Är den som fotograferar "racebilder" på Bulten medskyldig till de olyckor som händer?

Status
Ej öppen för fler svar.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
En riktig jävla skittråd i en riktig Svensk anda där man ALLTID söker en man kan dela skulen med om man fuckar upp big time SJÄLV. Allt detta "videovåld" *asg*...dags fan att växa upp. ALLA är vi ansvariga för det vi gör. INGEN är ansvarig för våra val eller misstag. Luktar troll / flamebait långt väg...eller så finns det förstoppade idioter på riktigt...Vad som helst kan hända i trygghetsnarkomanernas paradis...

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Något som mer uppenbart är åt helvete är de så kallade "rekordfilmerna" som läggs upp. De borde vara skäl till att bannas från Sporthoj om de som driver sajten kände något ansvar, men jag har väl moral eller något annat problem ...

Omkörning i skymda kurvor, (skymda) krön ... jätte duktigt :huvet

Det känns som att det hetsas mer än någonsin på Tungelsta med flera ställen, allt för att få synas på Sporthoj.

Varför vill du lägga ansvar för en omkullkörande misilpilot på en närstående fotograf, ett forum drivet av människor på annan ort, Åsa Ginder...

Torkar du dig i arslet själv eller är det någon annas ansvar?

Att folk söker som jakthundar efter olika alternativa syndabockar för att präktigt visa andra att de hittat något långsökt sammanband gör mig spyfärdig.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Då tar vi det igen, vissa hävdar att vissa motorcyklister gasar mer för att det står fotografer i kurva, därför sker det olyckor.
Japp, det är min mening.

Om vissa gasar mer för att det står fotografer i kurvan och därför kör av så är det inte fotografernas omdöme som brister, utan dom som kör av på grund av det.
Japp, det är min mening.

Bevisligen kan man ju fotografera hundratals motorcyklister utan att dom trillar omkull, alltså måste det ligga på individnivå.
Stämmer bra.

Sedan säger jag inte att det var fotografer, eller ens förarens fel den här gången, det vet nämligen bara dom som var där, och IAF en rapport säger att det inte gick extra fort.
Mina inlägg är inte grundade på någon speciell olycka eller fotograf.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Jag tror att dom flesta uppskattar det ni gör när ni fotograferar, det är uppskattat och kul - ni förgyller åkturerna.
Däremot finns det avarter t ex. som i går lördag på Bulten där den en svart gixxer for fram och tillbaka som en tok för att fånga både bra bilder och bli filmad. Det är ok om man inte utsätter andra för fara - men det gjorde han då han utnyttjade HELA vägen (då farten krävde det) - där även jag kom i bra fart och var bra (men på min väghalva) nära att fronta. Säkert en bra förare men såna övningar skall vara på bana!

Ja det var ju "Ghost Rider" som var ute o filma i Lördags och då ska det ju vara extremt, annars säljer det ju inte... Har du "tur" kanske du är med i nästa Ghost Rider film då...

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Är det redan höst och för lite att göra i fjollträsk?

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
lucabrassi citat:
De som fotograferar där tar mycket hänsyn till de som åker där, lita på det! Om större delen av de som skriver i den här tråden skulle säja att de blir nervösa när man står där och plåtar, då är jag den första att lägga ner!
Slut citat
Jag blir nervös,jag kör försiktigare för att inte klanta mig.
(Därför finns det ingen bild med grymmt nerlägg hehe.)
FOTA på bara.Så j-a kul att kolla bilder på sig själv och andra.
:tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Varför brast motorcyklistens omdöme??

För att det är den beslutsfattande fettknölen i aplekamen på motosykeln som kalkylerar/verifierar riskerna kontra hefti och efter det till 100% kontrolerar motosykelns fortsatta färd då samma aplekamen även basar för de extremiteter vilka sträcker sig till motosykelns alla reglage medans kameramannen endast kan påverka episoden medelst nervöst skruvande på fokusen.

Kameramannens omdömme kan givetvis även det svikta men skadan blir då i värsta fall en ful min eller en brakskit.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Frågan är helt klart befogad.

Distraherar en kamerman tillräckligt för att höja olycksrisken i området?

Ja, eftersom en (om än liten) del kommer alltid att påverkas av hans/hennes närvaro. Särskilt när den närvaron blir riktad mot föraren i kritiska moment av körningen.

Om en tjej flashar tuttarna i kurvan( finns en tråd med video om det här på SH ) - är hon då medskyldig till eventuell olycka? Jävligt omoget att förarna reagerar på det eller hur? Men se tråden...

Jag skulle säga man är personligt medskyldig om man medvetet skapar en onödig distraktion i trafiken som leder till olycka.

Samtidigt är det ett fritt land och helt upp till fotograferna och deras samvete.

Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Är det skillnad om man i förväg annonserar ut att man tänker stå på en specifik plats vid en specifik tid? Förvisso har var och en ansvar för sina egna handlingar, men är det att uppmuntra till annorlunda beteende än normalt?

Det finns posörer överallt, ibland är de lite för farliga för sitt eget bästa... och kanske andras?

(jag säger inte att jag tagit ställning, jag bara undrar)

Jag vart lite ställd då det stod 2 personer ute på åkern och fotade på bulten för någon vecka sedan. Tankarna gick direkt; vad har hänt, vem har kört omkull och nu går dom på åkern och letar delar typ.

Så en tråd där ni fotografer skriver i vilken väg ni på ett ungefär tänkt stå tror jag är en bra idé.

Jag tror absolut inte att fotograferna bidrar till olyckor genom att framkalla mer hastighet osv, däremot kanske det påverkar genom att man tappar koncentrationen och stirrar på kameran istället för vägen, men det tycker jag vi förare får ta eget ansvar för.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag skulle säga man är personligt medskyldig om man medvetet skapar en onödig distraktion i trafiken som leder till olycka.

Samtidigt är det ett fritt land och helt upp till fotograferna och deras samvete.
Det håller jag helt med på. Frågan är bara var gränsen går när distraktionen blir så pass stor att den framkallar en farlig situation.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det håller jag helt med på. Frågan är bara var gränsen går när distraktionen blir så pass stor att den framkallar en farlig situation.

Jag har för mig att det har funnits fall där våldtäktsmän har friats för att offret har varit för utmanande klädd :va :D

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Också en älg skapar distraktion...liksom en cyklist, en lastbil och mest av allt en tvär kurva...hantera denna typ av distraktioner ingår i det vi kallar för "köra MC". Kan man inte hantera distraktioner bör man lära sig det och inte skylla ifrån sin brist på skills på något annat.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vart lite ställd då det stod 2 personer ute på åkern och fotade på bulten för någon vecka sedan.

Då skulle du ha reagerat likadant på svampplockare, hundrastare, orienterare. kreti och pleti på promenad OSV, eller hur?

Ingen har någonsin fotograferat mig när jag har varit ute och kört (vad jag vet) men jag ser ständigt folk vid sidan av vägen, det distraherar mig knappast.
Skulle dom rikta en kamera mot mig skulle jag väl närmast slå av och tro att det är Hamrén som har blivit deporterad till norrland. (måtte aldrig det ske)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Men fan det är väl ändå upp till folk att lära sig behärska sina känsloutsvall! Vad är det för pjosk!

Cheyer är medskylldiga till att jag kör omkull på slangen. Det är för att impa på dom jag uiiilar!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju inte som på syderoupeiska biltävlingar där folk hystar in grus och höbalar på vägen för att få se en olycka.

Men i Umeå har dom nog en viss dragning åt det hållet.

Två incidenter har jag råkat ut för på endurotävlingar just i Umeå.

Ena gången stod lite publik och pekade ut var man skulle köra över ett vattendike! :) Normalt sett kan man lita på publiken, men det var värsta djupa gropen precis där dom pekade. Hade jag inte haft bråttom till mål skulle jag stannat och spöat dom alla tre! :mad:

Andra gången var det arrangörerna (FMCK Umeå) som snittslat banan längs ett bandvagnsspår som ledde ner i vatten som var så djupt att hojen drog in vatten i cylindern. När man sedan står och kickar hojen torr från vatten blir man omkörd av infödingarna som naturligtvis kör utanför spåret och kryssar genom snårsly på sidan om. :mad:

Det här var i mina glory days i början på 90-talet men jag gillar fortfarande inte riktigt Umeå... även om nattlivet där gett mig några positivare minnen också...

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...