara för att XR1100 sitter grymt skönt på mig behöver det inte betyda att den gör det på dig. Självklart ska man lyssna på folks erfarenheter vad gäller hållbarhet, kvalitetskänsla osv, men det viktigaste är trots allt hur den känns på just ditt huvud.

Samma sak med ljud/aerodynamik, det hänger ihop med din kroppslängd, kroppsbyggnad, ställ, hoj osv, så det är samma sak där, prova. Sen finns det ju generellt sett olika tysta/aerodynamiska hjälmar, Lazer är väl sådär och Schubert generellt sett tystare tex.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
1. Det viktiga är att hjälmen sitter bra på ditt huvud.
Dom hjälmar som säljs som MC hjälmar och är godkända enligt ECE R22/05 ger ett fullgott skydd.
Låg vikt på hjälmen är en viss fördel men det är inte lika viktigt som att hjälmen sitter bra.
Sen är det en fråga om andra komfortdetaljer. En dyrare hjälm har oftare bättre kvalitet på reglage för ventilation och infästning av visiret. Sen kan dom ofta vara lite tystare också. Men det är svårt att veta då det varierar en del,
Shoei Raid 2 har jag en själv. Jag uppfattar den som relativt brusig och högljudd. Whisper strip hjälper en del.

2. Dom åldras inte nämvärt i kartongen. Det där att hjälmarna är slut efter 5 år är något som var sant för 15 år sedan. Plasterna är mycket bättre idag. Framför allt vad gäller UV beständigheten. De som först och främst tar slut är att inredningen och det stötupptagande materialet åldras när det utsätts för värme, svett och annat. Kör man inte så mycket så håller hjälmen längre. Skalet påverkas mycket lite om du inte förvarar hjälmen liggande i solen.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag provade en packe hjälmare förra veckan, HJC,Shoei, Arai och Nolan X-Lite. Alla i den dyrare änden av prisklassen, tyckte dom flesta satt bra. Har en RX-7 tidigare och den känns lite för kort över käken men nyare RX-7 hade helt annan passform.

Det blev en HJC kolfiberkruka för att den var 5000:- billigare än en Shoei X-sprit II ;) Passformen var identisk...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring