Är Biltemas blyackumulator redan laddat?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Köpte blyackumulator (batteri) till hojen i helgen. Nu ska jag hem till morsan och montera det. Vill bara veta om dom levereras laddat eller tomt?


Har f.ö. en biltema laddare som inte visar när det är fullt utan man får själv ta tiden.

En tacksam n00b-mekare
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
De flesta batterier går iofs att använda direkt men laddning rekommenderas eftersom det inte är säkert att dom är fullt laddade från början.
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Jag har för mig att man måste fylla på med syra (ej vatten). Sen är det laddat och klart.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
laddar inte hojen upp batteriet isf.?

eftersom min laddare inte vet när batteriet är fullt så är de lite svårt att uppskatta hur mkt det ska laddas :va

Kanske kan man mäta spänningen på batteriet o få nåt svar, eller har jag bara otur när jag tänker?

Edit: tack för snabba svar
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Pyton skrev:
Jag har för mig att man måste fylla på med syra (ej vatten). Sen är det laddat och klart.

Jo, batterier av traditionell typ måste man det. Detta va dock av typen som kallas bly akumulator där sy´ran i batteriet är i någon from av gele. Så, de är fyllda från början
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
FreddaAbborre skrev:
Jo, batterier av traditionell typ måste man det. Detta va dock av typen som kallas bly akumulator där sy´ran i batteriet är i någon from av gele. Så, de är fyllda från början

Bara för ordningens skull: Även ett "vanligt" batteri med "vanlig" lättflytande batterisyra är en blyackumulator. :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mark skrev:
Köpte blyackumulator (batteri) till hojen i helgen. Nu ska jag hem till morsan och montera det. Vill bara veta om dom levereras laddat eller tomt?


Har f.ö. en biltema laddare som inte visar när det är fullt utan man får själv ta tiden.

En tacksam n00b-mekare

Biltemas batterier skulle säkerligen hålla betydligt bättre om man laddade upp batteriet ett dygn(underhållsladdning)innan man sätter det i hojen!

Nog för att de fyller upp när man väntar, men garanterat att kraft har försvunnit, så det är nog bra att sätta i ett fulladdat batteri, annars står man med batteriproblem ganska snart igen.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja, biltemas batterier är redo att användas. Köpte ett till ful-volvon igår.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Kan ju alltid sätta batteriet på lite extra laddning.

2-3 timmar ytterligare lär ju inte ta kol på klumpen.

Ett tomt batteri ska laddas 17-18 timmar med min laddare.

Tack för alla svar! :Bugar
 

-=Daemon=-

Medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
VFR 750 & NX 650
Försökte själv starta min MC idag, har haft batteriet på laddning/underhållsladdning (ctek 3600) ett par veckor så det ska ju vara fullladdat.

Det gick inge vidare, startmotorn gick runt i typ 1.5 sekunder sen började det "ticka" :va

Enligt voltmetern är spänningen i batteriet 12.3V.

Ni som förstår er på batterier,,, Va fan är fel? :näsblod
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Köpte ett batteri till Colten på biltema igår och då passade jag på att fråga.
Det är ungefär 50-55% kapacitet i batteriet när man köper det så han rekomenderade att ladda det även om det var tillräkligt med kräm för att dra igång bilen.
Kör man dock bara korta sträckor hinner inte bilen ladda batteriet så att det kommer upp till full effekt.
Det borde vara samma sak med mc-batterierna...
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Köpte nytt batteri till hojen för nån månad sen
iofs ett slutet(MF)Yuasa o i infobladet stog det att man kunde
använda batteriet direkt men att fulladdning med intelligent
laddare rekomenderades först annars riskerade man att minska livslängden
med upp till 40%

Mycket man inte vet :va

.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
SpeedDaemon skrev:
Försökte själv starta min MC idag, har haft batteriet på laddning/underhållsladdning (ctek 3600) ett par veckor så det ska ju vara fullladdat.

Det gick inge vidare, startmotorn gick runt i typ 1.5 sekunder sen började det "ticka" :va

Enligt voltmetern är spänningen i batteriet 12.3V.

Ni som förstår er på batterier,,, Va fan är fel? :näsblod
Slut batteri.
Tickandet kommer sig av att startreläet slår till, spänningen sjunker och då orkar inte startreläet hålla. Tick!

Voltmetern visar 12,3 v på obelastat batteri. Och 12,3 v = rätt kasst laddat. Ett fulladdat batteri håller 14-14,5 v obelastat direkt efter att man kopplat loss laddaren, sen sjunker spänningen något men över 13 v ska det definitivt hålla.

Ditt fel är alltså antingen att batteriet har gjort sitt eller att laddaren inte har gjort sitt så att säga (dvs att batteriet är oladdat). Testa att ladda med en annan laddare om du inte är helt säker på att laddaren har skött sig.
 

-=Daemon=-

Medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
VFR 750 & NX 650
Robban_C skrev:
Slut batteri.
Tickandet kommer sig av att startreläet slår till, spänningen sjunker och då orkar inte startreläet hålla. Tick!

Voltmetern visar 12,3 v på obelastat batteri. Och 12,3 v = rätt kasst laddat. Ett fulladdat batteri håller 14-14,5 v obelastat direkt efter att man kopplat loss laddaren, sen sjunker spänningen något men över 13 v ska det definitivt hålla.

Ditt fel är alltså antingen att batteriet har gjort sitt eller att laddaren inte har gjort sitt så att säga (dvs att batteriet är oladdat). Testa att ladda med en annan laddare om du inte är helt säker på att laddaren har skött sig.

Tack för den infon!
Jag antog att batteriet var slut men sen när spänningen visade sig ligga över 12V blev jag fundersam, trodde ju att det var ok.
Tror att laddaren gjort sitt, blir till att köpa nytt batteri helt enkelt.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Dem brukar vara "torrladdade".

Alltså laddad och klar så fort du tankat med syra. =)
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
SpeedDaemon skrev:
Försökte själv starta min MC idag, har haft batteriet på laddning/underhållsladdning (ctek 3600) ett par veckor så det ska ju vara fullladdat.

Det gick inge vidare, startmotorn gick runt i typ 1.5 sekunder sen började det "ticka" :va

Enligt voltmetern är spänningen i batteriet 12.3V.

Ni som förstår er på batterier,,, Va fan är fel? :näsblod
Kortis i batteriet.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kolla ALLA kontaktytor på kablar, batteripoler, jordpunkter. Alla vägar som strömen ska fram för att dra runt startmotorn. För mig så har det varit det vanligaste felet till startsvårigheter. (På bilar, Mc, traktorer osv.)
Det är också en orsak till att Batteriet inte laddas ordentligt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top