Ännu en tråd om kedjerengöring...

naugas

Medlem
Gick med
12 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki 1100F
En split från http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=87137 eftersom jag tyckte det blev för off-topic. (Tråden handlar om att ta bort asfaltsprickar.)

Fist Woman skrev:
Förlåt var kanske lite för kategorisk men...
...okej, du har förvisso rätt om avsikten är att få kedjan ren, vilket är nog så viktigt. Vad jag menade var att du sköljer bort att fett även inuti rullarna på kedjan och fotogen är flyktigt och har låg viskositet, dvs inte ett så bra smörjmedel.
Dessutom så är inte fotogen så där jättebra för oringarna i kedjan som brukar vara av EPDM-gummi, ingen katastrof men inte optimalt heller.
Jag tycker det kan vara lagom att tvätta kedjan med något slags miljöavfettning. OBS! ammoniak kan vara direkt skadligt för oringarna!

Jag har nu ögnat igenom tio+ olika trådar om kedjerengöring, och inte sett några kommentarer eller info om att fotogen skulle skada oringarna på något vis? :confused: Men däremot några kommentarer om att det är ofarligt för dem? Och fotogenet är ju till för att rengöra, så det är bara bra med låg viskositet. Smörja får man göra efteråt.

Sedan har jag alltid undrat över det här med smörjning av o-ringskedjor. Det måste väl vara onödigt att låta dem ligga i olja? (Och oskadligt att låta dem ligga i rengöringsmedel.) O-ringarna håller ju helt jäkla tätt - jag har svårt att tänka mig att mer än några enstaka molekyler kan tränga in förbi o-ringarna när man smörjer/tvättar, om ens det. O-ringar används ju för att hålla tätt under tryck till och med. Eller hur ser en kedja ut egentligen - o-ringen kapslar väl in det de ytor som belastas och trycks mot varandra i kedjan? Skulle detta stämma så smörjer man en o-ringskedja enbart för att minska slitaget mellan kedja och drev.

Är det någon som har/hittar en bra genomskärningsbild av en vanlig o-ringskedja?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kedjan är en slitdetalj. En kedja som används får sämre och sämre o-ringar med milen pga av vägdamm, friktion och åldring. Smörjfettet i länkarna behöver ingen extrahjälp att försvinna/lösas upp med hjälp av lågviskösa rengöringsmedel. Kika på RK, DID eller Regina's hemsidor så ser du att det finns många olika lösningar på o-ringstätningarna. Smörja/vaxa/whatever en o-ringskedja gör man för att den inte ska rosta. Rost äter o-ringar. Fotogen skadar inte o-ringarna men är inte lämpligt pga att det kan krypa in i skadade o-ringar och påskynda kedjans slitage.
 

naugas

Medlem
Gick med
12 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki 1100F
Ok, både Regina och DID rekommenderar fotogen som rengöringsmedel såg jag åtminstone. Hittade dock ingen bra bild på en kedja i genomskärning. Men vad jag förstod så är det faktiskt lösa rullar runt varje tapp på länkarna:
Your chain's X-Ring or O-Ring holds special D.I.D V Grease between the pins and the bushings only. Your X-Ring or O-Ring chain does require lubrication between the bushings and the rollers to help extend their life.
och o-ringen tätar bara i länken mellan länkarna liksom... Kan någon verifiera detta? I bilden nedan skulle det alltså vara lösa rullar på A. I så fall lönar det ju sig att låta kedjan ligga i olja, eftersom en av två glidytor är helt öppna och oskyddade även på o-ringskedjor. Har banne mig inte tänkt på hur det ser ut. Det kanske är hur tydligt som helst att det är lösa rullar på en kedja?

Smörja/vaxa/whatever en o-ringskedja gör man för att den inte ska rosta.
Detta tolkar jag som att smörjning av kedjan i praktiken inte påverkar slitaget mellan drev och kedja någonting? Kan det verkligen stämma? Det kanske fastnar så mycket skit så snabbt i alla fall, att det inte spelar någon roll?


OBS!
Att man absolut inte ska använda tryckluft på för nära håll på en kedja, blev jag påmind om när jag tittade igenom lite kedjeinfo nyss. Det kan ju vara värt att nämna det om nu någon inte visste det, eftersom jag inte minns att jag sett det sägas här i någon tråd. Det kan pressa in smuts förbi o-ringarna.
 

Bifogat

  • trasmissione_01.jpg
    trasmissione_01.jpg
    10.9 KB · Visningar: 310

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kedjor är ju som kalsonger, man lär byta dem till slut än hur man beter sig. :hihi

Orkar man smörja in den efter en tvätt eller körning i regn och inte har den för spänd är mycket vunnet. Mer än så är bara bling-bling och poser-fasoner. :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
andersbrink skrev:
Kedjor är ju som kalsonger, man lär byta dem till slut än hur man beter sig. :hihi

Orkar man smörja in den efter en tvätt eller körning i regn och inte har den för spänd är mycket vunnet. Mer än så är bara bling-bling och poser-fasoner. :tummenupp




Kan man smörja in kalsongerna å i så fall med vad??? :va :D
 

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR1100-93 GSX1100EF INTRUDER 1400-00
jag gör en min kedja i Jet A1 .....det är ju lite som diesel......fotogen......det kan väl knappast vara skadligt......o har man tur går hojen som en.....ehhh....Jetmotor sen
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top