Äntligen hemma - El for dummies...

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjo!!!

Japp, dags att krypa till korset och erkänna att man är kass på el. :huvet
Har inhandlat några ELJO -trend kontakter som jag tänkte smäcka dit. Har ojordade uttag i nuläget och så långt har jag kommit att jag ska med andra ord trycka dit ojordade igen.

Lyckades meka mig in till kontaktens insida, men där upphör dem mekaniska bitarna. Hur göra nu?
Ska man skruva dit kablarna enligt den gröna dragningen eller den röda dragningen? Vad är bäst? Har mina aningar, men avslöjar inget eftersom jag använder mig av er som livlina. :D

Sedan undrar jag vad kopplingarna som jag ringat in med blått har för funktion? Dem har ju ingen anslutning/kontakt med blecken??? :va

Bifogat

• kon1.jpg
    kon1.jpg
    55.5 KB · Visningar: 92
  • kon2.jpg
    kon2.jpg
    98 KB · Visningar: 96

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Som den röda, d.v.s. under blecket (det finns ett hål där kabeln ska in). På de riktigt gamla uttagen skruvade man runt skruven.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Dom blåa anslutningarna används för att skarva ledare när man ex. drar fram en 3-fas matning.

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Som den röda, d.v.s. under blecket (det finns ett hål där kabeln ska in). På de riktigt gamla uttagen skruvade man runt skruven.

Om jag nu inte ser dåligt så har inte dom undre skruvarna någon som helst kontakt med dom övre, och då är det extra skarvplintar till fler ledare som CPMS sa. Däremot brukar det vara så att den övre och den undre på ena sidan har kontakt.

Titta på den andra bilden, så ser du det vita skyddet som ska sitta på det gröna, så ser du att dom är s.k. X-plintar.

Dom blåa anslutningarna används för att skarva ledare när man ex. drar fram en 3-fas matning.

Ska man skruva dit kablarna enligt den gröna dragningen eller den röda dragningen? Vad är bäst? Har mina aningar, men avslöjar inget eftersom jag använder mig av er som livlina.

På ena sidan av de två övre skruvarna, som har kontakt med blecken, ska en FAS ledare (Brukar vara brun, svart, svart/vit eller vit) kopplas in. På andra sidan ska en NEUTRAL ledare kopplas in. (Brukar vara blåa)
Och du skalar upp ledarna och kör in dom i hålen och skruvar åt.

Notera: Färgerna kan vara väldigt olika beroende på VEM som har installerat innan och hur gammal installationen är. Runt 1970 kom en standard på vilka färger man ska använda. 20-25 år senare kom en ny standard på vilka färger man ska ha.

Idag:
Fasledare 1 (L1) - Brun
Fasledare 2 (L2) - Svart
Fasledare 3 (L3) - Svart/vit
Neutralledare - Blå
Tändtråd - Vit, Orange, grå m.m
Skyddsjord - Gulgrön

OBS!
Dock inget krav på att dessa färger ska användas men det är en generell standard. DÄREMOT måste skyddsjorden vara GULGRÖN!

Mvh
Rasmus.

Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tackar för alla utförliga svar!!! Ett gäng kontakter är nu anslutna ... med framgång. :tummenupp

Men så till 10 000kr frågan. Hur kommer jag in i dimmern utan att bryta sönder den??? Den var rätt dyrt... :näsblod

Bifogat

• kon3.jpg
    kon3.jpg
    54 KB · Visningar: 73
  • dim1.jpg
    dim1.jpg
    25.7 KB · Visningar: 58

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Dra i ratten - rakt ut, innanför den finns mest troligt en stor mutter - skruva bort.

Brukar vara så

Klockrent!!! Vad skulle man göra utan Sporthoj?!?! :D :tuttar

Okaj!!!... Nivå 1 avklarad... rattar man i sladdarna på bägge ingångarna (pilarna) enligt bilden? Denna har ju uppenbarligen inga "taggar" att klamra sig fast med.

Sedan hur fanken fäster man skiten i väggen? är det hederlig plugg och skruv som gäller i dem fyra hörnen???

Bifogar en bild på en vidrig ödla jag hittade i trädgården härom helgen.. :näsblod

Bifogat

• dim2.jpg
    dim2.jpg
    67.5 KB · Visningar: 89
  • dim4.jpg
    dim4.jpg
    42.4 KB · Visningar: 62
  • ödl1.jpg
    ödl1.jpg
    87.1 KB · Visningar: 75

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hur du ska koppla vet jag inte, men du har en "dosa" i väggen. Där sitter nog 2 srkuvar i den som sticker ut lite. Du sätter fast dimmern i de långa hålen, skruven i hålet sedan vrider du runt till det är rakt

Nepp, det är bara ett hål i väggen... ingen high-tech dosa med skruvar här inte. Får nog bli att borra, plugga och skruva... :mad:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Fasen på pil in, ut till lampan på "vågen med snedpil".
Har du ingen dosa med skruvar (se inlägget ovan) så sätt den med skruv i hörnen, kolla så skallarna får plats innanför kåpan bara.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA