Är denna "Custom Kawa 400 EN" choppern något att ha?

jcarlberg

Ny medlem
Gick med
23 May 2014
Hoj
Ingen än
Ont om pengar, inget MC kort men vill ha något att pilla på tills det fås osv osv.

Verkar som detta forum har emot choppers, tycker Bara om outlaws modellerna annars är en snygg sport mer i min smak.

Enligt säljaren är framlampan ej godkänd, framlampan kostar 599kr på Biltema.
Bör han då ha papper på att allt annat godkänts?

http://goo.gl/4ip3WN bilder på biken.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Framlampan har en ljusbild som gör att den ej godkänns vid svensk besiktning.

Papper och papper.... Det finns nog inte papper på att saker och ting är godkända eller ej. Det är snarare att sakerna som suttit på har slunkit igenom besiktningen godkänt.

Om den är ett bra köp...tja.. funkar allt det rent mekaniska kan den ju vara rolig att pilla med. Har ju lite coolt stuk att jobba på liksom.

jcarlberg

Ny medlem
Gick med
23 May 2014
Hoj
Ingen än
Ja men det som gör man orolig fall jag köper den sen godkänts inte ett skit så får hela skiten byggas om.

Ja var det jag tänkte på, för pengen så är det något ju.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är en 1986:a dvs. den är inte helfordonsgodkänd. Du kan ändra vissa saker på den utan att besiktningen får krupp.

Tja... vad jag ser enligt bilderna är det som du kan åka dit på vid besiktning eller flygande från farbror blå är:
-felplacerad regsklyt
-felaktig ljusbild
-Blinkers?

Avgassystemet ser ju original ut?
Annars ser det ju ingen konstigt ut...?
Den har ju bakfjädring, så det är inte ändrat till stelben. Skulle det vara stelben så gillar inte besiktningen det. Framgaffeln ser original ut, då är det inge problem där.
Sen kollar ju besiktningen det vanliga kedja, bromsar, lager, osv. men dessa saker är ju inte ändrade vad jag ser.

Summasumarum, åker du dit på något på besiktningen så är det bara fixa det.

Men kan även påpekas att när man slår på hojen så är den i trafik och skulle ha besiktigats senast 2010-04-30.
Dvs. den skall besiktigas snarast ifall du skall rulla med den ute på vägen. Enklast är ju att be ägaren göra det. Då får du ju svart på vitt vad som behöver göras och kan modda därefter.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Antagligen är hojen besiktad..men att han sedan bytt framlampan som nu inte är godkänd. Enkelt..montera på original (om den finns med) när det är dags att besikta.
Alt köp en ny godkänd (du kan säkert få tag i nått för någon hundring om du nu vill ha en så billig som möjligt)

Såg nu på bilderna. Blinkers är lugnt..de är placerade bra. Ingen som kollar på att de är E-godkända på besiktning (registrering är en annan femma)
Vriden regskylt ej godkänd...placeringen av regskyltshållaren går nog igenom...bak/broms ljus ej godkänt. Antingen måste den vara hyfsat centrerad eller så måste du ha 2..en på varje sida av hojen.
Annars så ser det ut som du blinkar höger även om vänster blinkers är på, när det är mörkt ute (eftersom lampan är vänster om båda blinkers)
Sen vet jag inte om den bak/broms ljuset har regskyltbelysning.
Enkelt fix dock...slit bort lampan o montera en billig led lampa som är kombinerad regskyltsskruv (typ 50kr)
O sedan köper du biltemas blinkers med kombinerat bak/broms ljus (350kr). Koppla om så du har en potentiometer så du kan dra ner på styrkan på bakljuset så den lyser svagt konstant. O sen drar du bromsljuskabeln från hojen o sätter den efter potentiometern (90 kr) så du får full ljusstyrka vid broms (fick tipset av en annan här på forumet) Dock behöver du antingen motstånd eller annat relä så blinkerserna inte blinkar för fort (100 kr typ för relä)

Var det för bökigt får du skruva fast en centrerad broms/bakljus lampa på bakskärmen

Men den var inte ju inte vacker ;)

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE