Heaven
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 29 Oct 2023
- Hoj
- Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Skulle starta hojen för säsongens första hojtur, men det gick inte. Hjälpte inte att ladda batteriet fullt. Upplevde hojen mer svårstartad under slutet av förra säsongen och samma sak för ett par månader sedan när jag gjorde service. Men då gick den igång efter att jag laddat batteriet.
Först tänkte jag att det inte borde vara batteriet, då jag alltid varit noga med att underhållsladda ca 1 gång/månad under vintern och det är ett relativt nytt Yuasa-batteri. Sen kollade jag och insåg att det det är 5 år sedan jag bytte batteri senast.
Jag gjorde senaste startförsöket igår eftermiddag, efter att batteriet laddats upp fullt. Batterispänningen nu på förmiddagen (ca 16 timmar senare) mäter jag till 12,39 V.
Det kan förstås finnas flera andra tänkbara anledningar som t ex dåliga tändstift eller att ventilspelet behöver justeras, men jag landar i att nästa åtgärd att testa med självklarhet borde vara att byta batteriet. Dels pga. spänningen och att det trots allt är 5 år gammalt, dels pga. hur den beter sig vid startförsöken. Startmotorn går ett par varv varje gång, varpå displayen släcks och sedan tänds. Det är som att batteriet får slut på kräm och då avbryts startförsöket. Inte som på en gammal omodern motor med dåligt batteri där det går långsammare och långsammare, men jag gissar att elektroniken känner av spänning eller ström och inte fortsätter dra runt startmotorn om den är för låg.
Det är en BMW S1000R (2015) som har gått ca 4 500 mil. Tändstift byttes senast vid 3 000 mil och då gjordes även kontroll av ventilspel.
Tänker jag rätt eller borde jag kolla något annat innan jag byter batteriet?
Först tänkte jag att det inte borde vara batteriet, då jag alltid varit noga med att underhållsladda ca 1 gång/månad under vintern och det är ett relativt nytt Yuasa-batteri. Sen kollade jag och insåg att det det är 5 år sedan jag bytte batteri senast.
Jag gjorde senaste startförsöket igår eftermiddag, efter att batteriet laddats upp fullt. Batterispänningen nu på förmiddagen (ca 16 timmar senare) mäter jag till 12,39 V.
Det kan förstås finnas flera andra tänkbara anledningar som t ex dåliga tändstift eller att ventilspelet behöver justeras, men jag landar i att nästa åtgärd att testa med självklarhet borde vara att byta batteriet. Dels pga. spänningen och att det trots allt är 5 år gammalt, dels pga. hur den beter sig vid startförsöken. Startmotorn går ett par varv varje gång, varpå displayen släcks och sedan tänds. Det är som att batteriet får slut på kräm och då avbryts startförsöket. Inte som på en gammal omodern motor med dåligt batteri där det går långsammare och långsammare, men jag gissar att elektroniken känner av spänning eller ström och inte fortsätter dra runt startmotorn om den är för låg.
Det är en BMW S1000R (2015) som har gått ca 4 500 mil. Tändstift byttes senast vid 3 000 mil och då gjordes även kontroll av ventilspel.
Tänker jag rätt eller borde jag kolla något annat innan jag byter batteriet?