Äntligen hemma - Fast installation av nätverkskabel?!

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Göm kabeln bakom/i en golvsockel och dra till något taktiskt ställe där du splittar den eller gör nytt uttag. Att fräsa i golvet känns som overkill.

Alldeles för enkelt. Overkill är SH's ledord ju.:D
Jag ställde in en trådlös router i elskåpet där jag också har ett telefonjack (Kör ADSL)
Trådlöst är ändå framtiden, och att dra kabel suger verkligen.

Dark_Messenger

Guest
Alldeles för enkelt. Overkill är SH's ledord ju.:D
Jag ställde in en trådlös router i elskåpet där jag också har ett telefonjack (Kör ADSL)
Trådlöst är ändå framtiden, och att dra kabel suger verkligen.

So be it men visst går det sjukt segt med trådlöst? Tappar typ halva effekten eller nått sånt. Jag har 30/30 hemma. När jag testar hastigheten mot server i Sthlm får jag runt 28-30 upp/ner (jag kör kabel). Tjejen hade samma abonnemang där hon bodde förut med skillnaden att hon körde trådlöst. Hon fick allt mellan 5 och 16 upp/ner. MAO helt värdelöst. :gnissla

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Trådlöst är jättesmidigt, men har man möjlighet att göra en snygg fast installation av kabel tycker jag man ska köra på det. Snabbare, säkrare. Sniklösningen heter kabelrännor på rulle. Mycket praktiskt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
So be it men visst går det sjukt segt med trådlöst? Tappar typ halva effekten eller nått sånt. Jag har 30/30 hemma. När jag testar hastigheten mot server i Sthlm får jag runt 28-30 upp/ner (jag kör kabel). Tjejen hade samma abonnemang där hon bodde förut med skillnaden att hon körde trådlöst. Hon fick allt mellan 5 och 16 upp/ner. MAO helt värdelöst. :gnissla

då skulle jag påstå att hon hade crapprylar.
För med rätt trådlösa prylar så skall du kunna hålla dina 30/30 utan bekymmer.

Själv har jag 100/10 och kör trådlöst, jag har en fart runt 40/10 på de trådlösa burkarna och dryga 90/10 på den trådbundna.

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91

Själv har jag 100/10 och kör trådlöst, jag har en fart runt 40/10 på de trådlösa burkarna och dryga 90/10 på den trådbundna.

Med andra ord är kabel mycket bättre om man tar din jämförelse? Fast visst, det är skönt att kunna vara mobil och sitta vart som helst.

Dark_Messenger

Guest

Jag är helt övertygad om att hon har crapprylar men ska det spela någon roll?

Men om man går på ditt exempel låter ju inte det så lysande det heller. Jag drar slutsatsen att man tappar fart på att köra trådlöst? Om det vore yttepytte spelar det väl ingen roll men hälften!? Lite WTF över det kan jag tycka..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Självklart är trådat bättre än trådlöst, men har man inte mer än 30/30 så är det egentligen sak samma så länge man sitter med sjyssta prylar.

Dark_Messenger: Ja, det spelar väldigt stor roll för prestandan.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Självklart är trådat bättre än trådlöst, men har man inte mer än 30/30 så är det egentligen sak samma så länge man sitter med sjyssta prylar.

App app app... Svarstider och tillgänglighet! :mattias

Har man speciella krav på att hemmanätet går utan avbrott får man antingen köpa dyra WLAN-routrar eller köra tråd.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Visst, men att de skulle få sämre svarstider och tillgänglighet än deras ADSLnät är ju knappast troligt.

Så jag står fortfarande för att trådlöst räcker i de flesta fall för hemanvändare som inte har mer än 30/30 nät, så länge man köper rätt prylar.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Visst, men att de skulle få sämre svarstider och tillgänglighet än deras ADSLnät är ju knappast troligt.

Så jag står fortfarande för att trådlöst räcker i de flesta fall för hemanvändare som inte har mer än 30/30 nät, så länge man köper rätt prylar.
Men ska man streama film måste man ha lite värre prylar än generic on-off-skit. Vi har någon zyxel trådlös router där hemma. Segar ihop totalt om man streamar dvd :näsblod.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag streamar filmer näst intill varje dag från vår macbook till xbox360... macbooken är trådlös.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Men ska man streama film måste man ha lite värre prylar än generic on-off-skit. Vi har någon zyxel trådlös router där hemma. Segar ihop totalt om man streamar dvd :näsblod.

Jag hade problem med uppspelning från min server på HTPCn som av lathet ligger trådlöst. Med ett G-kort hackade det en hel del. Uppgraderade routern till en Linksys 802.11n-modell och ett n-kort i HTPCn så har jag inte haft de problemen mer.

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
KTM 990 Adventure R
Jag är helt övertygad om att hon har crapprylar men ska det spela någon roll?

Men om man går på ditt exempel låter ju inte det så lysande det heller. Jag drar slutsatsen att man tappar fart på att köra trådlöst? Om det vore yttepytte spelar det väl ingen roll men hälften!? Lite WTF över det kan jag tycka..

Om ja har förstått det rätt så bodde inte hon på samma ställe, då spelar ingen roll va man har, tråd eller trådlöst. Är det så att hon bor lång från en basstation så går hastigheten ner o det ända man kan göra åt det är att flytta om man inte vill ta en fight med ISP'n men vad som gäller trådlöst så skaffa nån accesspunkt med 802.11n tekniken

Rör eller inte rör? Helt klart rör ifall det blir kabelbrott, peta gärna in en CAT6 kabel (1000BASE-T=Gigabitnät), är det mkt el maskiner i närheten satsa på STP kabel

Dark_Messenger

Guest
Om ja har förstått det rätt så bodde inte hon på samma ställe, då spelar ingen roll va man har, tråd eller trådlöst. Är det så att hon bor lång från en basstation så går hastigheten ner o det ända man kan göra åt det är att flytta om man inte vill ta en fight med ISP'n men vad som gäller trådlöst så skaffa nån accesspunkt med 802.11n tekniken

Jo då och basstationen/router/whatever stod ungefär 5m från hennes bärbara. :va

Spelade liksom ingen roll om hon gick 50m eller 2m från den. Farten var konstant as-sugig.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jo då och basstationen/router/whatever stod ungefär 5m från hennes bärbara. :va

Spelade liksom ingen roll om hon gick 50m eller 2m från den. Farten var konstant as-sugig.
Han menar internetleverantörens basstation dvs hur lång väg fibern har att gå från stationen till din lägenhet. Att jämföra uppkopplingen på två olika platser är aldrig rättvist. Ju större avståndet är desto större risk för hastighets- och synkproblem.

Däremot tvivlar jag inte på att hennes värdelösa utrustning var den största boven. Trådlöst kommer aldrig bli lika bra som kabel, men för många duger det tillräckligt bra om man köper schyssta prylar.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Du drar kabeln i ett 12:ans rör som du limmar med smältlim i takvinkeln, kan med fördel fogas och målas in.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA