Ännu en till 250R?

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
oFFkeFF skrev:
Nordgren byter hojar? Nja, Nordgren har väl iofs köpt på sig två cyklar, men mest för att komma över häftiga kit-bitar.
Och Fredde, ja, han köpte en ny hoj för att kunna hänga med i EM, då hans gamla 00'a inte räckte till riktigt hela vägen i EM..
Skilj på SM, EM och VM. Visst behöver man bra material för att vinna här hemma, men det går att göra jävligt bra resultat med äldre cyklar..

Eller visste du att Matti Maranen körde en 94-honda, visserligen kraftigt uppdaterad/kitad..
D.v.s Årsmodell på papperet behöver inte säga så mycket.

Jo jag vet att Fredde byter för att hänga med i EM.. SM skulle han väl klara bra med vadsomhelst. Han har verkligen talang och det skulle vara kul om han lyckades få fler "wildcards" till VM.

/J

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jörgen Player Special skrev:
Jo jag vet att Fredde byter för att hänga med i EM.. SM skulle han väl klara bra med vadsomhelst. Han har verkligen talang och det skulle vara kul om han lyckades få fler "wildcards" till VM.

/J

Prexis, är det då bara material som avgör?
Om vi säger som såhär, har du lite talang tar du hem ett SM på "förra generationen" cykel.
Det som faktiskt är mer avgörande än "kit-prylar" och ny cykel är hur du ställer in den..

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
oFFkeFF skrev:
Nordgren byter hojar? Nja, Nordgren har väl iofs köpt på sig två cyklar, men mest för att komma över häftiga kit-bitar.
Och Fredde, ja, han köpte en ny hoj för att kunna hänga med i EM, då hans gamla 00'a inte räckte till riktigt hela vägen i EM..
Skilj på SM, EM och VM. Visst behöver man bra material för att vinna här hemma, men det går att göra jävligt bra resultat med äldre cyklar..

Eller visste du att Matti Maranen körde en 94-honda, visserligen kraftigt uppdaterad/kitad..
D.v.s Årsmodell på papperet behöver inte säga så mycket.

edit: Tillägg, 00 och framåt yammor är kvaliteten på motorblocket inte så superb, så där kan man åka på rätt dyra reparationer om de spricker. Men visst, en pre-90tal cykel har väl svårt att hämta något i SM.
Och i år är det ganska "hypat" i toppen med riktigt vassa cyklar och nya cyklar, samtidigt är det jäkligt bra, för det innebär att fler kan hävda sig i EM..

Ja det vore ju märkligt om inte utvecklingen gick framåt. Det är en jäkla hype i 250R och kul om det blir liv i klassen. Som tvåtaktsfanatiker vill man ju se fulla startfält som luktar gott! 125J, 250SP, 125R och 250R

/J

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
oFFkeFF skrev:
Prexis, är det då bara material som avgör?
Om vi säger som såhär, har du lite talang tar du hem ett SM på "förra generationen" cykel.
Det som faktiskt är mer avgörande än "kit-prylar" och ny cykel är hur du ställer in den..

Klart att det inte bara är material som avgör.. Det förstår väl jag med, utan talang är man ju rökt vad man än ställer upp i.

/J

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Klart att det inte bara är material som avgör.. Det förstår väl jag med, utan talang är man ju rökt vad man än ställer upp i.

Så hur var det med att man är garanterad en plats i kön med en tio år gammal racer?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Så hur var det med att man är garanterad en plats i kön med en tio år gammal racer?

Med tanke på att du har bokat den redan så är det ju fritt fram för alla andra nu :D :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
Det gäller helt enkelt att ge sig fan på nåt. Det går inte att "slentrianåka/meka" en racer, såvida man inte är värsta mekarkungen, eller talang alá rossi..

Det är ju det jag har gjort. Bestämt mig för att ge det en rejäl chans alltså. Sen får vi se hur det går.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Överaska mig och jag lyfter på hatten...

Du vill tydligen bara fatta sånt vars slutsats är att 250 SP är meningen med livet.

En tio år gammal TZ/RS har tillräckligt stor kapacitet för att en nybörjare inte ska vara materiellt handikappad. Om jag hamnar sist (vilket är en ganska sannolik hypotes) kommer det inte bero på att min TZ är tio år gammal och inte hänger med i tempot. Skälet kommer snarare ha med min förmåga att göra. Därför går det ut utmärkt för en medelbegåvad förare att köra en tio år gammal racer. Speciellt som både motorcykel och reglemente tillåter att den enkelt uppgraderas till senare årsmodell. :fakta

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Synpunkter ifrån Dieselmaffian då, jag erkänner härmed att jag gjorde fel som skaffade en 10 år gammal NSB hoj, jag hade fått upp farten snabbare om jag hade börjat med en 250SP istället, en 250R är dock ingen nybörjarmaskin precis, men den är nog j-t rolig att köra precis som min Kawwa, synd bara att man inte kan behärska monstret till fullo, för mycket effekt för att kunna hanteras till 100% av en rookie som mig.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Du vill tydligen bara fatta sånt vars slutsats är att 250 SP är meningen med livet.

Hähä, du kan inte vaknat på fel sida av sängen idag, du måste vaknat under den :D
Godmorgon :tummenupp

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Nyteknik skrev:

En tio år gammal TZ/RS har tillräckligt stor kapacitet för att en nybörjare inte ska vara materiellt handikappad. Om jag hamnar sist (vilket är en ganska sannolik hypotes) kommer det inte bero på att min TZ är tio år gammal och inte hänger med i tempot. Skälet kommer snarare ha med min förmåga att göra. Därför går det ut utmärkt för en medelbegåvad förare att köra en tio år gammal racer. Speciellt som både motorcykel och reglemente tillåter att den enkelt uppgraderas till senare årsmodell. :fakta

Hej du!
Nu får vi hejda oss lite.. SP är inte meningen med livet, men det är en enligt mig en väldigt bra instegsklass och en klass att växa. Av några enkla anledningar:
1. De är billiga i inköp och lätt att få tag i reservdelar. Underhållskostnaderna är inte heller skyhöga.
2. Det finns många duktiga och snabba killar i klassen. Åker man jämt med dem i toppen då åker man fort! De som gått vidare från SP har gjort bra ifrån sig i andra klasser.
3. 250SP och 125Jr är de mest sportsliga klasserna i SM då alla åker på samma material. Jag har alltid gillat entypsracing, racing på lika villkor.

Jag gick väl ut lite hårt igårkväll. Visst har du en chans att slå dig upp i toppen med en äldre hoj om du har talang. Det finns ju exempel på det i flera sporter.
MEN i SP har vi alla samma förutsättningar, det kommer man aldrig ifrån.

SIST men inte minst, så handlar det om att ha roligt på två hjul! Och det hoppas jag att både Du och din polare får..

Lycka till och ses vi säkert på Anderstorp
MVH
/Jörgen

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Hej du!
Nu får vi hejda oss lite.. SP är inte meningen med livet, men det är en enligt mig en väldigt bra instegsklass och en klass att växa. Av några enkla anledningar:
. . .
Så ÄR det! :klappar

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Klart att det är materialet som avgör.. Tror du watz och Nordgren bytar hojar för att de tycker att det är så himla roligt att byta? Knappast. De byter för att kunna vinna.

/Jörgen

Det är faktiskt rätt koll att byta hoj även om jag inte haft råd att köpa en ny sen jag körde 250standard.
Nu byter jag mest till bättre begagnat.

lodnert

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Triumph Daytona 675-11
det verkar vara racer som gäller

Ingen tvekan om att SP250 är en bra klass att börja med, för att få upp rutinen och hålla ekonomin rimlig.
Men vad jag har förstått så e det tyvärr en döende klass som inte ens kommer att ha sm-status från och med i år.
250 racer däremot är ju utan tvekan på G igen, särskilt i Sverige så jag tycker det e mycket bättre att hoppa upp på en riktig racer direkt istället.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
lodnert skrev:
Ingen tvekan om att SP250 är en bra klass att börja med, för att få upp rutinen och hålla ekonomin rimlig.
Men vad jag har förstått så e det tyvärr en döende klass som inte ens kommer att ha sm-status från och med i år.
250 racer däremot är ju utan tvekan på G igen, särskilt i Sverige så jag tycker det e mycket bättre att hoppa upp på en riktig racer direkt istället.
250 prod hade inte SM-status förra året heller :7peta

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...