Ännu en post om nån som tagit kortet.

Consigliere

Ny medlem
Gick med
3 May 2022
Hoj
Ingen
Mest vill jag tacka en massa trådskapare och kanske främst folk som bemödat sig svara i trådarna i hur det är att ta kortet. Jag har i tysthet "lurkat" runt här och läst som en dåre om alla tips kring uppkörningens alla moment. Nu måste jag ändå själv bidra med en text efter att bara snyltat på andras. Igår innan dagens prov läste jag flera inlägg som positivt beskrev uppkörning med en lyckad utgång. Det kändes trevligt att läsa och det var lite lättare att somna så jag tänkte bidra med min korta historia.

Jag är en orolig person. Jag vill göra rätt, ha alla rätt på prov, vill vara bäst och skulle bli stolt om fröken satte en stjärna i kanten på min läxa även om det inte har någon betydelse. Jag vill komma till ett prov så minutiöst förberedd att inget kan gå fel... Ändå så rasade min värld på första uppkörningen.

För tre veckor sedan kände jag mig redo att köra upp och hade tid på Tullinge. Jag öppnade starkt genom att runda tillbaka in i startrutan istället för runt konen på lågfartsbanan. Det gick bara inte att svänga åt rätt håll. Högfartsbanan var inte bättre den. Rev en kon i undanmanövern. Fick göra om och då gick bra... men mina svängar blev så tighta och fina att jag tyckte att det saknades en kon i slutet så jag svängde runt en osynlig kon innan jag vände runt och tillbaka. Med andra ord ingen trafik för mig den gången. Gick hem högst medveten om mina brister men samtidigt frustrerad då jag vet att jag kan! Så in i helvete mer än det blev.
- Jäkla psyke som ska få förstöra för mig när det gäller!

Hemresan kändes lång och dyr. Ledig från jobbet, hyra av cykel och lärare, avgift uppkörning. Därtill framtida extralektioner för att lyckas bättre nästa gång. Orkade inte ens summera kostnaden. Ganska arg på systemet även om jag insåg att allt annat än ett underkänt hade varit orimligt.

Ny tid tre veckor senare. Jag tror jag lyckades boka in 8 lektioner på bana och en i trafik under den tiden. Jag vill verkligen inte hamna i den situationen igen att jag missar på manöverplan för att man inte har marginaler för nerver. Egentligen kände jag mig redo första gången men så fungerar jag. Skillnaden denna gång var att jag faktiskt sket i att provledaren fick vänta på mig. Jag sa att jag måste andas och fokusera innan varje moment. Jag startade aldrig en övning innan jag hade intalat mig själv att jag var redo och att jag hade en positiv bild av att jag genomför det felfritt. De är högst medvetna om nerver så ta den tid du behöver! Och det är inte adrenalin du behöver peppa igång. Det är känslan av att "det här kan jag"... "nu leker jag att jag krypkör igenom en köbildning". Du vet att du kan och gör det lustfyllt!

Vi var ganska många i gruppen som bommat första uppkörningen men 6 av 7 fick komma ut i trafik.

Dagarna innan hade jag spenderat säkert 16 timmar på att googla här och i andra forum om man ska blinka när man ska köra in till kanten eller huruvida placeringen i en skymd högerkurva skulle vara x antal cm från högerkanten. Eftersom jag är lagd som jag är så blir det lätt så. Jag vill göra rätt och få beröm och helst vara bäst. Men när provet väl kom så var jag rätt lättad över manöverdelen så alla de där funderingarna föll i glömska. Jag tvingades ofrivilligt in i någon sorts autopilotbubbla. Jag tänkte inte en enda gång på min placering på någon sorts väg. Jag försökte bara hålla koll på skyltar och vara riskmedveten. Dvs kolla som en dåre och förutsätta att spädbarn kommer kasta sig ut från diverse ställen.

Efter att ha googlat maniskt kring allt så måste jag ändå skriva några saker som hjälpte mig. Några grejer är snodda från kloka forumtrådar men jag vet inte vilka.
- Kräv din tid innan du startar. Du måste landa i att det här har du övat på så in i h* Du kan det här. Gör bara som vanligt. I mitt fall. Inte mesa i motstyrningen på högfartsbanan och sluta tänka på alla tekniska detaljer i lågfartsbanan. Jag lekte att jag krånglade mig fram i en köbildning med blicken höjd.
- I trafiken: Det finns så sjukt mycket skrivet om placering i kurvor, skapa sikt osv. Jag TROR verkligen att det viktigaste är att man visar att man är riskmedveten. Om du råkar ligga lite fel i en kurva så är det inte hela världen men kör och placera dig för att du och andra kring vägen ska överleva. Jag var högst konservativ med min väghållning. Jag skar kurvor där jag såg att det var bra annars gick jag på säkerhet.

Jag fick köra i ca 25 minuter men det kändes som 10 och nu har jag körkort.

Känslan att få köra hem själv utan väst var magisk. Jag är även sjukt nöjd med hur förarprövarna på Tullinge jobbar. Samma tjej som underkände mig första gången godkände mig idag. De är tydliga, peppande och de känns som om de vill att man ska lyckas.

Min förhoppning med denna tråd är att någon som läser den med ett prov närmaste dagarna kan stilla sin oro en smula.
Med vänlig hälsning, Anders
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Mest vill jag tacka en massa trådskapare och kanske främst folk som bemödat sig svara i trådarna i hur det är att ta kortet. Jag har i tysthet "lurkat" runt här och läst som en dåre om alla tips kring uppkörningens alla moment. Nu måste jag ändå själv bidra med en text efter att bara snyltat på andras. Igår innan dagens prov läste jag flera inlägg som positivt beskrev uppkörning med en lyckad utgång. Det kändes trevligt att läsa och det var lite lättare att somna så jag tänkte bidra med min korta historia.

Jag är en orolig person. Jag vill göra rätt, ha alla rätt på prov, vill vara bäst och skulle bli stolt om fröken satte en stjärna i kanten på min läxa även om det inte har någon betydelse. Jag vill komma till ett prov så minutiöst förberedd att inget kan gå fel... Ändå så rasade min värld på första uppkörningen.

För tre veckor sedan kände jag mig redo att köra upp och hade tid på Tullinge. Jag öppnade starkt genom att runda tillbaka in i startrutan istället för runt konen på lågfartsbanan. Det gick bara inte att svänga åt rätt håll. Högfartsbanan var inte bättre den. Rev en kon i undanmanövern. Fick göra om och då gick bra... men mina svängar blev så tighta och fina att jag tyckte att det saknades en kon i slutet så jag svängde runt en osynlig kon innan jag vände runt och tillbaka. Med andra ord ingen trafik för mig den gången. Gick hem högst medveten om mina brister men samtidigt frustrerad då jag vet att jag kan! Så in i helvete mer än det blev.
- Jäkla psyke som ska få förstöra för mig när det gäller!

Hemresan kändes lång och dyr. Ledig från jobbet, hyra av cykel och lärare, avgift uppkörning. Därtill framtida extralektioner för att lyckas bättre nästa gång. Orkade inte ens summera kostnaden. Ganska arg på systemet även om jag insåg att allt annat än ett underkänt hade varit orimligt.

Ny tid tre veckor senare. Jag tror jag lyckades boka in 8 lektioner på bana och en i trafik under den tiden. Jag vill verkligen inte hamna i den situationen igen att jag missar på manöverplan för att man inte har marginaler för nerver. Egentligen kände jag mig redo första gången men så fungerar jag. Skillnaden denna gång var att jag faktiskt sket i att provledaren fick vänta på mig. Jag sa att jag måste andas och fokusera innan varje moment. Jag startade aldrig en övning innan jag hade intalat mig själv att jag var redo och att jag hade en positiv bild av att jag genomför det felfritt. De är högst medvetna om nerver så ta den tid du behöver! Och det är inte adrenalin du behöver peppa igång. Det är känslan av att "det här kan jag"... "nu leker jag att jag krypkör igenom en köbildning". Du vet att du kan och gör det lustfyllt!

Vi var ganska många i gruppen som bommat första uppkörningen men 6 av 7 fick komma ut i trafik.

Dagarna innan hade jag spenderat säkert 16 timmar på att googla här och i andra forum om man ska blinka när man ska köra in till kanten eller huruvida placeringen i en skymd högerkurva skulle vara x antal cm från högerkanten. Eftersom jag är lagd som jag är så blir det lätt så. Jag vill göra rätt och få beröm och helst vara bäst. Men när provet väl kom så var jag rätt lättad över manöverdelen så alla de där funderingarna föll i glömska. Jag tvingades ofrivilligt in i någon sorts autopilotbubbla. Jag tänkte inte en enda gång på min placering på någon sorts väg. Jag försökte bara hålla koll på skyltar och vara riskmedveten. Dvs kolla som en dåre och förutsätta att spädbarn kommer kasta sig ut från diverse ställen.

Efter att ha googlat maniskt kring allt så måste jag ändå skriva några saker som hjälpte mig. Några grejer är snodda från kloka forumtrådar men jag vet inte vilka.
- Kräv din tid innan du startar. Du måste landa i att det här har du övat på så in i h* Du kan det här. Gör bara som vanligt. I mitt fall. Inte mesa i motstyrningen på högfartsbanan och sluta tänka på alla tekniska detaljer i lågfartsbanan. Jag lekte att jag krånglade mig fram i en köbildning med blicken höjd.
- I trafiken: Det finns så sjukt mycket skrivet om placering i kurvor, skapa sikt osv. Jag TROR verkligen att det viktigaste är att man visar att man är riskmedveten. Om du råkar ligga lite fel i en kurva så är det inte hela världen men kör och placera dig för att du och andra kring vägen ska överleva. Jag var högst konservativ med min väghållning. Jag skar kurvor där jag såg att det var bra annars gick jag på säkerhet.

Jag fick köra i ca 25 minuter men det kändes som 10 och nu har jag körkort.

Känslan att få köra hem själv utan väst var magisk. Jag är även sjukt nöjd med hur förarprövarna på Tullinge jobbar. Samma tjej som underkände mig första gången godkände mig idag. De är tydliga, peppande och de känns som om de vill att man ska lyckas.

Min förhoppning med denna tråd är att någon som läser den med ett prov närmaste dagarna kan stilla sin oro en smula.
Med vänlig hälsning, Anders
TACK för detta! Jag har uppkörningen i augusti och jag är tämligen nervös redan du. Dina tips kommer absolut att hjälpa mig (och dina idéer om att visa sig riskmedveten går hand i hand med mina egna funderingar). Så tack för ett lugnande inlägg och stort grattis till lappen!
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Stort grattis till körkortet, tog det själv för en dryg månad sen och det var en helt fantastisk känsla!
Delar din känsla om provförrättarna i Tullinge, riktigt bra, tydliga och uppmuntrande. Jag körde upp med Markus, hade innan trafiken fått höra att man absolut inte skulle sitta och småprata i intercomen under tiden körningen pågick. Döm om min förvåning då Markus öppnade upp och småpratade igenom hela trafikdelen, lugnt fint och avslappnat :)
Jag körde exakt lika gällande riskmedvetenheten i trafik, då jag inte tagit några lektioner förutom 2 timmar manöverbana så utgick jag från det som går att hitta på nätet och sunt förnuft. Som du skrev, det handlar om att dels kunna hantera motorcykeln och dels om att inte vara en fara för sig själv och andra. Allt som gäller det perfekta spårvalet, optimal växel, utgångspunkt m.m. behöver man inte fundera på under uppkörningen.
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Jag lekte att jag krånglade mig fram i en köbildning med blicken höjd.
Mycket klokt - Jag gjorde samma sak. När jag stannade vid dubbelkonerna var det en korsning på en smal gata, komplett med koll av döda vinkeln. Man vet aldrig när det kommer en cyklist :smasha
Man kör aldrig så långsamt i verkligheten
- Och om jag nu skulle köra så långsamt skulle jag sätta ner foten
Så kan det eventuellt ha låtit om någon hörde mig prata i hjälmen när jag tränade konbana på parkeringsplatsen. Idag inser jag att den som kan hantera sin motorcykel i låg fart antaglien är den bättre föraren.
Jag finner stort nöje i att se folk som paddlar runt sina gynekologstolar på bensinmacken istället för att köra. De verkar helt ha missat de där lågfartsövningarna. Bonusfniss när framgaffeln dyker. Bakbromsen verkar de bara använda när de är uppe i fart.:unsure:

Det fina med lågfartsövningarna är att man kan träna på dem varje dag när man är ute och kör. Varenda trafikljus, parkeringsplats eller övergångsställe är ett tillfälle att inte sätta ner foten.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Stort grattis till körkortet, tog det själv för en dryg månad sen och det var en helt fantastisk känsla!
Delar din känsla om provförrättarna i Tullinge, riktigt bra, tydliga och uppmuntrande. Jag körde upp med Markus, hade innan trafiken fått höra att man absolut inte skulle sitta och småprata i intercomen under tiden körningen pågick. Döm om min förvåning då Markus öppnade upp och småpratade igenom hela trafikdelen, lugnt fint och avslappnat :)
Jag körde exakt lika gällande riskmedvetenheten i trafik, då jag inte tagit några lektioner förutom 2 timmar manöverbana så utgick jag från det som går att hitta på nätet och sunt förnuft. Som du skrev, det handlar om att dels kunna hantera motorcykeln och dels om att inte vara en fara för sig själv och andra. Allt som gäller det perfekta spårvalet, optimal växel, utgångspunkt m.m. behöver man inte fundera på under uppkörningen.
Hahaha, han gjorde samma sak med mig för fan 7 år sen snart. Kom ut från trafikverket och han började med "Jaha, vad ska du tjacka för hoj när du är klar med det här då?" varpå jag sa att jag tänkte typ en Hornet som jag körde från skolan.
"VA? Du är alldeles för stor för en Hornet, den ser ut som en moppe, du kan svänga vänster här förresten, näää, vad ska vi hitta på för hoj till dig då?"

/R
 

Consigliere

Ny medlem
Gick med
3 May 2022
Hoj
Ingen
Hahaha, han gjorde samma sak med mig för fan 7 år sen snart. Kom ut från trafikverket och han började med "Jaha, vad ska du tjacka för hoj när du är klar med det här då?" varpå jag sa att jag tänkte typ en Hornet som jag körde från skolan.
"VA? Du är alldeles för stor för en Hornet, den ser ut som en moppe, du kan svänga vänster här förresten, näää, vad ska vi hitta på för hoj till dig då?"

/R
Jag fick frågan om jag blev lugnare av att konversera eller om jag hellre ville att hon bara skulle vara tyst. Kändes väldigt lyxigt att få välja. :) Jag är säker på att de vill att man ska lyckas och försöker skapa förutsättningar för det.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top