Är den som fotograferar "racebilder" på Bulten medskyldig till de olyckor som händer?

Status
Ej öppen för fler svar.

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Nix
Är den som fotograferar "racebilder" på Bulten medskyldig till de olyckor som händer?

En gång i tiden så kände man bara press inför sig själv att köra fort och ballt på landsväg, men det var då det. Nu i dessa glada tider av digital amatörfotografi så måste man finnas på bild annars så finns man inte över huvud taget. Passerade nyss olycksplatsen på bulten som numera är döpt till "fotokurvan". Vad fan är det?

Du som står där för att plåta knäskrapsbilder borde nog ta en funderare på om du vill vara delaktig i de olyckor som händer när farten pressas upp framför kameran.

Gällande de (vi) som faktiskt kör fort och deras (vårt) ansvar, där är väl redan det mesta sagt redan tusen gånger.

Peace.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nja, har man inte större mognadsgrad än att man laddar så jävligt att man blåser av bara för att få vara med på bild, då ska man nog lämmna tillbaks samtliga behörigheter!

Det är bara den som sitter på hojen som är ansvarig för hur fort det går, går det för fort är det förarens fel.

Det är ju inte som på syderoupeiska biltävlingar där folk hystar in grus och höbalar på vägen för att få se en olycka.

Last edited:

Nicotin

Guest
Nja, har man inte större mognadsgrad än att man laddar så jävligt att man blåser av bara för att få vara med på bild, då ska man nog lämmna tillbaks samtliga behörigheter!

Det är bara den som sitter på hojen som är ansvarig för hur fort det går, går det för fort är det förarens fel.

Det är ju inte som på syderoupeiska biltävlingar där folk hystar in grus och höbalar på vägen för att få se en olycka.

precis...:tummenupp

alla får fan köra med insidan och fatta vad dom klarar av och inte klarar av

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det där har vi "fotografer" diskuterat ofta och mycket, ibland tillsammans med mc-förare som stannat. Visst finns det orsak att tro att en kamera lockar fram "hornen" hos en förare, men det är ändock vuxna människor vi pratar om. Om jag talar för mig själv så försöker jag alltid predika för att det inte behöver gå fort för att bli snyggt, vilket de flesta nog håller med om. Men visst, om vi som tar bilder är orskaen till en endaste olycka, då ska vi givetvis fundera på om det är värt det. Självklart inte , tycker jag.

edit: Tänk om jag fotar längdåkning i vinter och den dåren försöker göra ett lappkast mitt i en utförslöpa :gnissla

Last edited:

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
tycker att han har helt rätt......:tummenupp
skulle åxå vilja passa på att säga... jag vet en som blir upphetsad av att bli jagad av polisen..... så... bort med dom åxå... dom gör fel... när dom finns..... tycker inte att dom skall bidra till olyckor.... faaan bort med alla bilar åxå..... dessa vill man ju köra om ibland.... och då kan det hända en olycka....
faaan... tänk om det går ut någon i gatan när man kommer..... nää.... skjut av lite folk... detta MÅSTE vi verkligen göra något åt.....

går gärna med i din "klubb".... vad heter den?

"försöktsutsläppta mentalpatienter gör comeback"?.... finns ni på nätet?
:huvet

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Så om jag råkar se en olycka så är JAG medskyldig? Är du tappad karl?

Fotograferna "RÅKAR" ;) Stå där när alla swishar förbi, folk uppskattar det när dom har bilder på sig själva och fotografertna är ju där för dom vill utöva det dom tycker om... win win situation my friend ;)

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Är väl helt upp till var och en hur fort man väljer att köra, är man så korkad att man kör över sin förmåga bara för att nån står och fotar så får man ju skylla sig själv!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Tror nog att alla som tagit körkort har fått veta att man inte ska falla för grupptrycket... med andra ord... De som tar bilder har 0 ansvar om någon kör och trillar(förutsatt att det inte är på kvällen och fotografen använder blixt)

Med andra ord.. har man så dålig självbevarelsedrift....

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Nix
Det där har vi "fotografer" diskuterat ofta och mycket, ibland tillsammans med mc-förare som stannat. Visst finns det orsak att tro att en kamera lockar fram "hornen" hos en förare, men det är ändock vuxna människor vi pratar om. Om jag talar för mig själv så försöker jag alltid predika för att det inte behöver gå fort för att bli snyggt, vilket de flesta nog håller med om. Men visst, om vi som tar bilder är orskaen till en endaste olycka, då ska vi givetvis fundera på om det är värt det. Självklart inte , tycker jag.

Du sitter i en svår sits Lasse och det är fina bilder du tar där majoriteten av fotona är på folk som mysåker, men vad fan ... Hoppas att stackarn som vurpade idag klarar sig.

Något som mer uppenbart är åt helvete är de så kallade "rekordfilmerna" som läggs upp. De borde vara skäl till att bannas från Sporthoj om de som driver sajten kände något ansvar, men jag har väl moral eller något annat problem ...

Omkörning i skymda kurvor, (skymda) krön ... jätte duktigt :huvet

Det känns som att det hetsas mer än någonsin på Tungelsta med flera ställen, allt för att få synas på Sporthoj.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Vi kanske ska sätta upp skyltar 200m innan fotografkurvan från bägge håll där det står: "VARNING Fotografer kan befinna sig i området, kör inte över din förmåga" :)

Jag provade o rigga min SE-telefon på timer i kurvan o satte den på 5sek o sen sprang jag iväg o satte mig på hojen o försökte se ball ut, men dom bilderna blev inte så bra så jag tycker att alla sköna fotografer ska fortsätta fota. :tummenupp

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Är det skillnad om man i förväg annonserar ut att man tänker stå på en specifik plats vid en specifik tid? Förvisso har var och en ansvar för sina egna handlingar, men är det att uppmuntra till annorlunda beteende än normalt?

Det finns posörer överallt, ibland är de lite för farliga för sitt eget bästa... och kanske andras?

(jag säger inte att jag tagit ställning, jag bara undrar)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
fotografen har inget som hällst ansvar för vad föraren pysslar med på vägen.

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Något som mer uppenbart är åt helvete är de så kallade "rekordfilmerna" som läggs upp. De borde vara skäl till att bannas från Sporthoj om de som driver sajten kände något ansvar, men jag har väl moral eller något annat problem ...
Är du allvarlig? Är det vuxna människor vi pratar om eller är det småbarn? Ska moderatorerna banna folk som kör för fort? :va

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Är det skillnad om man i förväg annonserar ut att man tänker stå på en specifik plats vid en specifik tid? Förvisso har var och en ansvar för sina egna handlingar, men är det att uppmuntra till annorlunda beteende än normalt?

Det finns posörer överallt, ibland är de lite för farliga för sitt eget bästa... och kanske andras?

(jag säger inte att jag tagit ställning, jag bara undrar)

Om man står på sådana ställen där man kan riskera överraskningsmoment kan skyltning vara bra. Men på Bulten har nog de flesta uppmärksammat att det finns gott om fotografer, och en skyltning 300m före skulle nog bara få vissa att ladda mer just där. :va

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...