Äntligen i garaget:KTM 690 SMC

el hefe

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Ort
Sörmland
Hoj
2019 Triumph street triple rs
Nu blev jag lite osäker, jag tyckte att han sa 14400 för helsystem. 5600 för enbart sliponet sa han till mig med. Kanske ger lite rabatt om man köper hojen där också..? Det var i torsdags jag frågade. Bäst att kolla en extra gång kanske. Jag kan ha fel.
Ha de gott
 

Glasmästarn

Jävligt nöjd me hojen!
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Vallentuna
Hoj
KTM 950sm -07 CBR1000RR -05 SÅLD KTM 525EXC -06
Inte så farligt dyrt.... Ca 2000 för hela rubbet, all orange mot svart.

Överlägg detta... Polarn som kör 950 SM skulle få lägga ut ca 10000kr mer för ett helsystem:D Då måste man ju nästan bara för den sakens skull skaffa det, å tänk, de kunde va 10000 dyrare:tummenupp



Nu ska du fan inte vara skadeglad!!!!!!!:gnisslaMen mina burkar vart ju billiga iaf:arsele
 

Socrates

Guest
Inte så farligt dyrt.... Ca 2000 för hela rubbet, all orange mot svart.

Överlägg detta... Polarn som kör 950 SM skulle få lägga ut ca 10000kr mer för ett helsystem:D Då måste man ju nästan bara för den sakens skull skaffa det, å tänk, de kunde va 10000 dyrare:tummenupp

Ahh, gött...då blir det att köpa plasten direkt.

Hmm...helsystem lockar...får se vad jag vill när det är dags för 100mila servicen.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Det är ju 2 års garanti på hojen. Gäller det även som ostrypt för de är väll lite strypta från fabrik?

\Masonit
 

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Ort
Vällingby
Hoj
KTM 690 SMC -08
Det är ju 2 års garanti på hojen. Gäller det även som ostrypt för de är väll lite strypta från fabrik?

\Masonit

Nope 660´n va strypt från fabrik men inte 690´n....

Den kommer väll inte vara strypt från fabrik. 64hk stod det ju i spec.

Det är typ 63.7 eller 64.2 hk men jäkligt nära 64 så de får gå:tummenupp
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur fasen ska man kunna hitta en rimlig försäkring när den levereras ostrypt, speciellt i storstäderna?
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Anledningen att dom fuskade på 625 och 660 var pga förgasaren alltså flatslide med accpump, den går inte att få igenom avgaskraven men däremot CV förgasaren. Så då ströp man dom med trottelstopp. Problemet som det kan medföra är eventuell tvist med försäkringsbolaget när det visar sig att en 660/625/husa650 som är med i olycka inte har 23hk vid kontroll. Än så länge har inte detta hänt vad jag vet?

Nu när dom däremot kan få igenom hojarna orginal och ändå klara avgaskraven tackvare insprutningen så gör man det naturligtvis.

Ska man se det på den lagliga sidan så åker alla 625/660/Husa650 omkring med oregistrerade och oförsäkrade fordon efterssom dom överstiger den tillåtna max gränsen för avvikelse från angiven orginal effekt.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Ska man se det på den lagliga sidan så åker alla 625/660/Husa650 omkring med oregistrerade och oförsäkrade fordon efterssom dom överstiger den tillåtna max gränsen för avvikelse från angiven orginal effekt.

Njae oregistrerade och oförsäkrade är de inte, däremot felregistrerade och felförsäkrade kan man säga.
 

alko

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Duke Zwei
Tack tack...
När sa han den summan? jag fick ngt liknande pris innan han riktigt hade koll...
Burken kostar runt 5600:- å främre delen 6500.... om de inte blev ngt fel till min fördel förstås....

Har hört att burken kostar 10500kr och rören 4400kr! Kan ha jävligt fel men det vorre smart av akra att höja på slipons och sänka på rören?
 

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Ort
Vällingby
Hoj
KTM 690 SMC -08
Har hört att burken kostar 10500kr och rören 4400kr! Kan ha jävligt fel men det vorre smart av akra att höja på slipons och sänka på rören?

Näe.... du måste hört helt snett:hihi Köpte burken för 5600:- när ja plockade ut hojen
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Hur fasen ska man kunna hitta en rimlig försäkring när den levereras ostrypt, speciellt i storstäderna?

Bilsport Mc:tummenupp
När man räknar online och jämför 660 SMC med 690 SMC så är det samma pris (2600 kr för mig) för halv förs. De gör inte skillnad på vilken effekt den är reggad på utan tittar på vad det är för hoj.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här finns Sktbilliga dämpare,,Fungerar lika bra eller ger faktist bättre effekt än akras burkar!! En snubbe här på forumet har kört dessa burkar på sin vtr och vart mycket nöjd med ljudet och pullvret hädanefter köper han alldrig dyra system. Finns hundratals att välja mellan kolla in dom sista sidorna där finns även röd kolfier vit,blå mm OBS kolla alltid vad frakten blir En del försäljare tar igen priset på frakten!! Vid en snabbsök så hittade jag kolfiberdämpare för för under 200kr och med frakt till sverige 499kr så 2st KOLFIBERBURKAR med fästen under 1000 spänn hemma på bron!! Då har man en slant över att sticka åt någon svetskunnig som fixar till krökar i rostfritt .http://search.ebay.com/carbon-muffler_W0QQ_trksidZm37QQfromZR40
 
Last edited:

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Ort
Vällingby
Hoj
KTM 690 SMC -08
Här finns Sktbilliga dämpare,,Fungerar lika bra eller ger faktist bättre effekt än akras burkar!! En snubbe här på forumet har kört dessa burkar på sin vtr och vart mycket nöjd med ljudet och pullvret hädanefter köper han alldrig dyra system. Finns hundratals att välja mellan kolla in dom sista sidorna där finns även röd kolfier vit,blå mm OBS kolla alltid vad frakten blir En del försäljare tar igen priset på frakten!! Vid en snabbsök så hittade jag kolfiberdämpare för för under 200kr och med frakt till sverige 499kr så 2st KOLFIBERBURKAR med fästen under 1000 spänn hemma på bron!! Då har man en slant över att sticka åt någon svetskunnig som fixar till krökar i rostfritt .http://search.ebay.com/carbon-muffler_W0QQ_trksidZm37QQfromZR40

Känns som jag ändå lägger stålarna på Akra, dom har ju faktist tagit fram en burk å rör till just denna hojen. Och dom bör ju veta vad dom sysslar med vid detta laget, har ju varit med några år i branchen nu.

Bilsport Mc:tummenupp
När man räknar online och jämför 660 SMC med 690 SMC så är det samma pris (2600 kr för mig) för halv förs. De gör inte skillnad på vilken effekt den är reggad på utan tittar på vad det är för hoj.

Jag har haft alla mina hojar försäkrade där:tummenupp Utom R1:a,mummel mummel.... men de är en annan historia:huvet

Anyway.... Bilsport Mc,bra bolag.... När jag hade 640sm å va 24år boendes i lgh i Vällingby betalade jag runt 4500/år helförsäkring... nu hamnar den nog runt 6000-7000 TROR jag, kan återkomma med siffror när regplåten kommer å försäkring är möjlig att teckna:tummenupp
 
Last edited:

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Bilsport Mc:tummenupp
När man räknar online och jämför 660 SMC med 690 SMC så är det samma pris (2600 kr för mig) för halv förs. De gör inte skillnad på vilken effekt den är reggad på utan tittar på vad det är för hoj.

Och en självrisk på 10 000. Eller beräknar de självrisken också beroende på vilken motorcykel man har? :tungan
 
Last edited:

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Intressant läsning om 690 SMC.



"I had the opportunity to test ride the new 2008 KTM 690SMC this past Saturday at the KTM Street Release demo at the Las Vegas Motor Speedway. Keep in mind I am by no means a writer or professional test rider that get's paid to critique bikes and take no responsibility of someone buying one and not liking it. If you have the opportunity to ride before you buy, take it. With that being said, here are my impressions.

When I first came up on the bike, the KTM techs were finishing up resetting the FI and making sure the bike was running well. The new production 690 looks just like all the pictures we’ve been seeing and drooling over. We’ve all gotten used to KTM putting only the best components on there bikes and this one is no exception. It’s got the Magura bars and Hydro Clutch. It’s got the KTM plastic wrap around hand guards as well. Brembo is taking care of the stopping power with a single piston on the back and the Radial Mounted Brembo on the front. It’s got fully adjustable WP suspension on the front and back and if memory serves an adjustable offset 31/33 triple clamp. The gas tank is located where the subframe would be on most other bikes, the gas fill is back at the end of the seat. It’s got a 3.1 gal tank, which isn’t too bad for a stock single cylinder. Sitting on all the old SMC’s, they always felt big and cumbersome, this is not the case with the new 690. When I sat down the first thing you notice is the seat, it’s hard, not a big deal if your used to the KTM heritage but if your coming off of a DRZ or even an older SMC you’ll notice it. The seat has a flat profile as well, it’s easy to move around on and slide back and forth. It feels very similar to my 560SMR, you feel as though your sitting on the bike instead of feeling like you’ve sunken down into it which is the way the older SMC’s have felt to me in the past. The seat height isn’t too bad, I’ve got a 34/36" inseam and sit almost flat footed with shoes on and got flat footed with boots. I understand why they decreased the travel on the Hard Enduro, that thing would have been TALL. The ignition key is right where the gas cap would be on any other bike, which is actually really nice if you decide to take off the front light and replace it with a number plate for a track day/race or two, you shouldn’t have to deal with as many wires to make the conversion.

The motor is the same as what the SM version had in 2007 although it does have a different cam and mapping. KTM claims the SMC is putting out 62HP, the SM is at 63 and the new Duke is at 64. I asked if the cam/map from the SM/Duke could be put in the motor to get more power, the answer was yes but the biggest improvement came from the Duke/SM’s exhaust. So I think with a new exhaust, you’ll gain some more HP and lose 5 + pounds of weight. Power gets to the Keihin FI system by cable but then the electrics take over from there, they called it a semi drive by wire system. The motor houses a 6 speed gearbox and hits the limiter at 9,000RPM. The bike also comes with the bad gas ignition wire too, so if you make it south of the border, you can disconnect the wire and run the lower octane fuels with no ill effects. The power gets to the rear wheel with the help of an Adler Slipper Clutch.

The Speedway is pretty fast, the course we were on was 1.8 miles and had 11 turns. I come from a background that consists of a lot of dirt, small supermoto/cart tracks and a little bit of around the town street stuff, so this was a little bigger then what I was used to. The bike started up with ease, turn the key hit the button and go, just like you’d think of any FI bike. One of the first things I noticed was the motor noise, it’s louder and makes more sounds then most, I think even more then my 560SMR motor, which isn’t a big deal as long as you know what to expect. The throttle response was spot on, no hesitation or bog off the bottom, no spits or sputters, very nice. The first lap is pretty easy, we were getting used to the track and the tires were still a little chilly. The second lap we picked it up, the bike is an absolute blast to ride. It’s mannerisms are very similar to my 560SMR race bike. The suspension is stiff, like it should be and you can really feel the track and know what’s going on under you. You can pick any line and switch it up in the middle if it doesn’t suit you. It doesn’t fight you in the corners and the weight is a non-factor, I didn’t once think to myself that the bike would be better if it lost 30 pounds. I pushed it pretty good, at no point did the front chatter in the corner or give any indication of letting loose. Mind you, it had the stock Pirellis and I didn’t want to be that guy to lowside in a corner and ruin it for everyone so I don’t think I was close to what it can do. The motor is very nice, I didn’t notice any weird vibrations or harmonics and it was super smooth. To be honest, probably as smooth as the twins once you got it going. At the end of the straight the bike registered 97mph on the speedo and still had more too offer, this is easily a 110mph + bike. Remember, with 62HP, this bike is only 7 shy of what the factory HMC Unlimited bikes are putting out, it's not lacking for a single. The transmission was super smooth, no missed shifts or false neutrals, no gaps in the gear ratios. I found myself going faster and faster as the session went on. I had to take advantage of the $1000 slipper that comes stock so backing it wasn’t an option, it was mandatory. It squealed a little with the street tires but drifted out nicely and was very controllable. The brakes work extremely well, as well as any system you would put on your CRF if you were building a race bike.

Overall, I think this bike has lived up to what everyone was hoping it would be. Its a serious street hooligan single that is super capable on the track and isn’t going to vibrate your hands to sleep on a longer ride. Your ass may say different, but I think that’s a small price to pay for the absolute blast you’ll have riding it. I couldn’t find one thing that rubbed me the wrong way about this bike. I believe if you know what you want when going in and know that it’s not a 950 twin that’s going to make 100hp and be less then 300 pounds, you’ll be pleasantly surprised. I guess I’m that guy, after my ride I called up my manager at the store I work for and put my name on one of the only SMC’s were getting. I’ll probably have to pay MSRP to get it, and my 2007 KTM 950SMR that I’ve got way too much money in will now be for sale to make room!! I can’t wait until May!!

Let me know if you have any specific questions."
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top