*Äntligen* Båtkörkort.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Inte så mycket att bråka om...

- Båtägarnas avgift för registret blir 100 kronor. De skall endast täcka kostnaderna för Sjöfartsverket att upprätthålla ett register, säger transportminister Ulrica Messing till gp.se.

I dag finns det 450 000 fritidsbåtar i landet som är längre än sju meter. I fjol stals 3 500 av dem. Det samlade värdet på de stulna båtarna var 200 miljoner kronor.
- Endast en fjärdedel av dem återfanns av polisen. Det är en av de främsta orsakerna till att vi vill införa ett register, säger Ulrica Messing.


http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=263686

Kanske finns en idé med det ändå. Iofs så borde försäkringsbolagen vara intresserade av ett sådant register, och även ta kostnaden. (som skulle straffa båtägarna med höjda premier)
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Rutger skrev:
Själv har jag förarbevis och äger/är delägare i ett par mindre motorbåtar så jag har åtminstone viss kunskap på området.
Då kan du sitta ner i båten o inte bry dig eftersom det handlar om båtar över 7 meter. Men dina båtar kanske är över 7 meter? Att sen vara dryg över nån som bor uppe i boden vad har det med det hela att göra. Har de inte vatten där uppe eller? Eller du kanske tror som så många andra att det är snö året runt där uppe så det är en slags glaciär de bor på? Nä lägg ner antydningarna på att grabbarna i norr inte fattar lika mycket som du. Vad jag vet så är det inte speciellt långt till havet om man bor i boden och då kan man ha lika stora båtar som de fräcka killarna som bor i den stora fina staden Ståkkhålm!!!!
 

Rutger

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Blå plastraket
sportarn skrev:
Då kan du sitta ner i båten o inte bry dig eftersom det handlar om båtar över 7 meter. Men dina båtar kanske är över 7 meter? Att sen vara dryg över nån som bor uppe i boden vad har det med det hela att göra. Har de inte vatten där uppe eller? Eller du kanske tror som så många andra att det är snö året runt där uppe så det är en slags glaciär de bor på? Nä lägg ner antydningarna på att grabbarna i norr inte fattar lika mycket som du. Vad jag vet så är det inte speciellt långt till havet om man bor i boden och då kan man ha lika stora båtar som de fräcka killarna som bor i den stora fina staden Ståkkhålm!!!!

Dryg eller inte, startar man en tråd och flinar glatt över att det minsann blir ytterligare regleringar (som troligen endast drabbar "någon annan") så får man finna sig i mothugg, punkt slut. Skadeglädje har jag extremt svårt för.

Om vi lägger ned diskussionen om geografi så kan jag säga att när detta var på tapeten sist (15-17 år sedan, ca ) så skulle detta drabba nästan alla båtar utom de allra minsta. Gränsen skulle då vara 10,kw och fem meter om jag minns rätt.
Detta handlar inte i första skedet om gränserna, det handlar om ett principbeslut som är på väg att fattas.

Båda "mina" båtar är under sju meter. Det hjälps inte, jag ogillar detta ändå.
 

Eken

Jorå...
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 1100 W -95
juha01 skrev:
Kanske finns en idé med det ändå. Iofs så borde försäkringsbolagen vara intresserade av ett sådant register, och även ta kostnaden. (som skulle straffa båtägarna med höjda premier)

Om försäkringsbolagen trodde att ett register skulle göra någon nytta för att hitta stulna båtar så kan man ju undra varför det förra båtregistret (som de sista åren drevs av just försäkringsbolagen) lades ner.

Min personliga uppfattning är att det här handlar om den klassiska avundsjukan, varför ska vi båtägare ha kul utan att betala nån speciell skatt för det...
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Eken skrev:
...Min personliga uppfattning är att det här handlar om den klassiska avundsjukan, varför ska vi båtägare ha kul utan att betala nån speciell skatt för det...
Jo, båtägare jagas ju redan så mycket av staten... :rolleyes:

Bättre att höja skatten på bilar & MC istället, för båtfolket har ju så svårt. :tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Slurken skrev:
Finns väldigt mycket idioter med båtar som skulle behöva gå en kurs innan de ger sig ut på sjön. Så länge det inte kostar allt för mycket så tycker jag det känns bra med körkort.
Bara de lär ut lite grundvett så det inte blir någon fjantig och dyr "uppkörning".

Sen diskuterades det om det bara ska gälla båtar över en viss storlek. känns ganska svårt att sätta en gräns. Finns stora snipor som inte skulle kunna skada en fluga, sen små snabba båtar som ingen kan köra ordentligt..

Jaså det säger du? första delen håller jag med. Men andra.. så en 3 ton snipa som kommer i 7 knop gör mindre skada än en gummibåt 20? Hamstern tagit semester eller?

Sen så ska vi inte glömma varför det blir körkort och register är att dom vill sätta skatt på det. Och det är väll roligt?
 

Eken

Jorå...
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 1100 W -95
War-psycho skrev:
Jo, båtägare jagas ju redan så mycket av staten... :rolleyes:

Bättre att höja skatten på bilar & MC istället, för båtfolket har ju så svårt. :tummenupp

Just, om man är båtägare så slipper man ju betala inkomstskatt, skatt och moms på drivmedel, moms på grejor man köper till båten och förmögenhetsskatt på båten.. Det glömde jag. Om du inte tycker att du skattar bort tillräckligt av din lön så kan du få betala lite av min skatt..


Jag tycker att all skatt på soppan som går till vad den nu går till (inte kommer den tillbaka till båtlivet iaf) räcker.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Eken skrev:
Just, om man är båtägare så slipper man ju betala inkomstskatt, skatt och moms på drivmedel, moms på grejor man köper till båten och förmögenhetsskatt på båten.. Det glömde jag. Om du inte tycker att du skattar bort tillräckligt av din lön så kan du få betala lite av min skatt..


Jag tycker att all skatt på soppan som går till vad den nu går till (inte kommer den tillbaka till båtlivet iaf) räcker.
Visst, det är inge kul med några skatter.

Men du måste ju ändå hålla med om att det är lite märkligt att båtar varit så skyddade från skatter, om man jämför med andra fordon/nöjesfordon.
Samtidigt som det dessutom är en i princip fri marknad för båttjuvar, och båtfyllerister, som kostar massor för samhället (och folk).

även om jag inte gillar skatter av princip, så tycker jag det är bra att det styrs upp lite innan anarkin på vattnen blir hopplös.
Sen kan man ju hoppas på att det inte blir löjligt höga skatter bara för det.
 

Eken

Jorå...
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 1100 W -95
War-psycho skrev:
Visst, det är inge kul med några skatter.

Men du måste ju ändå hålla med om att det är lite märkligt att båtar varit så skyddade från skatter, om man jämför med andra fordon/nöjesfordon.
Samtidigt som det dessutom är en i princip fri marknad för båttjuvar, och båtfyllerister, som kostar massor för samhället (och folk).

även om jag inte gillar skatter av princip, så tycker jag det är bra att det styrs upp lite innan anarkin på vattnen blir hopplös.
Sen kan man ju hoppas på att det inte blir löjligt höga skatter bara för det.

Nej, jag tycker inte att det är märkligt. Snarare har jag sett det som en sista gnutta förnuft av makthavarna att det inte blivit någon särskild båtskatt. Med tanke på att som båtägare belastar man ju samhället minimalt. Allt som har med båtliv att göra är ju i princip privat eller föreningsägt och tillförs nästan inget alls från statskassan, tex hamnar, vinteruppläggningsplatser, sjöräddning osv.

Båttjuvar och fyllerister har inte jag heller något till övers för, men jag tror inte heller att körkort eller registrering av båtar påverkar något av dem. Det är ju krav på körkort och registrering för att köra och ha bil, men det är vanligare med olyckor pga fylleri och stölder bland bilar än båtar iaf. Ok, jämförelsen haltar lite eftersom det finns fler bilar men du förstår vart jag vill komma ändå. Det finns ju regler att följa på sjön redan idag, tex vad gäller nykterhet fast det är ju minimal risk att bli kontrollerad.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Eken skrev:
Det finns ju regler att följa på sjön redan idag, tex vad gäller nykterhet fast det är ju minimal risk att bli kontrollerad.


Mmmm. Är det inte så att dom får inte bara be dig att blåsa bara sådär, utan måste ha en misstanke om fylleri först?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eken skrev:
Nej, jag tycker inte att det är märkligt. Snarare har jag sett det som en sista gnutta förnuft av makthavarna att det inte blivit någon särskild båtskatt. Med tanke på att som båtägare belastar man ju samhället minimalt. Allt som har med båtliv att göra är ju i princip privat eller föreningsägt och tillförs nästan inget alls från statskassan, tex hamnar, vinteruppläggningsplatser, sjöräddning osv.

Båttjuvar och fyllerister har inte jag heller något till övers för, men jag tror inte heller att körkort eller registrering av båtar påverkar något av dem. Det är ju krav på körkort och registrering för att köra och ha bil, men det är vanligare med olyckor pga fylleri och stölder bland bilar än båtar iaf. Ok, jämförelsen haltar lite eftersom det finns fler bilar men du förstår vart jag vill komma ändå. Det finns ju regler att följa på sjön redan idag, tex vad gäller nykterhet fast det är ju minimal risk att bli kontrollerad.

Då tycker jag att vi tar bort registreringen och körkortet för snöskoter också, för det är ju samma argument där.
Och som någon annan skrev tidigare, är man över 18 år så har man ju "FÖRSTÅNDET" och är man under 18år så lyssnar man ju självklart på vad mamma säger.
Fan, det här skulle i förlängningen kunna gälla motorcyklar också.


(den som inte hittar ironi i det inlägget bör gå en kurs)
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
prulle skrev:
Jaså det säger du? första delen håller jag med. Men andra.. så en 3 ton snipa som kommer i 7 knop gör mindre skada än en gummibåt 20? Hamstern tagit semester eller?

Sen så ska vi inte glömma varför det blir körkort och register är att dom vill sätta skatt på det. Och det är väll roligt?

Du bor ju i vaxholm enligt profilen, har du kollat hur många som följer lagar och bestämmelser för sjötrafik runt kastellet ???? Bara till att gå ner runt midsommar och njuta av det totala kaoset.

Ja, vad gör mest skada ? Gummibåt eller tre ton snipa ? Antar att du menar att gummit kommer i 20 knop. Då gör det nog rätt ont i huvudet på den där badande människan utanför grinda som man inte hann se.

Fast sen kan ju den där snipan som la sig bakom vaxholmsbåten och blev påbackad skapa bra med skador med, både material och personliga.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
prulle skrev:
Jaså det säger du? första delen håller jag med. Men andra.. så en 3 ton snipa som kommer i 7 knop gör mindre skada än en gummibåt 20? Hamstern tagit semester eller?

Sen så ska vi inte glömma varför det blir körkort och register är att dom vill sätta skatt på det. Och det är väll roligt?

..Och din hamster haltar runt på 3 ben?
åker man i 7 knop är det jävligt svårt att göra något korkat och farligt. jämför gärna med att promenera. Åker man i 30-50 knop med en (liten) sportbåt och kryssar mellan båtarna (som så många gör) så hoppas jag du inser att det är lite värre än att åka snipa. I högre farter är det desto svårare att upptäcka och undvika hinder. i låg fart hinner man både upptäcka och undvika hindret.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
heja, vilket lyft!:yoparty :D
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Nej, jag tycker inte att det är märkligt. Snarare har jag sett det som en sista gnutta förnuft av makthavarna att det inte blivit någon särskild båtskatt. Med tanke på att som båtägare belastar man ju samhället minimalt. Allt som har med båtliv att göra är ju i princip privat eller föreningsägt och tillförs nästan inget alls från statskassan, tex hamnar, vinteruppläggningsplatser, sjöräddning osv.

Båttjuvar och fyllerister har inte jag heller något till övers för, men jag tror inte heller att körkort eller registrering av båtar påverkar något av dem. Det är ju krav på körkort och registrering för att köra och ha bil, men det är vanligare med olyckor pga fylleri och stölder bland bilar än båtar iaf. Ok, jämförelsen haltar lite eftersom det finns fler bilar men du förstår vart jag vill komma ändå. Det finns ju regler att följa på sjön redan idag, tex vad gäller nykterhet fast det är ju minimal risk att bli kontrollerad.



Precis som skotertrafiken då. Slipper vi undan? Nej...

Antingen får det jämnas ut genom att göra livet lättare för skotertrafiken eller så ska båtägare få det precis lika jävligt. Pronto. :kommunist :mad:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top