Ännu en ny!

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Även jag är ny här! har varken båge eller kortet än men planen är att mc kortet ska vara taget till slutet av hösten så att det bara är att brassa på i sommar.... okej inte idiotköra för de vågar jag inte... än iaf :D

Planen är väl att köpa en Honda Hornet 600 -03 eller en KTM 640 LC-4

ge mig gärna lite input på dessa två hojjar =)

Mvh

Malm3n

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
KTM 640 hade jag som första hoj. Bra nybörjar hoj som både är billig och rolig att köra.

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Jag tror du blir helnöjd om du köper Horneten. Har själv en -99:a. (KTM:en har jag aldrig provkört, så den tänker jag inte uttala mig om).
Horneten är en mycket lättkört hoj och växlar man ner några steg så bär det iväg. Mao snäll då man vill och busig då man vill. Den känns mycket nätt och smidig. Hondor är dessutom kända för sin driftsäkerhet.
De flesta väljer att byta bort originalstyret och avgassystemet. Gör man det och dessutom rensar upp bakdelen lite, så har man en riktigt snygg och skoj hoj (enligt mig).

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
KTM= Kicka Tio Minuter. Honda=Brassa satan. Valet är ditt:D

Är van att handskas med maniska Ducceförare och annat löst folk, så väntar med spänning på KTM-maffian :banana:glömdet

Last edited:

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
Det får nog bli en Hornet av någe slag... hittade en hornet -03a på blocket med cross styre och annan framlampa och upprensad bakdel... men jag har ingen plats och ställa den i vinter :( och Folksam vill ha 3133.-/månad helförsäkring :/ 1722.- halv..... är relativt ung fortfarande men när båge inhandlas så har jag iaf fyllt 24... kan ni rekommendera något bra och billigt försäkringsbolag?

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Det får nog bli en Hornet av någe slag... hittade en hornet -03a på blocket med cross styre och annan framlampa och upprensad bakdel... men jag har ingen plats och ställa den i vinter :( och Folksam vill ha 3133.-/månad helförsäkring :/ 1722.- halv..... är relativt ung fortfarande men när båge inhandlas så har jag iaf fyllt 24... kan ni rekommendera något bra och billigt försäkringsbolag?

Jag tror att IF är bäst. De har nämligen en honda-märkesförsäkring.

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
Jag tror att IF är bäst. De har nämligen en honda-märkesförsäkring.

Tack som Fan! nu fick jag ner premien till en 1000 lapp på mig helförsäkring! vart ännu billigare om jag ställde den på morsan :banana

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
haha jo skenförsäkring är alltid billigare... akta bara om du krockar

Självrisken ligger på 6000 och om föraren är under 25 så ligger den på 12.000.-

Men man får väl köra med insidan av skallen iaf tills man är 25 och hoppas att inget händer och om olyckan är framme så får man väl ha stoppat in 12 papp i bäddmadrassen:p som ligger och väntar på den dagen!

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
CB1000R -09
Självrisken ligger på 6000 och om föraren är under 25 så ligger den på 12.000.-

Men man får väl köra med insidan av skallen iaf tills man är 25 och hoppas att inget händer och om olyckan är framme så får man väl ha stoppat in 12 papp i bäddmadrassen:p som ligger och väntar på den dagen!

nja tänkte mer på att det finns en liten risk att försäkringen inte gäller eftersom den är försäkrad på din morsa och inte du som använder hojen

finns några trådar om det

kolla med bilsport och mc dom fick jag billigast försäkring på min honda... märkesförsäkringen är ett skämt om man är ung

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Snart blir du gammal och förstår hur SH medlemar gör en seriös tråd till OT oseriös :tummenupp

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
nja tänkte mer på att det finns en liten risk att försäkringen inte gäller eftersom den är försäkrad på din morsa och inte du som använder hojen

finns några trådar om det

kolla med bilsport och mc dom fick jag billigast försäkring på min honda... märkesförsäkringen är ett skämt om man är ung

Saken är ju den att om morsan står som försäkringstagare och ägare till hojjen så får hon låna ut den hur mycket hon vill. det som står i villkoren är att om en person under 25 kör hojjen så blir det dubbel självrisk. morsan och jag är folkbokförda på samma adress så det ska inte vara något större problem.

Teoretiskt sett kan hon äga en motorcykel, inte ha MC kort, och låta någon annan köra hojjen. för det är ju inte olagligt att äga en hoj fast man inte har körkort.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Saken är ju den att om morsan står som försäkringstagare och ägare till hojjen så får hon låna ut den hur mycket hon vill. det som står i villkoren är att om en person under 25 kör hojjen så blir det dubbel självrisk. morsan och jag är folkbokförda på samma adress så det ska inte vara något större problem.

Teoretiskt sett kan hon äga en motorcykel, inte ha MC kort, och låta någon annan köra hojjen. för det är ju inte olagligt att äga en hoj fast man inte har körkort.

Läs på lite till. Du är inte den förste som kommer in och gormar och gastar om hur han minsann vet allt och hur han ska göra. Allt du skrivit har varit uppe 1000ggr här redan. Börja med att skaffa kortet.:rolleyes:

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
Läs på lite till. Du är inte den förste som kommer in och gormar och gastar om hur han minsann vet allt och hur han ska göra. Allt du skrivit har varit uppe 1000ggr här redan. Börja med att skaffa kortet.:rolleyes:

Det är mycket möjligt och jag säger inte att jag är 100 % säker... men det jag vet är att en sådan situation ligger lite i gråzonen eftersom vi är folkbokförda på samma adress. det är iaf vad jag fick reda på av trygg hansa idag. men absolut så är det bästa att tala direkt med försäkringsbolaget och kolla vad som gäller

Det är mycket möjligt och jag säger inte att jag är 100 % säker... men det jag vet är att en sådan situation ligger lite i gråzonen eftersom vi är folkbokförda på samma adress. det är iaf vad jag fick reda på av trygg hansa idag. men absolut så är det bästa att tala direkt med försäkringsbolaget och kolla vad som gäller

Sen tycker jag heller inte att försäkringen via IF var överdrivet dyr på mig heller... jag kan nog leva med att betala en 1000 lapp i månaden för att ha kul på riktigt =)

Men jag tackar för det varma välkommandet iaf =)

Last edited:

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
CB1000R -09
Men jag tackar för det varma välkommandet iaf =)

Ville bara ge en liten varning men det är ju upp till dig hur du gör. jag betalar själv ca tusenlappen i månaden för att ha roligt och tycker det är värt det.

För att byta spår lite så tror jag Hondan blir en riktigt bra första hoj, allt som _JR_ sa högre upp stämmer. Sen ett nytt slipon så låter den bra med :D
Hoppas iaf du hittar en hoj du trivs med

Fast jag är kanske lite partisk mot honda

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...