Är den som fotograferar "racebilder" på Bulten medskyldig till de olyckor som händer?

Status
Ej öppen för fler svar.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Tycker det är ett moget ämne som tas upp, trots alla påhopp, men det gäller inte hojåkarna, utan är en något som skall värderas av fotograferna.

Hojåkarna får alltid ta ansvar för hur det kör. Punkt slut.
Precis som huliganer och våldsamma demostranter alltid får ta ansvar för att de har sönder stan - läggs alltid en viss skuld på polisen, eller hur?

Det är aldrig polisens fel, MEN de vet att det finns en viss risk att våldet eskalerar bara för att de finns på plats. Eftersom omdömeslösa huliganer tycker det är extra kul att bråka med polisen....

På samma sätt skall alltid en journalist eller en fotograf värdera effekten av sitt arbete, på plats eller pga det publicerade materialet.

Om det är en känt faktum att folk börjar köra av vägen mer än vanligt de dagar som fotograferna står på plats så dyker frågan upp i huvudet på en kille eller tjej med anvarskänsla.
Helt ok fråga. Men inget för hojåkarna att bry sig om!

Var själv på bulten idag, och låg efter en Z1000 när jag såg fotografen i centrum av ängen i aktuell kurva. Tog snabbt ned farten lite grann, växlade ned och satte mig till rätta med halva rumpan utanför och huvudet i höjd med backspegeln, och accelerade ordentligt genom kurvan för att det skulle se snyggt ut. Hoppas fotografen hann med och att det finns en bra bild. E bereddd att betala om bilden är tillräckligt bra!

Kommer aldrig skylla på fotografen om jag åker av....

PP

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
....även om nattlivet där gett mig några positivare minnen också...

Jag kommer upp nästa helg! Tar med mig Hamrén till Guw.

Tycker det är ett moget ämne som tas upp, trots alla påhopp, men det gäller inte hojåkarna, utan är en något som skall värderas av fotograferna.

Hojåkarna får alltid ta ansvar för hur det kör. Punkt slut.
Precis som huliganer och våldsamma demostranter alltid får ta ansvar för att de har sönder stan - läggs alltid en viss skuld på polisen, eller hur?

Det är aldrig polisens fel, MEN de vet att det finns en viss risk att våldet eskalerar bara för att de finns på plats. Eftersom omdömeslösa huliganer tycker det är extra kul att bråka med polisen....

På samma sätt skall alltid en journalist eller en fotograf värdera effekten av sitt arbete, på plats eller pga det publicerade materialet.

Om det är en känt faktum att folk börjar köra av vägen mer än vanligt de dagar som fotograferna står på plats så dyker frågan upp i huvudet på en killer eller tjej med anvarskänsla.
Helt ok fråga. Men inget för hojåkarna att bry sig om-

Var själv på bulten idag, och låg efter en Z1000 när jag såg fotografen i centrum av ängen i aktuell kurva. Tog snabbt ned farten lite grann, växlade ned och satte mig till rätta med halva rumpan utanför och huvudet i höjd med backspegeln, och accelerade ordentligt genom kurvan för att det skulle se snyggt. Hoppas fotografen hann med och att det finns en bra bild. E bereddd att betala om bilden är tillräckligt bra!

Kommer aldrig skylla på fotografen om jag åker av....

PP
Bra sammanfattat!:tummenupp

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
citat
"Var själv på bulten idag, och låg efter en Z1000 när jag såg fotografen i centrum av ängen i aktuell kurva. Tog snabbt ned farten lite grann, växlade ned och satte mig till rätta med halva rumpan utanför och huvudet i höjd med backspegeln, och accelerade ordentligt genom kurvan för att det skulle se snyggt. Hoppas fotografen hann med och att det finns en bra bild. E bereddd att betala om bilden är tillräckligt bra!

Kommer aldrig skylla på fotografen om jag åker av...."

En fotografs våta dröm :)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Också en älg skapar distraktion...liksom en cyklist, en lastbil och mest av allt en tvär kurva...hantera denna typ av distraktioner ingår i det vi kallar för "köra MC". Kan man inte hantera distraktioner bör man lära sig det och inte skylla ifrån sin brist på skills på något annat.
Håller med på det, men det finns ändå en gräns där någon kan orsaka en distraktion som blir så pass stor att det framkallar en fara för föraren av fordonet.

Extremexempel, säg att du kommer och åker lägs bulten och någon av de boende låtsas kasta ut en spade framför dig, du reagerar och bromsar omkull dig. Hur stort ansvar ligger på den som hyttade med spaden? Det kanske bara är upp till dig att lära dig bromsa bättre?

Jag anser dock inte att fotografer längs vägen orsakar denna typ av distraktion.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
ehm jaha tänkt till nu eller... inte

Visst kan jag förstå vad trådskaparen menar men det är i detta fallet helt fel.

Hade de stått här inne och UPPMANAT folk eller hetsat dem så hade jag nog kunnat åtminstånde delvis tycka att det är osmakligt.
men än så länge har jag inte sett några kommentarer i stil med "fan ni kör som fittor kom igen så vi får fota lite feta nedlägg" eller liknande.

ibland ser man en blänkare om att tja vi kommer att finnas där o där men inte någonsin har jag sett en dålig kommentar inte ens på skämt.

Den andra biten är att jag har sett dem faktiskt ta ner kamerorna när det gått riktigt fort för någon. om detta är en medveten handling från deras sida eller bara ett de råkar ha samma tycke det vet jag inte för jag har inte hört dem diskutera det. eller om det helt enkelt är för svårt att fota en hoj som går riktigt snabbt genom den kurvan.
Det är bara något jag reflekterat över.

Det tredje är att de går ut tom i denna tråden o säger att det blir bättre bilder om ni saktar ner och det behöver inte alls gå fort för att det skall bli bra bilder håll avstånde så att vi hinner ta på alla i gruppen osv är bara det uppmaningar som är i god anda med trafiksäkerhet.

Det är mitt ansvar som "pilot" att "flyga" min "plastraket" på ett sätt som gör att jag inte utsätter andra för fara och inte orsakar olyckor.

Jag tycker det är jämrans roligt varje gång jag ser folket där, dels för att jag faktiskt trots mina ringa kunskaper tycker fotografering är intressant men inte för mig viktigt nog att fundera så mkt på, det finns så mkt annat jag vill syssla med.
Dels för att det är råtrevliga människor som delar samma intresse som jag dvs hojar.
Dels för att det är kul o stanna o bara snacka lite skit i en kul gemenskap.
Dels för att de tar skitsnygga bilder. De fångar ett ögonblick som jag upplever ur ett annat perspektiv. Det tycker jag är ganska häftigt.
Dels för att om något händer så finns där faktiskt folk där som kan hjälpa till.

smäller jag nu på vägen hem så finns där ingen och jag hittas nog inte förrän om ett tag. krass verklighet kallas det.

Att skylla på någon annan för att man kör av för att man själv laddar som en idiot för att "vara häftig" är bara korkat.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Lite off topic kanske, men en jäkligt skön distraktion som jag såg för ett par år sen;

Två grabbar i 10-års åldern står på var sin sida om vägen, och låtsas hålla ett rep mellan sig. När ett fordon närmar sig låtsas de rycka upp repet och spänna det över vägen :D Sjukt mycket bromsspår vid det stället efter den dagen :hihi
Kanske inte så kul för en hojåkare....:rolleyes:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Så sant , att man faktiskt sänker kameran för att visa på nåt sätt att man ogillar framförandet av fordonet. Det finns säkert förare här som stannat och då fått sig en liten "utskällning" . :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att folk gasar hårdare när dom ser en kamera kan man definitivt inte beskylla fotograferna för.

Men det finns ju en liten poäng i tråden för att någon kan ju tappa koncetrationen när dom ser en kamera kan ju faktiskt vara ett problem.

För den som håller hastighetsbegränsningen bör det ju gå bra även med händerna bakom ryggen.

Men för den som ligger på gränsen kan den tappade koncentrationen skapa en incident. Även då tycker jag nog att ansvaret ligger föraren som inte borde haft så små marginaler. Men svaret är kanske inte lika självklart.

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Vad finns det kvar att säga i denna tråd?.
Tycker frågan är seriös fast logiken är haltande.
Är det cafét i Rosenhill som är skyldig till att det sker olyckor i korsningen?
Nej självklart inte, kan dom vara bidragande?, kanske men det är fortfarande inte
deras fel. Samma sak gäller eventuella 'störande' moment utefter vägen, det kan
kanske kännas skönt att ha något att skylla på men till sist så är det sig själv man ska
titta till.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Jag förstår också trådskaparens fråga, men jag tycker den är fel.

Allting som sker i omgivningen kan vara en större eller mindre distraktion. Det har säkert hänt att någon klantat till det för att en tjej med snygga strutar stått vid vägkanten också. Är hon medskyldig då? Är det åtalbart?

Extremt fånig tråd...

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Tack alla ni som fotar, -det är bara kul!

Som sagts förut så ökar ju bara hög fart risken för ett suddigt foto! Att någon "drar" på i fotokurvan är upp till var och ens ansvar, inte någon fotograf... Jag lyckades komma med på bilder förra helgen och det såg riktigt "snabbt" ut trots att jag höll relativt laglig fart...

Drar man på är man säkert medveten om risken och gör det i alla fall, antingen här eller någon annanstans.

Däremot kan man väl diskutera Bulten som fenomen och dess övriga risker...

Fast om man funderar lite börjar man förstå varför ingen saktar av vid alla j*a fartkameror :tummenupp

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Fatta hur många som har strukit med för att några japanska konstruktörer envisas med att ge oss underbara hojar. Vilka jävla svin dom är...

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Vart kom distraktion in i bilden?

Det är precis som i quoten nedan som problemet ligger. Att VI hojåkare gasar lite extra när en fotograf står vid sidan om...

Var själv på bulten idag, och låg efter en Z1000 när jag såg fotografen i centrum av ängen i aktuell kurva. Tog snabbt ned farten lite grann, växlade ned och satte mig till rätta med halva rumpan utanför och huvudet i höjd med backspegeln, och accelerade ordentligt genom kurvan för att det skulle se snyggt ut.

Spirit

Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Vart kom distraktion in i bilden?

Det är precis som i quoten nedan som problemet ligger. Att VI hojåkare gasar lite extra när en fotograf står vid sidan om...

Okej då, glöm ordet distraktion. Det är ordet MEDSKYLDIG som är ämnet i tråden egentligen.

Om VI hojåkare gasar lite extra när det finns :tuttar bredvid vägen då? Eller wheelar förbi en fartkamera, eller gasar lite extra utanför Rosenhill.

Värdera ordet medskyldig en extra gång, och fundera på hur medskyldig tjejen som står bredvid vägen är. Eller hur medskyldig fartkameran eller ägaren till cafe Rosenhill är.

Jag misslyckas med att se varför en fotograf skulle vara mer medskyldig än de ovan nämnda exemplen. Det är hojåkaren som gasar. Eller??

Du har helt rätt i att det existerar ett problem. Men jag tycker det är helt fel att söka det problemet någon annanstans än hos föraren.

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Jag och en polare var ute och körde en söndagskväll, på väg ut ur en rondell ser vi 3 brudar sitta på en bänk på sidan av vägen och pillar med mobilerna. För att väcka deras intresse och visa vilka supercoola killar vi var så drog båda upp på slangen förbi... båda tittade på varandra och nickade lite på huvudet för att se att båda var överens om hur ball vi just varit. Två riktiga alfahannar med andra ord..

Nu i efterhand är jag jävligt lycklig att vi inte körde på varandra eller någon annan olycka hände.. för då hade det ju varit brudarnas fel. Sitta där och trissa oss till en massa omoget mäta-kuk tjaffs... man tycker ju att dom åtminstone skulle kunna betala självrisken om det nu hade smällt! :tungan

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Allmän åsikt (utan att anklaga skribenten) - Den som wheelar förbi en fartkamera e nog fan de dummaste som finns på jorden, bjuda myndigheterna på bilder av hur omogna sporthojsåkare är, o ge dem ammunition att förbjuda våra hojar helt framöver....

Okej då, glöm ordet distraktion. ....

....Om VI hojåkare gasar lite extra när det finns :tuttar bredvid vägen då? Eller wheelar förbi en fartkamera, eller gasar lite extra utanför Rosenhill.....

Spirit

Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Allmän åsikt (utan att anklaga skribenten) - Den som wheelar förbi en fartkamera e nog fan de dummaste som finns på jorden, bjuda myndigheterna på bilder av hur omogna sporthojsåkare är, o ge dem ammunition att förbjuda våra hojar helt framöver....

Ja, helt klart! :tummenupp

Och jag tror att det är dessa personer som förmodligen också efteråt (när de fått ett litet lagom skrämselwobbel efter sin halvtaskiga wheelie) säger att "det var fartkamerans fel".

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Värdera ordet medskyldig en extra gång, och fundera på hur medskyldig tjejen som står bredvid vägen är. Eller hur medskyldig fartkameran eller ägaren till cafe Rosenhill är.

Jag misslyckas med att se varför en fotograf skulle vara mer medskyldig än de ovan nämnda exemplen. Det är hojåkaren som gasar. Eller??

Vi måste ju skilja på de medvetna och de omedvetna handlingarna. Och även vem som ställer frågan.

Går en kalaspingla omedvetet förbi kurvan på väg till snabbköpet så är det ju en sak. Ställer hon sig på ängen vid kurvan och visar tuttarna för hon tycker det är kul så borde hon ju som sund människa ställa sig frågan ifall det kan utsätta andra för fara. Precis som fotograferna nu gör.

Dels kanske de skapar distraktion för någon när de höjer kameran och dels kanske de provocerar någon att köra över sin förmåga. Ja, det berör troligtvis enbart de omogna/osäkra/coola trafikanterna men att säga att de inte finns är ju ren och skär dumhet. I slutändan en moralisk fråga för fotograferna( såvida de inte står där på natten med blixten på :D ).

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar