Äntligen en tvåtaktare igen!

moddlaren

Guest
Jag ber om ursäkt när jag skrev att Bombardier hade en ny motor.. Det är arktikcat med yamaha o Suzuki som har en ny 600 2cyl direktinsprutad motor som är betydligt mindre komplicerad än rotax etec.

Tohatsu har tvåtaktare som klarar alla miljökrav TLDI.
Evinrude har ju oso en ny serie större insprutad 2T tror dom hade 5års garanti på dessa insprutning motorer.
 

moddlaren

Guest
Sedan har Nissan tagit fram en tre cyl 1,5 liters motor på 40kg o 400hp wankel visserligen men ändå en """nästan"" 2T;-)
 

moddlaren

Guest
Avgasrening med cat fungerar mycket dåligt med oljeblandat bränsle. Men det går utmärkt att köra på glykolestrar istället för olja mobil har fina estrar dom dessutom blandar sig bra med både metanol o nitrometan.. Triboron är en annan typ av 2t smörjning som jag dock ej har prövat men gocartkillarna påstår att det fungerar utmärkt o dom varvar ju satan mot båt skoter mc.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag ber om ursäkt när jag skrev att Bombardier hade en ny motor.. Det är arktikcat med yamaha o Suzuki som har en ny 600 2cyl direktinsprutad motor som är betydligt mindre komplicerad än rotax etec.

Jag vill nog vara jobbig och påstå att Arctic-Cats (Och bara dom inte Yamaha och framförallt inte Suzuki) Ctec 600 på sin höjd är en SDI/DI hybrid.
Vid hög belastning sprutas ju soppan genom kolven rakt ned i vevhuset likte en gammal Puch. (Lr nja, men ändå)
Sen är det ju många som undrar om det inte åker en del soppa rakt genom cylindern ut i pipan då spridaren sitter mitt emot avgasporten.

Men den har ju dock fått mycket beröm oc hverkar funka riktigt bra med låg oljeförbrukning och bra bränsleförbrukning. På låg och mellanregister iaf. På full mutter drar ju typ alla 2T en jäkla massa soppa, även Etec.

Men nya 850 ETEC ska ju ha direktsmorda vevlager, undrar lite hur dom har löst det? Vart tar oljan vägen? Sugs den upp och blir del av förbränningen? Aja det framkommer väl snart. =)

Om någon är intresserad av A-C C-tec motor finns mer att läsa här: http://www.sledtrax.se/articles/1314/members/2013-09-29_13_ctec2/index.shtml
 

moddlaren

Guest
Jag vill nog vara jobbig och påstå att Arctic-Cats (Och bara dom inte Yamaha och framförallt inte Suzuki) Ctec 600 på sin höjd är en SDI/DI hybrid.
Vid hög belastning sprutas ju soppan genom kolven rakt ned i vevhuset likte en gammal Puch. (Lr nja, men ändå)
Sen är det ju många som undrar om det inte åker en del soppa rakt genom cylindern ut i pipan då spridaren sitter mitt emot avgasporten.

Men den har ju dock fått mycket beröm oc hverkar funka riktigt bra med låg oljeförbrukning och bra bränsleförbrukning. På låg och mellanregister iaf. På full mutter drar ju typ alla 2T en jäkla massa soppa, även Etec.

Men nya 850 ETEC ska ju ha direktsmorda vevlager, undrar lite hur dom har löst det? Vart tar oljan vägen? Sugs den upp och blir del av förbränningen? Aja det framkommer väl snart. =)

Om någon är intresserad av A-C C-tec motor finns mer att läsa här: http://www.sledtrax.se/articles/1314/members/2013-09-29_13_ctec2/index.shtml

Du är inte jobbig för att du vet mer detaljer.. Tvärtom det är intressant med vad som skiljer systemen åt o vilket som fungerar bra/bättre. Oavsett är det väldigt kul att somliga företag väljer att investera en troligen stor summa pengar på att modernisera 2T motorer.
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Haha, det var väl ändå dagens skämt? Utombordarna vill ingen ta i med tång, snöskotrarna rasar i parti och minut.



Nä inte alls, men direktinsprutad 2T klarar i alla fall de mest grundläggande miljökraven för båtmotorer och får därmed säljas - till skillnad från vanliga tvåtaktare.



Ja, det är Bombardier som äger Rotax...



Jaså? Vilka tänker du på då?



En teknisk återvändsgränd så länge som det finns miljökrav...
Fan. Då borde det ju va lätt att få köpt sånna skotermotorer? Vad ska man söka efter? Kan nada om snöskotrar, vilka skotrar har stora tvåtaktsmaskiner?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alla (Polaris, Arctic Cat, Skidoo/Lynx) har åtminstone 800 kubik, tvåcylindriga. Förr fanns det trecylindriga på 900/1000 kubik (Suzuki i Arctic Cat) och cirka 170-180hk uppgivet. Men bränsletörst som en JA37 och tveksam kvalitet i övrigt gjorde att de flesta (alla?) rasade efter ganska kort tid. Men kul så länge det varade. :)

Idag håller de bättre, men inte bra. En fyrtaktare med turbo tar du ut dubbla effekten och då håller den ändå. R1-motorn (Yamaha Apex) brukar turbomatas och ge 290-350 hk utan större problem trots att den sitter i en snöskoter och körs järnet...

Men de nyare tvåtaktarna på 800 kubik ger 150+ hk och är betydligt mindre känsliga pga insprutning och motorstyrning med knacksensor osv.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ja nu ahr jag läst lite mer om Rotax nya 850, och den blir väldigt intressant att se hur den står sig.
Ski-Doo utlovar i princip 4T hållbarhet. Nu lär det ju inte bli så bra, men oljesmorda lager istället för fettfyllda (som var deras svaghet förrut) delad vev likt 4T och Kolvringsspår i stål tillsammans med Plasmacoatade cylindrar istället för nicasil (som jag inte har en aning om vad det innebär för fördelar, men det låter coolt).

För 2T på snöskoter så är förbrukningen en sak, det är ändå en relativt liten utgift, men har man verkligen lyckats få till en hållbar motor så är man verkligen något på spåret.

4T har ju tyvärr aldrig lyckats bli riktigt körbar.
Mycket beroende på att de som kan tillverka motorerna (Yamaha) inte duger chassiegeometri. Och de som är duktiga på chassie (BRP, Polaris typ Arctic än om dom är utdaterad nowdays) inte har kunnandet/kapitalet att utveckla en potent 4T snurra. Arctic-cat och Yamaha har ju gått ihop för att sätta Yamahas 4T i ett bättre chassie. Men tyvärr är ju inte alltid 1+1=2 utan det som behövs är ett chassie utvecklas för en specifik motor. Inte att man tar kofoten och bryter ned valfri spis. Än om resultatet är helt ok så är det på intet sätt bäst.
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Alla (Polaris, Arctic Cat, Skidoo/Lynx) har åtminstone 800 kubik, tvåcylindriga. Förr fanns det trecylindriga på 900/1000 kubik (Suzuki i Arctic Cat) och cirka 170-180hk uppgivet. Men bränsletörst som en JA37 och tveksam kvalitet i övrigt gjorde att de flesta (alla?) rasade efter ganska kort tid. Men kul så länge det varade. :)

Idag håller de bättre, men inte bra. En fyrtaktare med turbo tar du ut dubbla effekten och då håller den ändå. R1-motorn (Yamaha Apex) brukar turbomatas och ge 290-350 hk utan större problem trots att den sitter i en snöskoter och körs järnet...

Men de nyare tvåtaktarna på 800 kubik ger 150+ hk och är betydligt mindre känsliga pga insprutning och motorstyrning med knacksensor osv.
Du har inte koll på några specifika modeller med 7-800cc motorer man kan kolla upp på blocket? Är lite på jakt efter en stor 2-takt. Har ett litet bygge i tankarna.....
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tror inte det finns en särskilt stor marknad för större 2-taktare med massa effekt och låg vikt just här i Sverige.
Jag hade dock gärna sett lite mindre tvåtaktare i klass med Aprilias 250RS, låg vikt men ändå hyfsat med effekt och en rolig effektkurva.
Hade utan att tveka köpt mig en sådan om det varit bra hållbarhet på grejerna och nypriset hade legat runt 70-80 papp.
Små och smidiga sporthojar är kul som fasen :)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nu när vi ändå är inne på diskussionen "moderna" tvåtaktare:
Nån som vet om hojen i originalinlägget har direktinsprutad motor?
Ser inget om det.
Är det så att den inte är direktinsprutad känns bygget väldigt mycket mindre imponerande.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kommer det inte bli rätt jobbigt hålla framhjulet på asfalten på de långa fartsträckorna på TT banan med en hojvikt på 127kg ?
Ducati MotoGP och Kawasaki H2R har ju vingar på kåpan för att trycka ner framhjulet.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag satt och kollade på dom filmer som fanns o blev mycket imponerad över det långa registret hos hojen. Körbarheten verkade vara väldigt bra avstämt trots att det även 2T så med dessa moderna insprutad 2t har nog inte 4T speciellt mycket att sätta ihop varesig motormäsdigt eller viktmäddigt.

Rotax har ju med sin etc 800 visat att det.fungerar utmärkt både med mycket hp o livslängd dessutom är 2T renare i avgaserna än motsvarande 4T. Även Bombardier har tagit fram en insprutad 800 2T. Mariner har sina 2T båtmotorer som är renare o starkare än motsvarande 4T

Så 2Ts framtid ser ljusare ut än på länge :D

Evinrude gör en del tvåtaktsutombordare. Rätt stora sådana med. Utveckling finns på motortypen även för vanliga konsumenter sas.

Tror största motorn är på över 3L och 300Hk..
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top