Äntligen – nu räknas 600cc som tung MC vid uppkörning

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
De flesta motarder e väl reggade 9kW för att slippa undan EU's avgaskrav? ;)

Tror bara att det är race-motarder som är klena på pappret.

Polarnas Husor 650 har 9 och 11, min gamla Quarna 20 nånting och min SXV hade 25.

Min SMC har 46 på pappret.
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Detta är ju helt underbart! Sitter ju just nu och letar hoj till tjejen som skall ta kortet under 2011. Hon är 1,55 kort så det här underlättar ju en del då det är lättare att hitta en låg 600 =)


Hojta till om du hittar nån lämplig hoj. Har nämligen samma problem som dig= Tillsammans med en dvärg:tummenupp
 

Kung opus

Karlsta Bikers
Gick med
30 Jan 2011
Ort
i den däringa staden
Hoj
japp! det har jag
Det va fan på tiden:banana! Skippa risk ettan och risk tvåan oxå så ska ni se att det händer fler saker ellerså kan dom åtminstone dumpa priserna (pröjsa 900 för ettan och 2800 för tvåan:gnissla)
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Det va fan på tiden:banana! Skippa risk ettan och risk tvåan oxå så ska ni se att det händer fler saker ellerså kan dom åtminstone dumpa priserna (pröjsa 900 för ettan och 2800 för tvåan:gnissla)

Håller med, kändes lite som "pengar i sjön" när jag gjorde risk ettan + tvåan.
 

Stormtropper

Numera ser man snabb ut(köpt helställ)
Gick med
24 May 2010
Ort
Huddinge
Hoj
1cylindrig med abs
Det är alldeles kanon för då kan min sambo köra upp på 600 som finns hemma istället för att ta trafikskolans(mindre tid för att lära känna hojjen):tummenupp
Samt mindre utlägg....:yoparty
 

benton

Med lem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
här
Hoj
Suzuki GSR 750
Toppen :D

Då kan tjejen eventuellt ta kortet på min GSR600 i sommar.

Men fatta jag rätt att den är godkänd från i sommar men efter 2013 är den inte godkänd för att den är på 599 cc?

edit: 599.40 cc
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...
Men fatta jag rätt att den är godkänd från i sommar men efter 2013 är den inte godkänd för att den är på 599 cc?

edit: 599.40 cc

Ja, om man läser direktivet med "petimeter" noggrannhet.
- Dock, var tidigare chefen på kommissionen väldigt tydlig på en konferens jag var på - att medlemsländerna måste anpassa sig till det marknad som är. Dvs att hojer säljas och marknadsföres som 600 ccm, är det inte 2 eller 3 kubik mindre som ska avgöra att dom ska klassas om - eller värderas som inte 600 ccm!

MEN, eftersom hans "statement" inte finns på skrift kommer båda Transportstyrelsen och SMC jobba tillsammans om att få denna "mikro" ändring i det sluttgyldiga direktiv.

Tänk engång, nu har vi en ny sits vart SMC har myndigheterna med oss.. Och med den nivå vi har fått på kontakt och dialog med "EU myndigheterna" - sku jag inte bli förvånad om att vi rent av lyckas..

Iövrigt tack för al beröm - mycket stimulerande för oss som jobbat stenhårt även med detta genom så lång tid..
Glädjande att se hur stor betydelse det har för så mycket folk..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det vanliga när det gäller bilar är att man anger slagvolymen(?) i liter, tex 2,4 liter vilket enligt vanlig matematik blir alla motorer mellan 2350cc och 2449cc. Väljer EU att ange gränsen för tung MC till 0,6 liter så är problemet med alla 59xcc motorer löst eftersom 0,6 liter blir alla från 550CC.
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Riktigt bra jobbat SMC! Valuta för pengarna får man verkligen. Och nu ska jag fan inte höra några undanflykter från tjejen om körkort har ju en perfekt uppkörningshoj i garaget FZ6N, vänder på en 5a..
 

Fläcken

Viktigpetter
Gick med
18 Aug 2010
Ort
Skövde
Hoj
Suzuki Sv650s -99
Äntligen! Trodde jag skulle missa att ta kortet i år pga att cykeln var för liten och det var för dyrt för att hyra. Men nu jävlar! Kul att mc åkarna äntligen får gehör:)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Wunderbar!
Bara att handla hoj åt damen som förhoppningsvis tar lappen i år :D
 
Nyheter
Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Top