Är 200mil/år verkligen rimligt?

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
LiQUiD skrev:
man kan ju aldrig åka för mycket ... minst 1000 mil per säsong
Sant sant men fördelar man det på ett par hojjar så blir det inte så mkt per hoj :)
Har en r6 o1 som gått under 1000 mil uttagen 2003-07-30.och en r1 05 som gått ca 380 förmodligen kommer den senaste andvändas mest i sommar och köra om r6:ans trippmätare så r6:an kommer nog förbli en lågmilare :gnissla .
Tjejjen ska ta hojkort, så lite övningskörning kanske det blir med r6:an iallafall. :3freak
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
R1 wannabe skrev:
ni i snitt per år med era ögonstenar?

Jag hamnar iallafall minst på 600 mil. Även om jag inte tar den till jobbet så ryker ju i snitt 15 mil på en onsdagkväll.

jag tycker 600 mil är oresonligt lite, själv hamnar jag på 1500+mil/år när jag kör gata. 2005 blev det 650mil på bana..
//håkan
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Zee skrev:


Ja..och & och.....du presenterar en fullständig köpguide till någon som bara tycker en annons är konstig, som inte verkar vara i köptagen.

Men du kanske gillar att skriva en massa om hur man kolla upp hojar ändå, så...tja gör som du vill då.
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Det finns många faktorer att väga in och tänka på:
- Hur gammal är ägaren?
- Är ägaren singel eller har familj?
- Jobbar ägaren mycket på annan ort, kanske med övernattningar?
- Bor ägaren i hyreslägenhet eller villa (en villa kan sluka MYCKET tid).
- Hur många hojar har ägaren?
- Andra intressen?

Allt detta påverkar ju den tid man har över att köra på, så fråga ägaren direkt
och döm inte automatiskt ut en hoj med lågt miltal.

Själv hinner jag med 250-300 mil per säsong (har familj) och känner mig ändå
ganska nöjd. Visst skulle jag vilja köra mer, men tiden finns helt enkelt inte.

Därför kan man känna en viss irritation mot folk som direkt tror att hojen
är skruvad, alternativt mätaren bortkopplad, bara för att den inte gått över
1000 mil per säsong :gnissla

Är det dock taskig historik samt många ägare på hojen (mer än 1 per år),
så skulle i alla fall jag vara misstänksam.

R1 wannabe skrev:
Såg denna annons ute på blocket och undrar om det verkligen är rimligt?

http://www.blocket.se/vi/7142392.htm?ca=11_s

Självklart kan jag komma på 1000 anledningar själv till att just denna gått väldigt lite men vad kör ni i snitt per år med era ögonstenar?

Jag hamnar iallafall minst på 600 mil. Även om jag inte tar den till jobbet så ryker ju i snitt 15 mil på en onsdagkväll.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
R1 wannabe skrev:
Såg denna annons ute på blocket och undrar om det verkligen är rimligt?

http://www.blocket.se/vi/7142392.htm?ca=11_s

Självklart kan jag komma på 1000 anledningar själv till att just denna gått väldigt lite men vad kör ni i snitt per år med era ögonstenar?

Jag hamnar iallafall minst på 600 mil. Även om jag inte tar den till jobbet så ryker ju i snitt 15 mil på en onsdagkväll.


Det kan säkert vara sant att den gått så lite. Men personligen så vill jag inte betala massa pengar i försäkring, värdeminskning mm. för att enbart köra 200 mil/år. Jag kör ca 1500 mil per år med min hoj.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
HanneZ skrev:
En hoj som gått på bana sen -99 bör ha körts omkull både en och två gånger. Då borde det finnas märken på sving eller fotpinnar etc.

Det har du ju alldeles för mycket rätt i faktiskt. :) Good point
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Det är väll rimlig. Tycker det verkar mer rimligt att köra 200 mil / år än över 1000 (lyckostar :D ). Kör själv runt 500-700 mil /år och jag tycker inte jag gör annat när jag är ledig :hihi

Funderar själv på att köpa en 954a som gått under 100 mil.. det finns folk till allt :lol
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chronic skrev:
Ja..och & och.....du presenterar en fullständig köpguide till någon som bara tycker en annons är konstig, som inte verkar vara i köptagen.

Men du kanske gillar att skriva en massa om hur man kolla upp hojar ändå, så...tja gör som du vill då.

Då slipper jag dryga kommentarer i fortsättningen när jag diskuterar ämnet? Tack! :tummenupp
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Zee skrev:
Då slipper jag dryga kommentarer i fortsättningen när jag diskuterar ämnet? Tack! :tummenupp

Tycker det va bra jag :va 2000 mil på ett drivpaket va bra info för mig om inte annat. Körde slut på ett nytt drivpaket sist på 800 mil (bus bus :D ). Trodde en cykel som gått runt 600 mil skulle va dax att byta drivpaket på... shi fick ja :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kenya skrev:
Tycker det va bra jag :va 2000 mil på ett drivpaket va bra info för mig om inte annat. Körde slut på ett nytt drivpaket sist på 800 mil (bus bus :D ). Trodde en cykel som gått runt 600 mil skulle va dax att byta drivpaket på... shi fick ja :tummenupp

Lungt. 2000mil+ förutsätter smörjning efter varje åkpass och rätt spel inställt. Körs det humant kan drivpaket gå bra mycket mer dessutom.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Kenya skrev:
Tycker det va bra jag :va 2000 mil på ett drivpaket va bra info för mig om inte annat. Körde slut på ett nytt drivpaket sist på 800 mil (bus bus :D ). Trodde en cykel som gått runt 600 mil skulle va dax att byta drivpaket på... shi fick ja :tummenupp

Firestormen jag hade gick 2700 mil innan jag bytte drivpaket, buskörning, bankörning o allt annat skoj också
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
håkan skrev:
Firestormen jag hade gick 2700 mil innan jag bytte drivpaket, buskörning, bankörning o allt annat skoj också

Jävelberg.. de va inte blygt. Måste ju vara stor skillnad mellan kvalitén på olika paket då eller?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kenya skrev:
Jävelberg.. de va inte blygt. Måste ju vara stor skillnad mellan kvalitén på olika paket då eller?
Ja iof kan det skilja lite på kvallen, men sköter man drivpaketet så håller det läääänge, man ska inte spänna kedjan för hårt/löst, man ska smörja ofta med ett bra spray, chainwax tycker jag är skräp, bättre att satsa på något som tränger in bättre, mitt drivpaket brukar hålla +3000 mil på gathojen som iof går lite bana ibland oxo.

På rejshojarna byter jag innan det börjar se slitet ut, man vill ju inte klyva blocket i ren snålhet.

Angående mil per år så rullar SH allt från nästan ingenting till flera tusen mil om året, jag körde 2400 mil det första året, allt beror på jobb, familj, ekonomi, fritid och annat, kör ungefär 1000 mil per år i snitt nuförtiden.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Chronic skrev:
Har var nog inte köpsugen, utan ville bara misstänkliggöra någon.
Om syftar på mig så har du fel.

Jag vill inte misstänkliggöra någon utan undrar bara hur det kommer sig att en cykel bara går i snitt 200 mil per säsong då jag själv aldrig skulle hamna på det snittet.

Att han + alla andra eventuella ägare av cykeln inte kommit upp i mer än 200 mil per säsong går alltid att förklara men håll med om att sannolikheten ökar ju mindre miltal och äldre årsmodell att det kan vara fråga om fusk.
Därmed inte sagt att det är så i detta fall, men det gör iallafall att jag nog tittar på en annan Mc för att minska risken att bli lurad.

Jag är således köpsugen OCH ställde frågan för att se om det normala är 200 mil per år. Anledningen till att jag tog med länken var dels för att den ÄR publicerad offentligt och för att han kanske fanns här på SH.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Säg att en hojåkare bara kör en sväng på 10 mil varje söndag förmiddag under 20 veckor av året. 20*10 = 200 mil/år. Inget konstigt med det, anser jag. :)
 

Phasma

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Sverige
Hoj
Flera....
Dr madNESS skrev:
Mår dåligt när jag läser hur LITE folk kör, nån som hittat nåt som är roligare så fram med det! :confused:

/1000mil på 3 mån....

Försöker.....40 mil cirkus denna månad...... :)

S#3
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top