Är den som fotograferar "racebilder" på Bulten medskyldig till de olyckor som händer?

Status
Ej öppen för fler svar.

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Men är det inte VV:s fel då som gjort vägen eller gubbarna som lagt ut asfalten? Dom har ju också varit med och skapat "tillfället" ...

Om vi fortsätter på detta vis så ÄR det våra föräldrar som bär ansvaret, kanske dom skulle haft kondom istället?

Klar man bär ansvaret för sina egna handlingar, men tyvär finns det folk som gillar att stajla framför fotografer (inte alla klotar)..

//MH

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Bulten? Är inte det lite 2005?
Nästa år är det sub5:eek:r på Drottninggatan som gäller. :fakta Fotografering sker bäst vid Åhléns.
Man måste inneha fotoväst också, annars får man inte fota :mattias

Om vi fortsätter på detta vis så ÄR det våra föräldrar som bär ansvaret, kanske dom skulle haft kondom istället?

Klar man bär ansvaret för sina egna handlingar, men tyvär finns det folk som gillar att stajla framför fotografer (inte alla klotar)..

//MH
Ja, det är bara att låta fantasin flöda :näsblod

Last edited:

bactor

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag tror att dom flesta uppskattar det ni gör när ni fotograferar, det är uppskattat och kul - ni förgyller åkturerna.
Däremot finns det avarter t ex. som i går lördag på Bulten där den en svart gixxer for fram och tillbaka som en tok för att fånga både bra bilder och bli filmad. Det är ok om man inte utsätter andra för fara - men det gjorde han då han utnyttjade HELA vägen (då farten krävde det) - där även jag kom i bra fart och var bra (men på min väghalva) nära att fronta. Säkert en bra förare men såna övningar skall vara på bana!

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Seriösa frågor går tyvärr inte att ställa på detta forum. Det är sorgligt att behöva se hur verkligheten ser ut. Dvs, ett stort antal motorcyklister som är så enormt trångsynta samt ser sig själva överlägsna och lever efter "sköt dig själv, och skit i andra!". Detta är tyvärr folket som representerar sveriges motorcyklister...

Men är det inte VV:s fel då som gjort vägen eller gubbarna som lagt ut asfalten? Dom har ju också varit med och skapat "tillfället" ...

Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg!

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jävla töntar på dehär forumet.

Pysch, you said it!

Folk klarar uppenbarligen inte att ta ansvar för sig själva, då hade vi inte sett massa överförfriskade jävla nollor på krogen varenda helg osv.
Fatta att folk blir triggade av att det står fotografer här o där, sen att det såklart inte är fotografens ansvar är mer eller mindre skitsamma.
Inte systembolagets fel att det dagligen kör omkring tusentals rattfyllon, men systemet är ju "enda" stället som säljer alkohol.

Yaay...

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Personligen anser jag att fotografer som står efter allmän väg är till en viss del ansvarig om något händer. Att påstå föraren enbart bär ansvaret för sina handlingar stämmer till viss del! Men hade inte fotografen funnits där och skapat tillfället, så hade inte föraren gasat det där lilla extra!

Mao:
Fotografen skapar tillfälle...medans föraren tar tillfället i akt.

Rallypublik som helst ställer sig där dom vet att bilarna brukar åka av, eller enduropublik som står vid dom värsta skithålen i skogen då? Är dom också ansvariga för eventuella avåkningar?
Jag tror nog ingen med förståndet i behåll anser det.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
På vilket sätt då?

Du menar att fotografen skapar ett tillfälle, det är ju inte fotografen som gasar! Du förminskar föraren genom att lägga delar av skulden på en omständighet. Om jag kör av en väg, är det vägens fel eller mitt?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag tror att dom flesta uppskattar det ni gör när ni fotograferar, det är uppskattat och kul - ni förgyller åkturerna.
Däremot finns det avarter t ex. som i går lördag på Bulten där den en svart gixxer for fram och tillbaka som en tok för att fånga både bra bilder och bli filmad. Det är ok om man inte utsätter andra för fara - men det gjorde han då han utnyttjade HELA vägen (då farten krävde det) - där även jag kom i bra fart och var bra (men på min väghalva) nära att fronta. Säkert en bra förare men såna övningar skall vara på bana!

Det var en ren tillfällighet att jag/vi var på plats. det var ingen arrangerad fotosession. Videofolket har jag inget samröre med .

bactor

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Ni som stod och fotade nu söndag em 28/9 - kommer ni att lägga ut några bilder under kvällen? Eller har ni tappat sugen nu....:tummenupp

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Rallypublik som helst ställer sig där dom vet att bilarna brukar åka av, eller enduropublik som står vid dom värsta skithålen i skogen då? Är dom också ansvariga för eventuella avåkningar?
Jag tror nog ingen med förståndet i behåll anser det.

Men det är en helt annan sak! Dom vill se olyckor, och ställer sig där chansen är störst för att få se en! Inte för att ev skapa en...!

Du menar att fotografen skapar ett tillfälle, det är ju inte fotografen som gasar! Du förminskar föraren genom att lägga delar av skulden på en omständighet. Om jag kör av en väg, är det vägens fel eller mitt?

Fotografen skapar ett tillfälle som inte hade funnits om fotografen inte hade vart på plats! Ett tillfälle att fastna på bild med det "coolaste" nedlägget på "bulten"...som sedan visas upp på SH!

Utan fotograf hade föraren inte gasat det där sista för att få det snygga nedlägget....

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men det är en helt annan sak! Dom vill se olyckor, och ställer sig där chansen är störst för att få se en! Inte för att ev skapa en...!

Och det menar du att fotograferna på bulten har som avsikt, att skapa en?

Dom ställer sig i en kurva för där lutar motorcykklar så där heftit, en del kan till och med luta så att knäet tar i...
Dom riktigt tuffa har gnisterpuckar så att det syns att det tar i..

Utan fotograf hade föraren inte gasat det där sista för att få det snygga nedlägget....

Och där brast motorcyklistens omdöme, inte fotografens!

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Fotografen skapar ett tillfälle som inte hade funnits om fotografen inte hade vart på plats! Ett tillfälle att fastna på bild med det "coolaste" nedlägget på "bulten"...som sedan visas upp på SH!

Fast diskussionerna kring bilderna låter inte så i fototrådarna, Diskussionerna och reaktionerna i varje fall jag fått är att det är vuxna självständiga förare som tycker det är kul att få se en bild på sej själv!

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Ni som stod och fotade nu söndag em 28/9 - kommer ni att lägga ut några bilder under kvällen? Eller har ni tappat sugen nu....:tummenupp

Jag kommer inte lägga ut några bilder, fast det handlar inte om att tappa sugen ... jag tycker helt enkelt att det var jävligt otäckt det som hände. Inte mer än människa och jag vart lite skärrad av olyckan. Hade jag haft bilder på kraschen (vilket jag inte har) hade jag ALDRIG lagt dem på nätet, det hade varit jävligt respektlöst tycker jag.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Och det menar du att fotograferna på bulten har som avsikt, att skapa en?
Nej, svaret var menat att liknelsen inte hade med trådämnet att göra...

Dom ställer sig i en kurva för där lutar motorcykklar så där heftit, en del kan till och med luta så att knäet tar i...
Dom riktigt tuffa har gnisterpuckar så att det syns att det tar i..

Mmm...och vissa lutar ännu mer...därför finns denna tråd :rolleyes:

Och där brast motorcyklistens omdöme, inte fotografens!

Varför brast motorcyklistens omdöme??

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Klart som fan att man fläskar på lite extra om nån står och plåtar, det ska va knäskrap med gnistror och rykande bakhjul samt V-Tecken.
På en av dom få bilderna jag är med på mötte jag ett hästsläp i kurvan:mad: fick slå av.... så jag ser mest skitnödig ut på bilden vemfan vill se skitnödig ut på bild:huvet

Självklart bidrar fotografer till ett högre risktagande!!! att säga nåt annat e bara bullshit!
Men det är fortfarande inte fotografens fel om nån klotar!!!

Personligen har jag alldrig förstått nöjet i att stå och plåta främmande hojar på en väg. Men det är jag det alla är olika.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Fast diskussionerna kring bilderna låter inte så i fototrådarna, Diskussionerna och reaktionerna i varje fall jag fått är att det är vuxna självständiga förare som tycker det är kul att få se en bild på sej själv!

Jag har inget emot fotografer eller att själv bli fotad :)

I den här tråden följer jag bara ämnet, och ger min personliga syn på: Är den som fotograferar "racebilder" på Bulten medskyldig till de olyckor som händer?

Visst är alla som fastnar på bild glada när dom får fotot. Efter en bandag sitter jag och väntar på att fotograferna ska visa upp vad dom har lyckats fånga i linsen :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför brast motorcyklistens omdöme??

Då tar vi det igen, vissa hävdar att vissa motorcyklister gasar mer för att det står fotografer i kurva, därför sker det olyckor.

Om vissa gasar mer för att det står fotografer i kurvan och därför kör av så är det inte fotografernas omdöme som brister, utan dom som kör av på grund av det.

Bevisligen kan man ju fotografera hundratals motorcyklister utan att dom trillar omkull, alltså måste det ligga på individnivå.

Sedan säger jag inte att det var fotografer, eller ens förarens fel den här gången, det vet nämligen bara dom som var där, och IAF en rapport säger att det inte gick extra fort.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...