Är den som fotograferar "racebilder" på Bulten medskyldig till de olyckor som händer?

Status
Ej öppen för fler svar.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Visst skulle det kunna vara en grej att stå på raksträckor. Men risken är väl då stor att folk skulle wheeeela istället. Och det är väl ändå lättare att ta en kurva än wheela? :)

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ja vad säger man... I landet lagom slipper vi ta ansvar för oss själva. Det, DET E NAJS! :)

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Visst skulle det kunna vara en grej att stå på raksträckor. Men risken är väl då stor att folk skulle wheeeela istället. Och det är väl ändå lättare att ta en kurva än wheela? :)

Fler som brakar av i kurvor än som slår över på bakhjulet väl? När såg du nån wiila åt helvete senast?

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag hade egentligen tänkt att skriva redan igår i en egen tråd gällande funderingar runt bulten.
Jag vill börja med att säga att det inte är fotografernas fel i något hänseende om något går fel för en hojåkare.

Du som kör har själv valet helt och hållet i din hand hur fort du kör och det är du som ska välja hastigheten efter "yttre rådande omständigheter".

Att kalla kurvan där fotograferna står för fotokurvan är väl heller inget att oja sig över då majoriteten av alla härinne som kör på bulten då vet exakt var det är folk menar.

Skyltar och annat tjafs (vad det än kan vara för nåt) för att "varna" motorcyklister är i mitt tycke helt onödigt då som sagt alla vet var dom står ändå.

Fram till hit har jag inte ens börjat att attackera vad jag anser vara problemet men jag tänkte börja nu.

Igår inträffade en försmak av vad som hände idag.
Jag kom farande på bulten mot rosenhill och kommer ner i just "fotokurvan".

Jag möter då en racerhoj med fullt nedlägg som någon meter innan mig får två stycken tvåhjulssläpp innan det biter igen och han klarar sig.
Det är den andra näradödenupplevelsen jag har haft i hela mitt liv.

Den första var i samma kurva när jag fick en R1á på min insida när jag kom från rosenhill och anledningen var att föraren inte hade vett att släppa av. .

Vem det var som kraschade idag det vet jag inte men jag stod nere i kurvan en stund idag och tittade.
Den som utmärkte sig mest var en kille på en Gixxer 1000 som körde fram och tillbaka.
Jag kan säga att det gick ruskigt fort och det var en och annan riktigt tokig omkörning när det var bilar "i vägen".

Till slut.
Att det small där idag var inte ett dugg förvånande och att killen som råkade ut för det verkar ha gjort sig riktigt illa är inte heller förvånande.
Kör man så fort (Jag vet inte om han som kraschade gjorde det) som jag såg en del göra idag och det släpper så har man inte en dj-a chans att klara sig helskinnad.
Det enda man kan lita till för klara livhanken är ren tur att man inte möter någon som man blir överkörd av eller dundrar in i något hårt.

Jag har åkt bulten 100tals gånger men kanske ska sluta med det för vissa har jag ingen lust att möta vissa hojåkare där längre.

Ett antal gånger har jag haft med mig min dotter på hojen och jag har ibland tänkt tanken över hur jag skulle resonera om jag möter någon av dom jag ovan beskrivit som får just släpp när jag möter denne och det är min dotter som får plikta med livet...............

Man kanske skulle be folk att ta det lite lugnare men det kanske inte är ballt att köra hoj så...

Jag får nog höra från ett gäng nu att jag är moralgubbe att jag ska sluta åka hoj osv osv....

Men.. Jag tar det..

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Är upp till var och en att ta ansvar för sin körning, vill man "stajla" på extra för det står en fotograf och köra över sin förmåga, bör man inte köra alls.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

Lättare att få för sig att åka lite för fort i en kurva än att försöka dra på en wheelie.
Dessutom blir de väl roligare bilder me lite wheelies än massa halvdana försök till knäskrap?

Dumt att ens ge sig in i denna tråden o skriva då jag vet hur SHare är, får tusen påhopp på sig för man skriver såhär :rofl

Alla är vuxna människor som tar ansvar för sig själva osv, men agera vuxet på ett forum de funkar inte så jävla bra alltid.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
De var nog de idiotiska jag har hört på länge!

Jag fotar för jag gillar motorcyklar. Vill jag ha med knäskarp så söker jag mig till en bana. Kan inte individen på fordonet tänka så långt utan att känna pressen att visa upp sig så ska denne inte ha nåt körkort. Nu har inte jag fotat nåt på Bulten men känner mig knappast medskyldig om denne kör över sig förmåga så där går du bet.

Samma sak gäller vid whellie + andra mindre lämpliga saker på vägen så är det inte mitt ansvar utan denne bakom styret.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Tänkte bara säga att det är kul att GubbLasse och ni andra fotar!
Alla kör i sin egen hastighet och tänk vad kul att titta på dessa bilder om 10 år (självklart nu också) och tänka tillbaks på vilken hoj man hade och vilken utrustning. Hade gärna velat haft bilder på när jag körde hoj för 10 år sedan, det är en sak att ha foton på hojen och en annan sak att ha foton på hojen med en själv på. :tummenupp

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jag har varit där tre gånger nu och plåtat och efterssom jag kör båge själv tänker jag innan vart jag ska stå så jag inte "skrämmer" någon. Kurvan i sej är lite speciell, inte bara för att det kan stå fotografer vid sidan om den. Det som gör den speciell är att man har bra sikt långt och att den är aningen doserad. Men det betyder också att man kan ladda på lite mer. Det är problemet, inte att det står någon fotograf där. (fast jag är ju partisk) De som fotograferar där tar mycket hänsyn till de som åker där, lita på det! Om större delen av de som skriver i den här tråden skulle säja att de blir nervösa när man står där och plåtar, då är jag den första att lägga ner!

Last edited:

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Man måste fan försöka tänka till innan! Inte enbart vrida fullt och låta testosteronnivåerna para sig med adrenalinet. Be careful f0helvede!

Fotograferna förgyller åkturerna! Börjar man hävda att det är omgivningen avgör hur mycket du eller jag ska gasa ute på vägarna så är man farligt ute. Missat halva körkortsteorin?

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Jag var på plats i dag när olyckan hände och det var jäkligt otäckt, hoppas att han klarar sig utan men.

På vägen hem tänkte jag på om jag som amatörfotograf på något sätt har en del i det som hänt. Jag tycker inte det ... var och en får ta ansvar för hur de kör och om de vill stajla. För min del är det skit i samma om folk åker 200, 100 eller 50. Jag tycker det är kul att fota, och vet själv att det är roligt att komma med på bild.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att man trycker på lite extra för att se snabb ut på kort, men det är ju upp till var och en tycker jag.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Evol,

Seriösa frågor går tyvärr inte att ställa på detta forum. Det är sorgligt att behöva se hur verkligheten ser ut. Dvs, ett stort antal motorcyklister som är så enormt trångsynta samt ser sig själva överlägsna och lever efter "sköt dig själv, och skit i andra!". Detta är tyvärr folket som representerar sveriges motorcyklister...

Precis som du själv skrev tidigare så ser man klart och tydligt vilka det är som tar åt sig och pekar ut sig själva. Oftast är det dessa som kör över sin personliga förmåga och är inblandade i singelolyckor.

Ang trådämnet:

Personligen anser jag att fotografer som står efter allmän väg är till en viss del ansvarig om något händer. Att påstå föraren enbart bär ansvaret för sina handlingar stämmer till viss del! Men hade inte fotografen funnits där och skapat tillfället, så hade inte föraren gasat det där lilla extra!

Mao:
Fotografen skapar tillfälle...medans föraren tar tillfället i akt.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Evol,

Seriösa frågor går tyvärr inte att ställa på detta forum. Det är sorgligt att behöva se hur verkligheten ser ut. Dvs, ett stort antal motorcyklister som är så enormt trångsynta samt ser sig själva överlägsna och lever efter "sköt dig själv, och skit i andra!". Detta är tyvärr folket som representerar sveriges motorcyklister...

Precis som du själv skrev tidigare så ser man klart och tydligt vilka det är som tar åt sig och pekar ut sig själva. Oftast är det dessa som kör över sin personliga förmåga och är inblandade i singelolyckor.

Ang trådämnet:

Personligen anser jag att fotografer som står efter allmän väg är till en viss del ansvarig om något händer. Att påstå föraren enbart bär ansvaret för sina handlingar stämmer till viss del! Men hade inte fotografen funnits där och skapat tillfället, så hade inte föraren gasat det där lilla extra!

Mao:
Fotografen skapar tillfälle...medans föraren tar tillfället i akt.
Men är det inte VV:s fel då som gjort vägen eller gubbarna som lagt ut asfalten? Dom har ju också varit med och skapat "tillfället" ...

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Bulten? Är inte det lite 2005?
Nästa år är det sub5:eek:r på Drottninggatan som gäller. :fakta Fotografering sker bäst vid Åhléns.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag