Bearwood
Medlem
Fan vad tjatigt med dessa trådar, jag vet. Men jag får något fel snart!
Jag är grymt sugen att byta till motard nästa säsong just pga den höga busfaktorn och mycket skoj per krona. Har velat haft en länge, men prioriterat annat före tyvärr som det verkar. Nu som nybliven farsa har jag tänkt om en del och blivit allt mer sugen på en motard igen. Eller snarare bestämt mig
Saken är bara den att det är så svårt att bestämma sig för vilken. Min innersta önskan säger Husa 650 -05 eller nyare. Men efter att ha lusläst detta forum blir man lite chicken på den tyvärr. Har inte tummen mitt i handen, men inte heller all tid i världen att meka. Det verkar ju vara en del av det senare på just Husan tyvärr. Låter oroväckande att behöva riva motorn ett par gånger per säsong.
KTM 640 är den enda motard jag har provkört och den kändes som många andra sagt, nämligen tung och slö. Den går mao helt bort.
Det jag är ute efter är en så lätt och smidig motard som möjligt med en rapp motor. Den ska även vara hyffsad på gata. Det är ju bara det att man inte kan få det bästa av 2 världar. Dvs det jag nyss nämnde kombinerat med längre serviceintervaller och hållbar motor. Då de har det senare verkar de genast bli tunga och tråkiga.
Som jag tänkt blir det mest korta turer på favvovägarna runt stan samt banåkning på lokala gokartbanan så ofta detta anordnas. Samt lite allmänt motardbus. Så några touringegenskaper behövs ej.
Vet inte hur många mil det rör sig om per säsong, men i år blev det katastrofalt lite. Ca 230 mil
De hojar som slutligen nominerats efter idogt läsande är:
¤ Husaberg FS650e -05 eller nyare. = Grym motard med allt jag vill ha förutom allt mekande. Servande inget problem dock.
¤ KTM 660 = Verkar pålitlig och stark men lite klumpig.
¤ KTM 625 SMC = Verkar pålitlig, men även den lite för tung.
Låter kanske som om jag redan svarat mig själv vad som gäller. Men frågan är om det är värt det? Är totalekonomin försvarbar för Husan och vad kostar div delar som t ex en lagersats till motorn? Hur pass mycket bättre är en Husa 650 -05 och nyare jämfört med tidigare årsmodeller?
Nä, nu får det vara nog skrivet. Hoppas på ert fulla stöd och alla råd mottages tacksamt.
Jag ska väl försöka sova nu
Mvh Björn
Jag är grymt sugen att byta till motard nästa säsong just pga den höga busfaktorn och mycket skoj per krona. Har velat haft en länge, men prioriterat annat före tyvärr som det verkar. Nu som nybliven farsa har jag tänkt om en del och blivit allt mer sugen på en motard igen. Eller snarare bestämt mig
Saken är bara den att det är så svårt att bestämma sig för vilken. Min innersta önskan säger Husa 650 -05 eller nyare. Men efter att ha lusläst detta forum blir man lite chicken på den tyvärr. Har inte tummen mitt i handen, men inte heller all tid i världen att meka. Det verkar ju vara en del av det senare på just Husan tyvärr. Låter oroväckande att behöva riva motorn ett par gånger per säsong.
KTM 640 är den enda motard jag har provkört och den kändes som många andra sagt, nämligen tung och slö. Den går mao helt bort.
Det jag är ute efter är en så lätt och smidig motard som möjligt med en rapp motor. Den ska även vara hyffsad på gata. Det är ju bara det att man inte kan få det bästa av 2 världar. Dvs det jag nyss nämnde kombinerat med längre serviceintervaller och hållbar motor. Då de har det senare verkar de genast bli tunga och tråkiga.
Som jag tänkt blir det mest korta turer på favvovägarna runt stan samt banåkning på lokala gokartbanan så ofta detta anordnas. Samt lite allmänt motardbus. Så några touringegenskaper behövs ej.
Vet inte hur många mil det rör sig om per säsong, men i år blev det katastrofalt lite. Ca 230 mil
De hojar som slutligen nominerats efter idogt läsande är:
¤ Husaberg FS650e -05 eller nyare. = Grym motard med allt jag vill ha förutom allt mekande. Servande inget problem dock.
¤ KTM 660 = Verkar pålitlig och stark men lite klumpig.
¤ KTM 625 SMC = Verkar pålitlig, men även den lite för tung.
Låter kanske som om jag redan svarat mig själv vad som gäller. Men frågan är om det är värt det? Är totalekonomin försvarbar för Husan och vad kostar div delar som t ex en lagersats till motorn? Hur pass mycket bättre är en Husa 650 -05 och nyare jämfört med tidigare årsmodeller?
Nä, nu får det vara nog skrivet. Hoppas på ert fulla stöd och alla råd mottages tacksamt.
Jag ska väl försöka sova nu
Mvh Björn
Last edited: