Äntligen nån med inblick - Var rädd om din integritet och våga vägra Facebook!

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag blir i stort sett idiotförklarad när jag envetet står på mig och vägrar öppna ett Fejsbook-konto men nu börjar folk kanske fatta vad det egentligen är man godkänner när man säger JA till villkoren.

Man undrar ju vart världen är på väg...

Ett debattinlägg från nån som bör ha lite inblick:

Facebook är en oreglerad drog
Peter Sunde: När ni läst den här texten kommer ni hålla med mig – sedan delar ni den

Fakta
DEBATTÖREN: Peter Sunde Kolmisoppi, grundare av The Pirate Bay, EU-kandidat 2014, Piratpartiet Finland

DEBATTEN: I veckan väcktes än en gång debatten om datalagring.

Människor världen över är upprörda. De är upprörda över att USA har tillgång till privat information om dem. Alla meddelanden de skriver på facebook, alla deras mejl hos Google, ja allt. De är arga! Och de nu skriver till sina vänner om hur arga de är. På facebook. I mejl via Google.

I går gick faktiskt besöken till Facebook upp lite. För det verkar inte spela någon roll längre; hur oroliga vi än är över att ha vår data hos vissa bolag, så är bekvämligheten tydligen större än problemen som uppstår. För det har ju inte drabbat en själv än. Det har ju inte vållat några personliga problem. Man har ju rent mjöl i påsen!

Istället för att vi ser en massflykt bort från alla dessa tjänster så händer nu inget. Vi upprörs lite och kanske skriver några medborgare brev till sina politiker. Och de kommer säga att de kan inget göra, det är en fråga för USA eller möjligtvis EU.

Och I EU förfäras man. Samtidigt kan vi gissa att EU i detta nu sitter och förhandlar med USA om att få tillgång till deras övervakningssystem. Om de inte redan har det, för det vet vi ju inget om. EU har ju redan ett antal övervakningssystem som till exempel datalagringsdirektivet - och Sverige har dessutom FRA som övervakar alla sina grannar.

Problemet är inte bara att vi blir övervakade, utan att vi inte har några alternativ till tjänsterna. En av mina vänner blev utkastad från Facebook för att han lagt upp videos de inte tyckte han skulle göra. Videos han skapat själv men som Facebook tyckte kunde vara någon annans. Han blev straffad med en avstängning på två år. Bilder han var taggad på raderades helt, inte bara taggen. Inte längre kunde han få inbjudningar till evenemang. Han blev inte inbjuden till fester, konserter och annat som nu alla använder Facebook till.

Och innerst inne är det här grundproblemet ligger. Facebook är som en drog. Vi vet att den är dålig för oss men vi kan inte sluta använda den. Dessutom så tar alla andra samma drog så hur farlig kan den vara?

Jag vill säga det som jag har skrikit mig hes om de sista åren: det är dags att reglera internetjättarna! Det är dags att våra politiska ansvariga sätter ner foten och ser till att dessa bolag inte har rätt att äga vår persondata. Din information ska tillhöra dig.

Den ska vara flyttbar och alla samhällsviktiga tjänster (som facebook har blivit) ska ha system för att interagera med andra konkurrerande tjänster. Med riktig lagstiftning och genom att krossa de digitala monopolen så skulle det bli omöjligt att all den här datan skulle hamna hos enstaka företag. Det skulle i sin tur också göra det omöjligt för olika regeringar världen över att kunna övervaka enstaka centrala platser på internet för att kunna kartlägga alla medborgare.

Men var finns den politiska viljan? För det är ironiskt nog samma politiker som sitter och förfasar sig över insamlingen som USA gör via Facebook som stiftade lagarna om att EU ska samla in all datatrafik om sina medborgare.

Och när ni läst denna debattartikel så kommer ni hålla med mig. Sedan delar ni den till era vänner. På facebook och via Gmail.

Peter Sunde Kolmisoppi

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu drabbar detta ju varken mig eller min sambo men hur kul är det egentligen? Och till vilken nytta? :confused:

Snart kan dina bikinibilder spridas över internet. I sommar lanseras Pikini – appen som söker upp avklädda bilder på Facebook.

Tror du att semesteralbumet på Facebook endast kommer att ögnas igenom av dina nära och kära? Tänk om. Det finns nämligen en ny app – Pikini – vars syfte är att snabbt leta upp dina badbilder.

– Jag har insett att många människor är frustrerade över att det är så svårt att hitta de bilderna som man verkligen vill se på Facebook, säger apputvecklaren Ted Kramer som uppenbarligen föredrar lättklädda fotografier.

”Visa upp våra heta badbilder”

Pikini ska alltså vara lösningen på problemet och den som använder appen kan välja att leta bland sina vänner eller personer som ingår i ens nätverk – till exempel personer från samma stad eller som går på samma skola.

– Vi älskar alla att hänga på stranden eller vid poolen, träffa nya människor och visa upp våra heta badbilder. Pikini hjälper oss att dela den upplevelsen, säger Ted till brobible.com.

Men trots det bikiniflörtande namnet påpekar Ted att appen riktar sig till både män och kvinnor.

– Kvinnor kan lika enkelt hitta mäns badbilder. När man installerar appen kan man välja om man vill se män, kvinnor eller båda delarna.

Appen planeras att lanseras i sommar lagom till badsäsongen – men redan nu finns den kritiserade appen Baddabing på marknaden som fungerar på liknande sätt.

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Jag håller med dig Maverick. Livet var bättre för fejsbook. Jag är som du, har inte förstått vitsen med fejsbook. Ska erkänna att jagh ar fejsbook konto men använder det inte. Är hellre här på SH.

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Nu drabbar detta ju varken mig eller min sambo men hur kul är det egentligen? Och till vilken nytta? :confused:

Snart kan dina bikinibilder spridas över internet. I sommar lanseras Pikini – appen som söker upp avklädda bilder på Facebook.

Tror du att semesteralbumet på Facebook endast kommer att ögnas igenom av dina nära och kära? Tänk om. Det finns nämligen en ny app – Pikini – vars syfte är att snabbt leta upp dina badbilder.

– Jag har insett att många människor är frustrerade över att det är så svårt att hitta de bilderna som man verkligen vill se på Facebook, säger apputvecklaren Ted Kramer som uppenbarligen föredrar lättklädda fotografier.

”Visa upp våra heta badbilder”

Pikini ska alltså vara lösningen på problemet och den som använder appen kan välja att leta bland sina vänner eller personer som ingår i ens nätverk – till exempel personer från samma stad eller som går på samma skola.

– Vi älskar alla att hänga på stranden eller vid poolen, träffa nya människor och visa upp våra heta badbilder. Pikini hjälper oss att dela den upplevelsen, säger Ted till brobible.com.

Men trots det bikiniflörtande namnet påpekar Ted att appen riktar sig till både män och kvinnor.

– Kvinnor kan lika enkelt hitta mäns badbilder. När man installerar appen kan man välja om man vill se män, kvinnor eller båda delarna.

Appen planeras att lanseras i sommar lagom till badsäsongen – men redan nu finns den kritiserade appen Baddabing på marknaden som fungerar på liknande sätt.

Kan tänka mig att folk blir irriterade över en sån app, men va fan. Kan man visa sig på stranden i bikini kan man väl för fan visa sig på nätet i bikini.
Samma sak med folk som retuscherar bort nummerplåten när de säljer sin bil/mc. Vem som helst kan läsa nummerplåten när man kör så varför ta bort när man annonserar?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vem. Fan. Bryr. Sig?

Seriöst, har man inte viktigare saker att oroa sig över än att internetjättar övervakar folks surfande i vinstsyfte så är man fan illa ute.
Jag pratade med en kund om detta fenomen tidigare om just Facebook och jag sa att jag hade det men visste inte riktigt varför. Jag ser dock inget problem med att bli övervakad. Hon valde bort Facebook då hon och hennes karl har skyddad identitet och då ser jag ju genast ett problem med att skaffa sig ett Facebook-konto.

Men vi tvingar ju fram problemen, för det är ju i själva verket inget problem men vi vill så gärna att det ska vara det. Återigen, vem bryr sig om reklamen som dyker upp baseras på ditt surfande? Var inte en slöhjärna och gå på det helt enkelt. Och gamla klyschor som "Ja men du kommer köpa undermedvetet" går inte hem längre om man köper det man behöver, och inte för behov som man skapar när man ser annonsen.

"Facebook är som en drog. Vi vet att den är dålig för oss men vi kan inte sluta använda den. Dessutom så tar alla andra samma drog så hur farlig kan den vara?"

Varför är den farlig? För att folk missköter sina jobb och dylikt genom att kolla på facebook hela dagarna? Visst, men det kunde lika gärna ha varit något annat. Sunt förnuft tar dig långt, så istället för att skylla på det som verkligen märks så kanske man ska ta itu med problemen i botten. Till exempel ska man inte låta sina ungar på 10 år ha smartphones med internetuppkoppling så att de kan ägna större delen av sin vakna tid till att "umgås" med vänner på facebook...

Fan, det låter som att jag bryr mig. Men det gör jag verkligen inte, idioter och mindre vetande personer kommer det alltid att finnas och då kommer saker "missbrukas".

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Personligen skiter jag väll i kartläggningen. Men kan störa mig på att facebook ska ha äganderätten till mina bilder. Man ligger säkert uppe på någon tysk gaymc sida dit de sålt sommarens hojbilder:banana
När svensson använder media jättarnas bilder/filmer då ska de stämmas men när de är tvärtom då är de helt ok.

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Vem. Fan. Bryr. Sig?

Seriöst, har man inte viktigare saker att oroa sig över än att internetjättar övervakar folks surfande i vinstsyfte så är man fan illa ute.
Jag pratade med en kund om detta fenomen tidigare om just Facebook och jag sa att jag hade det men visste inte riktigt varför. Jag ser dock inget problem med att bli övervakad. Hon valde bort Facebook då hon och hennes karl har skyddad identitet och då ser jag ju genast ett problem med att skaffa sig ett Facebook-konto.

Men vi tvingar ju fram problemen, för det är ju i själva verket inget problem men vi vill så gärna att det ska vara det. Återigen, vem bryr sig om reklamen som dyker upp baseras på ditt surfande? Var inte en slöhjärna och gå på det helt enkelt. Och gamla klyschor som "Ja men du kommer köpa undermedvetet" går inte hem längre om man köper det man behöver, och inte för behov som man skapar när man ser annonsen.

"Facebook är som en drog. Vi vet att den är dålig för oss men vi kan inte sluta använda den. Dessutom så tar alla andra samma drog så hur farlig kan den vara?"

Varför är den farlig? För att folk missköter sina jobb och dylikt genom att kolla på facebook hela dagarna? Visst, men det kunde lika gärna ha varit något annat. Sunt förnuft tar dig långt, så istället för att skylla på det som verkligen märks så kanske man ska ta itu med problemen i botten. Till exempel ska man inte låta sina ungar på 10 år ha smartphones med internetuppkoppling så att de kan ägna större delen av sin vakna tid till att "umgås" med vänner på facebook...

Fan, det låter som att jag bryr mig. Men det gör jag verkligen inte, idioter och mindre vetande personer kommer det alltid att finnas och då kommer saker "missbrukas".
Riktad reklam är väl det minsta problemet om jag får säga det själv.
Det jag tänker på att det du lägger upp på FB kommer att vara där för alltid eftersom du har avsagt dig rätten till den infon. FB äger allt och kan sälja infon till de som vill betala för den. Vad som händer den dagen FB säljs eller slås ihop med nåt annat företag vet ingen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Riktad reklam är väl det minsta problemet om jag får säga det själv.
Det jag tänker på att det du lägger upp på FB kommer att vara där för alltid eftersom du har avsagt dig rätten till den infon. FB äger allt och kan sälja infon till de som vill betala för den. Vad som händer den dagen FB säljs eller slås ihop med nåt annat företag vet ingen.

Jo jag förstår vad du menar. Men just den biten kan man ju enkelt skydda sig emot utan att ens kunna något om datorer, genom att inte lägga upp sådant man inte vill att någon annan ska kunna utnyttja. Det är ju ändå inte så att det kommer som en nyhet och gör det ändå det så kanske man är lite naiv, eller till och med dum.

Jag ser faktiskt fortfarande inte problemen med det hela om man använder huvudet.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
29-årige Edward Snowden har självmant valt att träda fram som den individ som "visslat" fram informationen.
Undra vad som händer honom (och hans familj?) nu :confused:

- Jag kan inte med gott samvete låta den amerikanska regeringen förstöra privatliv, internetfrihet och grundläggande rättigheter för människor runtom i världen med hjälp av den här enorma övervakningsmaskinen de i hemlighet håller på att bygga, säger han i en filmad intervju på The Guardians hemsida.

Det var när Snowden 2007 blev ansvarig för internetsäkerhet inom CIA, och fick tillgång till en rad hemligstämplade dokument som tvivlen ska ha börjat väckas.

- Jag insåg att jag var del av något som gjorde betydligt mer skada än nytta.

För tre veckor sedan kopierade Snowden, enligt intervjun, de sista dokumenten, sade till sin arbetsgivare att han skulle behandlas för epilepsi och reste till Hongkong där han i ett hotellrum gömt sig sedan dess.

Han förväntar sig att amerikanska myndigheter kommer att jaga efter honom och säger att han planerar att flytta till Island, där han hoppas vara säkrare.

Detta bör dock inte vara så överraskande för någon... och framförallt bör man inte glömma att detta lär inte vara en enskild händelse som råkar läcka fram, det lär finnas MÅNGA snarlika system världen över, men det är såklart inget de ansvariga lobbyisterna/politikerna/militärerna/företagen kommer erkänna, tvärtom, de kommer styra media och folket mot att både försöka glömma denna incidenten OCH enbart fokusera på det som hänt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo jag förstår vad du menar. Men just den biten kan man ju enkelt skydda sig emot utan att ens kunna något om datorer, genom att inte lägga upp sådant man inte vill att någon annan ska kunna utnyttja. Det är ju ändå inte så att det kommer som en nyhet och gör det ändå det så kanske man är lite naiv, eller till och med dum.

Jag ser faktiskt fortfarande inte problemen med det hela om man använder huvudet.

Eller hur..

facebook är bra för att dela roliga filmer, boka möten, styra event osv.

Jag har skyddad profil, men delar ändå bara faktumet att fredagens torgöl med polaren var osedvanligt somrig och alldeles, alldeles underbar..

Viktig info har inte på FB att göra..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Eller hur..

facebook är bra för att dela roliga filmer, boka möten, styra event osv.

Jag har skyddad profil, men delar ändå bara faktumet att fredagens torgöl med polaren var osedvanligt somrig och alldeles, alldeles underbar..

Viktig info har inte på FB att göra..

Men du styr inte över vad dina "vänner" berättar om dig i chatt och meddelanden, men all den infon finns tillgänglig, samt sidorna du surfar på utanför FB som är anslutna till FB.

Det är en ganska komplett maktapparat

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men du styr inte över vad dina "vänner" berättar om dig i chatt och meddelanden, men all den infon finns tillgänglig, samt sidorna du surfar på utanför FB som är anslutna till FB.

Det är en ganska komplett maktapparat

"Sidorna utanför FB..." kräver ju fortfarande att man faktiskt använder FB som login, I don´t, ever.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
"Sidorna utanför FB..." kräver ju fortfarande att man faktiskt använder FB som login, I don´t, ever.

Mig veterligen behöver du aldrig logga in för att bli spårad

http://www.businessinsider.com/this-is-how-facebook-is-tracking-your-internet-activity-2012-9?op=1

This Is How Facebook Is Tracking Your Internet Activity

Mark Zuckerberg is watching you.
Facebook really is watching your every move online.

In testing out a new diagnostic tool called Abine DNT+, we noticed that Facebook has more than 200 "trackers" watching our internet activity.

Abine defines trackers as "a request that a webpage tries to make your browser perform that will share information intended to record, profile, or share your online activity." The trackers come in the shape of cookies, Javascript, 1-pixel beacons, and Iframes.

For example, cookies are tiny bits of software that web pages drop onto your device that identify you anonymously but nonetheless signal useful behavior about your background interests to advertisers who might want to target you. Facebook uses these types of cookies to activate the "like" buttons on other websites.

Critics call this spying. Advertisers call it targeting. That's how advertisers use Facebook to figure out when you're pregnant.

Read more: http://www.businessinsider.com/this...r-internet-activity-2012-9?op=1#ixzz2Vl55a600

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Herrejösses Madicken...

bara för att man har ett FB konto så snor dom ju inte halva hjärnan av en...

Man väljer ju själv vad man lägger upp, har du så dålig självkontroll??

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Herrejösses Madicken...

bara för att man har ett FB konto så snor dom ju inte halva hjärnan av en...

Man väljer ju själv vad man lägger upp, har du så dålig självkontroll??
Jag har inga problem, jag har ju inte ens fejsbook!
Men med tanke på den generella dator-kunskapen hos allmänheten så finns det en jävla massa människor som inte förstår vilken skada man kan göra sig själv när man skriver sin åsikt om något eller lägger upp, alt. får ett foto upplagt på sig själv.

Kolla TV4 fakta ikväll klockan 22:00. Det är inte jag som säger detta, det är experter på datasäkerhet som jobbar med problemen dagligen.

Konstigt att du är så liberal i frågan, du ogillar väl när storebror övervakar dig?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Var det inte MI5 chefens fru som la upp adress och bilder från nån fest med "spioner"? :rofl
Vart väl ett j-vla liv och killen fick avgå har jag för mig.
Så alla är nog inte helt på det klara med vilken info man skall lägga ut. :rolleyes:

Har ingen egen Fäjsbook men frun och döttrar spelar det hela tiden.

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Kan du inte skrika det på torget ska du inte skriva det på internet :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...