Äntligen nån med inblick - Var rädd om din integritet och våga vägra Facebook!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Okej så nu har vi gått från att facebook har användarvillkor till att NSA läser post?

Har det för övrigt kommit något gott från all denna övervakning? Och hur mycket ont har det kommit, alltså där någon faktiskt tagit skada?

Plötsligt? Tja, jag var inne på det området redan kl 13:21 idag...
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ra-Facebook!&p=5823908&viewfull=1#post5823908
Det är dessutom en del av ämnet så varför vill du sopa den biten under mattan?

Ibland kan priset vara för högt för det goda. Och industrispionage kan vara väldigt kostsamt för resten av världen och jag tycker inte ens att ett räddat WTC motiverar det hela.

Rent globalt är USA på väg att förlora sin ekonomiska världsdominans och det skulle lätt kunna räddas genom omfattande globalt industrispionage som nu är möjligt. Ger man politiker dylika möjligheter så kommer någon förr eller senare att nyttja dessa.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Facebook känns som det minst farliga avslöjandet.

Enligt ett av dokumenten får Prism tillgång till video, photo file transfers, email, chat och en massa annat från bland annat Google och Apple. Då kan man väl anta att NSA får tag på bilder, sms, mail m.m. från både Android och Apple telefoner? Ett av våra systerföretag har Apple som tjänstetelefon så jag kan tänka mig att mycket känslig data kan hamna i fel händer och kraftigt försämra våra konkuransfördelar.

Iof ska Prism även ha tillgång till Microsoft, så då är vi väl dom flesta företag ganska oskyddade om NSA vill komma åt information.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Snowden trädde fram då alternativet skulle vara att bli lönnmördad och ingen skulle nånsin veta. Nu är det ju lite knepigare då mycket få skulle tro på en olycka eller sjukdom....

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Satan, nu får CIA nys om sidan.
Alla ni som bytt till miniskyltar och blinkers, byt genast tillbaka eftersom det kommer att genomföras kontroller framöver.

Tror alla lagbrytare eller andra hojåkare med misstänkt beteende kommer buntas ihop i ett flygplan till Guantanamo med pappåsar över huvudena och lugnande uppkört i rumpen. :4skrika

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Yamaha FZ6 2007
Bäst att leva i den verkliga världen och inte så mycket på internett kanske... Har man flera hundra facebook vänner är man nog inte så intresserad i att ha ett privatliv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vissa får ju den värld de önskar sig
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/britter-spionerade-under-g20-mote_8270762.svd

Det har alltså redan bevisats att allt som kan utnyttjas fel kommer förr eller senare att utnyttjas fel. Och det tog inte lång tid. Fundera över vilken värld ni vill leva i om 20 år, 40 år och vilken värld vill ni att era barn ska leva i?

Fast i en tid när världen domineras av överbeskyddande curlingföräldrar så kanske sista frågan var malplacerad...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
“Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.”

― Benjamin Franklin

Undrar vad han skulle sagt om den värld vi har idag och som hans efterföljare skapat.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
“Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.”

― Benjamin Franklin

Undrar vad han skulle sagt om den värld vi har idag och som hans efterföljare skapat.
Ett idiotiskt uttalande och knappast värt ett citat.
Säger man så har man nog aldrig upplevt äkta otrygghet. Då talar jag inte om den sortens otrygghet Svennebanan känner när media larmar om att det finns 0,01% häst i färdigmaten. Jag talar om den sorterns otrygghet man känner när man inte ens vet om man kommer överleva dagen p.g.a svält, våld, sjukdom eller andra hemskheter.

Ta Ryssland t.ex. Det är nog inte många som gillar hur Putin inskränker demokrati och friheter, men jag kan ändå fatta att en majoritet av ryssarna gillar honom eftersom hans politik erbjuder ett tryggare liv för de flesta. "hellre mat på bordet än demokrati" typ...

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Säger man så har man nog aldrig upplevt äkta otrygghet. Då talar jag inte om den sortens otrygghet Svennebanan känner när media larmar om att det finns 0,01% häst i färdigmaten. Jag talar om den sorterns otrygghet man känner när man inte ens vet om man kommer överleva dagen p.g.a svält, våld, sjukdom eller andra hemskheter.

Ta Ryssland t.ex. Det är nog inte många som gillar hur Putin inskränker demokrati och friheter, men jag kan ändå fatta att en majoritet av ryssarna gillar honom eftersom hans politik erbjuder ett tryggare liv för de flesta. "hellre mat på bordet än demokrati" typ...

Frihet och trygghet hör inte ihop. Du kan antingen ha det ena eller det andra. De som påstår att de får en större frihet genom att ge avkall på sin frihet för trygghetens skull förtjänar därför ingen av dem. Vad är det idiotiska med det snarare än att du är en simpel trygghetsnarkoman?

Putin är inte populär för att han "ger mat på bordet", snarare att han är det enda alternativet (med verklig makt).

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Tror du misstolkar eller missförstår citatet.

Det är lika sant nu som när det uttalades.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ett liv utan frihet är kanske inte så tryggt heller.

Visst kan man ur ett perspektiv säga att Fritzels dotter levde i en väldigt stor trygghet nere i källaren. Men samtidigt ändå inte...

Tror du att ett fullständigt kontrollsystem över varje individ skulle hindra den sortens otrygghet? Jag tro kanske några våldsfall skulle försvinna i bästa fall men resten av dina exempel skulle finnas kvar och kanske rent av förvärras.

Och ett mycket större problem än att Svennebanans facebook spioneras är ju de otaliga fall av industrispionage som usa har möjlighet att utföra och på så sätt gynna sin egen industri. Om sånt sker i större skala så riskerar det slå ut andra företag i världen som i grunden var bättre än de som överlever. Det i sin tur minskar snabbt produktionen av mat, industrivaror, mediciner osv
Vad händer med våldsspiralen i ett land eller en världsdel som blir utan dessa varor?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Frihet och trygghet hör inte ihop. Du kan antingen ha det ena eller det andra. De som påstår att de får en större frihet genom att ge avkall på sin frihet för trygghetens skull förtjänar därför ingen av dem. Vad är det idiotiska med det snarare än att du är en simpel trygghetsnarkoman?

Putin är inte populär för att han "ger mat på bordet", snarare att han är det enda alternativet (med verklig makt).
Jag tycker personligen inte trygghet och frihet behöver stå i motsatsförhållande. Finns länder med både trygghet och frihet, typ Sverige (nåja...), och länder utan både trygghet och frihet.

Att vilja ha båda är det självklara för alla människor.
Men i valet att dö fri eller leva ofri väljer man det senare.
Att leva är tryggare än att dö...
Tror du misstolkar eller missförstår citatet.

Det är lika sant nu som när det uttalades.
Förklara då gärna. Jag vidhåller att någon som uttalar sej så inte har upplevt äkta otrygghet.
Ett liv utan frihet är kanske inte så tryggt heller.
Sant, men ett liv likväl.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag tycker personligen inte trygghet och frihet behöver stå i motsatsförhållande. Finns länder med både trygghet och frihet, typ Sverige (nåja...), och länder utan både trygghet och frihet.

Att vilja ha båda är det självklara för alla människor.
Men i valet att dö fri eller leva ofri väljer man det senare.
Att leva är tryggare än att dö...Förklara då gärna. Jag vidhåller att någon som uttalar sej så inte har upplevt äkta otrygghet.Sant, men ett liv likväl.

Så bara den dom verkligen upplevt otrygghet skall få vara trygg?

Den som redan är trygg skall var glad för det, snällt se på medans den försvinner och avvakta tills han inte har någon kvar innan han gör något åt det?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...
Att leva är tryggare än att dö....

Om du fick välja mellan resten av livet i fängelse och bara en dag kvar att leva så väljer du säkert fängelset. Och det skulle nog jag också göra. Men säg en vecka kvar att leva i frihet? En månad kvar att leva? Ett år? 10 år? Jag tror inte ens du skulle välja resten av livet i fängelse framför 10 år kvar att leva, men i frihet.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...