hayabusa.patrik
Motorcyklar utan Turbo.............SUGER
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Hayabusa Turbo . Hayabusa..XT660x.GasGas 450 Sm KV75 "mini kawa". Gsx S1000
Front flasher light, Yamaha – MCDyno

Enklaste sättet att beskriva det är väl att man helt enkelt ritar i ett 3d-program, precis som att rita på ett papper fast du kan dra dina streck utåt ifrån pappret och rita i flera plan så att säga. Om du tänker dig att du ritar en kvadrat på en yta, sen vänder du ytan 90 grader så att du ser kvadraten från sidan istället (och den nya bakgrunden blir ytan du kan rita på från denna vinkel). Sedd från sidan ser kvadraten ut som ett streck, och sen så ritar du en ny kvadrat där det befintliga strecket utgör en sida. Sen vänder du vyn igen så att du tittar på figuren från en ny vinkel, varifrån kvadraterna ser ut som ett likbent L. Så ritar du en ny kvadrat så att L:et utgör två av den nya kvadratens sidor. Sen gör du samma sak ur resterande vinklar. Du har nu ritat sex stycken kvadrater som sitter sida i sida i 90 graders vinklar, och så har du ritat en tredimensionell kubKubritningen kan du sedan spara i ett format som du kan mata in i ett program som skär kuben i en massa tunna tvärsnitt, och filen som skapas av detta kan en 3D-skrivare sedan tolka och skriva ut kuben ett lager i taget genom att rita tvärsnitt för tvärsnitt ovanpå varandra nerifrån och upp. Antingen genom att härda resin med UV-ljus ett lager i taget, eller genom att smälta plastfilament och "rita" upp figuren med detta. Ungefär så fungerar det att rita och skriva ut 3D-modeller
![]()
Avancerat! Antar dock att den som kan sånt här fattar direkt. Tack!Om du hittar någon med en 3D-skanner så är det inga problem, en skanner fotar helt enkelt av ditt befintliga glas ur alla tänkbara vinklar och pusslar ihop bilderna till en 3D-bild. Den kan du spegelvända, precis som du kan spegelvända en vanlig bild i paint exempelvis, och sen skriva ut på samma sätt som jag beskrev ovan![]()
Äntligen har då dramat "Det trasiga blinkersglaset" fått sitt slut.Vad jag ser är 16G-83310-70-00 kompletta med plasten runt och glaset()
Men 16G-83312-10-00 är bara glaset på vänster
Höger heter kompletta
16G-83320-70-00
och glaset bara
16G-83312-20-00
Jätteglad för din skullÄntligen har då dramat "Det trasiga blinkersglaset" fått sitt slut.
Det visade sig att killen, som lade ut YT-klippet för sex år sedan, ännu var livs levande och svarade på mitt desperata anrop. Efter mailkontakt klickade jag med darrande pekfinger iväg en rejäl summa och en vecka senare hade jag idag paketet vid dörren - otroligt!
Så tack för alla hjälpsamma inlägg, det löste sig till slut!
Jag är såå glad!!
View attachment 480708
Jätteglad för din skull
Men vi fick aldrig veta om Blinkersglas är möjliga att 3D-printa....![]()
Haha, näe det var ju synd... ?Jätteglad för din skull
Men vi fick aldrig veta om Blinkersglas är möjliga att 3D-printa....![]()
Tänkte vara en messerschmidter och rätta dig lite. DLP är lika mycket SLA som laservarianten. https://en.wikipedia.org/wiki/StereolithographyJag har både FDM och en riktig *SLA printer, 3D scanner, silicon och latex till gjutformar.
Skulle aldrig lägga energi för att försöka få till ett blinkersglas av den enkla anledningen att det är alldeles för mycket jobb så ingen skulle vilja betala mig att utföra något.
*Not: När många pratar om att dom har en SLA 3d printer så syftar många på en DLP där resinet vanligtvis härdas med en LCD skärm som lyser. I en riktig SLA härdas resinet med laser.
Dom flesta DLP man ser på diverse säljsidor uppger att det är en SLA vilket är fel.
Se länk för den som vill läsa mer.
![]()
SLA vs DLP: Which Resin 3D Printing Process Should You Choose? - 3Dnatives
SLA or DLP: which resin 3D printing technology best suits your needs? We look at the main advantages and drawbacks of each process.www.3dnatives.com
Den Wikipedialänken är fel och är liksom många andra fått för sig samma sak vilket det inte alls är. Kom ihåg att vem som helst kan skriva en artikel på Wikipedia.Tänkte vara en messerschmidter och rätta dig lite. DLP är lika mycket SLA som laservarianten. https://en.wikipedia.org/wiki/Stereolithography
I övrigt håller jag med helt.
Nej. DLP är en ljuskälla till SLA, stereolithografy apparatus, tillsammans med laser. Är hela wikipediaartikeln fel? SLA innebär framställning lager för lager genom att exponera härdplast selektivt med ljus. Ljuskällan är inte definierad som en laser.Den Wikipedialänken är fel och är liksom många andra fått för sig samma sak vilket det inte alls är. Kom ihåg att vem som helst kan skriva en artikel på Wikipedia.
Du måste vända dig till direkta källor som T.ex. Formlabs med 500 anställda inom utveckling och tillverkning av 3d printers.
DLP står för Digital light projector som UV härdar resinet lager för lager. SLA har över huvudtaget inget alls som projicerar ljuset, utan är istället en direkt ljuskälla, en laser som direkt ritar det område som ska härdas.
Så Messerschmittandet gick lite så där.
View attachment 480738
![]()
SLA vs. DLP vs. MSLA vs. LCD: Guide to Resin 3D Printers
Explore the key differences between SLA, DLP, MSLA, and LCD resin 3D printers, and compare resolution, speed, accuracy, workflow, quality, and more.formlabs.com
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |