ÄNNU en Mc-förare dog i kollision!!:(

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
De flesta olyckorna värkar vara vänstersvängar eller bilar som panikbromsar
utan anledning! Så var varsamma där ute nu! Rip

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
bo$ken skrev:
2120364 Jag har kört hoj i Malmö i 6 år nu, och varje år har jag haft några "nära döden upplevelser". ALLTID bilister som har varit inblandade, blinkar ALDRIG, blinkar höger men svänger vänster, får för sig att byta fil helt plötsligt m.m.m.m.

Numera köra jag alltid men helljuset på samt att jag kör med nästan fritt blås i pipan så jag både syns och hörs överdrivet. Håller även överdrivet avstånd.
Har märkt att det hjälper.
Många blinkar och annat men det skiter jag i, det betyder ju bara att jag syns/hörs.

Säkert likadant i de flesta stora städerna i SE.
Nej Malmö är värsta staden i landet, jag har aldrig sett sämre trafikmoral, inte ens i Bananrepubliker kör folk så illa som i Malmö, folk ligger för nära varandra och slåss om varje millimeter.

Jag litar inte på varken blinkers eller högerregeln, det har räddat mig många gånger, folk har ingen trafikempati.

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Jag tycker detta e tragiskt ser skälv hur många snakar i gsm när dom kör bil o vinglar fram o till bax då ja kört min bil.

För nogra veckor va det nogon fan som klippte min förar spegel :mad: (köpte nyttglas) bil mot bil :mad:

Sen när ja åker hem i från så komme det en dåre som en skollad råtta o håller på att köra kicken race :huvet tur átt man har skydd men va fan :hördu tat lungt i trafiken va fan e stan på väg eller världen :confused:

det blir väll klass 4-5 om man ska ut som det e nu :(

Last edited:

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
GSXR1100R skrev:
2120423 Nej Malmö är värsta staden i landet, jag har aldrig sett sämre trafikmoral, inte ens i Bananrepubliker kör folk så illa som i Malmö, folk ligger för nära varandra och slåss om varje millimeter.

Kan bara hålla med! Det är skrämmande hur folk kör här.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
GSXR1100R skrev:
2120423 Nej Malmö är värsta staden i landet, jag har aldrig sett sämre trafikmoral, inte ens i Bananrepubliker kör folk så illa som i Malmö, folk ligger för nära varandra och slåss om varje millimeter.

Jag litar inte på varken blinkers eller högerregeln, det har räddat mig många gånger, folk har ingen trafikempati.
Så är det :fakta

Högerregeln är det sista man ska lita på i Malmö, störst kör först !

vulgopervot

kör så skiten ryker
Gick med
13 Jan 2006
Hoj
Såld
verkar som om bilister upplever oss som eumoppar folk kör ju ut framför en när man ligger bakom bilar med lagom avstånd å sen tycker dom man kör som en buse när man kör om å ger fingret nä mer uppsikt bilister

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Jag smällde ju i för några dagar sen även om jag hann bromsa ner bra och det blev lindrigt så var det ju iaf ett faktum. Dock under tiden som jag satt där och väntade på bärgningsbil så åker det förbi en glidare i hög fart och iklädd vanlig jacka. Hade han varit jag en trekvart tidigare så hade han suttit under bilen som svängde för mig eller i stenmuren brevid och troligtvis inte lika väl som mig själv.

Vill man gasa så är det bättre valt att göra det ute på lämplig vägar och inte på 30-sträckor mitt i centrala Stockholm utan några vidare skydd.

astor

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda 250
Bilar gör avståndsbedömningar efter gällande hastighetsbegränsning. Att uppskatta hastigheten på en mötande motorcykel är bra mycket svårare än att uppskatta en bils hastighet.
Kontrollerar en bilförare trafiken åt ett håll bara en gång innan dom svänger ut så kan dom knappast se och bedöma vilken hastighet motorcykeln har.

Håll nere farten inne i stan för där kan vad som helst hända

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
astor skrev:
2120598 Bilar gör avståndsbedömningar efter gällande hastighetsbegränsning. Att uppskatta hastigheten på en mötande motorcykel är bra mycket svårare än att uppskatta en bils hastighet.
Kontrollerar en bilförare trafiken åt ett håll bara en gång innan dom svänger ut så kan dom knappast se och bedöma vilken hastighet motorcykeln har.

Håll nere farten inne i stan för där kan vad som helst hända

Även om kanske årets statistik visar på annat så har tidigare år påvisat en överepresentation bland dödsolyckor utanför tättbebyggt samhälle. Dvs. 70-sträckor och den enskillt största olyckstypen är singelolyckor!

Vad drar vi för slutsatser av det mån tro?

Har nu inte för avsikt att föringa andra olyckstyper/platser men det kan ju vara på sin plats att ha någorlunda klart för oss VAR och HUR majoriteten av mc-olyckorna sker! Vilket ger oss en chans, om vi "tar det med oss" att kanske undvika att vara "en av dem"!

Mvh!
// Niklas
// Niklas

njelger

Guest
bo$ken skrev:
2120364 Jag har kört hoj i Malmö i 6 år nu, och varje år har jag haft några "nära döden upplevelser". ALLTID bilister som har varit inblandade, blinkar ALDRIG, blinkar höger men svänger vänster, får för sig att byta fil helt plötsligt m.m.m.m.

Numera köra jag alltid men helljuset på samt att jag kör med nästan fritt blås i pipan så jag både syns och hörs överdrivet. Håller även överdrivet avstånd.
Har märkt att det hjälper.
Många blinkar och annat men det skiter jag i, det betyder ju bara att jag syns/hörs.

Säkert likadant i de flesta stora städerna i SE.

Efter att ha bott i Göteborg, Malmö, Köpenhamn & Stockholm kan jag bara säga att Malmö är värst. "Oberäkneligast"

Tänk på att bilar är jävligt hårda även om de gör fel i trafiken. Förmodligen ännu värre då. På MC måste man tänka på sitt liv först och trafikregler i andra hand.

Last edited:

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
Personligen så tror jag att många olika beror på hög fart och sedan så är inte bilisterna vana att det finns motorcyklister ute i trafiken på nytt . Detta har ju ändå gått en 6-7 månader .

Ta det lugnt när ni kör och rejser inte i stan !! :tummenupp

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Avarage skrev:
2120605 Även om kanske årets statistik visar på annat så har tidigare år påvisat en överepresentation bland dödsolyckor utanför tättbebyggt samhälle. Dvs. 70-sträckor och den enskillt största olyckstypen är singelolyckor!

Vad drar vi för slutsatser av det mån tro?

Har nu inte för avsikt att föringa andra olyckstyper/platser men det kan ju vara på sin plats att ha någorlunda klart för oss VAR och HUR majoriteten av mc-olyckorna sker! Vilket ger oss en chans, om vi "tar det med oss" att kanske undvika att vara "en av dem"!

Mvh!
// Niklas
// Niklas
I detta fallet är det en 70 sträcka in mot stan och en krock med ett svängande fordon. Första rapporterna tydde på att MC föraren accelererade kraftigt, dock reviderades detta senare till att det var oklart vad som orsakat olyckan.

Tragiskt i vilket fall som helst, killen var 32 år gammal. :(

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Jag har en känsla av att Malmö och Dublin är ganska lika i trafiken. Lämnar man utrymme framför sig här så kommer det ALLTID en kärring i en silver people carrier med 13 ungar och lägger sig mellan så man har 2 mm igen och proceduren upprepas..tillslut åker man baklänges. Detta är i bil.

Måste säga att sedan jag läste om Sajk/ Martin så har det tagit ganska ordentligt. Jag brukade köra som en dåre och det var många dumma omkörningar som hade "near death" över sig men som man bara skakade av sig efteråt...nu är det fan inte så. Man lever en gång och det är inte värt att sluta sina dagar liggandes på en väg eller på IVA. Det har definitivt tagit skruv hos mig iaf.

Andreas N.

börjar bli hojsugen igen!!!! :D
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Cbr 600f -96 ...SÅLD till fördel för snöskoter...SMART DRAG!
Usch...inte roligt att läsa. Fortsätter olyckorna i denna takt så kommer vi ju som sagt snart sätta ett rekord som blir svårtaget...nu får det väl ändå ta och räcka va :(

Kör som om ni vore osynliga där ute :4skrika ...snälla?! :fatta!

Tankar går till allas nära och kära...

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Om jag inte får någon form av respons av föraren i det andra fordonet i en sån
situation, drar jag direkt på heljus, sänker farten och håller mig på andra sidan...
Oftast så ser dom mig då, respekt och moral i att blända folk för att synas finns inte...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
NoicE skrev:
2120833 Om jag inte får någon form av respons av föraren i det andra fordonet i en sån
situation, drar jag direkt på heljus, sänker farten och håller mig på andra sidan...
Oftast så ser dom mig då, respekt och moral i att blända folk för att synas finns inte...
Jag kör alltid med heljus på dagen. Att man blir bländad av en motorcykelframlykta mitt på dagen är ett jävla påhitt.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
HanneZ skrev:
2120842 Jag kör alltid med heljus på dagen. Att man blir bländad av en motorcykelframlykta mitt på dagen är ett jävla påhitt.

Jo jag körde alltid med heljus förut, men har inbilliat mig att man reagerar på blink-effekten mer än ljusets styrka ;)

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS