Är den som fotograferar "racebilder" på Bulten medskyldig till de olyckor som händer?

Status
Ej öppen för fler svar.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ghostrider, grupptryck, bomrepor och publik/fotografer bidrar naturligtvis alla indirekt till att de som inte borde haft körkort från början sållas ut sakta men säkert. Att tro något annat är bara naivt.

Sen är det naturligtvis inte deras ansvar utan förarens.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag tillhör ju dom som ibland står på bulten och fotar lite. Och visst, ibland är de folk som i efterhand säger att om dom hade vetat att jag stog där så hade dom gasat på lite extra, i tron att dom får ännu coolare bilder :huvet
Ibland märker man också att folk åker fram å tillbaka, och mosar på lite extra och kör över sin förmåga där jag står. Då tar jag demonstrativt ner kameran. Om dom har så dålig koll på sina egna handlingar, sitt ansvar för sitt eget å andras liv, så kan jag iaf ta bort det som triggar det, och försöka sända ut budskapet att jag vill fota snygga hojar, och snygg kurvtagning, inte idioter.
Däremot, det finns ju dom som verkligen kan köra å andra sidan, och håller bra spårval, "lagom" hastighet och iaf lägger lååånga knäskrap, dom fotar jag gärna :tummenupp
Tråden där man kan skriva att man ska ut å fota tycker jag är klockren! Visst, jag gillar att fota, men att åka 7-8 mil, stå på en åker å frysa å så kommer det en hoj i halvtimmen, när dom som ville bli fotade råkar åka på nån annan väg just den eftermiddan, det känns lite bortkastat. Men fortfarande, jag anser att det är den som kör som har hela ansvaret, så länge vi fotografer inte står ivägen, eller gör andra dumheter som kan störa trafiken.
Hela diskussionen kan ju jämföras med alla som säger "nä, skulle jag ha en sån där supersporthoj, då skulle jag köra ihjäl mig direkt!" :rolleyes: Alla hojar har en gasrulle, och det är föraren och ingen annan som styr den :fakta

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Precis, och har man en Suzuki GSXR 1000 K8 tung sporthoj så kan man faktiskt välja "Mode C" om man känner sig lite osäker :mattias

Det har väl mest att göra med linjeförflyttning vid en viss situationshastighet? :va :D

Jag åkte bult igår igen, och reagerade faktiskt lite på det sjuka i det hela - det stod en go' campingstol riggad ute på ängen i fotokurvan, det smålog jag lite åt, tills att man såg den stora folksamlingen vid avåkningsplatsen... :jisses
Helt klart är det kul att det fotas, men nog är fenomenet slingerbulten rätt extremt ändå?
Självklart gasar många lite extra när det står fotografer mer eller mindre längs hela sträckan.

Men inte är det fotografernas fel, det är den som håller i gasrullen till syvende och sist, men man undrar hur det är ställt med självbevarelsedriften bland hojåkare i allmänhet (grus, bländande sol, chansar på att det inte är något möte på G....jag kan ju inte ligga bakom den här såsande bilen, etc)?

/J

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Nix
Ibland märker man också att folk åker fram å tillbaka, och mosar på lite extra och kör över sin förmåga där jag står. Då tar jag demonstrativt ner kameran. Om dom har så dålig koll på sina egna handlingar, sitt ansvar för sitt eget å andras liv, så kan jag iaf ta bort det som triggar det, och försöka sända ut budskapet att jag vill fota snygga hojar, och snygg kurvtagning, inte idioter.
Däremot, det finns ju dom som verkligen kan köra å andra sidan, och håller bra spårval, "lagom" hastighet och iaf lägger lååånga knäskrap, dom fotar jag gärna :tummenupp

Hej!
Jag blev uppmanad av en kompis att kolla in tråden igen, därför att den hade tagit en vettig vändning och lagt den värsta pajkastningen åtsidan.
Det känns bra att folk har tyckt till i en fråga som påverkar oss och att det finns folk som bryr sig. Både när det gäller den egna säkerheten och andras. För det faktiskt finns en moralisk aspekt på vad vi håller på med.
Tycker att Hoztic som fotograf har tagit ett ställningstagande som jag själv kan förstå och dela, men det finns inget facit.
Tycker att det är lite trist att så många blir så provocerad av en fråga som åtminstone till att börja med lades fram utan pekpinnar och färdiga lösningar, men som sagt; En schysst vändning och kul att se så många vettiga kommentarer. Hoppas på en vettig fortsättning som går från internetforumet hela vägen bort till Slingerbulten..
Peace.

Last edited:

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Hoj
FZ6-N -08
Men på Bulten har nog de flesta uppmärksammat att det finns gott om fotografer

Var är Bulten för nått då? :confused:

Antar att det är något stockholms-ställe men vadå?
Står det folk å fotograferar där ofta för att dom hoppas att få med en olycka eller vad menar ni???

Bor i Halmstad

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Var är Bulten för nått då? :confused:

Antar att det är något stockholms-ställe men vadå?
Står det folk å fotograferar där ofta för att dom hoppas att få med en olycka eller vad menar ni???

Bor i Halmstad
Det är typ den enda vägen man kan köra mc på i Stockholm. Folk åker dit och fotar för dom tycker det är kul.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Om inte annat så kan jag tycka att fotograferingen är en del av det verkligt skrämmande. Att vissa sträckor mer eller mindre börjar likna en planerad bandag fast varje dag och på allmän väg.

Det verkar inte handla om att ta en skön tur på hojen i det tempo man för dagen tycker är lagom inspirerade, utan om organiserat idiotköra där man ska visa vad man går för. Kör för din egen skull för fan.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Märkligt det här ämnet. Vare sig det är att man ryker i ihop med GR-fansen, Brostuge-nötterna eller nu Bulten-jönsarna....

Jag tycker Evols fråga är j-t vettig och dessutom ställd på ett sjysst sätt. Vad blir folk så förbannade över?
Men samtidigt är ju Mattias svar klockrent...

Man kan väl ändra frågan till:
Om man VET att Stockholmare kör sämre framför en kamera, har man då inte lite ansvar när man fotar någon som drar en wheelie in i backluckan på en bil?

:)

....
Sen är det naturligtvis inte deras ansvar utan förarens.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Märkligt hur allsköns lantisar från avlägsna små hålor har så'n koll på hur
det går till på lokala vägar i sthlm :va :va

Ni måste va ena rackarns entusiaster som pallar med pendlingsavstånden hit bara för att reka bulten.

För det kan väl inte vara så att ni uttalar er om något ni själva inte har
vare sig sett eller upplevt och följaktligen inte vet ett skit om ???:arsele

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Märkligt hur allsköns lantisar från avlägsna små hålor har så'n koll på hur
det går till på lokala vägar i sthlm :va :va

Ni måste va ena rackarns entusiaster som pallar med pendlingsavstånden hit bara för att reka bulten.

word :tummenupp

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
.....

Vi behöver inte uppleva det. Filmerna finns ju på nätet??

Eller är det trickfilmning och fotomontage??

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Förstår absolut trådskaparens tanke bakom tråden men kom igen!! I sånna fall är säljaren på MC-firman också ansvarig för din vurpa såväl som familj och vänner som inte stoppar dig, bilister som tittar på dig pch djuren i skogen! Med ett sånt resonemang kanske man borde sluta jobba o stanna hemma för alla hetsar dig!

Det är vuxna människor vi pratar om här som valt att ta mc-kort och valt att åka på vägen där det fotas. Vissa kanske blir extra exalterade av vetskapen att man kan hamna på bild men ingen tvingar dig att åka där!

Man kan inte skylla på rosenhills café för att jag får ont i magen på bulten efter en kopp för mkt kaffe o craschar!

Nicotin

Guest
Förstår absolut trådskaparens tanke bakom tråden men kom igen!! I sånna fall är säljaren på MC-firman också ansvarig för din vurpa såväl som familj och vänner som inte stoppar dig, bilister som tittar på dig pch djuren i skogen! Med ett sånt resonemang kanske man borde sluta jobba o stanna hemma för alla hetsar dig!

Det är vuxna människor vi pratar om här som valt att ta mc-kort och valt att åka på vägen där det fotas. Vissa kanske blir extra exalterade av vetskapen att man kan hamna på bild men ingen tvingar dig att åka där!

Man kan inte skylla på rosenhills café för att jag får ont i magen på bulten efter en kopp för mkt kaffe o craschar!

hahahah allt e rosenhills fel..att man inte kommer i skinnstället efter ngr veckor på bulten.

kraschar man för man e så pissnödig efter allt kaffe så kan man skylla på dom..

Nee folk får ju tänka lite själva också ( hoppas många kan det ).

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
hahahah allt e rosenhills fel..att man inte kommer i skinnstället efter ngr veckor på bulten.

kraschar man för man e så pissnödig efter allt kaffe så kan man skylla på dom..

Nee folk får ju tänka lite själva också ( hoppas många kan det ).

:D :D

Rosenhill får faktiskt ta och stå för konsikvenserna av sitt agerande :mattias
Som sist när jag va där och skulle ta en välförtjänt fika! Ja, då va plötsligt mackorna slut. Jag höll ju på o bli stoppad av snuten påvägen hem för ja va så jäkla hungrig! :mad:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
:D :D

Rosenhill får faktiskt ta och stå för konsikvenserna av sitt agerande :mattias
Som sist när jag va där och skulle ta en välförtjänt fika! Ja, då va plötsligt mackorna slut. Jag höll ju på o bli stoppad av snuten påvägen hem för ja va så jäkla hungrig! :mad:

Jag hävdar fortfarande att det är Moderaternas fel.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Vi behöver inte uppleva det. Filmerna finns ju på nätet??

Eller är det trickfilmning och fotomontage??
...jo de e klart, tänkte inte på de'.
De e ju genom youtube o bollibomba som ni stackare ut på bystan lär
er hur omvärlden är beskaffad.

Då e de ju inte konstigt att er bild av omvärlden blir lite skev..:tuttar
Man får väl ha lite överseende då....sorry:D

Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
...jo de e klart, tänkte inte på de'.
De e ju genom youtube o bollibomba som ni stackare ut på bystan lär
er hur omvärlden är beskaffad.

Då e de ju inte konstigt att er bild av omvärlden blir lite skev..:tuttar
Man får väl ha lite överseende då....sorry:D
Genom att utnämna dig själv som talesman för er Stockholmare lyckas du inte framhäva er mycket bättre. Men det är klart att argumentet om att alla utanför tullarna är inavlade bonnläppar alltid är dräpande när det kommer från en klipsk stadsbo.

Eftersom du ställer frågan antar jag att intrycket man får från bilder som läggs upp dagligen, filmer och den allmänna jargongen kring dessa sträckor som man knappast kan undgå runtom på forumet är helt fel?

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Är du allvarlig? Är det vuxna människor vi pratar om eller är det småbarn? Ska moderatorerna banna folk som kör för fort? :va

ja helt otroligt resonemang, alla här inne kör nog för fort...
Klart fan inte en stackars fotograf som försöker göra folk lyckliga genom att fota dom bär något ansvar för om någon vurpar....

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...