Skönt att nån ställer upp när såna som jag inte kan...men du valde verkligen årets vintrigaste dag också
JeppDu kommer väl ihåg att Jesus hatar alla som inte kör på bakhjulet.
Det gick väl ryktenFinns fler som har startat sin säsong oxå
Finns fler som har startat sin säsong oxå
Det här med att ladda batteriet verkar vara väldigt populärt, samma visa varje vinter, även bland folk med hyfsat nya hojar. Är det så att många har problem med att batteriet drar ur över vintern, eller är det mest för att man "ska" göra så? Min nuvarande hoj börjar ju få några år på nacken nu (en 04), och jag har aldrig laddat den. Den är alltid lika pigg på starten när våren kommer som den var på hösten, trots att den alltid stått ute eller i kallgarage, och det periodvis varit svinkallt ute (även om det här inte precis är Umeå förstås).Började faktiskt fundera på att ladda batteriet för 1vecka sedan ...
Tycker mest att det verkar som folk får problem med att laddare slaktar batterierna. Det beror förstås mycket på hur man laddar och vad man har för laddare, och jag kanske varit ovanligt lyckligt lottad med bra batterier, men mitt intryck är att risken att överladda gör att man ofta sabbar mer än det hjälper. Har man väl börjat blir man tvungen att fortsätta, typ.
Brukar starta den och låta den gå 20 minuter någon gång i månaden över vintern, och det har funkat kalas för mig.
Dra ur är nog att ta i, att starta den förbrukar ca 1% av energin i ett fullt batteri. Att låta motorn gå ordentligt varm någon gång ibland tror jag inte att den tar skada av, tvärtom brukar hojar (och bilar för den delen) vara betydligt mer lättstartade om de blivit någorlunda regelbundet varmkörda än om de stått många månader orörda, enligt min erfarenhet.Om du startar hojen och låter den gå en gång i månaden så drar du först ur och sedan laddar du upp batteriet, dessutom låter du hojen gå på tomgång, kanske det onyttigaste man gör med en motor.
(miljömuppar kan fylla i med avgasutsläppen)
Jo, folk (och reklamen) brukar säga det, men ändå tycker jag man då och då läser om folk som haft just sådana och lyckats sabba sina batterier på orimligt kort tid, men det kan ju förstås bero på annat också. Jag bara undrar eftersom jag inte sett behovet av att underhållsladda ett friskt batteri (om man inte har saker som larm som står och drar ur hela tiden då).En bra laddare skadar inte batteriet, jag köpte en Ctek, den KAN man koppla på och lämmna hur länge som helst, jag hade tänkt göra det, men istället blev den använd till annat.
Hojen startade ändå på våren.
Dra ur är nog att ta i, att starta den förbrukar ca 1% av energin i ett fullt batteri. Att låta motorn gå ordentligt varm någon gång ibland tror jag inte att den tar skada av, tvärtom brukar hojar (och bilar för den delen) vara betydligt mer lättstartade om de blivit någorlunda regelbundet varmkörda än om de stått många månader orörda, enligt min erfarenhet.
Där är du helt fel ute. Motorn du kallstartar och går på tomgång blir ej riktigt varm fastän tempgivaren säger det. Du fyller oljetråget och oljan med bensin och fukt som blandas i oljan och aldrig dunstar, räcker inte med att stå och tomvarva för det. Bara dumheter att starta en motor och tro att den mår bättre av det. Korrosion och syrabildning i oljan kommer som ett brev på posten.
Varmköra en gång i månaden är regelbunden misshandel av motorn.
Visst finns effekten du beskriver, men låter man den bli ordentligt varm (vilket förvisso tar längre tid än tempmätaren indikerar, men visst kommer man dit), så är de rätt marginella. Dessutom har en stor del av fukten som blandas in i oljan när man startar den redan innan tagits upp i den tunna oljefilm som skyddar alla delar i motorn under den tid den stått stilla, som har väldigt stor yta i förhållande till sin volym. Vad som händer när man startar är att den oljan blandas om med den i tråget, vilket höjer fukthalten i oljan i tråget något, men samtidigt ersätter oljefilmen med olja med betydligt mindre fukt. Både plus och minus alltså, personligen är jag betydligt mer rädd om oljefilmen, oljan byter jag så ofta att den totala fukthalten inte bör vara ett problem. Feel free to disagree.Där är du helt fel ute. Motorn du kallstartar och går på tomgång blir ej riktigt varm fastän tempgivaren säger det. Du fyller oljetråget och oljan med bensin och fukt som blandas i oljan och aldrig dunstar, räcker inte med att stå och tomvarva för det. Bara dumheter att starta en motor och tro att den mår bättre av det. Korrosion och syrabildning i oljan kommer som ett brev på posten.
Jag är av den åsikten att all tomgångskörning är av ondo. Även den som en del gör innan dom kör. Avsikten att vara rädd om sin älskling blir ju så fel.
Starta hojen, låt gå i 10 sekunder och kör lugnt tills den är varm. Motorn mår sämre av att varmköras på tomgång, det tar längre tid och ingen belastning som motorn vill ha. Som alla borde veta mår en motor bäst vid normal belastning och normalt varvtal.
Fukt finns inte på en oljehinna i en riktigt varm motor. Ej i tråget heller. Den kokar bort tillsammans med bensin.
Däremot en tomgångskörd motor får en gnutta bensin i oljan, vid varje tomgångskörning. Blir inte moton körd med belastning och rätt arbetstemperatur stannar bensinen kvar. Fukt kommer av kondens. Den fås bort på samma sätt.
Att tomvarva tills tempmätaren säger 80 grader säger inte mycket.
Har du nån gång kört med oljetempmätare? Den kan komma upp i temp mycket senare än vattnet. Faktiskt svårt att få upp oljetemp på tomgång, motorn kokar väl före.
Finns hur mycket som helst om detta att läsa på webben.
Jo, jag vet det, men nu står ju inte valet mellan att köra den vid normal belastning och att köra den på tomgång, utan mellan att köra den på tomgång tills den är ordentligt varm, eller inte köra den alls.Som alla borde veta mår en motor bäst vid normal belastning och normalt varvtal.
Precis.Fukt finns inte på en oljehinna i en riktigt varm motor. Ej i tråget heller. Den kokar bort tillsammans med bensin.
Jag brukar köra den tills fläkten startar, dvs vid 106 grader i vattnet, och sedan ungefär lika länge till vid den temperaturen (och nej, motorn kokar inte av det). Har inte mätt tempen i oljan, och den är förstås inte lika varm som efter en stunds hårdkörning, men jag skulle säga att den är hyfsat varm ändå.Att tomvarva tills tempmätaren säger 80 grader säger inte mycket.
Har du nån gång kört med oljetempmätare? Den kan komma upp i temp mycket senare än vattnet. Faktiskt svårt att få upp oljetemp på tomgång, motorn kokar väl före.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |