Äntligen hemma - Fast installation av nätverkskabel?!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Läget är som följande. Bor i bostadsrätt och internetjacket i lägenheten är ju som vanligt placerad på det mest idiotiska stället. I hallen lååångt ifrån något eluttag!!! :mad:

Hade tänkt fräsa ner en kabel i golvet som då ska gå till en router i rummet intill. Men vad gäller egentligen?

Kan jag bara fräsa ner själva kablen och spackla igen skiten eller måste det vara en installation i ett rör osv?! Vad säger byggstadgarna??? :va

//KaliZ

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Tvivlar på att du behöver använda några rör eftersom kabeln inte är strömförande, fast det är nog bäst att du får det bekräftat innan du gör nåt.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Kan ju vara smidigt med rör om du behöver byta eller dra en till kabel i framtiden!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Dra kabeln i eller igenom väggen om det går. Annars skulle jag lägga den bakom golvlisten. Sista alternativet skulle bli att dra den kapslad utanpå väggen.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Boris: Förmodligen ligger inte hallen särskilt sol-ljust heller... ;)

Jag hade (har själv) dragit kabeln i utanpåliggande rör till en garderob eller dylikt och dragit dit ström, därinne har jag sedan gjort egen patchpanel.

Men jo, du får fräsa ned den i golvet... men frågan är vad det gör på priset den dag du tänkt sälja lägenheten.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Att byta ut antennkablarna i en bostadsrätt kan vara lite dumt då de flesta som fortfarande har kabeltv kör med stjärnnät, alltså om du klipper dina antennkablar så rycker tv-bilden för grannarna i samma trapphus.
Tänkte bara som en liten förvarning så inte vem som helst bara går och rycker ut sina antennkablar hej villt.

Jag röstar för kabellister.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jag gjorde såhär, drog nätverkskabel från väggen till ett skåp i hallen. Där i står en router. Från routern går två nätverkskablar till "datorrummet" och två till vardagsrummet. I d och v rum har jag satt en utanpåliggande dosa med två uttag. Från skåpet i hallen har jag i taket limmat med pistol mot själva hörnet, sen drog jag ut spackel med fingret för att dölja kabeln ytterligare. Nu återstår att slipa lätt och måla över alltihop, Är helt övertygad om att synligheten av själva kablar blir minimal om man inte tittar noga. dvs. vet man inte om det kommer man inte tnka på det. Enklare än att fräsa tror jag :tummenupp

Bifogat

• DSCN0565.jpg
    DSCN0565.jpg
    27.9 KB · Visningar: 1,029

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Okaj, tackar för alla svar och idéer ska försöka förklara läget lite bättre.

Alltså...utanpåliggande kabeldragning är uteslutet. Ska passera två dörr-öppningar där det är omöjligt att peta sladden under karmen.

Visst finns det trådlösa alternativ, men har inte hittat något som håller full prestandard. Tråd är ändå tråd liksom... Så el-frågan är inte avgörande, men ytterligare ett argument så att säga :pannkyss

Nästa boende som köper lyan blir säkert bara glad om det finns tillgång till nätverk i alla rummen. Tanken är att ifrån kontakten plugga in en sladd sedan lägga den i golvet. Vill man inte ha den sedan så kapar man helt enkelt sladden snyggt och fint vid listen vid kontakten och på nästa ställe den sticker upp. Kommer max synas kablens tvärsnittsarea efteråt... vilket är funkis.

När jag menar med att "fräsa" ner sladden i golvet så är det inte så high-tech som det låter. En vinkel slip med diamantskiva. Köra upp en lite skåra typ som jag lägger sladden i. Ovanpå kommer sedan skummplast och parkett-golv.

Frågan är bara om man vid en sån operation måste lägga den i ett el-rör eller inte.:va Inga byggingenjörer inloggade under hösten?? :D

//KaliZ

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Okaj, tackar för alla svar och idéer ska försöka förklara läget lite bättre.

Alltså...utanpåliggande kabeldragning är uteslutet. Ska passera två dörr-öppningar där det är omöjligt att peta sladden under karmen.

Visst finns det trådlösa alternativ, men har inte hittat något som håller full prestandard. Tråd är ändå tråd liksom... Så el-frågan är inte avgörande, men ytterligare ett argument så att säga :pannkyss

Nästa boende som köper lyan blir säkert bara glad om det finns tillgång till nätverk i alla rummen. Tanken är att ifrån kontakten plugga in en sladd sedan lägga den i golvet. Vill man inte ha den sedan så kapar man helt enkelt sladden snyggt och fint vid listen vid kontakten och på nästa ställe den sticker upp. Kommer max synas kablens tvärsnittsarea efteråt... vilket är funkis.

När jag menar med att "fräsa" ner sladden i golvet så är det inte så high-tech som det låter. En vinkel slip med diamantskiva. Köra upp en lite skåra typ som jag lägger sladden i. Ovanpå kommer sedan skummplast och parkett-golv.

Frågan är bara om man vid en sån operation måste lägga den i ett el-rör eller inte.:va Inga byggingenjörer inloggade under hösten?? :D

//KaliZ

Fast installation är ju alltid att föredra :tummenupp Du kan köpa skärmad nätverkskabel, funkar nog bäst för säkerhetsskull, annars behöver du nog inte lägga i rör. Det är ju skillnad att borra fel rakt igenom en trefaskabel och en nätverkskabel :näsblod

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nätverkskabel måste inte ligga i rör, skärmad kabel är inte nödvändigt men visst vill du så kan du.
Jag hade personligen försökt hitta nåt sätt att slippa fräsa ur någonstans för att få det att funka... men visst, går inte det så rock on.

Det jobbigaste är om det blir kabelbrott nånstans, du kan inte åtgärda det på något sätt nämligen.
Visst, risken är minimal men den finns ändå.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag drog en massa kablar under golvet i min förra lägenhet. Det var flytande spånskivegolv, vilket var grymt fiffigt att dra kabel i :tummenupp Nackdelen var ju trösklarna, som dock gick att ta upp, å sen var det bara att karva lite under dom så att kabeln gick fri! Ett golv var inte helt flytande, så jag pillade bort listerna efter väggen, karvade och vips gick det att gömma kabeln bakom där också! :)

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag drog en massa kablar under golvet i min förra lägenhet. Det var flytande spånskivegolv, vilket var grymt fiffigt att dra kabel i :tummenupp Nackdelen var ju trösklarna, som dock gick att ta upp, å sen var det bara att karva lite under dom så att kabeln gick fri! Ett golv var inte helt flytande, så jag pillade bort listerna efter väggen, karvade och vips gick det att gömma kabeln bakom där också! :)

Jo det kan man ju prova med.. karva karva karva.... mkt karvande bli´re!!! :D
Hur eller hur så verkar det inte krävas några rör eller dylikt... vilket känns bra!!!

//KaliZ

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Att byta ut antennkablarna i en bostadsrätt kan vara lite dumt då de flesta som fortfarande har kabeltv kör med stjärnnät, alltså om du klipper dina antennkablar så rycker tv-bilden för grannarna i samma trapphus.
Är det så? Fan vad roligt det vore. :lol

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jo det kan man ju prova med.. karva karva karva.... mkt karvande bli´re!!! :D
Hur eller hur så verkar det inte krävas några rör eller dylikt... vilket känns bra!!!

//KaliZ

Även om du inte behöver det så skulle jag lagt ett rör ändå. Framför allt om det, mot all förmodan, skulle hända något med nätverkskabeln är det enkelt att dra en ny. Det är ju trots allt en kabel som skulle kunna gå sönder, kontakten kanske börjar glappa osv.
Ska du ändå fräsa ett spår i golvet kan du lika gärna låna en överhandsfräs och ta upp spåret lite till. Så skulle jag gjort iaf. :)

Dark_Messenger

Guest
Göm kabeln bakom/i en golvsockel och dra till något taktiskt ställe där du splittar den eller gör nytt uttag. Att fräsa i golvet känns som overkill.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA