Ännu större motor!!!

Tompalino

Inte längre kraschkung ;)
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Bästkusten
Hoj
Ingen längre...
NSR_Martin skrev:
Men det är bara 4-5 hästkrafter per liter, Jämförelsevis med min husqvarna på 328hk per liter (om man ska tro tillverkarens effektangivelse på 41 hk)..... Där ligger _dom_ i lä :fakta

Men helt klart tuff motor!!!

Sen har du bensin till husqvarnan också, de här motorerna går på tjockolja som man för övrigt måste förvärma för att överhvudtaget kunna pumpa. I rumstemperatur har det ungefär samma konsistens som asfalt... :fakta
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Imponerande..

Tompalino skrev:
Sen har du bensin till husqvarnan också, de här motorerna går på tjockolja som man för övrigt måste förvärma för att överhvudtaget kunna pumpa. I rumstemperatur har det ungefär samma konsistens som asfalt... :fakta

Och med den "smörjan" så blir det så här..

Hämtat från tidigare länk:
"At maximum economy the engine exceeds 50% thermal efficiency. That is, more than 50% of the energy in the fuel in converted to motion.
For comparison, most automotive and small aircraft engines have BSFC figures in the 0.40-0.60 lbs/hp/hr range and 25-30% thermal efficiency range
."

..över 50% verkningsgrad, DET är imponerande !
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Kahobe skrev:
..över 50% verkningsgrad, DET är imponerande !

DET har jag inte i min husqvarna :hihi




EDIT: Anledningen till att man kör på "tjockolja" är just för att få så bra verkningsgrad som möjligt, så fartyget blir så billigt i drift som möjligt eller...?

Vilken verkningsgrad har en normal bilmotor? Min husky?
 
Last edited:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
NSR_Martin skrev:
DET har jag inte i min husqvarna :hihi




EDIT: Anledningen till att man kör på "tjockolja" är just för att få så bra verkningsgrad som möjligt, så fartyget blir så billigt i drift som möjligt eller...?

Vilken verkningsgrad har en normal bilmotor? Min husky?


Det är rätt mycket energi i tjockolja, men den största anledningen till att man kör på den förhatliga sörjan är att den är billig. Den innehåller ju allt skräp som blivit över från raffet. Tyvärr så används den som dumpningsplats av diverse kemikalier och övriga gifter av mindre nogräknade levernatörer ibland.

Edit: Kan ju nämna att den båt jag är på nu har två maskiner a 6600kW styck, o de sörplar i sig 52 ton tjockolja per dygn. Så det kostar att driva dem.
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
NSR_Martin skrev:
DET har jag inte i min husqvarna :hihi




EDIT: Anledningen till att man kör på "tjockolja" är just för att få så bra verkningsgrad som möjligt, så fartyget blir så billigt i drift som möjligt eller...?

Vilken verkningsgrad har en normal bilmotor? Min husky?

30 % typ... :tummenner
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Thermal skrev:
Verkningsgraden för en 3-fas elmotor brukar ligga runt 96-98%
Det är ju grymmt bra.
Resten omvandlas till varme av friktionen eller?

Var tar de resterande 70% procenten vägen i en bilmotor? bara varme?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
NSR_Martin skrev:
Det är ju grymmt bra.
Resten omvandlas till varme av friktionen eller?

Var tar de resterande 70% procenten vägen i en bilmotor? bara varme?


Avgaser(30%), kylning(30%) och friktion (5%)

räknat på att en bil har 35% verkningsgrad
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
NSR_Martin skrev:
Men det är bara 4-5 hästkrafter per liter, Jämförelsevis med min husqvarna på 328hk per liter (om man ska tro tillverkarens effektangivelse på 41 hk)..... Där ligger _dom_ i lä :fakta

Men helt klart tuff motor!!!

Skulle va kul å se vad som hände om dom varvade den lika mycke som du varvar din husqvarna :eek: :rock
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
SuperSport skrev:
Skulle va kul å se vad som hände om dom varvade den lika mycke som du varvar din husqvarna :eek: :rock
Tja, teoretiskt sett på simplaste vis kunde man ha en enstånka på 2 551 840 Hk, om man hade samma litereffekt som i min husqvarna, vilket iofs är praktiskt omöjligt, men ändå...

Eller en 10-cylindrig på 25 518 400 hk.... Välj själv....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top