Äntligen hojkort!!!

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
Somsagt, lyckades med uppkörningen igår! Behöver knappast tilläggas att man är lycklig :D

Skulle egentligen kört upp redan den 1:a Juli men jag insjuknade i influensa lagom till den :( Nåväl fick ny tid den 16:e så det var ju inte hela världen.

Körde upp i Barkarby igår(Fre) kl 08:00 och hade hyrt en körskolans CB750(körde upp privat) eftersom jag inte får köra upp på Fazern eftersom den bara har 600cc :kocko
Uppkörningstiden var 08:00 men eftersom körskolan har sin manöverbana där mötte jag körskolelärare där strax före kl 7 så jag hade möjlighet att öva alla momenten i manöverdelen av uppkörningen.

Uppkörningsgubben var en ganska kraftig(lite mage) yrkesofficer på en FJR1300. Verkade rätt schysst faktiskt men har fått hört i efterhand att han är en riktig humörmännsika och kan kugga folk hejvilt om han är på dåligt humör. Jag var som tur lyckligt ovetande och han var på bra humör :)

Jag var andra person att göra manöverproven. Innan mig var det en tjej som tyvärr blev kuggad. Hon hade tydligen råkat låsa bakhjulet i inbromsningen. Det fick jag iofs först reda på efter jag hade gjort manöverproven som tur var. Vill ju inte bli extra nervös. Sen var det iaf min tur. Började med garagev. vilket jag var mest nervös över eftersom jag bara övat på Fazern innan. Men den timmen vi hade innan uppkörningen gav mig tid att få bra kläm.
Hursomhelst gick det bra. Fick göra om 70-bromsen eftersom min hoj hadde så kass koppling att han inte trodde jag hade lyckats slira upp i tillräckligt hög hastighet :D
Visste om att kopplingen var dålig men det var den hojen som var minst vurpad och hade fotpinnar och broms som satt på rätt sätt.

Eftersom jag var nummer 2 att köra upp innan tjejen kuggade blev det jag som fick köra först i trafiken. Fick tips av körkolelläraren att han i 9 av 10 fall börjar med att säga att man ska följa skyltarna till E18 enköping och att jag då ska följa vägen till McDonalds och inte åka som man skulle gjort annars. Dvs den kortaste vägen. Visst blev det även i detta fallet mitt första "färdmål" i uppkörningen. De andra två åkte till McDonalds vid Outlet sålänge och väntade.
Var en rätt så enkel uppkörning tyckte jag. Åkte förbi McDonalds och sen vänster mot motörvägspåfarten, efter det snurrade vi lite i Jakobsberg, ner till pendeltågsstationen och sedan mot Kallhäll på 50-vägen som går längs E18. Sedan skulle jag upp på E18 mot Sthlm. Lyckades med nöd och näppe pressa upp skrotet i lagstadgade 110 :rolleyes: Väl uppe på motorvägen frågar han om jag hittar tillbaks och jag nickar tillbaka. Åker tillbaka till McDonalds där de andra sitter och väntar. Hör i comradion, när vi kommer in på parkeringen, att körningen är godkänd.
Själva körningen tog nog inte mer än 20min och eftersom jag hittar i trakterna var det inte speciellt svårt att planera körningen.
Killen efter mig missade en skylt och åkte 70 på 50-väg så han kuggades och den sista killen vet jag inte om han klarade det. Tror inte det då han och inspektörn stod och pratade ett bra tag med varandra.

Efter uppkörningen åkte jag genast hem och tog ut hojen och åkte i 3h :yoparty
Blev ofrivilligt av med "bakhjulsåka-oskulden" från en korsning som hade ett litet gupp mitt i som hjälpte framhjulet upp. Var lite spännande då jag inte åkt bakhjul sedan man åkte cross för ett gäng år sedan. Sen har jag kommit fram till att övergångsställen är hala om t.o.m en Fazer600 släpper på gaspådrag. Får passa sig extra för dom när det är blött.

I övrigt känns det som Fazern är en rätt vettig nybörjarhoj. Väldigt lättkörd och mycket trevliga bromsar med bra känsla. Har ju inte kört den någonting i trafik tidigare. Bara övat garage några gggr med den. Effekten räcker väl till men jag trodde jag skulle bli åtminståne lite rädd av accet :rolleyes:

Nä, vafan sitter jag här för? Ska ut och åka lite hoj :D

Mvh

Last edited:

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Suzuki
Grattis, grattis.

Och jag säger som det står bakom körkortet när man river bort det från lappen: "Var rädd om dig själv och andra i trafiken!"

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Grattis! sjalv var jag i ratten i dag...efter en fortkjørning for 2 veckor sen, det lutar mot at jag får tilbaka den pga at jag behøver kjørkort i mitt jobb så nu ar jag glad..:)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha