Äntligen hemma - Tralla balkong

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej!

Fick ett ryck med att lägga trä-trall på balkongen.

Har lagt ut några reglar för att rikta upp skiten. Sedan lägger jag nu själva trallgolvet vinkelrätt mot dessa reglar.
Virket har tvärsnittet 22x95 och är som längst 3600m.

Har inte skruvet det ännu. Frågan är hur mycket detta sväller?

Är det lagom att ha ett tumstocksblads tjocklek som spalt mellan brädorna eller vad säger ni som snickrar och bär blåkläder till vardags? :va

MVH
KaliZ

Edit: kom på en sak till. Är inte 200% nöjd med planheten på några ställen. En tanke är då direkt att lägga takpapp under för att rikta upp det perfekt. Nu säljs takpapp på gigantiska rullar och jag behöver bara några små bitar. Vad är lämpligt att införskaffa som underlägg mellan det tryckta virket och betongen (som inte är svindyrt)???

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Inte alls kunnig på snickarområdet men krymper inte trä när det torkar? :va Så om du lägger det dikt an så blir det glipor när det sen torkar..

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lägg utan springor,så blir det bra om några månader.

Syllpapp kanske kan var en lösning.

+1.

Sånt där papp är inte så dyrt faktiskt. Du kan köpa rullar i halvbredd för en hundring eller två. Du ska ju iofs bara ha lite, så sno lite på närmsta bygge?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Skruva ihop min altan för 2 år sen, K-Rauta, impregnerad, torxskruv (viktiga detaljer) och la trallen utan glipa. Ja jag gick ut nu i fillingarna med lampa, ippphonen och tog kortet, hörde minst en duns så en fraggel down i området från kudden i fönstret.

Måste även stoltsera med min victorybild på helvetesroten jag var tvungen att demontera när bygget ägde rum.

Bifogat

• trall1.jpg
    trall1.jpg
    60.1 KB · Visningar: 287
  • trall2.jpg
    trall2.jpg
    68 KB · Visningar: 316
  • altan6.jpg
    altan6.jpg
    227.3 KB · Visningar: 286

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Glömde kanske skriva att jag har inget tak över denna balkongen. Dvs delar av golvet kommer utsättas för regn och snö. Ska man då ändå förutsätta att det torkar och krymper?

Bor i Växjö = minst soltimmar på året :mattias

//KaliZ

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Glömde kanske skriva att jag har inget tak över denna balkongen. Dvs delar av golvet kommer utsättas för regn och snö. Ska man då ändå förutsätta att det torkar och krymper?

Bor i Växjö = minst soltimmar på året :mattias

//KaliZ
Allt virke torkar till slut.

Men japp, är det nyimpregnerat så kommer det dra ihop sig ännu mer.

Skruva ihop, det gjorde jag. Blir perfekta små springor sen.

Är det redan torrt virke är det en annan sak.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag har alltid använt en av skruvarna ur paketet mans kruvar med som avstånd. Man stoppar ner den mellan brädorna bara. Men det kanske blir för grovt för det du är ute efter.
Tycker inte direkt att virket har krympt ihop så det blir större glipor efter ett tag. Måste isådanafall handla om 1mm eller nått.

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
Vad är lämpligt att införskaffa som underlägg mellan det tryckta virket och betongen (som inte är svindyrt)???

Har precis slutfört samma projekt själv. Jag köpte pallningsbrickor som jag placerade ut under reglarna för att åtgärda ojämnheterna. De finns vad jag vet i 2, 5 och 10 mm höjd och kostar bara några kronor styck. :)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Skruva kloss an, när det torkar blir det perfekt. Tak eller inte spelar ingen roll, träet "suger" inte i sig vatten.

Angående skruvandet, gör det inte på frihand, förborra med mall, det är så mycket snyggare när skruvraderna är skruvade med militär precision!

Lycka till.

/ Jens

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skruva kloss an, när det torkar blir det perfekt. Tak eller inte spelar ingen roll, träet "suger" inte i sig vatten.

Angående skruvandet, gör det inte på frihand, förborra med mall, det är så mycket snyggare när skruvraderna är skruvade med militär precision!

Lycka till.

/ Jens

Snörslå, kostar 50:- på ÖoB :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Blir i slutändan (efter ett par år) snyggare att förborra. Får mindre spricktendenser i träet.

/ Jens

Vad använder du för skitskruv egentligen :va Riktig trallskruv kräver inte att man förborrar förutom möjligtvis ändarna om det är torrt virke vilket man kan hoppas på att det är.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA