Ännu en "Vilken motard ska jag välja tråd"

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Fan vad tjatigt med dessa trådar, jag vet. Men jag får något fel snart!

Jag är grymt sugen att byta till motard nästa säsong just pga den höga busfaktorn och mycket skoj per krona. Har velat haft en länge, men prioriterat annat före tyvärr som det verkar. Nu som nybliven farsa har jag tänkt om en del och blivit allt mer sugen på en motard igen. Eller snarare bestämt mig :)

Saken är bara den att det är så svårt att bestämma sig för vilken. Min innersta önskan säger Husa 650 -05 eller nyare. Men efter att ha lusläst detta forum blir man lite chicken på den tyvärr. Har inte tummen mitt i handen, men inte heller all tid i världen att meka. Det verkar ju vara en del av det senare på just Husan tyvärr. Låter oroväckande att behöva riva motorn ett par gånger per säsong.

KTM 640 är den enda motard jag har provkört och den kändes som många andra sagt, nämligen tung och slö. Den går mao helt bort.

Det jag är ute efter är en så lätt och smidig motard som möjligt med en rapp motor. Den ska även vara hyffsad på gata. Det är ju bara det att man inte kan få det bästa av 2 världar. Dvs det jag nyss nämnde kombinerat med längre serviceintervaller och hållbar motor. Då de har det senare verkar de genast bli tunga och tråkiga.

Som jag tänkt blir det mest korta turer på favvovägarna runt stan samt banåkning på lokala gokartbanan så ofta detta anordnas. Samt lite allmänt motardbus. Så några touringegenskaper behövs ej.
Vet inte hur många mil det rör sig om per säsong, men i år blev det katastrofalt lite. Ca 230 mil :(

De hojar som slutligen nominerats efter idogt läsande är:
¤ Husaberg FS650e -05 eller nyare. = Grym motard med allt jag vill ha förutom allt mekande. Servande inget problem dock.
¤ KTM 660 = Verkar pålitlig och stark men lite klumpig.
¤ KTM 625 SMC = Verkar pålitlig, men även den lite för tung.

Låter kanske som om jag redan svarat mig själv vad som gäller. Men frågan är om det är värt det? Är totalekonomin försvarbar för Husan och vad kostar div delar som t ex en lagersats till motorn? Hur pass mycket bättre är en Husa 650 -05 och nyare jämfört med tidigare årsmodeller?

Nä, nu får det vara nog skrivet. Hoppas på ert fulla stöd och alla råd mottages tacksamt.
Jag ska väl försöka sova nu ;)

Mvh Björn
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bear in da wood skrev:
bla bla bla...
Mvh Björn
Jag skulle då säga antingen Husa 650 eller KTM 660 för din del eftersom du vill ha en lätt hoj med mycket pulver som även duger på bana. Gällande dina 230 mil är det runt 40h och på en husaberg 05 är det inte många oljebyten och långt ifrån motorrenovering. Skulle du köra 500 mil så har du första motorrenoveringen lagom till vinteruppehållet och beroende på hur händig du är så byter du lager mm på några dagars arbete. :tummenupp
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Bear in da wood skrev:
2607659


De hojar som slutligen nominerats efter idogt läsande är:
¤ Husaberg FS650e -05 eller nyare. = Grym motard med allt jag vill ha förutom allt mekande. Servande inget problem dock.
¤ KTM 660 = Verkar pålitlig och stark men lite klumpig.
¤ KTM 625 SMC = Verkar pålitlig, men även den lite för tung.



Mvh Björn

Köp den nya KTM690 som kommer både vara
snabbare än FS650 och 660in.

Byt luftfilter och orginalblås och du kommer även hänga av
sporthojar..
 

Sillen

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
KTM 990 smr -11
Holy Rider skrev:
2607738 Köp den nya KTM690 som kommer både vara
snabbare än FS650 och 660in.

den kommer ju säkert att gå bra men
varför kommer den att vara snabbare än husa o 660:n?
den väger ju ett halvt ton (40kg!!!) mer än husan
o den är ju på 653.7 cc inte 690

o sen ser 690:n ut som jagvetintevad
 
Last edited:

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Jag förstår mig inte på folk som kallar 660in för "tung" och "klumpig". Första tanken när jag köpte min var "jävlar vad lätt den är väger lika mycket som min 125a ". Jag tycker 660in är oerhört smidig och perfekt för just mitt åkande. Här i Sthlm när vi motard grabbar åker ihop så blir det långa sträckor, ibland uppemot 30 mil på en dag :hihi vissa sträckor är motorvägsåka och då är det skönt med en lite stabilare hoj. Det är också skönt att kunna ligga i 160-170 utan max gas om man vill haka på någon sporthoj :D.

Jag tror 660in passar dig utmärkt eftersom du inte vill mecka alltför mycket. Men enda sättet att få reda på det är att du provkör. Smaken är juh som baken.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Sillen skrev:
2607901 den kommer ju säkert att gå bra men
varför kommer den att vara snabbare än husa o 660:n?
den väger ju ett halvt ton (40kg!!!) mer än husan
o den är ju på 653.7 cc inte 690

o sen ser 690:n ut som jagvetintevad

Hur många kubik har Husa 650 då :pannkyss
När jag pratar snabbare än husan så menar jag inte på en
liten gocartbana, men på en landsväg, om nu husan kommer hem igen.

Har själv haft 660 (och 525or) så det kan bara bli bättre....
Tätare växlad (6st), insprutning, mindre vibrationer, LC4 vibrerar
duktigt, vibrationer stjäl effekt,bättre fjädring? och sen blir den
säkert lättare än 660in när man bytt blås.

Tycker själv att 690in ser lite udda ut, men efter att sett den på
deras reklamfilm ex antal ggr så växer den lite trots allt.....
(Dock med Akrablås)
 
Last edited:

Sillen

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
KTM 990 smr -11
Holy Rider skrev:
2607980 Hur många kubik har Husa 650 då :pannkyss
När jag pratar snabbare än husan så menar jag inte på en
liten gocartbana, men på en landsväg, om nu husan kommer hem igen.

Har själv haft 660 (och 525or) så det kan bara bli bättre....
Tätare växlad (6st), insprutning, mindre vibrationer, LC4 vibrerar
duktigt, vibrationer stjäl effekt,bättre fjädring? och sen blir den
säkert lättare än 660in när man bytt blås.

Tycker själv att 690in ser lite udda ut, men efter att sett den på
deras reklamfilm ex antal ggr så växer den lite trots allt.....
(Dock med Akrablås)


Husan är visserligen bara på 628cc men som sagt 40kg lättare
o tillförlitligheten har blivit bra på dom nyare husorna

tror säkert att den nya 690 kommer att gå bra men att den kommer
att bli snabbare än en husa kommer aldrig att ske med den vikten

men tror ni inte att ktm kommer med en "sportigare/lättare" variant
av 690:n? precis som de finns 640/625/660 nu
Den kommer nog att bli hyffsat grym...
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Tack för alla svaren. Jag glömde dock nämna att det blir en hoj i ungefär samma prisklass som min nuvarande hoj. Kan mao inte lägga allt för mycket emellan.
Tyvärr faller då både nya 690:in och Aprilian bort på en gång.

Skall ner till Uppsala imorgon och kika in på Lelles en sväng. Har man tur så går det att provköra om det är tort ute. Frågan är om man får. Annars får man väl hålla ut till våren.
De har iaf en 660 -04 med -05:ans bakram och plast. Den var rätt lockande.

Forsberg skrev:
2607923 Givetvis! :tummenupp ;)

Stammis nästa säsong, räkna med det ;)
 
Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Holy Rider skrev:
2607980 , om nu husan kommer hem igen.

:mad: Varför sänker du hojjar du inte haft, och lovordar dom du har haft. Det gör ju att du går bort i dina åsikter. Och inte vet vad du pratar om.

Trådstartaren vill ju ha objektiva omdömmen.

Själv anser jag att Husan är en tävlingshoj som aldrig borde ha reggats. Det är därför den har fått dåligt rykte. Effektuttag förhållande till slagvolym och vikt är förhållandevis högt. Tävlingshojjar kräver tät service. Jag har bara gott att säga om Husaberg, har haft ett flertal. Men skulle jag köra gata väljer jag nog en LC4 eller xr600. Har inte haft någon av dessa, men tycker inte dom är automatiskt dåliga för det.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
RaceMe skrev:
2608585

Själv anser jag att Husan är en tävlingshoj som aldrig borde ha reggats. Det är därför den har fått dåligt rykte. Effektuttag förhållande till slagvolym och vikt är förhållandevis högt. .

Japp, ber om ursäkt, skall inte dissa saker man inte har någon erfarenhet av,
Husaberg hade varit en perfekt cykel om den haft oljepump som KTMs-motorer.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Holy Rider skrev:
2608615 Japp, ber om ursäkt, skall inte dissa saker man inte har någon erfarenhet av,
Husaberg hade varit en perfekt cykel om den haft oljepump som KTMs-motorer.

Husaberg har oljepump ...
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Holy Rider skrev:
2608615 Japp, ber om ursäkt, skall inte dissa saker man inte har någon erfarenhet av,
Husaberg hade varit en perfekt cykel om den haft oljepump som KTMs-motorer.

Ingen orsak, oljepump kom -98 tror jag det var.


Husaberg gjorde 4takt tävlingsstånkor medans övriga världen tittade på. Dom vann 500cc cross VM tre ggr (95,97,98) och enduro VM 5 ggr
(90,91,95,98,06). Så tävla går att göra, men service är viktigt.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Holy Rider skrev:
2608711 Uttryckte mig fel ... saknar smörjning till toppen likt KTMs motorer...

Varför måste det vara som på KTM, det finns ju smörjning till toppen på Husaberg. Måste det dessutom se ut på ett visst sätt för att hojjen ska vara bra? :va

Jag tror inte jag är med på vad du menar. Blir Husaberg perfekt om man monterar på extra smörjning till toppen likt KTM?

Till trådstartaren: Jag tror du väljer rätt hoj, 660 är nog vad du ska ha. :tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Holy Rider skrev:
2608711 Uttryckte mig fel ... saknar smörjning till toppen likt KTMs motorer...
Du får köpa en 01-03 då.På nyare är den extra oljekanalen borttagen.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
RaceMe skrev:
2609165 Till trådstartaren: Jag tror du väljer rätt hoj, 660 är nog vad du ska ha. :tummenupp

Mm, jag är nog mest inne på det nu faktiskt då min lediga tid är rätt knapp numer.
Tittade på en riktigt fin 660 på Lelles idag. Synd bara att jag skulle få så dåligt i inbyte för min, annars hade det varit avklarat redan.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Bear in da wood skrev:
2610595 Mm, jag är nog mest inne på det nu faktiskt då min lediga tid är rätt knapp numer.
Tittade på en riktigt fin 660 på Lelles idag. Synd bara att jag skulle få så dåligt i inbyte för min, annars hade det varit avklarat redan.

Hur mkt får du i inbyte...Superbike säljer nya 625:eek:r..... Bra pris.

Pm:a mig
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top