Äntligen säsong!

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Var verkligen på tiden att man fick köra lite! Var vikare för ärkeposören nere på kajen... :D
 

Bifogat

  • hoj.jpg
    hoj.jpg
    84 KB · Visningar: 134

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Skönt att nån ställer upp när såna som jag inte kan...men du valde verkligen årets vintrigaste dag också :gnissla
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Vad äcklig du är.
Du kommer väl ihåg att Jesus hatar alla som inte kör på bakhjulet.
 

ZiMMeN

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Umeå
Hoj
*
Finns fler som har startat sin säsong oxå :mad:
 

Bifogat

  • P290208_12.38.JPG
    P290208_12.38.JPG
    154.1 KB · Visningar: 252

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ähh, lite snö har väl ingen dött av (fotot dock inte taget i år)
 

Bifogat

  • Hjulkort.JPG
    Hjulkort.JPG
    26.3 KB · Visningar: 103

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Umeå
Hoj
Se bild
Började faktiskt fundera på att ladda batteriet för 1vecka sedan, känns litegran som det "frös inne" nu med sista snön..får vänta ett tag till verkar det som :/

/f
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Började faktiskt fundera på att ladda batteriet för 1vecka sedan ...
Det här med att ladda batteriet verkar vara väldigt populärt, samma visa varje vinter, även bland folk med hyfsat nya hojar. Är det så att många har problem med att batteriet drar ur över vintern, eller är det mest för att man "ska" göra så? Min nuvarande hoj börjar ju få några år på nacken nu (en 04), och jag har aldrig laddat den. Den är alltid lika pigg på starten när våren kommer som den var på hösten, trots att den alltid stått ute eller i kallgarage, och det periodvis varit svinkallt ute (även om det här inte precis är Umeå förstås).

Tycker mest att det verkar som folk får problem med att laddare slaktar batterierna. Det beror förstås mycket på hur man laddar och vad man har för laddare, och jag kanske varit ovanligt lyckligt lottad med bra batterier, men mitt intryck är att risken att överladda gör att man ofta sabbar mer än det hjälper. Har man väl börjat blir man tvungen att fortsätta, typ.

Brukar starta den och låta den gå 20 minuter någon gång i månaden över vintern, och det har funkat kalas för mig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycker mest att det verkar som folk får problem med att laddare slaktar batterierna. Det beror förstås mycket på hur man laddar och vad man har för laddare, och jag kanske varit ovanligt lyckligt lottad med bra batterier, men mitt intryck är att risken att överladda gör att man ofta sabbar mer än det hjälper. Har man väl börjat blir man tvungen att fortsätta, typ.

Brukar starta den och låta den gå 20 minuter någon gång i månaden över vintern, och det har funkat kalas för mig.

Om du startar hojen och låter den gå en gång i månaden så drar du först ur och sedan laddar du upp batteriet, dessutom låter du hojen gå på tomgång, kanske det onyttigaste man gör med en motor.
(miljömuppar kan fylla i med avgasutsläppen)

En bra laddare skadar inte batteriet, jag köpte en Ctek, den KAN man koppla på och lämmna hur länge som helst, jag hade tänkt göra det, men istället blev den använd till annat.
Hojen startade ändå på våren.

Men visst, har man larm eller klocka så lär batteriet dö under vintern om man inte underhållsladdar, och då kan man antingen göra det manuellt, eller köpa en som man kan lämna obevakad.

Köp en Ctek, finns snart sagt överallt, kostar mellan 450-1500, jag har en som kostar ca700:- och den laddar jag ALLT med, inklusive stora fritidsbatterier, traktorbatterier, bilbatterier, gräsklippartraktor, motorcyklar och annat...
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Om du startar hojen och låter den gå en gång i månaden så drar du först ur och sedan laddar du upp batteriet, dessutom låter du hojen gå på tomgång, kanske det onyttigaste man gör med en motor.
(miljömuppar kan fylla i med avgasutsläppen)
Dra ur är nog att ta i, att starta den förbrukar ca 1% av energin i ett fullt batteri. Att låta motorn gå ordentligt varm någon gång ibland tror jag inte att den tar skada av, tvärtom brukar hojar (och bilar för den delen) vara betydligt mer lättstartade om de blivit någorlunda regelbundet varmkörda än om de stått många månader orörda, enligt min erfarenhet.

Jag har för övrigt inte motorcykel för miljöns skull.

En bra laddare skadar inte batteriet, jag köpte en Ctek, den KAN man koppla på och lämmna hur länge som helst, jag hade tänkt göra det, men istället blev den använd till annat.
Hojen startade ändå på våren.
Jo, folk (och reklamen) brukar säga det, men ändå tycker jag man då och då läser om folk som haft just sådana och lyckats sabba sina batterier på orimligt kort tid, men det kan ju förstås bero på annat också. Jag bara undrar eftersom jag inte sett behovet av att underhållsladda ett friskt batteri (om man inte har saker som larm som står och drar ur hela tiden då).
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Dra ur är nog att ta i, att starta den förbrukar ca 1% av energin i ett fullt batteri. Att låta motorn gå ordentligt varm någon gång ibland tror jag inte att den tar skada av, tvärtom brukar hojar (och bilar för den delen) vara betydligt mer lättstartade om de blivit någorlunda regelbundet varmkörda än om de stått många månader orörda, enligt min erfarenhet.

Där är du helt fel ute. Motorn du kallstartar och går på tomgång blir ej riktigt varm fastän tempgivaren säger det. Du fyller oljetråget och oljan med bensin och fukt som blandas i oljan och aldrig dunstar, räcker inte med att stå och tomvarva för det. Bara dumheter att starta en motor och tro att den mår bättre av det. Korrosion och syrabildning i oljan kommer som ett brev på posten.
Varmköra en gång i månaden är regelbunden misshandel av motorn.
 

XT

Medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
BANDIT 1200N -03
Starta under vintern

Där är du helt fel ute. Motorn du kallstartar och går på tomgång blir ej riktigt varm fastän tempgivaren säger det. Du fyller oljetråget och oljan med bensin och fukt som blandas i oljan och aldrig dunstar, räcker inte med att stå och tomvarva för det. Bara dumheter att starta en motor och tro att den mår bättre av det. Korrosion och syrabildning i oljan kommer som ett brev på posten.
Varmköra en gång i månaden är regelbunden misshandel av motorn.

Du har så rätt så! Du har blivit vis på "gamla" dar! Byt olja på hösten (med varmkörd motor) vid avställning, starta den å låt den gå en kort stund medan den fortfarande är varm så att den nya oljan får snurra runt i motorn sen stopp och dränera förgaseriet sen ska den inte startas förrän det är dags att ta ut den igen. Det är korkat att starta den under vintern som herr Mell så väl uttrycker det.
/Anders
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Där är du helt fel ute. Motorn du kallstartar och går på tomgång blir ej riktigt varm fastän tempgivaren säger det. Du fyller oljetråget och oljan med bensin och fukt som blandas i oljan och aldrig dunstar, räcker inte med att stå och tomvarva för det. Bara dumheter att starta en motor och tro att den mår bättre av det. Korrosion och syrabildning i oljan kommer som ett brev på posten.
Visst finns effekten du beskriver, men låter man den bli ordentligt varm (vilket förvisso tar längre tid än tempmätaren indikerar, men visst kommer man dit), så är de rätt marginella. Dessutom har en stor del av fukten som blandas in i oljan när man startar den redan innan tagits upp i den tunna oljefilm som skyddar alla delar i motorn under den tid den stått stilla, som har väldigt stor yta i förhållande till sin volym. Vad som händer när man startar är att den oljan blandas om med den i tråget, vilket höjer fukthalten i oljan i tråget något, men samtidigt ersätter oljefilmen med olja med betydligt mindre fukt. Både plus och minus alltså, personligen är jag betydligt mer rädd om oljefilmen, oljan byter jag så ofta att den totala fukthalten inte bör vara ett problem. Feel free to disagree.

Dessutom får man ju i rent terapisyfte höra sin älskling då och då. :)
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jag är av den åsikten att all tomgångskörning är av ondo. Även den som en del gör innan dom kör. Avsikten att vara rädd om sin älskling blir ju så fel.
Starta hojen, låt gå i 10 sekunder och kör lugnt tills den är varm. Motorn mår sämre av att varmköras på tomgång, det tar längre tid och ingen belastning som motorn vill ha. Som alla borde veta mår en motor bäst vid normal belastning och normalt varvtal.
Fukt finns inte på en oljehinna i en riktigt varm motor. Ej i tråget heller. Den kokar bort tillsammans med bensin.
Däremot en tomgångskörd motor får en gnutta bensin i oljan, vid varje tomgångskörning. Blir inte moton körd med belastning och rätt arbetstemperatur stannar bensinen kvar. Fukt kommer av kondens. Den fås bort på samma sätt.
Att tomvarva tills tempmätaren säger 80 grader säger inte mycket.
Har du nån gång kört med oljetempmätare? Den kan komma upp i temp mycket senare än vattnet. Faktiskt svårt att få upp oljetemp på tomgång, motorn kokar väl före.
Finns hur mycket som helst om detta att läsa på webben.
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Jag är av den åsikten att all tomgångskörning är av ondo. Även den som en del gör innan dom kör. Avsikten att vara rädd om sin älskling blir ju så fel.
Starta hojen, låt gå i 10 sekunder och kör lugnt tills den är varm. Motorn mår sämre av att varmköras på tomgång, det tar längre tid och ingen belastning som motorn vill ha. Som alla borde veta mår en motor bäst vid normal belastning och normalt varvtal.
Fukt finns inte på en oljehinna i en riktigt varm motor. Ej i tråget heller. Den kokar bort tillsammans med bensin.
Däremot en tomgångskörd motor får en gnutta bensin i oljan, vid varje tomgångskörning. Blir inte moton körd med belastning och rätt arbetstemperatur stannar bensinen kvar. Fukt kommer av kondens. Den fås bort på samma sätt.
Att tomvarva tills tempmätaren säger 80 grader säger inte mycket.
Har du nån gång kört med oljetempmätare? Den kan komma upp i temp mycket senare än vattnet. Faktiskt svårt att få upp oljetemp på tomgång, motorn kokar väl före.
Finns hur mycket som helst om detta att läsa på webben.


Men va fan...
Då har jag alltid gjort fel:-(
Startar hojen medans jag klär på mig(så den blir varm).
Sen kör jag iväg försiktigt i början.
Jaha,man kanske får ändra rutinerna då?
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Som alla borde veta mår en motor bäst vid normal belastning och normalt varvtal.
Jo, jag vet det, men nu står ju inte valet mellan att köra den vid normal belastning och att köra den på tomgång, utan mellan att köra den på tomgång tills den är ordentligt varm, eller inte köra den alls.

Fukt finns inte på en oljehinna i en riktigt varm motor. Ej i tråget heller. Den kokar bort tillsammans med bensin.
Precis. ;)

Att tomvarva tills tempmätaren säger 80 grader säger inte mycket.
Har du nån gång kört med oljetempmätare? Den kan komma upp i temp mycket senare än vattnet. Faktiskt svårt att få upp oljetemp på tomgång, motorn kokar väl före.
Jag brukar köra den tills fläkten startar, dvs vid 106 grader i vattnet, och sedan ungefär lika länge till vid den temperaturen (och nej, motorn kokar inte av det). Har inte mätt tempen i oljan, och den är förstås inte lika varm som efter en stunds hårdkörning, men jag skulle säga att den är hyfsat varm ändå.

Jag vet att det finns massor att läsa om att motorer inte mår bra av att startas och stängas av innan de hunnit bli ordentligt varma, och det håller jag helt med om. Frågan här är om de mår sämre av startas och gå så länge att de faktiskt blir ordentligt varma (enligt min uppfattning i alla fall), än att stå kalla en hel vinter och samla fukt ur luften. Det är en helt annan fråga, och där har vi nog olika uppfattning helt enkelt. Helt ok för mig.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top