Äntligen hemma: Förberedelser sedan kakla i köket...

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjo!

Nu börjar köket ta form det som återstår i grova drag är kaklingen. Då det är nytt för mig så har jag dragit ut på det in i det sista.

En del av ytan som skall kaklas består av en målad lättbetongyta. Färgen bedömmer jag sitta stenhårt.
En annan del av ytan som skall kaklas har jag putsat upp med murbruk B.

Innan jag går lös med kakelfix på ytan så tänkte jag prime:a.
Nu till min fråga... Har köpt "PCI Gispgrund 404" som primer.
Ska denna spädas på något vis för min yta eller ska jag gå på med koncentratet som det är???
Ska jag i så fall har olika blandförhållanden till den målade ytan och till den murade ytan??? :va

//KaliZ

PS Japp, jag vet att detta inte är ett hemma-fix-forum, men svaren kommer snabbare här än på en hemma-fix-sida...

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Bara stryk på det oblandat.Lite orolig för din putsning dock.När putsade du,vad putsade du på,och varför B-bruk?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Själva putsningen gjorde jag 2010-07-18 så det är ju några dagar sedan. Som du ser på bilden så är det inte så tjockt ca 20-25mm och måste ha brunnit färdigt nu!!!
Att det blev bruk B har jag ingen bra förklaring till... fick tips om det helt enkelt. :rolleyes:

Men fint, då primar jag på!!

//KaliZ

Bifogat

• kakel1.jpg
    kakel1.jpg
    31 KB · Visningar: 99
  • kakel2.jpg
    kakel2.jpg
    38.1 KB · Visningar: 102
  • kakel3.jpg
    kakel3.jpg
    43.2 KB · Visningar: 117

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Ser ut som du har putsat på tegel?Stänkte du väggen innan med sluring,eller du putsade på det gamla befintliga brukresterna?B-bruk har man när man murar,blir för "hårt" med risk för att det trillar av,C-bruk är det du skulle haft.Har du vattnat på putsen så den inte torkar för snabbt?Bör man göra 2-3 gånger om dagen iaf i 3 dagar.Isf kan det funka med b-bruk,men knacka på putsen,låter det ihåligt så är det bara att riva ner och göra om.Man brukar räkna iaf 2 veckor innan man tätar en putsad yta i bef hus,nybygge ca 2 månader..

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Stänkte väggen gjorde jag, men inte med en "sluring". Hade en fet borste som jag doppade i vatten och slängde på väggen. Bruket i sig hade en rätt smetig konsistens för att det skulle fästa när jag slängde på det. Väl på plats så vattnade jag nog 1 gång var 2-3 timme under dem första två dygnen. Det var då ca 30-32 grader i lägenheten. Bruket var aldrig riktigt torrt under denna tiden utan jag vattnade så det bibehölls mörkt. Nattetid satte jag plast framför som en fuktspärr. Inga som helst ytsprickor under torkperioden.

Knackar jag på det så är det stumt, inga som helst håligheter.

Nu har jag primat en gång på hela skiten. På det måladet tog jag koncentrat och på det putsade tog jag 3 delar primer och 1 del vatten. Räknar med att få prima det en gång till. Det verkar suga åt sig bra på den putsade delen... :va

//KaliZ

Tack för svaren btw!

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Gött!Då klarar sig nog putsen då,lite tråkigt när det trillar ner :) Jo,det suger satan första gången,har du mer så dra ett lager till,men behövs inte.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Vad är det du har gjort med köket då?? Dammat av kryddhyllan?

Har blivit en budget-fix...
- 15 köksluckor spacklade, slipade och sprut-lackade två gånger (så nu är dem vita) Fi-fan var rosa i näsan flera dagar efteråt!!! :näsblod
- Nya handtag
- Hela stommen nerslipade och lackad två gånger :näsblod
- Ny diskbänk
- Ny spis
- Ny kyl/frys
- Ny fläkt
- Nya bänkskivor
- Nya tapeter
- Nytt golv
Blir ett rejält lyft kan jag säga... Bara att få taket vitt (istället för KELDA-gult) känns underbart fräscht!!!

/KaliZ

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...